Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1128 - 1152 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33711/yyuefd.800927 İndeks Tarihi: 13-06-2021
Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının dil bilincinin ne düzeyde olduğunu belirlemektir. Çalışma, bir üniversitenineğitim fakültesi, Türkçe öğretmenliği bölümü 3. ve 4. sınıfında öğrenim görmekte olan 35 Türkçe öğretmeni adayıyla yürütülmüştür. Çalışmada Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe bilinçlerininnedüzeydeolduğu, bu bilinçlerinigüçlendirmek ve bu konudaki farkındalıklarını arttırmak için neler yaptıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma ‘temel nitel araştırma’ desenine göreyürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesine Yönelik Görüş Alma Formu” kullanılarak toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonunda Türkçe öğretmeni adaylarının çoğunun Türkçe dil bilincine sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Çalışmanın bulguları literatürde yer alan benzer çalışmalarla karşılaştırılarak tartışılmıştır. Bütün bu aşamalardan sonra başta Türkçe öğretmeni adayları olmak üzere ilgili kurum ve kuruluşlara, kişilere, program hazırlayıcılarına yönelik önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelime: Determination of Pre-service Turkish Language Teachers’ Linguistic Awareness
Öz: The aim of this study is to determine the level of language awareness of pre-service Turkish Language teachers’. The study was carried out with 35 third- and fourth- grade students of the department of Turkish Language education of education faculty of a university. In this study, it was tried to determine the level of pre-service Turkish Language teachers’ level of Turkish awareness, what they did to strengthen this awareness and increase their awareness on this issue. The study was conducted according to the ‘basic qualitative research’ pattern. The data were collected by using the “Receiving Opinion Form for the Determination of Language Consciousness of Pre-service Turkish Language Teachers’” developed by the researchers and analyzed by content analysis. At the end of the study, it was concluded that most of the pre-service Turkish Language teachers’ have Turkish language awareness. The findings of the study were discussed by comparing them with similar studies in the literature. After all these steps, were included to suggestions for pre-service Turkish Language teachers’, relevant institutions and organizations, individuals and program preparers.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akarsu, B. (1998). Dil-kültür bağlantısı. İstanbul: İnkılâp Kitabevi Yayınları.
- Akbıyık, C.,Karadüz, A. ve Seferoğlu, S. S. (2013). Öğrencilerin internet ortamında kullandıkları yazılı sohbet dili üzerine bir araştırma. Bilig, 64, 1-22.
- Aksan, D. (2007). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim.Ankara: TDK Yayınları.
- Aktaş, E. ve Şentürk, L. (2014). Sosyal medyada Türkçenin kullanımı üzerin nitel bir araştırma. Kamil İşeri, Gökhan Çetinkaya, Tuğba Çelik, Sercan Demirgüneş, Tuğçe Daşöz, Yusuf Gençer (Yay. Haz.). Türkçe eğitiminde kuramsal ve uygulamalı çalışmalar içinde (s. 415-430). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Arslan, A., Kılıç, Y. (2012). Türkçe öğretmenleri ile öğretmen adaylarının Türkçe bilinç düzeyleri (Ağrı ili örneklemi). Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), 799-806.
- Balboni, P. E. (1993). Language awareness in the national curriculum for language education in Italy, 2(4), 187-193.
- Çağlak, E. (2003). Kitle iletişim araçlarında Türkçenin yanlış kullanımı. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 4, 117-125.
- Çiftçi, Ö. (2007).İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe öğretim programında belirtilen okuduğunu anlamayla ilgili kazanımlara ulaşma düzeyinin belirlenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Downes, P. (2010). Eric Hawkins obituary, Radical innovator in language teaching. 25 Ocak 2020 tarihinde https://www.theguardian.com/education/2010/dec/16/eric-hawkins-obituarysayfasından erişilmiştir.
- Erbay, N. ve Çakmak, İ. (2009). Küreselleşme, dilde tek tiplilik ve “makineleşme”. Türk Dili Dergisi, 692,103-109.
- Erdem, C. ve Eskimen, A. D. (2019). Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının Türkçe bilinci üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 23-27.
- Ertuğrul İ. ve Keskin, N.(2012). İnternetin Türkçenin kullanımında ve toplum-birey yapısının değişimindeki rolü. IUYD, 3(2), 79-88.
