Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme

Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 176 - 198 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5152/hayef.2020.20021 İndeks Tarihi: 16-06-2021

Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme

Öz:
Görev biçimleri okuduğunu anlama becerisini geliştirme ve bu gelişimi ölçme-değerlendirme sürecinde önemli bir işleve sahiptir. Bu çalışmanın amacı A1-A2 yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarında yer alan okuduğunu anlamaya dönük ölçünleştirilmiş görev biçimlerinin genel görünümünü sıklık ve oranları açısından karşılaştırmalı olarak ortaya koymaktır. Betimsel nitelikli çalışmanın örnekleminde A1-A2 düzeyinde üç ayrı yabancılara Türkçe öğretimi ders kitabı yer almıştır. Veriler içerik çözümlemesi ilkeleri doğrultusunda kuramsal dayanak çerçevesinde oluşturulan 20 ulam altında tanımlanmış ve sınıflandırılmıştır. Çözümleme sonucu elde edilen veriler istatistik programına aktarılarak, sıklık, yüzde ve z testi çözümlemeleri yapılmıştır. Yapılan çözümleme sonucunda örneklemde yer alan üç ders kitabında da okuduğunu anlamaya yönelik etkinliklerde C-test, gereksiz sözcükleri çıkartma, hata bulma, proje çalışması ve yüzeysel okuma görev biçimlerine yer verilmediği, öte yandan eşleştirme ve kısa yanıtlı soru görev biçimlerine en yüksek oranda yer verildiği görülmüştür. Yapılan z testi sonucunda iki bileşenli madde, kısa yanıtlı ve tarama görev biçimlerinin oranları açısından ders kitapları arasında anlamlı fark olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Standardized Task Formats to Evaluate Reading Comprehension: A Comparison of Turkish Language Textbooks

