Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 43 Sayfa Aralığı: 95 - 109 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-06-2021

Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi

Öz:
Son günlerde finansal araç çeşitliliğinin artması ve finansal derinleşmeyle birlikte finansal faktörlerin ekonomik büyüme ve kalkınma üzerindeki etkisi daha önemsenir hale gelmiştir. Finansal piyasalarda başarılı olabilmek ve kaynakları etkin kullanabilmekiçin hane halkına kadar öğrenilmiş bir finansal okuryazarlığa ihtiyaç bulunmaktadır. Bu anlamda finansal okuryazarlık kavramıaraştırmacılar tarafından önem kazanan bir konu haline gelmeye başlamıştır. Bireylerin gelir ve gider dengelerini sağlama, tasarruf yapabilme, yani parayı yönetebilme yeterliliği olarak da ifade edilen finansal okuryazarlık; finansal yönetim hakkında yeterli bilgiye sahip olmayı gerekli kılmaktadır. Finansal okuryazarlık sayesinde bireyler, hem finansal araçlar hakkında doğru bilgiye sahip olmakta hem de tasarrufun sağladığı kazanımlarla birlikte daha sağlıklı finansal kararlar verebilmektedirler. Finansal okuryazar bir birey, gelir- gider dengesini sağlayabilen, bütçe hazırlayabilen, geleceğe yönelik tasarruf yapabilen ve borcu yönetebilen bir kişidir. Finansal okuryazarlık bireysel finansmanda olumlu etkiler yarattığı için toplumsal finansmanın dengesinin sağlanmasında da olumlu katkılar sağlamaktadır. Bu çalışma, Konya ili Beyşehir ilçesi kamu çalışanların bazı sosyo-demografik özelliklerine (cinsiyet, medeni durum, yaş, meslek ve eğitim durumu) göre finansal okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda Konya ili Beyşehir ilçesinde görev yapan toplamda 203 kamu çalışanına 7’si kişisel bilgi formu, 62’si finansal okuryazarlığa ait olmak üzere toplam 69 soruluk bir anket yöneltilmiştir. Verilen cevaplar SPSS paket programında frekans, yüzde, ortalamalar ile t testi, Anova ve ki-kare testleri analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların cinsiyet, meslek, yaş, medeni durum ve eğitim durum değişkenlerine göre finansal işlem tutum ve davranışlarında, temel finansal kavramları bilme düzeylerinde ve finansal yatırım tercihlerinde istatistiksel olarak bazı anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Akademisyen ve memurların, öğretmen ve işçilere göre finansal kavram bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu (p<0,01); cinsiyet, medeni durum ve yaş değişkenleri ile kamu çalışanlarının temel finansal bilgi düzeyi ve yatırım tercihleri arasında istatistiksel bir anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre memurların, diğer kamu çalışanlarına göre finansal durumu yönetmede kendilerine daha çok ‘oldukça başarılı’ gördükleri ve parayı harcama yöntemini genellikle aileden kazandıklarını; öğretmenlerin diğer kamu çalışanlarına göre düzenli para biriktirmeye daha yatkın oldukları; işçilerin diğer kamu çalışanlarına göre aylık altın biriktirmeye daha çok tercih ettikleri görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Investigation of the Financial Literacy Levels of Public Employees on Some of the Socio-Demographic Variables

Öz:
Recently, with the increasing diversity of financial instruments and financial deepening, the impact of financial factors oneconomic growth and development has become more important. In order to be successful in financial markets and to use theresources effectively, a learned financial literacy up to the household is needed. In this sense, the concept of financial literacy hasbecome an important topic for researchers. Financial literacy, which is also referred to as the ability of individuals to maintainincome and expense balances, to make savings, that is to manage money, requires sufficient knowledge of financial management.Thanks to financial literacy, individuals both have the right information about financial instruments and can make healthierfinancial decisions together with the gains of savings. A financial literate individual is a person who can achieve income-expensebalance, prepare a budget, make savings for the future and manage debt. Since financial literacy has positive effects on individualfinancing, it also contributes positively to the balance of social finance. This study was conducted to examine the financial literacylevels of public employees in Beyşehir district of Konya according to some socio-demographic characteristics (gender, maritalstatus, age, occupation and educational status). In this context, 203 public employees working in Beyşehir district of Konya wereapplied a questionnaire of 69 questions, 7 of which were personal information forms and 62 of which were financial literacy. Theanswers were interpreted by analyzing the frequency, percentage, t test, Anova and chi-square tests in SPSS package program.According to the results of the research, some statistically significant differences were found in participants' financial attitudes andbehaviors, knowledge of basic financial concepts and financial investment preferences according to gender, occupation, age,marital status and educational status. It was found that academicians and civil servants had higher level of financial conceptknowledge than teachers and workers (p <0.01); There was no statistically significant difference between gender, marital statusand age variables and basic financial knowledge level and investment preferences of public employees (p> 0.05). According to theresults of the research, civil servants considered themselves ‘quite successful med in managing the financial situation compared to other public employees; teachers are more prone to regular money saving than other public employees; it is observed that theworkers prefer to accumulate monthly gold more than other public employees.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abreu, M. ve Mendes, V. (2010). “Financial Literacy and Portfolio Diversification”, Quantitative Finance, 10 (5): 515-528.
