Yıl: 2020 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 603 - 620 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-06-2021

MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Araştırmanın amacı, üniversitelerde staj (işbaşı eğitimi) uygulamasının gerçekleştirildiği bölümlerden birisi olan Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Zeliha Tolunay Uygulamalı Teknoloji ve İşletmecilik Yüksekokulu, Muhasebe ve Finansal Yönetim Bölümünde öğrenim gören muhasebe meslek adayı öğrencilerin stajdan beklentilerinin belirlenmesi ve bu beklentileri gerçekleşme durumlarının araştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, Muhasebe ve Finansal Yönetim Bölümü öğrencilerinden 120 kişiye hem staj öncesi hem de staj sonrası anket uygulandığı için araştırma verileri, hem staj öncesi hem de staj sonrası ankete gönüllü olarak yanıt veren öğrencilerinden elde edilmiştir. Araştırma amacına uygun olarak oluşturulan hipotezler, 6 boyuta dönüştürülen soruların ortalamaları alınarak test edilmiştir. Araştırma verileri öncelikle Cronbach Alpha Testine tabi tutulmuştur. Hipotez testleri Paired Samples T Testi (Bağımlı İki Örnek t-Testi) ile sonuçlandırılmıştır. Araştırma sonucunda, oluşturulan hipotezden 5’i kabul edilmiş, 1’i ise red edilmiştir.
Anahtar Kelime:

A RESEARCH STUDY ON EXPECTATIONS OF ACCOUNTING PROFESSIONAL CANDIDATES FROM THE INTERNSHIP PROGRAM AND DETERMINING THE REALIZATION LEVELS OF THESE EXPECTATIONS

