Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi
Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 81 - 91 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-06-2021
Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi
Öz: Etkili bir fen eğitimi, kavram yanılgılarının ortadan kalkması, eski ve yeni bilgiler arasında doğru bir bağ kurulmasına bağlıdır. Bu araştırmada, fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının partenogenez konusuna yönelik kavram yanılgılarının belirlenmesi vehazırlanan yönergeye göre giderilmesi amaçlanmıştır. Uygulamalı eylem araştırmasının kullanıldığı çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin fen bilgisi ve biyoloji eğitimi ana bilim dalında öğrenim gören 115 öğretmen adayından oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılan fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarında partenogenezin bilimsel tanımı hakkında kavram yanılgılarının olduğu belirlenmiştir. Araştırma kapsamında uygulanan yönerge sonucunda ise, öğretmen adaylarının partenogeneze yönelik kavram yanılgılarının giderildiği belirlenmiştir. Bu sonuca göre, hazırlanan yönergenin öğretmen adaylarında partenogeneze yönelik kavram yanılgılarının giderilmesinde etkili olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime: Identifying And Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions About Parthenogenesis
Öz: Effective science education depends on the correct connection between the old and new information, and the scientifically correctunderstanding of the concepts, without misconceptions. This study aimed to identify the misconceptions of pre-service science andbiology teachers about the parthenogenesis, and to correct misconceptions according to a set of instructions constructed by theresearchers. This study, in which applied action research was used, was carried out in the 2018-2019 academic year. The sampleconsisted of 115 pre-service teachers who were studying science and biology teaching at a state university in Turkey. The data werecollected by using a semi-structured interview form designed by the researchers. The findings of the study showed that pre-servicescience and biology teachers who participated in the study had misconceptions about the scientific definition of parthenogenesis. Pre service teachers’ misconceptions about the parthenogenesis were dispelled after the implementation of the instruction constructedwithin the scope of the study. Thus, it could be said that the instruction was effective in eliminating pre-service teachers’misconceptions about parthenogenesis.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksakal, M., Karataş, A., & Laçin-Şimşek, C. (2015). Mayoz bölünme konusunun öğretiminde modellerle zenginleştirilmiş̧laboratuvar ortamının akademik başarıya etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 49-60.
- Aktan, M.B., Kaynak, S., Abdüsselam, Z., & Ardoğan, E. (2019). Güncel fen öğretim programları ve ders kitaplarında model ve modelleme kavramlarının analizi. Cumhuriyet International Journal of Education, 8(1), 44-69.
- Alkan, İ., Akkaya, G., & Köksal, M. S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mitoz ve mayoz bölünmeye ilişkin kavram yanılgılarının model oluşturma yaklaşımıyla belirlenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 121-135.
- Atılboz, G., & Gökben, N. (2004). Lise 1. sınıf öğrencilerinin mitoz ve mayoz bölünme konuları ile ilgili anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 147–157.
- Aydın, G., & Balım, A.G. (2013). Kavramsal değişim stratejilerine dayalı olarak hazırlanan fen ve teknoloji plân ve etkinlikleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 327-337.
- Ayvacı, H.Ş., Bebek, G., Atik, A., Keleş, C.B., & Özdemir, N. (2016). Öğrencilerin sahip oldukları zihinsel modellerin modelleme süreci içerisinde incelenmesi: Hücre konusu örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 175-188.
- Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
- Dağdelen, O., & Kösterelioğlu, İ. (2017). Effect of conceptual change texts for overcoming misconceptions in “people and management” unit. International Electronic Journal of Elementary Education, 8(1), 99-112.
- Emre, İ., & Bahşi, M. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının hücre bölünmesiyle ilgili kavram yanılgıları. Doğu Anadolu Bölge Araştırmaları (DAUM), 4(3), 70-73.
- Freeman, S., Allison, L., Black, M., Podgorski, G., Quillin, K., Monroe, J., & Taylor, E. (2014). Biological science. USA: Pearson Education, s.1197.
- González-Gómez, D., Airado-Rodríguez, D., Acedo, M. A. D., & Niño, L. V. M. (2017). Change in elementary school students’ misconceptions on material systems after a theoretical-practical instruction. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(3), 499-510.