  • Adeleke, T. (2013). “Effects of gender and gender role on the financial literacy of college students”, Doctoral dissertation, Oklahoma State University.
  • Ansong, A. ve Gyensare, M. A. (2012). “Determinants of University Working-Students’ Financial Literacy at the University of Cape Coast, Ghana”, International Journal of Business and Management, 7 (9): 126.
  • Antepli, A. ve Kılınç, E. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyleri Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma: Beyşehir AA İşletme Fakültesi Örneği”, Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 5 (29): 3620-3629.
  • Atkinson, A. ve Messy, F. A. (2012). Measuring financial literacy. [Online] Available at: <www.oecd.org/daf/fin/wp> , [Erişim tarihi: 26.11.2018].
  • Beal, D. J. ve Delpachitra, S. B. (2003). “Financial Literacy among Australian University Students”, Economic Papers: A Journal of Applied Economics and Policy, 22 (1): 65-78.
  • Bianco, C. A. ve Susan M. B. (2011). "Financial Literacy: What are Business Schools Teaching?" Journal of Global Business Management 7 (1): 1-8.
  • Bönte, W. ve Filipiak, U. (2012). “Financial Literacy, Information Flows, and Caste Affiliation: Empirical Evidence from India”, Journal of Banking and Finance, 36 (12): 3399-3414
  • Brown, A. ve Kimberly G. (2007). “Early intervention and credit cardholders: Results of efforts to provide online financial education to new-to-credit and at-risk consumers,” Center for Financial Services Innovation, Chicago, IL.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (2002). “Gender Differences in Personal Financial Literacy among College Students”, Financial services review, 11 (3): 289-308.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (1998). “An Analysis of Personal Financial Literacy among College Students”, Financial services review, 7 (2): 107-128.
  • Chinen, K. ve Endo, H. (2012). “Effects of Attitude and Background on Personal Financial Ability: A Student Survey in the United States”, International Journal of Management, 29 (1): 33-45
  • Cude, B., Lawrence, F., Lyons, A., Metzger, K., Lejeune, E., Marks, L. ve Machtmes, K. (2006). “College Students and Financial Literacy: What They Know and What We Need to Learn”, Proceedings of the Eastern Family Economics and Resource Management Association, 102 (9): 106-109.
  • Çoban, O. ve Doğanalp, N. (2011). Küresel Finansal Krizin Temel Kalkınma Göstergeleri Üzerindeki Etkisi: Türkiye Örneği. Political Economy, Crisis and Development (Politik İktisat, Kriz ve Kalkınma) Ed. İ. Şiriner, F. Morady, J. Mika, M. Aydın, Ş. A. Koç, H. Kapucu ve E. Doğan (ss. 221-231). London: IJOPEC Publication.
  • Dağdelen, T. (2017). “Finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi ve Aydın ilindeki serbest muhasebeci mali müşavirler üzerine bir uygulama”, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
  • Danışman, E., Sezer, D. ve Gümüş, U. T. (2016). “Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 26 (2): 1-37.
  • Disney, R. ve Gathergood, J. (2013). “Financial Literacy and Consumer Credit Portfolios”, Journal of Banking & Finance, 37 (7): 2246-2254.
  • Ergün, B., Şahin, A. ve Ergin, E. (2014). “Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, Journal of International Social Research, 7 (34): 847-864.
