Yıl: 2020 Cilt: 4 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2606 - 2621 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26677/TR1010.2020.499 İndeks Tarihi: 17-06-2021

Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği

Öz:
Sosyal medya mecralarının gösterişçi tüketime uygun ortamlar haline gelmeleriyle birlikte gösteriş üç temel özellik olan fotoğraf, video ve yer bildirimi etrafında toplanmıştır. Dolayısıyla bu çalışmada, sosyal medyada paylaşılan yemek temalı fotoğrafların, gösterişçi tüketim boyutu ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için daha önce geliştirilen ölçeklerden yararlanılarak veriler anket yardımıyla toplanmış ve analize tabi tutulmuştur. Araştırma kapsamında yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları katılımcıların büyük çoğunluğunun yemek temalı paylaşımlar üzerinden sosyal medyayı gösterişçi tüketim amacıyla kullanmadıklarını göstermiştir. Bununla beraber erkeklerin kadınlara nazaran gösterişçi tüketimlerini sosyal medyada daha fazla sergiledikleri ve 1000 TL üzerinde geliri olan katılımcıların sosyal medyayı gösterişçi tüketim aracı olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca fotoğraf, video, yer bildirimi gibi içeriklerin paylaşılmasına olanak sağlayan Instagram’ın gösterişçi tüketim amaçlı kullanımda en fazla tercih edilen mecra olduğu bulgulanmıştır.
Anahtar Kelime:

Examining Food-Based Sharing onSocial Media in the Context of Conspicuous Consumption: The Case of Mardin Artuklu University