- Gümüş, İ., Demir, Y., Koçak, E., Kaya, Y. ve Kırıcı, M. (2008). Modelle öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1). 65- 90.
- Gündüz, E., Yılmaz, M., Çimen, O., & Karakaya, F. (2019). 11. sınıf biyoloji ders kitabındaki konuların bilimsel içerik bakımından incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 999- 1015.
- Gündüz, E. Yılmaz, M., & Çimen, O. (2016). MEB ortaöğretim 10. sınıf biyoloji ders kitabının bilimsel içerik bakımından incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 414-430.
- Harrison, A.G., & Treagust, D.F. (1996). Secondary students' mental models of atoms and molecules: Implications for teaching chemistry. Science Education, 80(5), 509-534.
- Hickman, R., Keen, E., & Larson, I.A. (2016). Zooloji entegre prensipler. Gündüz, E. (Ed.). Ankara: Palme, s.871.
- İnce Aka, E., Yılmaz, M. & Karakaya, F. (2019). 2018 fen bilgisi öğretmenliği lisans programındaki biyoloji derslerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 133-143.
- İyibil, Ü., & Sağlam A.A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 25-46.
- Kabapınar F. (2007). Öğrencilerin kimyasal bağ konusundaki kavram yanılgılarına ilişkin literatüre bir bakış ı: molekül içi bağlar. Mili Eğitim Dergisi, 176, 18–35.
- Kaptan, F., & Korkmaz, H. (2001). Hizmet öncesi sınıf öğretmenlerinin fen eğitiminde ısı ve sıcaklıkla ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21),59-65.
- Karakaya, F., Uzel, N., Gül, A., & Yılmaz, M. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenliğe hazır olma düzeyleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 373-396.
- Karakuyu, Y., & Tüysüz, C. (2011). Elektrik konusunda kavram yanılgıları ve kavramsal değişim yaklaşımı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(2), 867-890.
- Koray, Ö., & Tatar, A. G. N. (2003). İlköğretim öğrencilerinin kütle ve ağırlık ile ilgili kavram yanılgıları ve bu yanılgıların 6., 7. ve 8. sınıf düzeylerine göre dağılımı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 187-198.
- Lawson, A. E., & Thompson, L. D. (1988). Formal reasoning ability and misconceptions concerning genetics and natural selection. Journal of Research in Science Teaching, 25, 733-746.
- McComas, W. (2005). The Misconception Synthesis Project. USC Rossier School of Education. [Online]: Retrieved on 10-Nisan 2019, at URL: http://www.isi.edu/~ddavis/DanzFiles/Misconception.html Milli Eğitim Bakanlığı (2018a). Biyoloji Dersi Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20182215535566-Biyoloji%20d%C3%B6p.pdf (24.04.2019 tarihinde alınmıştır).
- Milli Eğitim Bakanlığı (2018b). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 (24.04.2019 tarihinde alınmıştır).
- Murat, M., Kanadlı, S., & Ünişen, A. (2011). Yedinci sınıf öğrencilerinin hayvanların üremesi, büyümesi ve gelişmesi konusundaki kavram yanılgıları ve olası kaynakları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 179-197.
- Novitasari, C., Ramli, M., & Karyanto, P. (2019, February). Content analysis of misconceptions on bacteria in the biology textbook of high school. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 2, p. 022076). IOP Publishing.
- Öksüz, C. (2010). İlköğretim yedinci sınıf üstün yetenekli öğrencilerin nokta, doğru ve düzlem konularındaki kavram yanılgıları. İlköğretim Online, 9(2), 508-525.
- Reece, J.B, Urry, L.A.,Cain, M.L., Wasserman, S.A., Minorsky, P.V., & Jackson, R.B. (2013). Campbell Biyoloji. Gündüz, E., & Türkkan, İ. (Ed.). Ankara: Palme, s.1263.
- Russell, P.J., Hertz, P.E., & McMillan, B. (2011). Biology: The dynamic science. USA: Brooks/Cole, Cengage Learning, s.1283.
- Sadava, D.,Hillis, M.D., Heller, H.C., & Berenbaum, M.R. (2014). Yaşam bilimi biyoloji, Gündüz, E., & Türkkan, İ. (Ed.). Ankara: Palme, s.1266.
