Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 245 - 260 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi

Öz:
Çalışmanın sorunsalını oluşturan, Yeni Zelanda'nın Christchurch kentinde yer alan Linwood ve Nur (Al Noor) camilerine 15 Mart 2019 tarihinde, Cuma namazı sırasında düzenlenen ve 51 kişinin yaşamını yitirmesine, onlarca kişinin de yaralanmasına sebep olan terör saldırıları, günümüzün küreselleşme eğilimini taşıyan ve kültürlerarası iletişim adına en büyük engeli oluşturan nefret söyleminin de örneklemini oluşturmaktadır. İskoç bir ailenin çocuğu olan, Avustralya vatandaşı Brenton Harrison Tarrant’ın, Yeni Zelanda’da Sırpça dilinde Sırp etnik milliyetçilerinin mottosu haline dönüşen Remove Kebab (Kebabın Ortadan Kaldırılması) adlı şarkı ile katliamı gerçekleştirmesi ve daha da vahim boyutu olan katliamın sosyal medya üzerinden canlı olarak yayınlayabilmesi, nefret söylemi ile suçlarının da küreselleştiğinin temel göstergesini oluşturmuştur. Tüm dünyanın dehşet ve üzüntü ile tanık olduğu, insanlık dışı menfur terör saldırılarının öncesinde sosyal medya hesabından Neonazi ideolojilerin yer aldığı 74 sayfalık Büyük Yer Değiştirme (The Great Replacement) başlıklı bir manifesto yayınlayarak, tarihin en önemlinefretsöylemininkitleseldenkişiseledeğinindirgenenörneklemlerindenbirini oluşturmaktadır. Sosyal medya üzerinden 17 dakika süren yayın ile terör saldırısını dünyaya duyuran Tarrant’ın, dehşet görüntüleri arasında dikkat çeken fon müziğinin, Çetnik olarak adlandırılan Sırp milliyetçi milislerinin Bosna Savaşı esnasında popüler hale gelen ve milli olarak kabul gören Serbia Strong(Güçlü Sırbistan) olması nefret söyleminin küreselleşme misali sınırları aşan boyutunu gözler önüne sermektedir. Üzerinde eylemini destekleme amacını pekiştiren, nefret söyleminin göstergelerini taşıyan 5 adet silahını alarak, Al Noor (Nur) Camii’ne yönelen ve sanal bir oyunda düşmanlarına ateş ederek, puan toplayarak oyunu kazanma motivasyonunu taşıyan bir sanal oyun müptelası misali 28 yaşındaki Tarrant’ın motivasyonu, 1992-1995 yılları arasında Bosna Savaşı esnasında Sırp Milis kuvvetlerinin Müslüman Boşnaklara yönelik gerçekleştirdikleri saldırıların güdülenmeleri ile özdeşleşmektedir. Çalışma içerisinde Sırp Milis güçlerinin Bosna Savaşı sırasında Sırp halkına moral desteği sağlamak adına hazırladığı Remove Kebab adlı marşında kullanmış olduğu doğal dil, Bardin’in “Yıldız Falı” içerik analizi yöntemine göre incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

Hate Speech in the Context of Intercultural Communication and A DiscourseAnalysis Through A Sample of Christchurch City Mosque Attacks

