Eğitimi Şairden Anlamak
Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 199 - 227 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-06-2021
Eğitimi Şairden Anlamak
Öz: Bu araştırmanın amacı eğitimle ilgili olarak şairlerin ne düşündüklerini tespit etmektir. Böylece eğitim literatürüne şairce görüşler kazandırılmış olacaktır. Bu araştırmada şairlerin eğitime ilişkin düşünceleri nitel araştırma desenlerinden olgu bilim çalışma deseni kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin farklı illerinden 22 şair oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşmasında kartopu ve ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, şairlerin eğitimin dünü hakkında olumsuz ve daha çok olumlu görüşlerinin olduğu, bugün ve gelecek içinse oldukça farklı fikirlerinin olduğu, olumsuzlukların ve çözüm önerilerinin bir arada olduğu görülmektedir. Şairler duyarlığı yüksek erdemli insan yetiştirmek için, sistemi oluşturan tüm parçalarda yer alan insan ögesinin erdemleşmesini; tarih, dil, din, bilim ve edebiyat alanlarının belirginleşmesini; öğretmenin rol model olarak entelektüel bir donanıma sahip olması gerektiğini önermektedirler. Şairlerin eğitime ilişkin görüşleri oldukça güncel ve gelecek odaklıdır. Araştırmanın sonuçları dikkate alındığında; eğitim adına yapılacak etkinliklere (kurultay, sempozyum, panel vb.) şairlerin de davet edilmesi ve görüşlerinin alınması sistemi daha da güçlendirebilecektir.
Anahtar Kelime: Understanding the Education from Poets
Öz: -
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akalın, L. S. (1980). Edebiyat terimleri sözlüğü. İstanbul: Varlık.
- Akkaya, N. (2010). Âşık tarzı şiir geleneğinde halk eğitimi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 88-100.
- Aksan, D. (2013). Şiir dili ve Türk şiir dili: Dilbilim açısından bakış. Ankara: Bilgi.
- Aktaş, H. (2012). Disiplinler arası ilişkiler bağlamında şiir ve coğrafya. Studies of the Otto man Domain, 2(3), 1-25.
- Akyol, H. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök.
- Altın, H. (2010). Ziya Gökalp’in eğitim tarihimiz açısından önemi. History Studies, 2(2), 493-509.
- Aral, N. ve Aktaş, Y. (1997). Çocukların televizyon ve diğer etkinliklere harcadıkları sürenin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 99-105.
- Aydemir, Y. (2009). Yahya Kemal: Geleneği geliştiren, dönüştüren şair. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 3, 1-28.
- Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üze rine kavramsal bir inceleme. BEÜ SBE Dergisi, 7(1), 231-274.
- Bayraktar, L. (2017). Edebiyatın konusu ve öznesi insandır. Bizim Külliye, 71, 24-25.
- Boratav, P. N. (1983). Folklor ve edebiyat 2. İstanbul: Adam.
- Coşkun, M., V. ve Açık, N.Ö. (2006). Fonetik laboratuvarı destekli edebiyat öğretimi. 6. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Kıbrıs.
- Creswell, J. W. (2013). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods appro aches. New York: Sage.
- Çekiç, İ. (2017). Edep ve edebiyat arasındaki ilişki üzerine inceleme. Hoca Ahmet Yesevi Yılı Anısına Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi, 1-4 Aralık 2016, Antalya. 271-278.
- Çıkla, S. (2009). Şiir ve hikâye çevresinde oluşan iki tür: Manzum hikâye ve öykü-şiir. TÜ BAR, 25, 51-81.
- Çoban, A. (2010) Mehmed Âkif’in eğitim felsefesi: Eğitim ve öğretime ilişkin görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 14(44), 247-264.
- Demir, M. ve Yapıcı, M. (2007). Anadili olarak Türkçe’nin öğretimi ve sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 177-192.
