Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 959 - 990 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33711/yyuefd.800885 İndeks Tarihi: 13-06-2021

Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü

Öz:
Bu araştırmada lise öğrencilerinin akademik isteklilikleri üzerinde rol oynayan değişkenler üzerinde durulmuştur. Bu amaçla araştırmada öğrencilerin demokratik okul kültürü algısı, okul bağlılıkları ve akademik isteklilikleri arasındaki ilişkiler tespit edilmiştir. İlgili amaç çerçevesinde demokratik okul kültürü algısı ile akademik isteklilik arasındaki ilişkide okul bağlılığının aracılık etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini Uşak ili merkez ilçede öğrenimine devam eden 682 lise öğrencisi oluşturmuştur. Veriler Demokratik Okul Kültürü Ölçeği, Okul Bağlılığı Ölçeği ve Akademik İsteklilik ölçeği ile gönüllülük esasıyla toplanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiş; alanyazına dayalı olarak kurulan hipotezler test edilmiştir. Bu kapsamda öncelikle değişkenlere ait ortalamalar, aralarındaki ilişkiler ve değişkenler arası regresyon katsayıları tespit edilmiştir. Sonrasında ise ölçüm modeli hesaplanmış ve aracılık etkisi test edilmiştir.Sobel testi yapılarak aracılık etkisinin tekrar kontrol edilmesi sağlanmıştır. Araştırma bulgularına göre lise öğrencilerinin demokratik okul kültürü algısı ile akademik isteklilikleri arasındaki ilişkide, okul bağlılıklarının aracılık etkisi olduğu saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında uygulayıcılara demokratik okul kültürü oluşturma odaklı öneriler geliştirilmiştir. Araştırmacılara ise gelecek araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

The Mediating Role of School Engagement on the Relationship between High School Students' Perception of Democratic School Culture and Their Academic Aspiration

Öz:
In this study, variables that play a role on the academic aspiration of high schoolstudents were emphasized. For this purpose, the relationships between students' perception of democratic school culture, school engagement and academic aspirations were determined. Within the framework of the relevant purpose, it was examined whether school engagement has a mediating effect in the relationship between the perception of democratic school culture and academic aspiration. The sample of the study consisted of 682 high school students studying in the central district of Usak. The data were collected from the students on a voluntary basis withDemocratic School Culture Scale, School Engagement Scale, and Academic Aspiration Scale. The research was designed as a relational screening model and hypotheses based on literature were tested. In this context, firstly, the means of the variables, the relationships and the regression coefficients between the variables were determined. Then, the measurement model was calculated and the mediation effect was tested. By doing the Sobel test, the mediation effect was checked again. According to the findings of the research, it was determined that school engagement has a mediating effect in the relationship between high school students' perception of democratic school culture and their academic aspirations. In the light of the results, suggestions have been developed for practitioners relating creating a democratic school culture. Researchers were also offered suggestions for future research.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altınkurt, Y. (2008). The reasons for students irregular attendance and the effect on this students irregular attendance on their academic achievement. Journal of Sociel Science, 20, 129-142.
  • Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D. & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology, 44, 427- 445.
  • Arastaman, G. & Özdemir, M. (2019). Lise öğrencilerinin görüşlerine göre akademik isteklilik, akademik benlik yeterliği ve kültürel sermaye arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 44(197), 105-119.
  • Arastaman, G. (2009). Lise birinci sınıf öğrencilerinin okula bağlılık durumlarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 102-112.
  • Arastaman, G. &Yüner, B. (2019). Kamu ve özel lise öğrencilerinin okul bağlılıklarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(2), 258-284.
  • Argon, T. & İsmetoğlu, M. (2016). Öğrencilerin lise yaşam kalitesi algıları ile okula bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 238-249.
  • Arslan, M. C. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin demokratik tutum ve davranışlarının öğretmen motivasyonu ve öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Atalay-Kabasakal, K., Göçer-Şahin, S., Kelecioğlu, H., Gelbal, S., Atar, B. &Doğan, N. (2015). Lise öğrencilerinin demokratik okul kültürü algılarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 21(2), 247-270.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte toplumsal uyum sorunları. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 39-63.
  • Avery, C. & Turner, S. (2012). Student loans: Do college students borrow too much - or not enough. Journal of Economic Perspectives, 26(1), 165–192.
  • Bäckman, E. & Trafford, B. (2007). Democratic governance of schools. Strasbourg: Council of Europe.
  • Beane, J. A. & Apple, W. M. (2007). The case for democratic schools. Harwey Daniels (Edt), Democratic Schools: Lessons in Powerful Educationiçinde. (s.1-29), Portsmouth NH: Heinemann.
