Yıl: 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 281 - 294 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31464/jlere.610085 İndeks Tarihi: 13-06-2021

Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Duyuşsal bir özellik olan tutum üzerinde birçok değişken etkili olmakta ve bu da öğrencilerin beceri gelişimlerini etkilemektedir. Öğrencilerin özetleme tutumlarına etki eden değişkenlerin etki düzeylerinin belirlenmesi, özetleme becerilerinin geliştirilmesine zemin hazırlayacaktır. Çalışmanın amacı, öğrencilerin özetlemeye karşı tutumlarını sınıf düzeyi, cinsiyet, okuma sıklıkları ve Türkçe dersi başarı puanı değişkenleri açısından incelemektir. Betimsel nitelikli bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunda 2018-2019 eğitim-öğretim yılında bir devlet ortaokulunda öğrenimlerini sürdüren 478 öğrenci yer almıştır.Veri toplama aracı olarak Özetlemeye Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek, “Özetleme Yapmaktan Hoşlanma” ve “Özetlemenin Önemine İnanma” olmak üzere iki faktörlü yapıda toplam 27 sorudan oluşmaktadır. Veriler, istatistik programı kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesi sonucunda; 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin 7 ve 8. sınıf öğrencilerine göre, Türkçe dersi başarı puanı yüksek olan öğrencilerin Türkçe dersi başarı puanı düşük olan öğrencilere göre, daha sık kitap okuyan öğrencilerin daha az okuyan öğrencilere göre ve kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre özetlemeye karşı daha olumlu tutuma sahip olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

A Study of the Secondary Scholl Students' Attitudes Towards Summarising in Reference to Some Variables

Öz:
As an affirmative concept, attitude is affected by many of the variables, and this in turn affects the learners’ skill development. Determining the effect of variables on summarizing attitudes of the students might be useful for developing summarising skills. The current study aims to investigate the attitudes of students towards summarising in terms of grade, gender, frequency of reading habits, and academic achievement in Turkish language courses. A total of 478 secondary school students attending a public school in the 2018-2019 academic years participated in this descriptive study. To collect the data, The Scale of Attitude towards Summaris ing was used. The scale involves 27 questions with two factors named “Like to summarize” and “Believe in Summarising”. Results show that students’ level of attitudes towards summarising is higher in terms of 5th and 6th-grade students, students with high academic achievement, students reading more and female students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA EROĞLU B, ASLAN Y (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 281 - 294. 10.31464/jlere.610085
Chicago EROĞLU Berkay,ASLAN Yasemin Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2020): 281 - 294. 10.31464/jlere.610085
MLA EROĞLU Berkay,ASLAN Yasemin Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2020, ss.281 - 294. 10.31464/jlere.610085
AMA EROĞLU B,ASLAN Y Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2020; 281 - 294. 10.31464/jlere.610085
Vancouver EROĞLU B,ASLAN Y Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2020; 281 - 294. 10.31464/jlere.610085
IEEE EROĞLU B,ASLAN Y "Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.281 - 294, 2020. 10.31464/jlere.610085
ISNAD EROĞLU, Berkay - ASLAN, Yasemin. "Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2020), 281-294. https://doi.org/10.31464/jlere.610085
APA EROĞLU B, ASLAN Y (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 281 - 294. 10.31464/jlere.610085
Chicago EROĞLU Berkay,ASLAN Yasemin Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 6, no.2 (2020): 281 - 294. 10.31464/jlere.610085
MLA EROĞLU Berkay,ASLAN Yasemin Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, vol.6, no.2, 2020, ss.281 - 294. 10.31464/jlere.610085
AMA EROĞLU B,ASLAN Y Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. 2020; 6(2): 281 - 294. 10.31464/jlere.610085
Vancouver EROĞLU B,ASLAN Y Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. 2020; 6(2): 281 - 294. 10.31464/jlere.610085
IEEE EROĞLU B,ASLAN Y "Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6, ss.281 - 294, 2020. 10.31464/jlere.610085
ISNAD EROĞLU, Berkay - ASLAN, Yasemin. "Ortaokul Öğrencilerinin Özetleme Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 6/2 (2020), 281-294. https://doi.org/10.31464/jlere.610085