Öz:
The aim of this research study is to determine the expectations of accounting professional candidates attending Mehmet Akif Ersoy University, Zeliha Tolunay School of Technology and Business Administration, Department of Accounting and Financial Management, which is one of the departments that implement the internship (on-the-job training) in university level, and to examine the realization levels of these expectations. For this purpose, a survey was implemented to 120 students attending the Department of Accounting and Financial Management before and after the internship program. Therefore, the data of the research was obtained from the students who voluntarily responded to the survey. The hypotheses developed in line with the purpose of the research study were tested by averaging the questions which were converted into 6 dimensions. Initially the Cronbach Alpha test was applied to the data of the research. The tests of the hypotheses were concluded through the Paired Samples T Test. As the conclusion of the study, 5 of the hypotheses were admitted while 1 of them was rejected.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akay, B., Uslu, A. & Sancar, F.M. (2017). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Staj Döneminde Yaşadıkları Sorunlar: Lisans ve Ortaöğretim Turizm Öğrencileri Örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8, 212-236.
  • Çetin, Ş. (2005). Öğrenci Stajlarında Yararlanılan Dersler Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme: Mersin Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (2), 153-169.
  • Helhel, Y. & Ünal, G.F. (2009). Muhasebe Programı Öğrencilerinin Staj Çalışmalarının Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. 1. Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 27-29 Mayıs 2009, Konya.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karacan, S. & Karacan, E. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) Yapılan Staj Uygulamalarına İlişkin Bir Araştırma: kalite ve Verimlilik İçin İş Yerleri-MYO İşbirliğinin Gereği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitürü Dergisi 8 (2004/2), 168-184.
  • Kaysi, F. & Gürol, A. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Stajlarda Edindikleri Tecrübelerin Değerlendirilmesi. ULEAD 2017 Annual Congress: ICRE, 431-436.
  • Kesoğlu, M.A., Ergin, G.M. & Buran, K. (2016). Zorunlu Staj Eğitiminin Mesleki Yeterliliğe Katkısına İlişkin Bir Araştırma: Teknik Bilimler, Sosyal Bilimler ve Adalet MYO Örneği. Uluslararası Yükseköğretimde Mesleki Eğitim ve Öğretim Sempozyumu, Çorum.
  • Kutlu, H.A. (2008). Muhasebe Meslek Mensupları ve Çalışanlarının Etik İkilemleri: Kars ve Erzurum İllerinde Bir Araştırma. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 63 (2), 143-170.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Bucak Zeliha Tolunay Uygulamalı Teknoloji ve İşletmecilik Yüksekokulu İşbasında Eğitim Yönergesi, (23.01.2014-172/11 ve 14.01.2015-243/8 Nolu Senato Kararları).
  • Mete, H., Erdem, A., Uzal, G. & Hüyük, D. (2018). Teknik Bilimler Myo Öğrencilerinin Mesleki Gelecekleri ve Endüstri Stajları İle İlgili Görüşleri. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 108-119.
  • Özkan, F. & Aksoy C. (2015). Ticaret Meslek Lisesi Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin İşletmelerde Beceri Eğitimi Uygulaması, Gaziantep İlinde Bir Alan Araştırması. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 283-305.
  • Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu 3586 Sayılı Kanun, Resmi Gazete, S. 20194, 13.06.1989.
  • Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununda Değişiklik Yapılması, 5786 Sayılı Kanun, Resmi Gazete S. 26948, 10.07.2008.
  • Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Staj Yönetmeliği, Resmi Gazete S.28508, 25.12.2012.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M. & Ceviz Öz, N., (2016). Ön Lisans Öğrencilerinin Staj Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(Özel Sayı), 310-318.
  • Tunç, Y. & Dal, M. (2018). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüş ve Önerileri: Iğdır Üniversitesi Örneği. Researcher: Social Science Studies, 6(3), 377-403.
  • Tuygar, F. (2016). Paramedik Öğrencilerinin Yaz Stajı Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 92-100.
  • Yanık, R. (2013). Muhasebe Lisans Eğitiminin Eğitim Sürecinde ve Süreç Sonrasında Edinilmesinin Mukayeseli Olarak Değerlendirilmesine İlişkin Bir Uygulama. C. Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(2), 199-213.
  • Zengin, B. & Kırmızı, A. (2017). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Uygulama Eğitiminde Karşılaştıkları Sorunları ve Çözüm Önerileri: Gazi Üniversitesi Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 48, 564-582.
APA BEKCİ İ, APALI A, KÖSE E (2020). MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 603 - 620.
Chicago BEKCİ İSMAİL,APALI Ali,KÖSE EDA MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. (2020): 603 - 620.
MLA BEKCİ İSMAİL,APALI Ali,KÖSE EDA MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. , 2020, ss.603 - 620.
AMA BEKCİ İ,APALI A,KÖSE E MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2020; 603 - 620.
Vancouver BEKCİ İ,APALI A,KÖSE E MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. . 2020; 603 - 620.
IEEE BEKCİ İ,APALI A,KÖSE E "MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." , ss.603 - 620, 2020.
ISNAD BEKCİ, İSMAİL vd. "MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". (2020), 603-620.
APA BEKCİ İ, APALI A, KÖSE E (2020). MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, 13(3), 603 - 620.
Chicago BEKCİ İSMAİL,APALI Ali,KÖSE EDA MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları 13, no.3 (2020): 603 - 620.
MLA BEKCİ İSMAİL,APALI Ali,KÖSE EDA MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, vol.13, no.3, 2020, ss.603 - 620.
AMA BEKCİ İ,APALI A,KÖSE E MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları. 2020; 13(3): 603 - 620.
Vancouver BEKCİ İ,APALI A,KÖSE E MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları. 2020; 13(3): 603 - 620.
IEEE BEKCİ İ,APALI A,KÖSE E "MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA." Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, 13, ss.603 - 620, 2020.
ISNAD BEKCİ, İSMAİL vd. "MUHASEBE MESLEK ADAYI ÖĞRENCİLERİNSTAJDAN BEKLENTİLERİ VE BU BEKLENTİLERİN GERÇEKLEŞME DURUMUNU TESPİT ETMEYE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA". Muhasebe ve Vergi Uygulamaları 13/3 (2020), 603-620.