  • Bickmore, K. (2001). Student conflict resolution, power “ sharing” in schools, and citizenship education. Curriculum Inquiry, 31(2), 137-162.
  • Bilgin, O. & Tas, I. (2018). Ergenlerde okula bağlılığın yordayıcıları olarak okul iklimi ve sosyal medya bağımlılığı. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26), 15-33.
  • Cemalcılar, Z. (2010). Schools as socialisation contexts: Understanding the impact of school climate factors on students: Sense of school belonging. Applied Psychology, 59, 243.
  • Chan, R. Y. (2016). Understanding the purpose of higher education: An analysıs of the economic and social benefits for completing a college degree. Journal of Education Policy, Planning and Administration (JEPPA), 6(5), 1-40.
  • Chase, P. A., Hilliard, L. J., Geldhof, G. J., Warren, D. J. & Lerner, R. M. (2014). Academic achievement in the high school years: The changing role of school engagement. Journal of Youth and Adolescence, 43(6), 884-896.
  • Çengel, M., Totan, T. & Çöğmen, S. (2017). Okula Bağlılık Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1820-1837.
  • Day, C. & Leithwood, K. (2007). Building and sustaining successful principalship: Key themes. C. Day & K. Leithwood (Eds.), Successful principal leadership in times of change: An international perspective. i çinde (171-188). Dordrecht, UK: Springer.
  • Day, C., Gu, Q. & Sammons, P. (2016). The impact of leadership on student outcomes: How successful school leaders use transformational and instructional strategies to make a difference. Educational Administration Quarterly, 52(2), 221-258. doi:10.1177/0013161x15616863
  • Demir, K. & Akman-Karabeyoglu, Y. (2015). Factors associated with absenteeism in high schools. Eurasian Journal of Educational Research, 62, 37-56.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and education: An introduction to the philosophy of education. Newyork: Macmillan.
  • Dotterer, A. M. ve Lowe, K. (2011). Classroom context, school engagement, and academic achievement in early adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 40(12), 1649-1660.
  • Duman, T. & Koç, G. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerininöğretim elemanlarının demokratik tutum ve davranışlarına ilişkin görüşleri.XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Elitok-Kesici, A. & Yengin-Sarpkaya, P. (2013). Lise öğrencilerinin sınıf içi istenmeyen davranışları. Turkish Studies, 8(12), 467-478.
  • Erdener, M. A., Sezer, F. &Tezci, E. (2017). Liselerde sık karşılaşılan öğrenci problemleri. Turkish Studies, 12(14), 151-166.
  • Erdoğdu, M. Y. & Yüzbaş, D. (2018). Lise öğrencilerinin okula bağlılık ile genel öz-yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişki. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(3), 205-227.
  • Fancera, S. F. & Bliss, J. R. (2011). Instructional leadership influence on collective teacher efficacy to improve school achievement. Leadership and Policy in Schools, 10(3), 349-370.
  • Finn, J. D. & Voelkl, K. E. (1993). School characteristics related to school engagement. Journal of Negro Education, 62, 249-268.
  • Finn, J. D. & Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. Journal of Applied Psychology, 82(2), 221-261.
  • Fredricks, J. A., Blumenfeld, P., Friedel, J. & Paris, A. (2005). School Engagement. K. A. Moore & L. H. Lippman (Eds.), What do children need to flourish?içinde (ss.305-321), New York: Springer.
  • Geckova, A., Tavel, P., Van Dijk, J., Abel, T. & Reijneveld, D. (2010). Factors associated with educational aspirations among adolescents: cues to counteract socioeconomic differences? BMC Public Health, 10(154). Erişim adresi: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/10/154
  • Gölpek, F. & Uğurlugelen, K. (2013). Entry systems of higher education in European countriesand Turkey. Dicle University Journal of Economics and Administrative Sciences, 2(5), 64-77.
  • Gözübüyük T. M. (2011). Okulların demokratik ve katılımcı öğrenim ortamlarına dönüştürülmesi (Demokratik okul yönetimi). Milli Eğitim Dergisi, 192, 7-25.
  • Gül, S. K. &Güneş, İ. D. (2009). Ergenlik dönemi sorunları ve şiddet. Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 79-101.
  • Gül, S., Kıran, Ö. & Nasirsi, H. (2016). Ortaöğretim (lise) öğrencilerinin devamsızlık nedenleri ve yeni ortaöğretim kurumları yönetmeliğinin öğrenci devamsızlıkları üzerindeki etkileri (Atakum ilçesi örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44), 925-933.
  • Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 28, 531-548.
  • Hecht, Y. & Ram, Y. (2008). Dialogue in democratic education: From individual empowerment to social activism. Erişim adresi: https://www.scribd.com/document/237499152/The-Dialogue-of-Democratic-Education
  • Helms, R. M. (2008). University admission worldwide. Education Working Paper Series Number 15. International Bank for Reconstruction and Development/ The World Bank, Washington, D.C. – USA.
