Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi
Yıl: 2021 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 182 - 210 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.820299 İndeks Tarihi: 29-07-2022
Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi
Öz: Araştırmada bir devlet ilkokulunun akustik konfor düzeyi nesnel ve öznel verilerle değerlendirilmeye çalışılmıştır. Çalışmada karma desen yöntemi kullanılmıştır. Nesnel veri olarak desibelmetre ile okulun gürültü düzeyi ve sınıfların reverberasyon süresi ölçülmüştür. Öznel veri olarak okul yöneticisi ve öğretmenler ile okulun akustik konforu hakkında görüşmeler yapılmıştır. Desibelmetre ile yapılan ses düzeyi ve reveberasyon ölçüm sonuçları, yönetmelikte belirtilen sınır değerlerinin iki katını aştığını göstermiştir. Okuldaki gürültü düzeyinin çok yüksek olduğu ve aşırı miktarda rahatsız edici olduğu, okul yöneticisi ve okulun öğretmenleri ile yapılan görüşmelerdeki nesnel bulguları doğrulamıştır. Görüşmelerin nitel analizinden gürültünün ‘Nedenleri’, ‘Etkileri’ ve ‘Gürültünün Kontrol Edilmesi’ temalarına ulaşılmıştır. Öğretmenlerin rol model olma yerine, bağırarak gürültüyü bastırma çabaları, yöneticilerin şiddeti yüksek zil sesi tercihleri, öğrencilerin okul binası içinde bile yüksek sesle konuşma, bağırma, çığlık atma ve koşma gibi davranışları, yan sınıftan veya bahçeden sınıfa gelen sesler, temel gürültü nedenleri olarak ortaya çıkmıştır. Okulda gürültünün öğretmenler üzerine olumsuz etkileri: 1) dikkat dağıtıcı olması ve motivasyon düşürmesi, 2) işini rahatlıkla yapamama, 3) işitme kaybı ve cihaz kullanımı, 4) öğrencilerin gürültücü davranışları ile başa çıkmakta çaresiz kalması, 5) okuldaki gürültüden kaynaklı özel hayatında iletişim sorunları yaşama ve 6) mesleki aidiyet duyusunda azalma ve emekliye ayrılmaya karar verme şeklinde sıralanabilir. Sonuç olarak, nesnel bulgular okulda gürültü kirliliği olgusunu ortaya koyarken, öznel bulgular gürültü kaynaklı oluşan mağduriyetin ciddiyetini gözler önüne sermektedir. Okul binalarının mühendislik tedbirlerle akustiğinin iyileştirmesi ve eğitim yoluyla sükûnetli öğrenme ortamı ve kültürünün yaratılması gerekmektedir.
Anahtar Kelime: The Objective and Subjective Evaluation of Acoustic Comfort at a Public School in Turkey
Öz: The purpose of the study was to evaluate the acoustic comfort level in a public primary school using objective and subjective data. School’s noise level and reverberation time, measured by decibel meter, was objective data. Subjective data involved interviews conducted with the school principal and teachers about acoustic comfort of the school. Sound level and reverberation time measurements exceeded twice the recommended limit. These objective findings, corroborated by interviews with teachers and administrators, found that noise level in the school is very high and extremely disturbing. The themes of causes, effects, and noise control emerged from the interviews. Teacher shouting to suppress noise; high-intensity ringing by administrators; students’ loud speaking, shouting, screaming, and running in the school building; sounds coming from the next classroom or outdoor area were the main reasons for noise. The negative effects of school noise on teachers: 1) distraction and motivation decrease, 2) inability to do their job comfortably, 3) hearing loss and need for devices, 4) helplessness in dealing with students’ noisy behaviors, 5) communication problems in private life due to noise at school, and 6) decrease in sense of professional belonging and the decision to retire. Inconclusion, objective findings reveal the phenomenon of noise pollution at school, while subjective findings reveal the severity of the noise-induced problems. The solution lies in improving the acoustics of school buildings through engineering measures and creating a tranquil learning environment.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Alp, G., Bulunuz, N., Onan, B. ve Bulunuz, M. (2019). Noise map of my school: A case study. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32(2), 379-402.
- Babaoğlan, E., Nalbant, A. ve Çelik, E. (2017). Okul başarısına okul yöneticisinin etkisine ilişkin öğretmen görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (43), 93- 109.