Öz:
Task formats significantly affect the development of reading comprehension and the measurement and evaluation ofthis process. This study aims to characterize the general approach of Turkish language textbooks for foreigners at A1-A2level in terms of the frequency and rate of particular tasks, based on a study sample of three books. The data are definedand classified into twenty different categories created within a theoretical framework in accordance with principles ofcontent analysis. These results were then subjected to statistical analysis, specifically frequency percentage and z-testanalyses. It was observed that the C-test, cloze elide, editing, project performance and skimming task formats werenot included in any of the three textbooks. By contrast, matching and short-answer task formats were mostly used.Z-tests indicated a significant difference between the textbooks in the proportion of dichotomous item, short-answer,and scanning task formats.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (1997). Okuma metinlerindeki soruların sınıflandırılması. Eğitim ve Bilim, 21(105), 10- 16.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., … Wittrock, M. C. (eds.) (2001). A taxonomy for learning and teaching and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Boston: Addison Wesley Longman.
  • Arshad, A., Shakir, A., & Ahmad, M. (2020). A review on the principles of a reading comprehension test construction to assess the test takers at different levels. Hamdardislamicus, 63(1), 249-263.
  • Bacquet, J. N. (2020). Implications of summative and formative assessment in Japan - A review of the current literature. International Journal of Education & Literacy Studies, 8(2), 28-35. [Crossref]
  • Barrett, T. C. (1972). Taxonomy of reading comprehension: Reading 360 monograph. Lexington, MA: Ginn and Co.
  • Brown, H. D. (2004). Language assesment: Principles and classroom practises. White Plains, NY: Pearson Education.
  • Carlisle, J. F. (1999). Free recall as a test of reading comprehension for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 22(1), 11-22. [Crossref]
  • Cem Değer, A., Çetin, B. ve Oflaz Köleci, E. (2017). Kuramdan uygulamaya yabancılara Türkçe dilbilgisi öğretimi. Ankara: Pegem Akademi [Crossref]
  • Chen, H. (2020). A constructive analysis of classroom-based language assessments. English Language Teaching, 13(5), 110-114. [Crossref]
  • Çetin, B. ve Uzdu-Yıldız, F. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe alanında öğretmen eğitimi için temel bilgiler ve uygulama örnekleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Çetinkaya, G. ve Bayat, N. (2016). Dil öğretimi ve çıkartmalı işlem. III. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu (Cilt 1). Bakü: Bakü Avrasya Üniversitesi.
  • Gordon, C. M., & Hanauer, D. (1995). The interaction between task and meaning construction in EFL reading comprehension tests. Tesol Quarterly, 29(2), 299-324. [Crossref]
  • Grabe, W., & Jiang, X. (2014). Assessing reading. In Kunnan, J. A. (Ed.). The companion to language assessment (pp. 185-200). New Jersey: Wiley-Blackwell. [Crossref]
  • Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press [Crossref]
  • Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2005). Roles of motivation and engagement in reading comprehension assessment. In S. G. Paris & S. A. Stahl (Eds.), Children’s reading comprehension and assessment (pp. 187-214). New Jersey: Lawrence Erlbaum, Mahwah.
  • Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching. Beijing: Pearson Longman
  • Hasırcı, S. (2016). Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma becerisinin yeri. F. Yıldırım ve B. Tüfekçioğlu (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi içinde (ss. 115-127). Ankara: Pegem Akademi.
  • Heaton, J. B. (1990). Classroom testing. London: Longman.
  • Hidri, S. (2020). New challenges in language assessment. In S. Hidri (Ed.), Changing language assessment (p. 3-20). Cham: Palgrave Macmillian. [Crossref]
  • Hughes, A. (2003). Testing for language teachers (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University.
  • İzmir (A1) Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı (2018). İzmir: Papatya Yayıncılık Eğitim.
  • İzmir (A2) Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı (2018). İzmir: Papatya Yayıncılık Eğitim. Khoshdel-Niyat, F. (2017). C-test: A valid measure to test second language proficiency? [Crossref]
  • Kuzu, T. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki metin altı sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisindeki hatırlama ve anlama bilişsel düzeyleri açısından incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 37(1), 58-76.
  • Madsen, H. S. (1983). Techniques in testing. Oxford: Oxford University Press.
  • McDonogh, J., & Shaw, C. (2005). Materials and methods in ELT a teacher’s guide. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Nuhoğlu, M. M., Başoğlu, N. ve Kayganacıoğlu, S. (2008). Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özçelik, D. A. (2013). Test hazırlama kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi.
  • IRA/NCTE Joint Task Force on Assessment. (1994). Standards for the assessment of reading and writing. Newark, Del.: International Reading Association/National Council of Teachers of English.
  • Razı, S. ve Tur, N. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe okuma öğretimi. A. Şahin (Ed.), Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi kuramlar, yaklaşımlar etkinlikler içinde (ss. 452-469). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, V. (2012). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınevi
  • Willis, J. (1997). Teaching English through English. Londra: Longman.
  • Yedi İklim Türkçe-Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı (A1). (2018). Ankara: Başak Matbaacılık ve Tan. Hiz. Ltd. Şti.
  • Yedi İklim Türkçe-Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı (A2). (2018). Ankara: Başak Matbaacılık ve Tan. Hiz. Ltd. Şti.
  • Yeni Hitit I (A1-A2) Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı. (2013). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yıldız, C., Okur, A., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2010). Yeni öğretim programına göre kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Zheng, Y., Cheng, L., & Klinger, D. A. (2007). Do test formats in reading comprehension affect second-language students’ test performance differently?. Tesl Canada Journal, 25(1), 65-80. [Crossref]
APA Çetinkaya G, YOLCUSOY O (2020). Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. , 176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
Chicago Çetinkaya Gökhan,YOLCUSOY OZLEM Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. (2020): 176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
MLA Çetinkaya Gökhan,YOLCUSOY OZLEM Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. , 2020, ss.176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
AMA Çetinkaya G,YOLCUSOY O Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. . 2020; 176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
Vancouver Çetinkaya G,YOLCUSOY O Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. . 2020; 176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
IEEE Çetinkaya G,YOLCUSOY O "Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme." , ss.176 - 198, 2020. 10.5152/hayef.2020.20021
ISNAD Çetinkaya, Gökhan - YOLCUSOY, OZLEM. "Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme". (2020), 176-198. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.20021
APA Çetinkaya G, YOLCUSOY O (2020). Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. Hayef:journal of education (Online), 17(2), 176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
Chicago Çetinkaya Gökhan,YOLCUSOY OZLEM Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. Hayef:journal of education (Online) 17, no.2 (2020): 176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
MLA Çetinkaya Gökhan,YOLCUSOY OZLEM Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. Hayef:journal of education (Online), vol.17, no.2, 2020, ss.176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
AMA Çetinkaya G,YOLCUSOY O Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. Hayef:journal of education (Online). 2020; 17(2): 176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
Vancouver Çetinkaya G,YOLCUSOY O Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme. Hayef:journal of education (Online). 2020; 17(2): 176 - 198. 10.5152/hayef.2020.20021
IEEE Çetinkaya G,YOLCUSOY O "Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme." Hayef:journal of education (Online), 17, ss.176 - 198, 2020. 10.5152/hayef.2020.20021
ISNAD Çetinkaya, Gökhan - YOLCUSOY, OZLEM. "Okuduğunu Anlamayı Değerlendirmeye Dönük ÖlçünleştirilmişGörev Biçimleri: Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları ÜzerineKarşılaştırmalı Bir İnceleme". Hayef:journal of education (Online) 17/2 (2020), 176-198. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.20021