Yıl: 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 599 - 613 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/tred.547570 İndeks Tarihi: 15-06-2021

Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi

Öz:
Fen bilimleri eğitiminde son yıllarda öğrencilerin araştırma ve sorgulama becerilerinin geliştirilmesine yönelik öğretim yapılması gerektiği vurgulanmaktadır. Bu gerekçeyle, ortaokul düzeyinde “Maddenin Değişimi” ünitesinin rehberli sorgulamaya dayalı öğretimin öğrenci başarısına etkisinin belirlenmesi araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Nicel araştırmalardan yarı deneysel yöntemle yürütülen çalışmada, ortaokul 5. sınıf öğrencilerinden 20 deney ve 19 kontrol grubu örneklemi oluşturmaktadır. Çalışma, ortaokul 5. sınıf “Maddenin Değişimi” ünitesinin öğretiminin iki grupta farklı stratejilerle yapılmasıyla tamamlanmıştır. 5 hafta ve toplam 20 ders saati olarak yürütülen çalışmada uygulama öncesi ve sonrasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “Maddenin Değişimi Ünitesi Başarı Testi” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken çalışmanın problemlerine uygun olarak eşli örneklem t testi ve bağımsız örneklem t testinden yararlanılmıştır. Rehberli sorgulama yaklaşımının kullanılarak ilgili ünitenin öğretiminin yapıldığı grubun müdahale edilmeyen gruptan daha başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak her iki grupta da öğrencilerin üst düzey soruları cevaplamada sıkıntı yaşadıkları araştırmanın bir başka önemli sonucudur. Öğrencilerin etkin olduğu çalışmalarla başarılarının ve üst düzey soruları doğru cevaplama yüzdelerinin artması fen eğitiminde bu tür çalışmalara yer verilmesi gerektiğini göstermektedir.
Anahtar Kelime:

The Effect of Inquıry-Based Approach in The Teaching of Unıt “Change Of Matter”

