Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?
Yıl: 2021 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1539 - 1551 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33206/mjss.886302 İndeks Tarihi: 29-07-2022
Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?
Öz: Bu çalışma, öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıflarda öğretime ilişkin algılarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi’ nde öğrenim gören ve çok aşamalı örnekleme yöntemiyle seçilen 65 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasında öğretmenlerin deneyimsiz olmalarını ve bu okullardaki iş gücü fazlalığını en önemli sorun; öğrenci sayısının yetersizliğine katkı ve maddi yükte azalma sağlaması açısından en önemli çözüm olarak gördükleri sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: An Assessment of Multigrade Classrooms from the Perspective of Pre-Service Teachers: Problem or Solution
Öz: This study aims to determine pre-service teachers' perceptions of teaching in multigrade classrooms. The study group of the research consists of 65 teacher candidates selected by the multi-stage sampling method. A semi-structured interview form developed by the researchers was used as a data collection tool in the study. The data obtained in the study were analyzed using the content analysis technique. In the study, the most important problem was the inexperience of the teachers and the excessive workforce in these schools; The results they see as the most important solution in terms of contributing to the insufficient number of students and reducing the financial burden have been reached.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaşlı, S. ve Ö. Pilten. (1999). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Konya: Mikro Yayınları.
- Akdoğan, M. (2007). Birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında görev yapan müdür yetkili öğretmenlerin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar (Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Aksoy, N. (2008). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim-öğretim: Genç ve deneyimsiz öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(21), 83-108.
- Anadolu Ajansı (2020). 05.02.2021 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/egitim/meb-birlestirilmis-sinifuygulamasi-yapan-okullar-icin-17-calisma-kitabi-hazirladi/1894558 adresinden erişilmiştir.
- Bogdan, R. C. ve Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education. Boston: Allyn and Bacon.
- Bölük, D. ve Kıral, E. (2016). Birleştirilmiş sınıflı köy okulları. Ankara: EYUDER Yayınları.
- Brown, B. A. (2010) Teachers' accounts of the usefulness of multigrade teaching in promoting sustainable humandevelopment related outcomes in rural South Africa. Journal of Southern African Studies, 36(1), 189-207.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Checchi, D. ve De Paola, M. (2018). The effect of multigrade classes on cognitive and non- cognitive skills. Causal evidence exploiting minimum class size rules in Italy. Economics of Education Review, 67, 235-253.
- Çam Tosun, F. ve Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
- Döş, İ. ve Sağır, M. (2013). Birleştirilmiş sınıflı ilkokulların yönetim sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 237-250.
- Doğan, R. (2000). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim öğretim. Trabzon: Uzun Yayınevi
- Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş sınıflarda eğitim sorunları ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
- Eker, C. ve Sıcak, A. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıflı öğretime ilişkin zihin imgeleri (Metaforları). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 133-153.
- Elma, C. (2013). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenlerin yönetim ve eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(1), 75-87.
- Engin, G. (2018). The opinions of the multigrade classroom teachers on multigrade class teaching practices (Multiple case analysis: Netherlands-Turkey example). International Journal of Progressive Education, 14(1), 177-200.
- Erdem, A. R. (2004). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Genç, S. Z. (2015). Birleştirilmiş sınıflı okullarda görev yapan öğretmenin yeterlikleri. Şahin, Ç. (Ed.), Birleştirilmiş sınıflarda öğretim içinde (ss. 31-53). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Gönül, İ. (2019). Birleştirilmiş sınıfta görev yapan öğretmenlerin uygulamada karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşler (Yüksek Lisans Tezi). Amasya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Amasya.
- Gönül, İ. ve Arslan, R. (2018). Birleştirilmiş sınıftan mezun öğrencilerin üst eğitim kademesinde karşılaştıkları sorunlar. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 43-62.
- Güler, T. ve Aygün, M. (2019). Türkiye’de birleştirilmiş sınıflarla ilgili yapılan lisansüstü tezler. Milli Eğitim, 48(222), 5-32.
- Güler, N., Çapar, D. ve Kartal, S. (2014). Birleştirilmiş sınıf uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri: Nitel bir araştırma. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1056-1076.
- Hargreaves, E., Montreo, C., Chau, N., Sibli, M. ve Thanh, T. (2001). Multigrade teaching in Peru, Sri Lanka and Vietnam: An overview. International Journal of Educational Development, 21, 499-520.
- Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. Albany: State University of New York Press.
- İnce, N, B. ve Şahin, A. (2016). Birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda çalışan sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeylerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 391-409.