- Babisch, W., Schulz, C., Seiwert, M., & Conrad, A. (2012). Noise annoyance as reported by 8 to 14-year-old children. Environment and Behavior, 44 (1), 68-86. doi: 10.1177/0013916510387400
- Bolat, Ö. (2016). Beni ödülle cezalandırma. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık ve Yapımcılık Tic. A.Ş.
- Bayazıt, N. T. ve Aşcıgil, M. (2007, Ekim). Sağlıklı ve yaşanabilir çevreler için akustiğin önemi. VIII. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresinde sunulan bildiri, İzmir, Türkiye.
- Bulunuz, N. (2014). Noise pollution in Turkish elementary schools: Evaluation of noise pollution awareness and sensitivity training. International Journal of Environmental & Science Education, 9(2), 215-234. doi:10.12973/ijese.2014.212a
- Bulunuz, M., Bulunuz, N. ve Kelmendi-Tuncal, J. (2017a). Akustik iyileştirme yapılmış bir okulda gürültü düzeyinin değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(4), 637- 658
- Bulunuz, N., Bulunuz, M., Orbak, A. Y., Mutlu, N., & Tavşanlı, Ö. F. (2017b). An evaluation of primary school students’ views about noise levels in school. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 725-740.
- Bulunuz, N., & Bulunuz, M. (2017). Noise pollution in school and evaluation of its control through educational practices. In H. Arslan, C. D. Duse, & M. A. Icbay (Eds.), Research on education. Bialystok, Poland: International Association of Social Science Research (IASSR).
- Bulunuz, M., Bulunuz, N., Tavşanlı, Ö. F., Orbak, A. Y. ve Mutlu, N. (2018). İlkokullarda gürültü kirliliğinin düzeyi, etkileri ve kontrol edilmesine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26(3), 661-671. doi:10.24106/kefdergi.412246
- Bulunuz, M., Orbak, A. Y. ve Bulunuz, N. (2018). Okulda gürültü kirliliği: nedenleri, etkileri ve kontrol edilmesi. TÜBİTAK 1001-114k738 nolu proje. https://app.trdizin.gov.tr/proje/ TVRnd01USXk/okulda-gurultu-kirliligi-nedenleri-etkileri-ve-kontrol-edilmesi adresinden edinilmiştir.
- Bulunuz, M. ve Abakay, H. (2018). Okul içi ve okul dışı gürültü düzeylerinin karşılaştırılması, Academy Journal of Educational Science, 2(1), 53-65.
- Bulunuz, M. ve Akyün, C. S. (2019) Bursa’da bir devlet okulundaki gürültü düzeyi ve akustik ortamın değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 535-552.
- Bulunuz, M., Bulunuz, N. ve Kelmendi, J. (2021). Okulda gürültü kirliliği: Çözüm için faaliyetler ve projeler. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
- Cafoğlu, Z. (1995). Okulların güçlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1 (4), 549-557.
- Cohen, S., Evans, G. W., Krantz, D. S., & Stokols, D. (1980). Physiological, motivational, and cognitiveeffects of aircraftnoise on children. American Psychologist, (35), 231-243.
- Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni. Ankara: Eğiten Kitap.
- Cüceloğlu, D. (1998). İçimizdeki biz. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Cüceloğlu, D. (2019). Gerçek özgürlük (10. basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Çalık, T. ve Kurt, T. (2010). Okul iklimi ölçeğinin geliştirilmesi (SCS). Eğitim ve Bilim, 35(157), 67-180.
- Çelik, V. (2000). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Akademi
- Çelik, V. (2002). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Çelik, V. (2013). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem Akademi.
- Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (2017, 31 Mayıs). Binalarda akustik performans sınıfları için sınır değerler (Sayı:30082). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/05/20170531-7.htm adresinden edinilmiştir.
- Güler, Ç. ve Çobanoğlu, Z. (1994). Gürültü. Çevre Sağlığı Temel Kaynak Dizisi 19, Ankara.
- Doğan, S., Uğurlu, C. T. ve Karakaş, H. (2014). Etkili sınıf yönetimi uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(4), 1097-1119.
- Dökmen, Ü. (2008). İletişim çatışmaları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Ekici, G. (2008). Sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algı düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 98-110.
- Engin, A. O., Özen, Ş. ve Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin okul öğrenme başarılarını etkileyen bazı temel değişkenler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 125-156.
- Eren, K. A. (2017). Türk ceza kanununda gürültüye neden olma suçu. Türkiye Barolar Birliği Dergisi. (132), 56-120.
- Furstenberg F. F. (1999). Fathering in theinnercity. J Fam Psychol, 24, 143-185.