Öz:
As the social media platforms became suitable environments for conspicuous consumption, the show was gathered around three basic features; photography, video and location notification. Therefore, in this study it was aimed to examine the food-themed photos shared on social media with the conspicuous consumption dimension. In order to realize this purpose, the data were collected and analyzed by using the scales developed before. Percentage, frequency, arithmetic mean, t-test and one-way analysis of variance were conducted within the scope of the research. The results of the research showed that the vast majority of the participants did not use social media for the purpose of conspicuous consumption through food -themed posts. However, it has been determined that men exhibit their conspicuous consumption more on social media than women and the participants with income over 1000 Turkish Liras use social media for conspicuous consumption tool. In addition, Instagram has been found to be the most preferred platform use for conspicuous consumption, which allows sharing of content such as photos, videos, and location notifications.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyazı, A. (2019). Sosyal Medya ve Tüketim İlişkisi: Popüler Ünlülerin Instagram Hesapları Üzerine Bir Araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (0), 93-108. Doi: 10.26468/Trakyasobed.423538.
  • Atwal, G., Bryson, D., and Tavilla, V. (2019). Posting Photos of Luxury Cuisine Online: An Exploratory Study.British Food Journal.121 (2),454-465.
  • Bayuk, N., ve Öz, A. (2018). Sosyal Medya Ortamında Gösterişçi Tüketimin Sergilenmesi. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2846-2861.
  • Benninger, B. (2017). Clicking Away fromCulture: Food Instagramming and its Gastronomic Effects. https://freshwriting.nd.edu/volumes/2017/style/research(Erişim Tarihi:10.12.2019).
  • Boğa, Ö. ve Başcı, A. (2016). Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Gösterişçi Tüketim Üzerine Etkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi. 12 (45),463-489.
  • Budden, C. B., Anthony, J. F., Budden, M. C., and Jones, M. A. (2007). Managing the Evolution of a Eevolution: Marketing Implications of Internet Media Usage Among College Students. College Teaching Methods & Styles Journal, 3(3), 1-10.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri.Sakarya: Sakarya Yayıncılık
  • Çakır, İ. (2018). Sosyal Medya Kullanımının Tüketicilerin Gösterişçi Tüketim Eğilimleri Üzerine Etkisi.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,İzmir.
  • Çaycı, A. E. (2019). Sosyal Medya’da Dijital Yemek Kültürü. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 5(1),120-136.
  • Çetin, M. ve Yaylı, A. (2019). Restoran Tercihinde Gösterişçi Tüketim Eğilimi. Turizm Akademik Dergisi, 6(2),227-238
  • Ekşi, O. (2016). Yaşam Tarzının Gösterişçi Tüketim Üzerinde Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri.(5.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.https://wearesocial.com/digital-2020 (Erişim Tarihi: 03.04.2020). https://www.instagram.com/explore/tags/foodporn/?hl=en(Erişim Tarihi: 20.04.2020).
  • Hu, Y., Manikonda, L., and Kambhampati, S. (2014). What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types. InEighth International AAAI Conference onWeblogs and Social Media.
  • İlhan, T.T. (2018). Sosyal Medya Kullanımında Gösteriş Tüketimi Eğiliminin X, Y ve Z Kuşakları Açısından Değerlendirilmesi.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Sosyal Bilimler Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi,Eskişehir.
  • Kastanakis, M. N., and Balabanis, G. (2014). Explaining Variation in Conspicuous Luxury Consumption: An İndividual Differences' Perspective. Journal of Business Research, 67(10),2147-2154.
  • Kocabay Şener, N. (2014). Sosyal Medyada Günün Menüsü: Sosyal Medyada “Paylaşılan” Yemek Fotoğrafları Üzerine Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 72-82.
  • Leeflang, P., Verhoef, P., Dahlström, P., and Freundt, T. (2014). Challenges and Solutions for Marketing in a Digital Era. European Management Journal, 32 (1),1-12.
  • Leung, X. Y., Bai, B., and Stahura, K. A. (2015). The Marketing Effectiveness of Social Media in The Hotel İndustry: A comparison of Facebook and Twitter. Journal of Hospitality & Tourism Research, 39(2), 147-169.
  • Mardin Artuklu Üniversitesi (2020a). Kurumsal İstatistikler. Aktif Öğrenci Sayıları. https://obs.artuklu.edu.tr/oibs/public_stats/index.aspx# (Erişim Tarihi: 14.03.2010).
  • Mardin Artuklu Üniversitesi (2020b). Kurumsal İstatistikler. Bölgelere Göre Öğrenci Sayıları https://obs.artuklu.edu.tr/oibs/public_stats/index.aspx#(Erişim Tarihi: 19.04 2020).
  • Mathews, S., Bianchi, C., Perks, K. J., Healy, M., and Wickramasekera, R. (2016). Internet Marketing Capabilities and International Market Growth.International Business Review,25(4), 820-830.
  • McDonnell, E. M. (2016). Food Porn: The Conspicuous Consumption of Food in The Age of Digital Reproduction. In Food, Media and Contemporary Culture (pp. 239-265). Palgrave Macmillan, London.
  • Öz, A. (2018), Sosyal Medya Ortamında Gösterişçi Tüketim: Bir Uygulama. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Harran Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Şanlıurfa.
  • Sabuncuoğlu, A. (2015). Sosyal Medyanın Bir Gösteriş Tüketimi Mecrası Olarak Kullanımı.İletişim Çalışmaları, 2015. s.s.369-380.
  • Sakarya: Burak Ofset.Saleeva, M. (2019). Food Consumption, Social Media, and Social Status. Doctoral dissertation. Charlotte: The University of North Carolina.
  • Smith, K. (2019). 50 Incredible Instagram Statistics. https://www.brandwatch.com/blog/instagram-stats/(Erişim Tarihi: 15.11.2019).
  • Şahin, K., ve Anık, M. (2017). Tüketimin Sosyolojisi: Gösteriş Amaçlı Tüketim ve Gençlik. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şenol, D. ve Taş, S. (2019). Üniversite Gençliğinin Tüketim Davranışlarına Kırıkkale Üniversitesi Örneklemi ile Sosyolojik Bir Bakış, International Social Sciences Studies Journal, 5(29):130-145.
  • Şüküroğlu, V. K. (2018). Tüketim Toplumu: Tüketici Kimliği ve Sembolik Tüketim Açısından Bir Değerlendirme. İletişim Araştırmaları Dergisi, 2018(1),1-23.
  • Thanarugchok, N. (2017). Beyond Appetite: Examining Identities and Motivations of Foodies Through Food Visuals on Instagram.Seattle: University of Washington.
  • Thoumrungroje, A. (2014). The Influence of Social Media Intensity and EWOM on Conspicuous Consumption.Procedia-Social and Behavioral Sciences,148, 7-15.
  • Veblen, T. (1995). Aylak Sınıf. (İ. User, Çev.). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Yayın no:569.
  • Widjajanta, B., Senen, S. H., Masharyono, M., Lisnawati, L., and Anggraeni, C. P. (2018). The Impact ofSocial Media Usage and Self-Esteem on Conspicuous Consumption: Instagram User of Hijabers Community Bandung Member. International Journal of Ebusiness and Egovernment Studies, 10(2),1-13.
  • Yamane, T. (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri. Çevirenler: Esin, A., Bakır, M. A., Aydın, C., ve Gürbüzsel, E. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yılmaz, E. (2018). Sosyal Medyanın Gösterişçi Tüketim Mecrası Olarak Kullanımı: Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Örneği.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Yin, L.J. (2015). Take Food Picture Before Eating Becomes a Trend. https://theinkslingerstulc.weebly.com/features/3-reasons-you-should-take-food-picturebefore-eat (Erişim Tarihi: 10.12.2019).
APA İflazoglu N, Ünlüönen K (2020). Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. , 2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
Chicago İflazoglu Nurhayat,Ünlüönen Kurban Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. (2020): 2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
MLA İflazoglu Nurhayat,Ünlüönen Kurban Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. , 2020, ss.2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
AMA İflazoglu N,Ünlüönen K Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. . 2020; 2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
Vancouver İflazoglu N,Ünlüönen K Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. . 2020; 2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
IEEE İflazoglu N,Ünlüönen K "Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği." , ss.2606 - 2621, 2020. 10.26677/TR1010.2020.499
ISNAD İflazoglu, Nurhayat - Ünlüönen, Kurban. "Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği". (2020), 2606-2621. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.499
APA İflazoglu N, Ünlüönen K (2020). Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
Chicago İflazoglu Nurhayat,Ünlüönen Kurban Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 4, no.3 (2020): 2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
MLA İflazoglu Nurhayat,Ünlüönen Kurban Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, vol.4, no.3, 2020, ss.2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
AMA İflazoglu N,Ünlüönen K Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020; 4(3): 2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
Vancouver İflazoglu N,Ünlüönen K Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020; 4(3): 2606 - 2621. 10.26677/TR1010.2020.499
IEEE İflazoglu N,Ünlüönen K "Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği." Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4, ss.2606 - 2621, 2020. 10.26677/TR1010.2020.499
ISNAD İflazoglu, Nurhayat - Ünlüönen, Kurban. "Sosyal Medyada Yemek Temalı Paylaşımların Gösterişçi Tüketim Bağlamında İncelenmesi: Mardin Artuklu Üniversitesi Örneği". Türk Turizm Araştırmaları Dergisi 4/3 (2020), 2606-2621. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.499