Yıl: 2021 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 182 - 210 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.820299 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi

Öz:
Araştırmada bir devlet ilkokulunun akustik konfor düzeyi nesnel ve öznel verilerle değerlendirilmeye çalışılmıştır. Çalışmada karma desen yöntemi kullanılmıştır. Nesnel veri olarak desibelmetre ile okulun gürültü düzeyi ve sınıfların reverberasyon süresi ölçülmüştür. Öznel veri olarak okul yöneticisi ve öğretmenler ile okulun akustik konforu hakkında görüşmeler yapılmıştır. Desibelmetre ile yapılan ses düzeyi ve reveberasyon ölçüm sonuçları, yönetmelikte belirtilen sınır değerlerinin iki katını aştığını göstermiştir. Okuldaki gürültü düzeyinin çok yüksek olduğu ve aşırı miktarda rahatsız edici olduğu, okul yöneticisi ve okulun öğretmenleri ile yapılan görüşmelerdeki nesnel bulguları doğrulamıştır. Görüşmelerin nitel analizinden gürültünün ‘Nedenleri’, ‘Etkileri’ ve ‘Gürültünün Kontrol Edilmesi’ temalarına ulaşılmıştır. Öğretmenlerin rol model olma yerine, bağırarak gürültüyü bastırma çabaları, yöneticilerin şiddeti yüksek zil sesi tercihleri, öğrencilerin okul binası içinde bile yüksek sesle konuşma, bağırma, çığlık atma ve koşma gibi davranışları, yan sınıftan veya bahçeden sınıfa gelen sesler, temel gürültü nedenleri olarak ortaya çıkmıştır. Okulda gürültünün öğretmenler üzerine olumsuz etkileri: 1) dikkat dağıtıcı olması ve motivasyon düşürmesi, 2) işini rahatlıkla yapamama, 3) işitme kaybı ve cihaz kullanımı, 4) öğrencilerin gürültücü davranışları ile başa çıkmakta çaresiz kalması, 5) okuldaki gürültüden kaynaklı özel hayatında iletişim sorunları yaşama ve 6) mesleki aidiyet duyusunda azalma ve emekliye ayrılmaya karar verme şeklinde sıralanabilir. Sonuç olarak, nesnel bulgular okulda gürültü kirliliği olgusunu ortaya koyarken, öznel bulgular gürültü kaynaklı oluşan mağduriyetin ciddiyetini gözler önüne sermektedir. Okul binalarının mühendislik tedbirlerle akustiğinin iyileştirmesi ve eğitim yoluyla sükûnetli öğrenme ortamı ve kültürünün yaratılması gerekmektedir.
Anahtar Kelime: öğrenme ortamları eğitim yönetimi Okulda gürültü işitsel konfor gürültü farkındalığı

The Objective and Subjective Evaluation of Acoustic Comfort at a Public School in Turkey

Öz:
The purpose of the study was to evaluate the acoustic comfort level in a public primary school using objective and subjective data. School’s noise level and reverberation time, measured by decibel meter, was objective data. Subjective data involved interviews conducted with the school principal and teachers about acoustic comfort of the school. Sound level and reverberation time measurements exceeded twice the recommended limit. These objective findings, corroborated by interviews with teachers and administrators, found that noise level in the school is very high and extremely disturbing. The themes of causes, effects, and noise control emerged from the interviews. Teacher shouting to suppress noise; high-intensity ringing by administrators; students’ loud speaking, shouting, screaming, and running in the school building; sounds coming from the next classroom or outdoor area were the main reasons for noise. The negative effects of school noise on teachers: 1) distraction and motivation decrease, 2) inability to do their job comfortably, 3) hearing loss and need for devices, 4) helplessness in dealing with students’ noisy behaviors, 5) communication problems in private life due to noise at school, and 6) decrease in sense of professional belonging and the decision to retire. Inconclusion, objective findings reveal the phenomenon of noise pollution at school, while subjective findings reveal the severity of the noise-induced problems. The solution lies in improving the acoustics of school buildings through engineering measures and creating a tranquil learning environment.  
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA akyün s, Bulunuz M, Bulunuz N (2021). Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. , 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
Chicago akyün sinem,Bulunuz Mızrap,Bulunuz Nermin Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. (2021): 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
MLA akyün sinem,Bulunuz Mızrap,Bulunuz Nermin Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. , 2021, ss.182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
AMA akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. . 2021; 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
Vancouver akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. . 2021; 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
IEEE akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N "Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi." , ss.182 - 210, 2021. 10.17860/mersinefd.820299
ISNAD akyün, sinem vd. "Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi". (2021), 182-210. https://doi.org/10.17860/mersinefd.820299
APA akyün s, Bulunuz M, Bulunuz N (2021). Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
Chicago akyün sinem,Bulunuz Mızrap,Bulunuz Nermin Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.1 (2021): 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
MLA akyün sinem,Bulunuz Mızrap,Bulunuz Nermin Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.1, 2021, ss.182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
AMA akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 17(1): 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
Vancouver akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 17(1): 182 - 210. 10.17860/mersinefd.820299
IEEE akyün s,Bulunuz M,Bulunuz N "Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.182 - 210, 2021. 10.17860/mersinefd.820299
ISNAD akyün, sinem vd. "Türkiye’deki Bir Devlet Okulunda Akustik Konforun Nesnel ve Öznel Değerlendirilmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/1 (2021), 182-210. https://doi.org/10.17860/mersinefd.820299