  • Finansal okuryazarlık ve erişim endeksi, [Online] Mevcut: <https://www.teb.com.tr/document/finansal-okuryazarlik-ve-erisim-endeksi.pdf> , [Erişim tarihi: 30.01.2019].
  • Hogarth, J. M. (2002). “Financial Literacy and Family and Consumer Sciences”, Journal of Family and Consumer Sciences, 94 (1): 15-28.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A. ve Seyrek, İ. H. (2015). “Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, Muhasebe ve Finansman Dergisi, sayı: 66, s. 129-150.
  • Kieschnick, D. A. (2006). “Financial Knowledge levels and savings behaviors of Bermudian High School Seniors at CedarBridge Academy”. Retrospective Theses and Dissertations, Iowa State University Family and Consumer Sciences Education and Studies.
  • Louw, J., Fouché, J. ve Oberholzer, M. (2013). “Financial literacy needs of South African Third-Year University Students”, The International Business & Economics Research Journal (Online), 12 (4): 439-450
  • Lusardi, A., Mitchell, O. S. ve Curto, V. (2010). “Financial Literacy Among The Young”, Journal of Consumer Affairs, 44 (2): 358-380.
  • Lusardi, A. ve Mitchelli O. S. (2007). “Financial Literacy and Retirement Preparedness: Evidence and Implications for Financial Education”, Business Economics, 42 (1), 35-44.
  • Lusardi, A., Mitchell, O. S. ve Curto, V. (2011). “Financial Literacy Around the World: An Overview", Journal of Pension Economics and Finance, 10(4): 497-508.
  • Lusardi, A. (2008). “Financial Literacy: An Essential Tool for Informed Consumer Choice" Joint Center for Housing Studies. Harvard University. NBER Working Paper No. 14084, [Online] Available at: <https://www.nber.org/papers/w14084> , [Erişim tarihi: 19.11.2019].
  • Mason, C. L. J. ve Wilson, R. M. S. (2000). Conceptualising financial literacy. Occasional Paper, 2000:7. Loughborough: Business School, Loughborough University
  • PACFL, (2008), President's Advisory Counsil on Financial Literacy, Annual Report to the President.
  • Remund, D.L. (2010). “Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy”, The Journal of Consumer Affairs, 44 (2): 276-295.
  • Reyes, R. L. (2006). “The psychological meanings of money”. Unpublished PhD Thesis, Alliant Internaional University.
  • Sohn, S. H., Joo, S. H., Grable, J. E., Lee, S. ve Kim, M. (2012). “Adolescents’ Financial Literacy: The Role of Financial Socialization Agents, Financial Experiences, and Money Attitudes in Shaping Financial Literacy among South Korean Youth”, Journal of Adolescence, 35 (4): 969-980.
  • Temizel, Fatih. Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık, İstanbul, Beta Basım Yayım Dağıtım, 2010.
  • Temizel, F. ve Bayram, F. (2011). “Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma”, CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12 (1): 73-86.
  • Wagland, S. P. ve Taylor, S. (2009). “When It Comes to Financial Literacy, is Gender Really an İssue?” Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 3 (1): 13-25.
APA KILINÇ E, antepli a (2020). Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. , 95 - 109.
Chicago KILINÇ ERHAN,antepli ali Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. (2020): 95 - 109.
MLA KILINÇ ERHAN,antepli ali Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. , 2020, ss.95 - 109.
AMA KILINÇ E,antepli a Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. . 2020; 95 - 109.
Vancouver KILINÇ E,antepli a Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. . 2020; 95 - 109.
IEEE KILINÇ E,antepli a "Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi." , ss.95 - 109, 2020.
ISNAD KILINÇ, ERHAN - antepli, ali. "Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi". (2020), 95-109.
APA KILINÇ E, antepli a (2020). Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(43), 95 - 109.
Chicago KILINÇ ERHAN,antepli ali Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.43 (2020): 95 - 109.
MLA KILINÇ ERHAN,antepli ali Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.43, 2020, ss.95 - 109.
AMA KILINÇ E,antepli a Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(43): 95 - 109.
Vancouver KILINÇ E,antepli a Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020; 0(43): 95 - 109.
IEEE KILINÇ E,antepli a "Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.95 - 109, 2020.
ISNAD KILINÇ, ERHAN - antepli, ali. "Bazı Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından KamuÇalışanlarının Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 43 (2020), 95-109.