- Demirtaş, Z. ve Nacar, D. (2018). Mehmet Âkif Ersoy’un Safahat eserinde öğretmen modeli. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 97-109.
- Deveci, Ö. ve Aykaç, N. (2018). Temel eğitimde yaşanan sorunları inceleyen çalışmaların değerlendirilmesi: Bir meta-sentez çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 277-301. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.13m.
- Dewey, J. (2008). The early works, 1882-1898. Southern Illinois: Southern Illinois Univer sity Press.
- Doğan, C. (2005). Türkiye’de sınıf öğretmeni yetiştirme politikaları ve sorunları. Bilig (Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi), 35, 133-149.
- Elmas, N. (2010). Cahit Sıtkı Tarancı’nın şiir estetiğinde karşıtlık ve karşılaştırma tekniği. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 10(1), 35-48.
- Ergün, M. (1996). Eğitim felsefesi. Ankara: Ocak.
- Eroğlu, A. (2012). Sanatta araç olarak dilin önemi. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 38, 393-401.
- Geçgel, H. (2007). Bir görüntü (imgeler) sanatı olarak şiir. Hayal Dergisi, 21, 1-7.
- Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: sorunlar ve çözüm öne rileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
- Göçgün, Ö. (2007). Belgelerle yeni Türk edebiyatı tarihi. Ankara: Nisan.
- Gökalp, Z. (1964). Millî terbiye ve maarif meselesi. Ankara: Diyarbakır Tanıtma ve Turizm Derneği Yayınları.
- Güleç, İ. (2007). Hz. Peygamber’in şiire karşı tutumu. Divan Edebiyatı Araştırmaları Der gisi, 19, 123-146.
- Gülendam, R. (2010). Siyaseti şiirde yaşamak: Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında sosya list şiir. Turkish Studies, 5(2), 213-280.
- Kahraman, M. E. (2016). Sanat ve siyaset ilişkisinde sanatçı misyonerliği. Akademik İncele meler Dergisi, 11(1), 225-251.
- Kana, F. (2010). Ziya Paşa’ya göre edebiyat ve insan eğitimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
- Kuş, Z. ve Türkyılmaz, M. (2010). Sosyal bilgiler ve Türkçe öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi, alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). Türk Kütüphane ciliği, 24(1), 11-32.
- Kutlu A., N., Bacanak, A. ve Gökdere, M. (2016). Öğretmen adaylarının Türk eğitim siste minin sorunlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 287-307. doi:10.17539/aej.07102.
- Miles, M, B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebo ok. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Millî Eğitim Bakanlığı (1973). 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.12/2342.
- Oskay, Ü. (1991). Dilin coğrafyasını değiştiren şair [Rimbaud]. Hürriyet Gösteri, 132, 4-6.
- Özer, E. E. (2006). Tanpınar’ın şiir anlayışı ve şiirinin kaynakları üzerine bir inceleme. Pa mukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 83-91.
- Özgenç, N. (2011). Devlet Eğitim Politikalarında Sanat ve Tasarım Eğitiminin Yeri ve Öne mi, 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu, Ankara: Başkent Üniversitesi Güzel Sanat lar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
- Özkesici, E. (2018). Sanatta değişen paradigmalar: Sanatçı, eser ve alıcı ilişkisi. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 20, 111-121.
- Özsoy, V. (2003). Görsel sanatlar eğitimi resim iş eğitiminin tarihsel ve düşünsel temelleri. Ankara: Gündüz.
- Sağlık, Ş. (2017). Şairin ‘ben’i toplumun ‘biz’i demektir. Bizim Külliye, 71, 10-11.
- Sekin, S. (2008). Türkiye’de ezberci öğretim ve nedenleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 18, 211-221.
- Sönmez, V. (2008). Eğitim felsefesi. Ankara: Anı.
- Taşdelen, V. (2012a). Türkçede şiirin yüklemi sorunu. Turkish Studies, 7(4), 519-532.