- Gürel, N. (2007). İlköğretim okullarının akustik açıdan incelenmesi: İstanbul’da bir ilköğretim okulu örneği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
- İbicioğlu, C. (1999). İlköğretim okulu yöneticilerinin kültürel liderlik davranışları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
- Kalıpcı, E. (2007). Giresun il merkezinde gürültü kirliliği ölçümü ve haritasının hazırlanması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Bölümü, Konya.
- Karip, E. (2002). Sınıf yönetimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Kenber-Çiftçi, A. ve Kıral, B. (2020). Sınıf öğretmenlerinin okul gürültüsüne ilişkin görüşleri. Kilis Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (19), 127-149.
- Keskinkılıç K. (2011). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Kurra, S. (2009). Gürültü kontrol yönetmeliği. Çevre gürültüsü ve yönetimi (3, 435 ). İstanbul, Türkiye: Uğur Eğitim Pazarlama ve Yayıncılık A.Ş.
- Örgütü, D. S. (2016). WHO guidelines on the management of health complications from female genital mutilation. Geneva: World Health Organization.
- Özbıçakçı, F. Ş., Çapık, C., Gördes, N., Ersin, F. ve Kıssal, A. (2012). Bir okul toplumunda gürültü düzeyi tanılaması ve duyarlılık eğitimi. Eğitim ve Bilim, 37(165). 238-245.
- Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
- Rosenberg, G. G. (2010). Classroom acoustics. Seminars in Hearing, 31(3), 188-202.
- Saban, A. ve Ersoy, A. (2016). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Salk, L. (1995). Çocuğun duygusal sorunları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Sezgin, S. ve Mutlu, A. (2017). Ülkemizde gürültü farkındalığı sorunu: Şişli örneği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2), 725-741.
- Şahin-Fırat, N. (2010). Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 35(156), 71-83.
- Şentürk, C. ve Sağnak, M. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik davranışları ile okul iklimi arasındaki ilişki, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 29-47.
- Şirin, S. (2019). Yetişin çocuklar. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık ve Yapımcılık Tic. A.Ş.
- Tanrıöğen, A. (2000). Temel eğitim öğretmenlerinin okul müdürlerinden bekledikleri öğretimsel liderlik davranışları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 67-73.
- Türkkahraman, S. (2002). Uzun süre gürültüye maruz kalanlarda standart ve yüksek frekans odyometri sonuçları (Tıpta uzmanlık tezi). Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi, Elazığ.
- Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 363-378.
- Uslu, C. (1995). Adana kentinde gürültü kirliliği üzerine bir araştırma. Ekoloji Çevre Dergisi, 25(7), 9-13.
- Yayla, A. (1995). Eğitim ve öğretim sistemimizin otorite ve sorumluluk açısından değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
- Yılmaz, E. ve Öznacar, B. (2016). Eğitim Bilimlerinden yansımalar. Konya: Çizgi Kitabevi.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yokuş Sevük, H. (2013). Gürültüye neden olma suçu (TCK m. 183). Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 19(2), 363-380.
- Yörükoğlu. A. (1987). Çocuk ruh sağlığı. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
- Zentall, S. S. (1983). Learning environments: A review of physical and temporalfactors. Exceptional Education Quarterly, 4(2), 90-115.
APA | akyün s, Bulunuz M, Bulunuz N (2021). Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. , 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
Chicago | akyün sinem,Bulunuz Mızrap,Bulunuz Nermin Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. (2021): 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
MLA | akyün sinem,Bulunuz Mızrap,Bulunuz Nermin Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. , 2021, ss.182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
AMA | akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. . 2021; 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
Vancouver | akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. . 2021; 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
IEEE | akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N "Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi." , ss.182 - 210, 2021. 10.17860/mersinefd.820299 |
ISNAD | akyün, sinem vd. "Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi". (2021), 182-210. https://doi.org/10.17860/mersinefd.820299 |
APA | akyün s, Bulunuz M, Bulunuz N (2021). Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
Chicago | akyün sinem,Bulunuz Mızrap,Bulunuz Nermin Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2021): 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
MLA | akyün sinem,Bulunuz Mızrap,Bulunuz Nermin Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2021, ss.182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
AMA | akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 17(1): 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
Vancouver | akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 17(1): 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299 |
IEEE | akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N "Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.182 - 210, 2021. 10.17860/mersinefd.820299 |
ISNAD | akyün, sinem vd. "Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2021), 182-210. https://doi.org/10.17860/mersinefd.820299 |