Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 222 - 242 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5152/hayef.2020.20018 İndeks Tarihi: 16-06-2021

Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı COVID-19 pandemisi döneminde uygulanan çevrim içi eğitim uygulamalarına ilişkin üniversite öğrencilerinin stres algıları, öğrenme ortamına ilişkin algıları ve görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmada, deneysel olmayan nicel araştırma desenlerinden betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen çalışmanın örneklemini, büyük bir devlet üniversitesinin Mühendislik, Eğitim, Edebiyat, Turizm fakülteleri ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan 544 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Algılanan Stres Ölçeği” ve “Öğrenme Ortamına İlişkin Öğrenci Algısı Anketi” kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin genel olarak uzaktan eğitim uygulamalarında stresli oldukları görülmüştür. Öğrenciler her ne kadar problemlerle karşılaşmış olsalar bile esnek öğrenme ortamı ve dersi tekrar edebilme gibi olanaklar açısından uzaktan eğitime ilişkin memnuniyetlerini belirtmişlerdir. Ancak yine de öğrencilerin çoğunluğu yüz yüze eğitimle ders almayı daha çok tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Çalışma sonucunda uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Emergency Transformation in Education: Stress Perceptions and Views of University Students Taking Online Course During the COVID-19 Pandemic

Öz:
This paper surveys university students to gauge their perceptions of stress, the learning environment, and the suddenshift to distance education applications during the COVID-19 pandemic period. The descriptive research method,which is a non-experimental quantitative research approach, was used in the study. The sample was selected using theconvenience sampling method, and it comprises 544 university students studying at the Vocational School of HealthServices and those taking engineering, education, literature, and tourism courses at a state university. A “PerceivedStress Scale” and a “Student Perception Survey Related to Learning Environment” were used as data collection tools.The data were analyzed using descriptive statistics methods. The results reveal that students were stressed from usingdistance education applications. Despite the fact that they faced some challenges, the students expressed satisfactionwith some facets of distance education, such as the flexible learning environment and opportunities to repeat thelesson. Nonetheless, most students stated that they preferred face-to-face education. Based on these results, varioussuggestions are presented for practitioners and researchers.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak, A., Oral, B. ve Topuz, V. (2018). Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu uzaktan öğretim sürecinin değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 71-80.
  • Badge, J. L., Saunders, N. F., & Cann, A. J. (2012). Beyond marks: New tools to visualise student engagement via social networks. Research in Learning Technology, 20, 1-14. [Crossref]
  • Bao, W. (2020). COVID-19 and online teaching in higher education: A case study of Peking university. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115. [Crossref]
  • Bennett, R. (2003). Determinants of undergraduate student drop out rates in a university business studies department. Journal of Further and Higher Education, 27(2), 123-141. [Crossref]
  • Bolliger, D. U., & Wasilik, O. (2009). Factors influencing faculty satisfaction with online teaching and learning in higher education. Distance Education, 30(1), 103-116. [Crossref]
  • Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396. [Crossref]
  • Conlon, T. (1997). The internet is not a panacea. Scottish Educational Review, 29(1), 30-38.
  • Çaycı, B. ve Ünal, E. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları öğrenme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Üniversite ve Toplum: Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 7(3), 1-16.
  • Denovan, A., & Macaskill, A. (2017). Stress and subjective well-being among first year UK undergraduate students. Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 18(2), 505-525. [Crossref]
  • Dhull, I., & Sakshi, M. (2017). Online learning. International Education & Research Journal, 3(8), 32-34.
  • Durdu, L. (2019). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. In E. Tekinarslan & M. D. Gürer (Eds.), Açık ve uzaktan öğrenme (pp. 225-266). Ankara: Pegem Akademi. [Crossref]
  • Dwivedi, Y. K., Hughes, D. L., Coombs, C., Constantiou, I., Duan, Y., Edwards, J. S., ... Raman, R. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on information management research and practice: Transforming education, work and life. International Journal of Information Management, 102211. [Crossref]
  • Elias, H., Ping, W. S., & Abdullah, M. C. (2011). Stress and academic achievement among undergraduate students in universiti Putra Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 29, 646-655. [Crossref]
  • Gregory, M. S. J., & Lodge, J. M. (2015). Academic workload: The silent barrier to the implementation of technology-enhanced learning strategies in higher education. Distance Education, 36(2), 210-230. [Crossref]
  • Hadi, S., Andrian, D., & Hidayat, A. (2020). The social fields students’distress in learning statistics in the era of pandemic COVID-19. Talent Development & Excellence, 12(1), 4388-4397.
  • Hamutoğlu, N. B., Gültekin, G. S. ve Savaşçı, M. (2019). Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri: Açıköğretim Uygulamaları. Yükseköğretim Dergisi, 9(1), 19-28. [Crossref]
  • Heo, J., & Han, S. (2018). Effects of motivation, academic stress and age in predicting self-directed learning readiness (SDLR): Focused on online college students. Education and Information Technologies, 23, 61-71. [Crossref]
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EducauseReview. Retrieved from https://er.educause.edu/ articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Johnson, S. D., Aragon, S. R., & Shaik, N. (2000). Comparative analysis of learner satisfaction and learning outcomes in online and face-to-face learning environments. Journal of Interactive Learning Research, 11(1), 29-49.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192. [Crossref]
  • Karasel, N., Bastas, M., Altinay, F., Altinay, Z., & Dagli, G. (2020). Distance education for students with special needs in primary schools in the period of COVID-19 epidemic. Propósitos y Representaciones, 8(3), e587. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.587
  • Keski̇n, M. ve Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kırali, F. N. ve Alcı, B. (2016). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algısına ilişkin görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 8(30), 55-83.