- Karakuş, F. (2016). Öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıf öğretmeni olmaya yönelik yeterlik algıları. Turkish Studies, 11(19), 491-510.
- Kazu, H. ve Aslan, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 1(02), 22-32.
- Köklü, M. (2000). Birleştirilmiş sınıfların yönetimi ve öğretim. İstanbul: Beta Basım.
- Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Little, A. (1995). Multigrade teaching: A review of research and practice, education research. London: Overseas Development Administration.
- Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook. Beverly Hills: Sage.
- Mulkeen, A. G. ve Higgins, C. (2009). Multigrade teaching in sub-saharan Africa: Lessons from Uganda, Senegal and the Gambia. World Bank working paper, Washington, USA.
- Ocakcı, E. ve Samancı, O. (2019). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterlilikleri ve sınıf yönetimi ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 604-620.
- Öztürk, N. (2007). Cumhuriyetin başlangıcından günümüze birleştirilmiş sınıflar uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 28-35.
- Sağ, R. (2009). Becoming a teacher in multigrade classes. Electronic Journal of Social Sciences, 8(28), 20-39.
- Sağ, R. ve Sezer, R. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İlköğretim Online, 11(2), 491- 503.
- Sağ, R., Savaş, B. ve Sezer, R. (2009). Burdur’daki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin özellikleri, sorunları ve ihtiyaçları. İnonu Unıversıty Journal of the Faculty of Educatıon, 10(1), 37-56.
- Samancı, O. (2016). Birleştirilmiş sınıflarda öğretim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Sidekli, S., Coşkun, İ. ve Aydın, Y. (2015). Köyde öğretmen olmak: Birleştirilmiş sınıf. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 311-331.
- Summak, S., Summak, A. ve Gelebek, M. (2011). Birleştirilmiş sınıflarda karşılaşılan sorunlar ve öğretmenlerin bakış açısından olası çözüm önerileri (Kilis İli Örneği). Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1221 -1238.
- Tosun, F. Ç. ve Filiz, T. (2017). Müdür yetkili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları ekonomik ve okul işletmesiyle ilgili sorunlar. İlköğretim Online, 16(3), 978-991.
- Triwiyanto,T. (2017). Multigrade teaching: A solution for teacher shortage and educational quality ımprovement in Indonesia. Journal of Business and Economics, 8(10), 867-875.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Qualitative research methods in social sciences). Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yıldırım, F. ve Amaç, Z. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının birleştirilmiş sınıf uygulamaları: Görüş ve öneriler. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 203-220.
- Yıldız, M. ve Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 1-14.
APA | GÜNES A, Şahin G (2021). Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. , 1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
Chicago | GÜNES AHMET MELIH,Şahin Güliz Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. (2021): 1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
MLA | GÜNES AHMET MELIH,Şahin Güliz Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. , 2021, ss.1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
AMA | GÜNES A,Şahin G Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. . 2021; 1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
Vancouver | GÜNES A,Şahin G Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. . 2021; 1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
IEEE | GÜNES A,Şahin G "Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?." , ss.1539 - 1551, 2021. 10.33206/mjss.886302 |
ISNAD | GÜNES, AHMET MELIH - Şahin, Güliz. "Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?". (2021), 1539-1551. https://doi.org/10.33206/mjss.886302 |
APA | GÜNES A, Şahin G (2021). Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. Manas Journal of Social Studies, 10(3), 1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
Chicago | GÜNES AHMET MELIH,Şahin Güliz Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. Manas Journal of Social Studies 10, no.3 (2021): 1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
MLA | GÜNES AHMET MELIH,Şahin Güliz Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. Manas Journal of Social Studies, vol.10, no.3, 2021, ss.1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
AMA | GÜNES A,Şahin G Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. Manas Journal of Social Studies. 2021; 10(3): 1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
Vancouver | GÜNES A,Şahin G Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?. Manas Journal of Social Studies. 2021; 10(3): 1539 - 1551. 10.33206/mjss.886302 |
IEEE | GÜNES A,Şahin G "Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?." Manas Journal of Social Studies, 10, ss.1539 - 1551, 2021. 10.33206/mjss.886302 |
ISNAD | GÜNES, AHMET MELIH - Şahin, Güliz. "Öğretmen Adaylarının Gözüyle Birleştirilmiş Sınıflara İlişkin Bir Değerlendirme: Sorun mu, Çözüm mü?". Manas Journal of Social Studies 10/3 (2021), 1539-1551. https://doi.org/10.33206/mjss.886302 |