Öz:
The problematic of the study is; Linwood and Nur (Al Noor) mosques in Christchurch, New Zealand, on March 15, 2019, during Friday pray, 51 people were killed and dozens injured in the terrorist attacks, which is also a sample of hate speech and carries the trend of globalization and constitutes the biggest obstacle in the name of intercultural communication today. The song Remove Kebab, a song by Australian citizen Brenton Harrison Tarrant, who was born into a Scottish family, became the motto of Serbian ethnic nationalists in New Zealand, and further edited the massacre. The ability to broadcast the grave scale of the massacrelive on social media is a fundamental indicator of the globalization of hate speech and crime. A 74-page manifesto entitled The Great Replacement, which features Neonazi ideologies on his social media account before the inhumane terrorist attacks, witnessed by the world with horror and sadness, one of the most important examples of hate speech, which is reduced from mass to individual. Tarrant, who announced the terrorist attack to the world with a 17-minute broadcast on social media, was the nationally accepted Serbia Strong popularized during the Bosnian War and the Serbian nationalist militia called Chetnik was the background music that attracted attention among the horror images and reveals the extent to which hate speech transcends the boundaries of globalization. 28-year-old Tarrant, a virtual game junkie who takes 5 guns bearing the indicators of hate speech and turns to the Al Noor Mosque and is motivated to win the game by shooting at his enemies like in a virtual game, is associated with the motivation of Serb paramilitary forces during the Bosnian War between 1992 and 1995. In the study, the natural language used by Serbian militia forces in the anthem Remove Kebab, prepared during the Bosnian War to provide moral support to the Serbian people, wasexamined according to Bardin's " Horoscope " content analysis method.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ataman, H. (2012). Nefret suçlarını farklı yaklaşımlar çerçevesinden ele almak: Etik, sosyopolitik ve bir insan hakları problemi olarak nefret suçları. Y. İnceoğlu (Ed.), Nefret söylemi ve/veya nefret suçları içinde İstanbul: Ayrıntı.
  • Binark, M., & Çomu, T. (2013). Yeni medya ortamlarında nefret söylemi. M. Çınar (Ed.), Medya ve nefret söylemi: kavramlar, mecralar, tartışmalar içinde (s. 199-218). İstanbul: Hrant Dink Vakfı.
  • Cortese, A.J. (2006). Opposing hate speech. U.A: Praeger.
  • Çayır, K. (2010). Ayrımcılığın sosyolojisi ve Türkiye toplumu. A. Çavdar ve A.B. Yıldırım (Ed.), Nefret suçları ve nefret söylemi içinde (s. 45-54). İstanbul: Uluslararası Hrant Dink Vakfı.
  • Dijk, T.A. (2010). Söylem ve iktidar. (Çev. Pınar Uygun), A. Çavdar ve A.B. Yıldırım) (Ed.), Nefret suçları ve nefret söylemi içinde (s. 9-44). İstanbul: Uluslararası Hrant Dink Vakfı.
  • Fairclough, N. & Graham, P. (2003). “Eleştirel söylem çözümlemecisi olarak Marx: Eleştirel yöntemin yaratılışı ve küresel sermayenin eleştirisi ile bağıntısı”, B. Çoban ve Z. Özarslan (Ed.), Söylem ve ideoloji: Mitoloji, din, ideoloji içinde İstanbul: Su.
  • Foucault, M. (1993). Michel Foucault ders özetleri 1970-1982. Selahattin Hilav (Çev.), İstanbul: Yapı Kredi.
  • Foucault, M. (2005). Özne ve iktidar. Işık Ergüden ve Osman Akınbay (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
  • Gürler, C. (2010). Nefret suçları ve iş hayatı. Ankara Barosu Dergisi, (1). 259-274. Jadna Bosno Suverena, https://www.youtube.com/watch?v=D-mzBqmJE34, (Erişim Tarihi: 12.12.2019.)
  • Karan, U. (2007). Türk hukukunda ayrımcılık yasağı ve Türk Ceza Kanunu’nun 122. maddesinin uygulanabilirliği, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 20(73), 146-173.
  • Kocaman, A. (2009). Söylem üzerine, (3. baskı), Ankara: ODTÜ.
  • Laurance, B. (1975). L’Analyse de contenu, Paris: Edition PUF.
  • Pingu Plays Serbia Strong Aka Remove Kebab, https://www.youtube.com/watch?v=ymnGubmDEZw, Erişim Tarihi: 12.12.2019.
  • Removing Kebab in Battlefield, https://www.youtube.com/watch?v=nkAZe7_XD-4, (Erişim Tarihi: 12.12.2019).
  • Sırp Milliyetçi Milislerinin Marşı: Serbia Strong Şarkısı, https://www.youtube.com/watch?v=0tUUe7Y29To, (Erişim Tarihi: 12.12.2019).
  • Sözen, E. (1999). Söylem, belirsizlik, mübadele, bilgi/güç ve refleksivite. İstanbul: Paradigma.
  • Şahin, M. Bosna ve cihadın efsane birliği kara kuğular (Crni Labudovi), https://www.islamianaliz.com/m/3622/bosna-ve-cihadin-efsane-birligi-kara-kugularcrni- labudovi, (Erişim Tarihi: 12.12.2019).
  • Weber, A. (2009). Nefret söylemi el kitabı. Metin Çulhaoğlu (Çev.), Avrupa Konseyi.
  • http://www.tdk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 12.12.2019).
APA AKOVA S, Kantar G (2020). Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. , 245 - 260.
Chicago AKOVA SIBEL,Kantar Gokmen Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. (2020): 245 - 260.
MLA AKOVA SIBEL,Kantar Gokmen Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. , 2020, ss.245 - 260.
AMA AKOVA S,Kantar G Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. . 2020; 245 - 260.
Vancouver AKOVA S,Kantar G Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. . 2020; 245 - 260.
IEEE AKOVA S,Kantar G "Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi." , ss.245 - 260, 2020.
ISNAD AKOVA, SIBEL - Kantar, Gokmen. "Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi". (2020), 245-260.
APA AKOVA S, Kantar G (2020). Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 245 - 260.
Chicago AKOVA SIBEL,Kantar Gokmen Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, no.1 (2020): 245 - 260.
MLA AKOVA SIBEL,Kantar Gokmen Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.20, no.1, 2020, ss.245 - 260.
AMA AKOVA S,Kantar G Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 20(1): 245 - 260.
Vancouver AKOVA S,Kantar G Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 20(1): 245 - 260.
IEEE AKOVA S,Kantar G "Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi." Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, ss.245 - 260, 2020.
ISNAD AKOVA, SIBEL - Kantar, Gokmen. "Kültürlerarası İletişim Bağlamında Nefret Söylemi ve Christchurch Kenti Cami Saldırıları Örneklemi Üzerinden Bir Söylem Analizi". Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/1 (2020), 245-260.