- Taşdelen, V. (2012b). Eğitimde ezberleme ve anlama. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 143,12-17.
- Taşkaya, S. M. ve Coşkun, İ. (2009). Âşık Feymânî’nin şiirlerinde eğitim ve eğitim unsurla rı. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1(25), 259-278.
- Topçu, N. (2016). Türkiye’nin maarif davası (18. baskı). İstanbul: Dergâh.
- Turan, İ. (2006). Sınıf öğretmenliği programı öğrencilerinin coğrafi kavramları öğrenme dü zeyleri ve ezbercilik. Millî Eğitim Dergisi, 170, 274-292.
- Türe, N. (2007). Eğitimde ve öğretimde bir araç olarak görsel sanatlar eğitiminin öğrenci lere sağladığı katkılar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. www.biyaografi.net (2020).
- www.biyografi.net/makale.asp?Haberid=192. Erişim tarihi: 15 Mart 2020.
- Yayla, A. (2010). Eğitimin felsefi temelleri. H. B. Memduhoğlu ve K. Yılmaz (Ed.) içinde, Eğitim bilimine giriş (ss.21-46). Ankara: Pegem.
- Yazar, T., Aslani, T. ve Şener, S. (2014). Sanat eğitimi sorunu olarak ülkemizde ilk ve orta öğ retim kurumlarında sanat eğitimine olan ilgisizlik sebepleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 593-605.
- Yazıcı, E. (2016). Olan-olması gereken perspektifinden bir medeniyet inşacısı ve eğitim emekçisi olarak öğretmen. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(13), 147-162.
- Yeşil, R. ve Şahan, E. (2015). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin en önemli sorun, neden ve çözüm yollarına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakül tesi Dergisi (KEFAD), 16(3), 123-143.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yılmaz, B. (2002). Ankara’daki ilköğretim öğretmenlerinin okuma ve halk kütüphanesi kul lanma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 16(4), 441-460.
- Yılmaz, B., Köse, E., ve Korkut, Ş. (2009). Hacettepe Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 22- 51.
- Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2011). Öğretmen adaylarının Türk eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 942-973.
APA | YAR YILDIRIM V (2020). Eğitimi Şairden Anlamak. , 199 - 227. |
Chicago | YAR YILDIRIM VEDA Eğitimi Şairden Anlamak. (2020): 199 - 227. |
MLA | YAR YILDIRIM VEDA Eğitimi Şairden Anlamak. , 2020, ss.199 - 227. |
AMA | YAR YILDIRIM V Eğitimi Şairden Anlamak. . 2020; 199 - 227. |
Vancouver | YAR YILDIRIM V Eğitimi Şairden Anlamak. . 2020; 199 - 227. |
IEEE | YAR YILDIRIM V "Eğitimi Şairden Anlamak." , ss.199 - 227, 2020. |
ISNAD | YAR YILDIRIM, VEDA. "Eğitimi Şairden Anlamak". (2020), 199-227. |
APA | YAR YILDIRIM V (2020). Eğitimi Şairden Anlamak. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 11(22), 199 - 227. |
Chicago | YAR YILDIRIM VEDA Eğitimi Şairden Anlamak. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 11, no.22 (2020): 199 - 227. |
MLA | YAR YILDIRIM VEDA Eğitimi Şairden Anlamak. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, vol.11, no.22, 2020, ss.199 - 227. |
AMA | YAR YILDIRIM V Eğitimi Şairden Anlamak. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2020; 11(22): 199 - 227. |
Vancouver | YAR YILDIRIM V Eğitimi Şairden Anlamak. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2020; 11(22): 199 - 227. |
IEEE | YAR YILDIRIM V "Eğitimi Şairden Anlamak." EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 11, ss.199 - 227, 2020. |
ISNAD | YAR YILDIRIM, VEDA. "Eğitimi Şairden Anlamak". EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 11/22 (2020), 199-227. |