  • Hooper, D., J. Coughlan, and M. R. Mullen. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53–60.
  • Işıkgöz, E. (2016). A study of democratic school culture perceptions of sport high school students. Educational Research and Reviews, 11(7), 491-498.
  • Jimerson, S. R., Campos, E. & Greif, J. L. (2003). Toward an understanding of definitions and measures of school engagement and related terms. The California School Psychologist, 8(1), 7-27.
  • Kalaycı, H. & Özdemir, M. (2013). The influence of students’ perceptions toward quality of school life on their school engagement. GEFAD / GUJGEF, 33(2): 293-315.
  • Kaya, Y. K. (1996). Eğitim yönetimi kuram ve Türkiye’deki uygulama. Ankara: Bilim Yay.
  • Khattab, N. (2015). Students’ aspirations, expectations and school achievement: what really matters? British Educational Research Journal, 41(5), 731-748.
  • Kızıldağ, S., Demirtaş-Zorbaz, S. & Zorbaz, O. (2017). Lise öğrencilerinde okul bağlılığı. Eğitim ve Bilim, 42(189): 107-119.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. 3rd ed. New York: The Guilford Press.
  • Koçyiğit, M., Eğmir, E., & Akçil, M. (2018). A glance at education and higher education from the perspective of high school senior students. MANAS Journal of Social Studies, 7(3), 119-141.
  • Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607–610. doi:10.1177/001316447003000308.
  • Leithwood, K. A. & Jantzi, D. (2000). The effects of transformational leadership on organizational conditions and student engagement with school. Journal of Educational Administration, 38(2), 112-129.
  • Lippman, L. & Rivers, A. (2008). Assessing school engagement: A guide for out of school time program practitioners. Research to Results Child Trends, 39, 1 -5.
  • Louis, K. S. (2003). Democratic schools, democratic communities: Reflections in an ınternational context. Leadership and Policy in Schools, 2(2), 93-108.
  • Møller, J. (2006). Democratic schooling in Norway: Implications for leadership in practice. Leadership and Policy in Schools, 5(1), 53–69.
  • Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years. American Educational Research Journal, 37, 153–184.
  • MEB-UNICEF. (2013). Ortaöğretimde sınıf tekrarı, okul terk sebepleri ve örgün eğitim dışında kalan çocuklar politika önerileri raporu. Erişim Adresi: http://www.meb.gov.tr/earged/unicef/S%C4%B1n%C4%B1f%20Tekrar%C4%B1,%20Okul%20Terki%20Politika%20Raporu.pdf
  • Morrison, K. A. (2008). Democratic classrooms: Promises and challenges of student voice and choice. Educational Horizons, 87(1), 50-60.
  • Newmann, F. (1981). Reducing student alienation in high schools: Implications of theory. Hardward Educational Review, 51, 546-564.
  • OECD. (2015). PISA 2015 results in focus.Erişim Adresi: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf
  • OECD. (2019). Programme for international student assessment (PISA) results from PISA 2018. Erişim Adresi:https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_TUR.pdf
  • Osterman, K. F. (2000). Students' need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323-367.
  • Önen, E. (2014). Öğrencinin okula bağlılığı ölçeği: Türk ortaokul ve lise öğrencileri için uyarlama çalışması. TürkPsikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 221-234.
  • ÖSYM. (2019). 2019-YKS Sınav Sonuçları. Erişim adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/YKS/sayisalbilgiler18072019.pdf
  • Özdemir, M. (2017). Sosyal adalet liderliği, okula yönelik tutum ve okul bağlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 42(192), 267-281.
  • Özdemir, N. &Yalçın, M. T. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarısı ile okul ve öğrenci düzeyi değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesi: İki düzeyli yol analizi. Eğitim ve Bilim, 44(200), 93-116.
  • Özdemir, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliği: ödev, okula bağlılık ve akademik motivasyonun rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-35.
  • Pascarella, E. T. (1984). College environmental influences on students' educational aspirations. The Journal of Higher Education, 55(6), 751-771.
  • Plucker, J. A. (1996). Constract validity evidence for the student aspiration survey. Journal of Research in Rural Education, 12(3), 161-170.
  • Plucker, J. A. (1998) The Relationship between school climate conditions and student aspirations. The Journal of Educational Research, 91(4), 240-246.
  • Redd, Z., Brooks, J. & McGarvey, A. M. (2001). Background for community level work educational adjustment in adolescence:Reviewing the literature on contributing factors. Washington, DC: Child Trends.
