Yıl: 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 Sayfa Aralığı: 493 - 521 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-08-2021

7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışma ile 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı bilişsel kazanımlarının ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitabı ölçme değerlendirme sorularınınKrathwohl Taksonomisi’ne göre incelenmesi ve karşılaştırmasını yapmak amaçlanmıştır. Bilişsel kazanımların Krathwohl Taksonomisi bilişsel süreç boyutubasamaklarından anlama basamağında bulunduğu anlaşılmıştır. Bahsi geçen kazanımlara yönelik hazırlanan ders kitabındaki ölçme değerlendirme sorularınınise Krathwohl Taksonomisi bilişsel süreç boyutu basamaklarından anlama basamağında bulunduğu anlaşılmıştır. Bilişsel kazanımların Krathwohl Taksonomisibilişsel süreç boyutu basamak ve alt basamaklarına göre dengeli bir dağılım göstermediği ve taksonominin üst düzey düşünmeye hizmet edecek basamaklarında çok az sayıda kazanım bulunduğu tespit edilmiştir. Ders kitabındaki ölçmedeğerlendirme sorularının ise genel olarak Krathwohl Taksonomisi bilişsel süreçboyutu basamak ve alt basamaklarına göre dengeli bir dağılım göstermediği vetaksonomisinin üst düzey düşünmeye hizmet edecek basamaklarda çok az sayıda ölçme değerlendirme sorusunun bulunduğu ve ilgili kazanımlara uygunolarak hazırlandığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