- Simon, E.J., Dickey, J.L., Hogan, K.A. & Reece, J.B. (2017). Campbell Temel Biyoloji. Gündüz, E., & Türkkan, İ. (Ed.). Ankara: Palme, s.639.
- Tekkaya, C., Çapa, Y., & Yılmaz, Ö. (2000). Biyoloji öğretmen adaylarının genel biyoloji konularındaki kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 140-147.
- Tekkaya, C., Özkan Ö., & Sungur S. (2001). Lise öğrencilerinin zor olarak algıladıkları biyoloji kavramları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 145-150.
- Williams, M., Debarger, A. H., Montgomery, B. L., Zhou, X., & Tate, E. (2011). Exploring middle school students’ conceptions of the relationship between genetic inheritance and celldivision. Science Education, 96, 78–103.
- Yağbasan, R., & Gülçiçek, A.G.Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 102-120.
- Yates, T. B., & Marek, E. A. (2014). Teachers teaching misconceptions: A study of factors contributing to high school biology students’ acquisition of biological evolution-related misconceptions, Evolution: Education and Outreach, 7(7), 2-18.
- Yılmaz, M., Gündüz, E., Çimen, O., Karakaya, F., & Adıgüzel, M. (2018a). MEB ortaöğretim 10. Sınıf biyoloji ders kitabının bilimsel içerik bakımından incelenmesi. Şahin, H., Temizer, A., & Erdoğan, F. (Ed.). Eğitim Bilimlerinde Güncel Akademik Çalışmalar-2018 (s:608-630), Cetinje-Montenegro, Ivpe.
- Yılmaz, M., Çimen, O., Karakaya, F., & Adıgüzel, M. (2018b). Biyoloji öğretmen adaylarının ortaöğretim biyoloji dersi ünite/konularına yönelik öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 145-154.
- Yılmaz, M., Gündüz, E., Üçüncü, G., Karakaya, F., & Çimen, O. (2018c). Sekizinci sınıf fen bilimleri ders kitabındaki biyoloji konularının bilimsel içerik bakımından incelenmesi. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 1-16.
- Yılmaz, M., Gündüz, E., Çimen, O., & Karakaya, F. (2017). Examining of biology subjects in the science textbook for grade 7 regarding scientific content, Turkish Journal of Education. 6(3), 128-142.
APA | Karakaya F, Yılmaz M, Çimen o, ADIGÜZEL ULUTAŞ M (2020). Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. , 81 - 91. |
Chicago | Karakaya Ferhat,Yılmaz Mehmet,Çimen osman,ADIGÜZEL ULUTAŞ Merve Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. (2020): 81 - 91. |
MLA | Karakaya Ferhat,Yılmaz Mehmet,Çimen osman,ADIGÜZEL ULUTAŞ Merve Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. , 2020, ss.81 - 91. |
AMA | Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. . 2020; 81 - 91. |
Vancouver | Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. . 2020; 81 - 91. |
IEEE | Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M "Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi." , ss.81 - 91, 2020. |
ISNAD | Karakaya, Ferhat vd. "Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi". (2020), 81-91. |
APA | Karakaya F, Yılmaz M, Çimen o, ADIGÜZEL ULUTAŞ M (2020). Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. Başkent University Journal of Education, 7(1), 81 - 91. |
Chicago | Karakaya Ferhat,Yılmaz Mehmet,Çimen osman,ADIGÜZEL ULUTAŞ Merve Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. Başkent University Journal of Education 7, no.1 (2020): 81 - 91. |
MLA | Karakaya Ferhat,Yılmaz Mehmet,Çimen osman,ADIGÜZEL ULUTAŞ Merve Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. Başkent University Journal of Education, vol.7, no.1, 2020, ss.81 - 91. |
AMA | Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. Başkent University Journal of Education. 2020; 7(1): 81 - 91. |
Vancouver | Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi. Başkent University Journal of Education. 2020; 7(1): 81 - 91. |
IEEE | Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M "Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi." Başkent University Journal of Education, 7, ss.81 - 91, 2020. |
ISNAD | Karakaya, Ferhat vd. "Öğretmen Adaylarının Partenogeneze YönelikKavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Düzeltilmesi". Başkent University Journal of Education 7/1 (2020), 81-91. |