  • Roeser, R.W., Midgley, C. & Urdan, T. (1996). Perceptions of the psychological environment and early adolescents’ psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal of Educational Psychology, 88, 408–422.
  • Rothon, C., Arephin, M., Klineberg, E., Cattell, V. & Stansfeld, S. (2011). Structural and sociopsychological inluences on adolescents’ educational aspirations and subsequent academic achievement. Social Psychology of Education, 14(2), 209-231.
  • Sanders, J., Munford, R. & Boden, J. M. (2017). Pathways to educational aspirations: resilience as a mediator of proximal resources and risks. Kōtuitui: New Zealand Journal of Social Sciences Online, 12(2), 205-220.
  • Sarı, M., Ötünç, E. & Erceylan, H. (2007). Liselerde okul yaşam kalitesi: Adana ili örneği. Eğitim Yönetimi: Kuram ve Uygulama 50, 297-320.
  • Shankar, J., Ip, E. & Khalema, N. E. (2017). Addressing academic aspirations, challenges, and barriers of indigenous and immigrant students in a postsecondary education setting. Journal of Ethnic & Cultural Diversity in Social Work, DOI:10.1080/15313204.2017.1409675
  • Silins, H. & Mulford, B. (2004) Schools as learning organizations: Effects on teacher leadership and student outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 15, 443-466.
  • Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G. & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic? Journal of Educational Psychology, 100(4), 765-781.
  • Smith, M. L., Mann, M. J., Georgieva, Z., Curtis, R. & Schimmel, C. J. (2016). What counts when it comes to school enjoyment and aspiration in the middle grades, RMLE Online, 39(8), 1-13.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Şişman, M., Güleş, H. & Dönmez, A. (2010). Demokratik bir okul kültürü için yeterlilikler çerçevesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 167-182.
  • Terzi, A. R. (2014). Üniversite öğrencilerinin güç mesafesi ve belirsizlikten kaçınma algıları üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 65-76.
  • Thornberg, R. & Elvstrand, H. (2012). Children's experiences of democracy, participation, and trust in school. International Journal of Educational Research, 53, 44-54.
  • Veiga, F. H., Robu, V., Moura, H., Goulão, F. & Galvão, D. (2014). Students’ engagement in school, academic aspirations, and sex.International Perspectives of Psychology and Education. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
  • Wang, M. C., Haertel, G. D. & Walberg, H. J. (1997). Fostering educational resilience in inner-city schools. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED419856.pdf
  • Wang, M. & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in Middle School. American Educational Research Journal, 47(3), 633-662.
  • Yağcı, E. (1998). Demokrasi ve Eğitim. Eğitim ve Bilim, 22(107), 15-22.
  • Yanık, M. (2018). The effects of on the hıgh school students engagement level of sport events. Spormetre, 16(1), 73-78.
  • Yavrutürk, A. R. (2019). Lise öğrencilerinde okul bağlılığının yordayıcıları olarak sosyal destek ve okul iklimi. Yüksek lisans tezi. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Yavuz-Tabak, B. (2017). Okullarda demokratik okul kültürüne ilişkin görüşlerin belirlenmesi. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yüksel, M. & Hayırsever, F. (2019). Determination the views of high school students on theschool and their feelings about their schools. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 52(2), 401-434.
APA KOÇAK S, Ay M (2020). Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. , 959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
Chicago KOÇAK SEVAL,Ay Mustafa Hami Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. (2020): 959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
MLA KOÇAK SEVAL,Ay Mustafa Hami Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. , 2020, ss.959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
AMA KOÇAK S,Ay M Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. . 2020; 959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
Vancouver KOÇAK S,Ay M Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. . 2020; 959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
IEEE KOÇAK S,Ay M "Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü." , ss.959 - 990, 2020. 10.33711/yyuefd.800885
ISNAD KOÇAK, SEVAL - Ay, Mustafa Hami. "Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü". (2020), 959-990. https://doi.org/10.33711/yyuefd.800885
APA KOÇAK S, Ay M (2020). Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
Chicago KOÇAK SEVAL,Ay Mustafa Hami Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2020): 959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
MLA KOÇAK SEVAL,Ay Mustafa Hami Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2020, ss.959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
AMA KOÇAK S,Ay M Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 17(1): 959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
Vancouver KOÇAK S,Ay M Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 17(1): 959 - 990. 10.33711/yyuefd.800885
IEEE KOÇAK S,Ay M "Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü." Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.959 - 990, 2020. 10.33711/yyuefd.800885
ISNAD KOÇAK, SEVAL - Ay, Mustafa Hami. "Lise Öğrencilerinin Demokratik Okul Kültürü Algısı ile Akademik İsteklilikleri Arasındaki İlişkide Okul Bağlılığının Aracılık Rolü". Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2020), 959-990. https://doi.org/10.33711/yyuefd.800885