  • Kurnaz, F. B. ve Ergün, E. (2019). E-öğrenme ortamlarında öğrenme stilleri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(2), 532-549. [Crossref]
  • Lazarevic, B., & Bentz, D. (2020). Student perception of stress in online and face-to-face learning: The exploration of stress determinants. American Journal of Distance Education, 1-14. [Crossref]
  • Luo, N., Zhang, M., & Qi, D. (2017). Effects of different interactions on students’ sense of community in e-learning environment. Computers & Education, 115, 153-160. [Crossref]
  • McInnerney, J. M., & Roberts, T. S. (2004). Online learning: Social interaction and the creation of a sense of community. Educational Technology & Society, 7(3), 1-10.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7th ed.). Londra: Pearson Education.
  • MEB. (2020). Basın Açıklaması. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitimalaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr adresinden erişilmiştir.
  • Miller, M. D. (2014). Minds online: Teaching effectively with technology. Cambridge, MA: Harvard University Press. [Crossref]
  • Niemi, H. M., & Kousa, P. (2020). A case study of students’ and teachers’ perceptions in a finnish high school during the COVID pandemic. International Journal of Technology in Education And Science, 4(4), 352-369. [Crossref]
  • Nogales-Delgado, S., Román Suero, S., & Martín, J. M. E. (2020). COVID-19 outbreak: Insights about teaching tasks in a chemical engineering laboratory. Educ. Sci., 10, 226. [Crossref]
  • Omar, N., Mohamad, M. M., & Paimin, A. N. (2015). Dimension of learning styles and students’ academic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 204, 172-182. [Crossref]
  • Özgöl, M., Sarikaya, İ., & Öztürk, M. (2017). Students› and teaching staff›s assessments regarding distance education applications in formal education. Journal of Higher Education and Science, 7(2), 294-304. [Crossref]
  • Özyürek, A., Begde, Z, Yavuz, N. F. ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstiüsü Dergisi, 6(2), 592-605. [Crossref]
  • Paydar, S. ve Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Pınar, M. A., & Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486. [Crossref]
  • Ribbe, E., & Bezanilla, M. J. (2013). Scaffolding learner autonomy in online university courses. Digital Education Review, 24, 98-113.
  • Sahu, P. (2020). Closure of universities due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4), 1-6. [Crossref]
  • Sarıtaş, E. ve Barutçu, S. (2020). Öğretimde dijital dönüşüm ve öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye hazır bulunuşluğu: Pandemi döneminde Pamukkale Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Journal of Internet Applications and Management, 11(1), 5-22. [Crossref]
  • Shih, P. C., Muñoz, D., & Sánchez, F. (2006). The effect of previous experience with information and communication technologies on performance in a Web-based learning program. Computers in Human Behavior, 22(6), 962-970. [Crossref]
  • Tokuç, B., & Varol, G. (2020). Medical education in Turkey in time of COVID-19. Balkan Med J, 37(4), 180-181. [Crossref]
  • Van Duijn, A. J., Swanick, K., & Donald, E. K. (2014). Student learning of cervical psychomotor skills via online video instruction versus traditional face-to-face instruction. Journal of Physical Therapy Education, 28(1), 94-102. [Crossref]
  • Yıldız, E. (2020). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında uzaktan eğitim öğrencilerinin topluluk hissine etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 180-205. [Crossref]
  • YÖK. (2020). Basın açıklaması. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerdeuygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx adresinden erişilmiştir
APA Turan Z, Gürol A (2020). Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. , 222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
Chicago Turan Zeynep,Gürol Ayşe Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. (2020): 222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
MLA Turan Zeynep,Gürol Ayşe Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. , 2020, ss.222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
AMA Turan Z,Gürol A Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. . 2020; 222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
Vancouver Turan Z,Gürol A Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. . 2020; 222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
IEEE Turan Z,Gürol A "Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri." , ss.222 - 242, 2020. 10.5152/hayef.2020.20018
ISNAD Turan, Zeynep - Gürol, Ayşe. "Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri". (2020), 222-242. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.20018
APA Turan Z, Gürol A (2020). Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. Hayef:journal of education (Online), 17(2), 222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
Chicago Turan Zeynep,Gürol Ayşe Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. Hayef:journal of education (Online) 17, no.2 (2020): 222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
MLA Turan Zeynep,Gürol Ayşe Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. Hayef:journal of education (Online), vol.17, no.2, 2020, ss.222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
AMA Turan Z,Gürol A Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. Hayef:journal of education (Online). 2020; 17(2): 222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
Vancouver Turan Z,Gürol A Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri. Hayef:journal of education (Online). 2020; 17(2): 222 - 242. 10.5152/hayef.2020.20018
IEEE Turan Z,Gürol A "Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri." Hayef:journal of education (Online), 17, ss.222 - 242, 2020. 10.5152/hayef.2020.20018
ISNAD Turan, Zeynep - Gürol, Ayşe. "Eğitimde Acil Bir Dönüşüm: COVID-19 Pandemisi Döneminde Çevrimİçi Ders Alan Üniversite Öğrencilerinin Stres Algıları ve Görüşleri". Hayef:journal of education (Online) 17/2 (2020), 222-242. https://doi.org/10.5152/hayef.2020.20018