THE EXAMINATION OF 7th GRADE SOCIAL STUDIES TEACHING PROGRAM AND TEXTBOOK BASED ON KRATHWOHL TAXONOMY

Öz:
This study aimed at investigating and comparing cognitive achievements in 7th grade Social Studies Teaching Program and the assessment and evaluation questions in the 7th grade Social Studies textbook based on Krathwohl Taxonomy. The findings showed that cognitive achievements are involved in comprehension category which is one of the categories in cognitive process dimension of Krathwohl Taxonomy. Also, it was found that the assessment and evaluation questions in textbook which are prepared for the achievements mentioned are involved in comprehension category of cognitive process dimension of Krathwohl Taxonomy. The study revealed that cognitive achievements do not display a balanced distribution according to the cognitive process dimension of Krathwohl Taxonomy and its subcategories. Also, it was found that there are very few achievements in the categories of taxonomy which will serve higher level thinking. As for the assessment and evaluation questions in textbook, it can be concluded that these questions, in general, do not display a balanced distribution in terms of the cognitive process dimension of Krathwohl Taxonomy and its subcategories. Similarly, the results showed that there are very few assessment and evaluation questions in the categories of taxonomy which will serve higher level thinking. On the other hand, the results revealed that these questions were prepared in accordance with the related achievements.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ANDERSON, W.L., ve Krathwohl, R.D., Airasian, P.W., Cruikshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R. ve Wittrock, M.C. (2014). Öğrenme Öğretim ve Değerlendirme ile ilgili Bir Sınıflama: Bloom›un Eğitimin Hedefleri İle İlgili Sınıflamasının Güncelleştirilmiş Biçimi, (Durmuş Ali Özçelik, çev. ed.). (2.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • AYVACI, H.Ş. ve Türkdoğan, A. (2010). “Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine Göre Fen ve Teknoloji Dersi Yazılı Sorularının İncelenmesi”, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 13-25.
  • AZİZ, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri, (11.Basım). Ankara: Nobel Akademi.
  • BOWEN, G. A. (2009). “Document Analysis As a Qualitative Research Method”, Qualitative research journal, 9(2), 27-40.
  • CANSIZ AKTAŞ, M. (2015), Nitel Veri Toplama Araçları. M. Metin (Ed.), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (2. baskı, ss 337-371). Ankara:Pegem Akademi.
  • ÇALIŞKAN, H., & Yıldız, M. (2008). “1998 ve 2004 Programlarına Göre Hazırlanan İlköğretim 4.sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Analizi”, https://www.researchgate.net/publication/303186852_1998_ve_2004_Programlarina_ Gore_Hazirlanan_Ilkogretim_4_Sinif_Sosyal_Bilgiler_Ders_Kitaplarindaki_Unite_Degerlendirme_Sorularinin_Analizi
  • EROĞLU, D., & Kuzu, T. S. (2014). “Türkçe Ders Kitaplarındaki Dilbilgisi Kazanımlarının ve Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi”, Başkent University Journal of Education, 1(1), 363-375.
  • GEZER, M., Meral, E., Sünkür, M.Ö. & Şahin, İ.F. (2014). “8.sınıf Türkiye Cumhuriyeti ve İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Revize Edilmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi”, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 433-455.
  • KABLAN, Z. (2013). “Hedef Belirleme: Bilişsel, Duyuşsal ve Devinişsel Alanlar”, https://www. researchgate.net/publication/272748732_Bolum_5_HEDEF_BELIRLEME_BILISSEL_ DUYUSSAL_VE_DEVINISSEL_ALANLAR.
  • KARASAR, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (27.Basım). Ankara: Nobel Akademi.
  • KESKİN, S.C, Otluoğlu R, ve Öztürk, C. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller, (5.Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • KRATHWOHL, D.R. (2002). “Bloom Taksonomisinin Revizyonu; Genel Bir Bakış”, Davut Köğçe (çev.). İlköğretim Online, 8(3), 1-7.
  • MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, (6-7. sınıf). http://mufredat.meb. gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden edinilmiştir.
  • MEB. (2015). İlköğretim 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı [E-kitap Sürümü], http://www. meb.gov.tr/Ders_Kitaplari/2015/IlkOgretim/Devlet/sosyal_bilgiler_7_DK_CK.zip adresinden edinilmiştir.
  • MEB. (2018). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=354 adresinden edinilmiştir.
  • MERRIAM, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Selahattin Turan, çev. ed.), (3. basım). Ankara: Nobel Akademi.
  • ÖZDEMİR, S.M. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretimi Programı ve Değerlendirilmesi. M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi, (3. baskı, ss 17-48). Ankara:Pegem Akademi.
  • ŞENSES, A. (2008). İlköğretim 6.sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Soruların Kapsam Geçerlik ve Bloom Taksonomisine Göre Analizi, (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 231698)
  • TARIK, N., & Saraçoğlu, S. (2011). Fen ve Teknoloji Dersi Yazılı Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne Göre İncelenmesi, TÜBAV Bilim Dergisi, 4(4), 235-246.
  • TUTKUN, Ö.F. (2012). Bloom’un Yenilenmiş Taksonomisi Üzerine Genel Bir Bakış, Sakarya University Journal of Education, 1(3), 14-22.
  • YILDIRIM, A. & Şimşek, H. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, (2.Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA MINDIVANLI AKDOGAN E, Ceylan Y (2021). 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. , 493 - 521.
Chicago MINDIVANLI AKDOGAN ESRA,Ceylan Yakup 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. (2021): 493 - 521.
MLA MINDIVANLI AKDOGAN ESRA,Ceylan Yakup 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. , 2021, ss.493 - 521.
AMA MINDIVANLI AKDOGAN E,Ceylan Y 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. . 2021; 493 - 521.
Vancouver MINDIVANLI AKDOGAN E,Ceylan Y 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. . 2021; 493 - 521.
IEEE MINDIVANLI AKDOGAN E,Ceylan Y "7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.493 - 521, 2021.
ISNAD MINDIVANLI AKDOGAN, ESRA - Ceylan, Yakup. "7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ". (2021), 493-521.
APA MINDIVANLI AKDOGAN E, Ceylan Y (2021). 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. Milli Eğitim, 50(229), 493 - 521.
Chicago MINDIVANLI AKDOGAN ESRA,Ceylan Yakup 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. Milli Eğitim 50, no.229 (2021): 493 - 521.
MLA MINDIVANLI AKDOGAN ESRA,Ceylan Yakup 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. Milli Eğitim, vol.50, no.229, 2021, ss.493 - 521.
AMA MINDIVANLI AKDOGAN E,Ceylan Y 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2021; 50(229): 493 - 521.
Vancouver MINDIVANLI AKDOGAN E,Ceylan Y 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2021; 50(229): 493 - 521.
IEEE MINDIVANLI AKDOGAN E,Ceylan Y "7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ." Milli Eğitim, 50, ss.493 - 521, 2021.
ISNAD MINDIVANLI AKDOGAN, ESRA - Ceylan, Yakup. "7. SINIF SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI VE DERS KİTABININ KRATHWOHL TAKSONOMİSİ’NE GÖRE İNCELENMESİ". Milli Eğitim 50/229 (2021), 493-521.