Öz:
It has recently been emphasized that teachingmethods serving to enhance research and inquiry skillsof students should be integrated into science education. For the purpose, the research aims to determine theeffect of guided inquiry based learning on the successof the secondary school students about the unit‘’Change of Matter’’. The study was carried out usingquasi-experimental design which is one of the methodsof quantitative research methods. The sample of theresearch consists of 20 students as experiment and 19as control groups. The research was completed usingdifferent strategies for two groups during the teachingof the unit ‘’Change of Matter’’ at secondary school 5thgrade. Before and after the application “Change ofMatter Success Test’’ developed by the researchers wasused as data collecting tool. The research lasted in 5weeks, total 20 hours. Analyzing the data, pairedsamples t- test and independent sample t-test werebenefited related to the problems of the research. It wasseen that the group in which the guided based learningwas realized became more successful than the othergroup to which no guidance was given. However,another important result of the research was that thestudents of both groups experienced some difficulties while answering the high level questions of the test. Itis necessary to include such activities in teachingscience units to improve the success of the students andto increase the rate of answering to the high levelquestions in a right way.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akpullukçu, S. (2011). Fen ve teknoloji dersinde araştırmaya dayalı öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarı, hatırda tutma düzeyi ve tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Anderson, B. (1990). Pupils conceptions of matter and its transformations (age 12-16). Studies in Science Education, 18(1), 53-85.
  • Arslan, A. (2007). Fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğretim yönteminin kavramsal öğrenmeye etkisi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Atay. D. (2003). Öğretmen adaylarına yansıtmayı öğretmek: portfolyo çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 36, 508-527.
  • Bahtiyar, A. & Basturk, R. (2012). Relationship between 5th grade students’ attitudes towards science and technology course and misconceptions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 575-584.
  • Bopegedera, A.M. (2007). An inquiry-Based chemistry laboratory promoting student discovery of gas laws. Journal of Chemical Education, 84(3), 465-468.
  • Bozdoğan, A.E. (2007). Fen ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çalışkan, H. (2008). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının derse yönelik tutuma, akademik başarıya ve kalıcılık düzeyine etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y. & Doymuş, K. (2005). Aktif öğrenme stratejileri üzerine bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 155-185.
  • Davis, S. A. (2005). Inquiry-based learning templates for creating online educational paths. Doctoral dissertation, Texas A&M University, United States.
  • Doğruöz, P. (1998). Effect of science process skill oriented lesson on understanding of fluid force concepts. Unpublished master dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
  • Duban, N. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersinin sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına göre işlenmesi: bir eylem araştırması. Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Fansa, M. (2012). Araştırma dayalı öğrenme yönteminin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin “Maddenin Değişimi ve Tanınması” ünitesindeki akademik başarı, fen dersine karşı tutum ve bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Glasson, G. E. (1989). The effects of hands-on and teacher demonstration laboratory methods on science achievement in relation to reasoning ability and prior knowledge. Journal of Research in Science Teaching,26(2), 121-132.
  • Gürdal Kazancıoğlu, H. (2008). İlköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersi, “Maddenin Değişimi ve Tanınması” ünitesinde öğrencilerde oluşan kavram yanılgılarının tespitinde iki aşamalı soruların kullanılabilirliği üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Manisa.
  • Harlen, W. (2004). Evaluating inquiry-based science developments. The National Research Council in Preparation for A Meeting on the Status of Evaluation of Inquiry-Based Science Education, Bristol.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Köksal, E. A. (2008). The acquisition of science process kills through guided (teacher-directed) inquiry. Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
  • Kula, Ş. G. (2009). Araştırmaya dayalı fen öğrenmenin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, başarıları, kavram öğrenmeleri ve tutumlarına etkisi. Unpublished master thesis, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Nuangchalerm, P. & Thammasena, B. (2009). Cognitive development, analytical thinking and learning satisfaction of second grade students learned through inquiry-based learning. Asian Social Science,5(10), 82-87.
  • Orcutt, C. B. J. (1997). A case study on inquiry-based science education and students’ feelings of success. Unpublished master thesis, University of San Jose State.
  • Ortakuz, Y. (2006). Araştırmaya dayalı öğrenmenin öğrencilerin fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkisini kurmaya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Osborne, R. J. & Cosgrove, M. M. (1983). Children’s conceptions of the changes of state of water. Journal of Research in Science Teaching,20(9), 825-838.
  • Sakar, Ç. (2010). Araştırmaya dayalı kimya öğretiminin öğrencilerin akademik başarı ve tutumları üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Serin, G. (2009). The effect of problem based learning instruction on 7th grade students’ science achievement, attitude toward science and scientific process skills. Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
  • Stohr-Hunt, P. M. (1996). An analysis of frequency of hands-on experience and science achievement. Journal of Research in Science Teaching,33(1) 101-109.
  • Şensoy, Ö. (2009). Fen eğitiminde yapılandırıcı yaklaşıma dayalı araştırma soruşturma tabanlı öğretimin öğretmen adaylarının problem çözme becerileri, öz yeterlik düzeyleri ve başarılarına etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tatar, N. (2006). İlköğretim fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uludağ, Ö. (2003). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde araştırma inceleme yoluyla öğretim ve geleneksel öğretimin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Varlı, B., & Sağır, Ş. U. (2019). Araştırma sorgulamaya dayalı öğretimin ortaokul öğrencilerinin fen başarısı, sorgulama algısı ve üstbiliş farkındalığına etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 703-725.
  • Wilder, M. & Shuttleworth, P. (2005). Cell inquiry: A 5E learning cycle lesson. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 41(4), 37-43.
  • Yetişir, M. İ. (2016). Rehberli araştırma-sorgulamaya dayalı fizik öğretimi: Öğretmen adaylarının akademik başarıları ve uygulama hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 159-182.
  • Yıldırım, A. & Berberoğlu, G. (2012). Rehberli sorgulama deneylerinin bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasına, başarıya ve kavramsal değişime etkisi. Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
APA Ebren Ozan C, Karamustafaoğlu S (2020). Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. , 599 - 613. 10.24315/tred.547570
Chicago Ebren Ozan Cansu,Karamustafaoğlu Sevilay Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. (2020): 599 - 613. 10.24315/tred.547570
MLA Ebren Ozan Cansu,Karamustafaoğlu Sevilay Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. , 2020, ss.599 - 613. 10.24315/tred.547570
AMA Ebren Ozan C,Karamustafaoğlu S Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. . 2020; 599 - 613. 10.24315/tred.547570
Vancouver Ebren Ozan C,Karamustafaoğlu S Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. . 2020; 599 - 613. 10.24315/tred.547570
IEEE Ebren Ozan C,Karamustafaoğlu S "Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi." , ss.599 - 613, 2020. 10.24315/tred.547570
ISNAD Ebren Ozan, Cansu - Karamustafaoğlu, Sevilay. "Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi". (2020), 599-613. https://doi.org/10.24315/tred.547570
APA Ebren Ozan C, Karamustafaoğlu S (2020). Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 599 - 613. 10.24315/tred.547570
Chicago Ebren Ozan Cansu,Karamustafaoğlu Sevilay Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi 10, no.3 (2020): 599 - 613. 10.24315/tred.547570
MLA Ebren Ozan Cansu,Karamustafaoğlu Sevilay Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.10, no.3, 2020, ss.599 - 613. 10.24315/tred.547570
AMA Ebren Ozan C,Karamustafaoğlu S Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(3): 599 - 613. 10.24315/tred.547570
Vancouver Ebren Ozan C,Karamustafaoğlu S Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi. 2020; 10(3): 599 - 613. 10.24315/tred.547570
IEEE Ebren Ozan C,Karamustafaoğlu S "Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi." Trakya Eğitim Dergisi, 10, ss.599 - 613, 2020. 10.24315/tred.547570
ISNAD Ebren Ozan, Cansu - Karamustafaoğlu, Sevilay. "Araştırma Sorgulamaya Dayalı Yaklaşımın “Maddenin Değişimi” Ünitesinin ÖğretimiÜzerindeki Etkisi". Trakya Eğitim Dergisi 10/3 (2020), 599-613. https://doi.org/10.24315/tred.547570