- Eryılmaz, R. (2017). Milli kimlik unsuru olarak Türkçe ve Türkçenin güncel sorunları. 26 Ocak 2020 tarihindehttps://www.academia.edu/35451939/M%C4%B0LL%C4%B0_K%C4%B0ML%C4%B0K_UNSURU_OLARAK_T%C3%9CRK%C3%87E_VE_T%C3%9CRK%C3%87EN%C4%B0N_G%C3%9CNCEL_SORUNLARI.pdfsayfasından erişilmiştir.
- Gray, K. (1994). Language awareness: A learner-centred view, 3(3-4), 131-140.
- Hawkins, E. W. (1999). Foreign language study and language awareness. Language Awareness, 8(3-4), 124-142.
- İpek, B. (2015). Bireyde dil bilinci. Journal of Turkish Language and Literature, 1(2), 33-44.
- James, C. (2005). Eric Hawkins: A tribute on your ninetieth birthday. Language Awareness, 14(2-3), 80-81.
- Kavcar, C. (2008). Türkçe'nin güncel sorunları. 27 Şubat 2020 tarihinde https://www.turkcede.org/turk-dili/770-turkcenin-guncel-sorunlari.htmlsayfasından erişilmiştir.
- Kızıltan, N. ve Yangın Ersanlı, C. (2008). Üniversite öğretim elemanlarının dil bilinci ve Türkçe kullanım duyarlılığı. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,39-50.
- Kolaç, E. (2009). Öğretmen adaylarının Türkçe sözlük ve yazım kılavuzu kullanma tutum ve görüşleri. Türk Dili, 691,50-59.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma (Çev. Ed. Selahattin TURAN). Ankara: Nobel Yay.
- Stainton, C. (1992). Language awareness: Genre awareness - a focused review of the literature. Language Awareness, 1(2), 109-121.
- Svalberg, A. M-L. (2016). Language awareness research: Where we are now. Language Awareness, 25(1-2), 4-16.
- Şenyuva, E.,Ertüzün, F., Turhan, K. veDemir, N. (2017). Türk diline ilişkin sorunlar, çözüm önerileri ve Türkçe bilinci: Kuşaklararası karşılaştırma. TEKE Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1384-1397.
- TDK Güncel Türkçe Sözlük. Bilinç. 26 Ocak 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/sayfasından erişilmiştir.
- Tekşan, K ve Kanık Uysal, P. (2018). Türk dili ve edebiyatı bölümünde okuyan öğrencilerin Türkçe bilinç düzeyleri. Milli Eğitim, 218, 263-273.
- Temur, T. ve Vuruş, N. (2009). İnternet (genel ağ) ortamında Türkçenin kullanımına ilişkin bir çözümleme. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (22), 232-244.
- Yaman, H. (2011). Türkçe bilinci ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 151-167.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
APA | Bulut K, COSKUN H (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. , 1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
Chicago | Bulut Kenan,COSKUN HATICE Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. (2020): 1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
MLA | Bulut Kenan,COSKUN HATICE Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. , 2020, ss.1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
AMA | Bulut K,COSKUN H Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. . 2020; 1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
Vancouver | Bulut K,COSKUN H Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. . 2020; 1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
IEEE | Bulut K,COSKUN H "Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi." , ss.1128 - 1152, 2020. 10.33711/yyuefd.800927 |
ISNAD | Bulut, Kenan - COSKUN, HATICE. "Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi". (2020), 1128-1152. https://doi.org/10.33711/yyuefd.800927 |
APA | Bulut K, COSKUN H (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
Chicago | Bulut Kenan,COSKUN HATICE Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2020): 1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
MLA | Bulut Kenan,COSKUN HATICE Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2020, ss.1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
AMA | Bulut K,COSKUN H Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 17(1): 1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
Vancouver | Bulut K,COSKUN H Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 17(1): 1128 - 1152. 10.33711/yyuefd.800927 |
IEEE | Bulut K,COSKUN H "Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi." Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.1128 - 1152, 2020. 10.33711/yyuefd.800927 |
ISNAD | Bulut, Kenan - COSKUN, HATICE. "Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi". Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2020), 1128-1152. https://doi.org/10.33711/yyuefd.800927 |