Yıl: 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 Sayfa Aralığı: 545 - 566 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-08-2021

FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?

Öz:
Bu çalışmada; Türkiye’de Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye KuruluBaşkanlığınca ortaöğretim kurumlarında 2006-2018 yılları arasında ders kitabıolarak okutulmasına onay verilmiş ve yayımlanmış 9. sınıf kimya ders kitaplarının, fiziksel ve kimyasal değişme konularına ilişkin açıklamaları incelenmiştir.Çalışma doküman analizi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında 12 farklı 9. sınıf kimya ders kitabı incelenmiştir. İnceleme sonucundaadı geçen konulara ilişkin olarak ders kitaplarında yer alan bazı açıklamalarınbelirsizlikler içerdiği tespit edilmiştir. Çalışmada, bu tespitin gerekçeleri ortayakonulmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelime:

PHYSICAL AND CHEMICAL CHANGE: CAN THEY BE SEPARATED WITH SHARP LIMITS?

Öz:
In this study, the explanations about the concepts of physical and chemical changes in 9th grade chemistry textbooks were examined. These books were allowed to be published by The Board of Education and Discipline of The Ministry of National Education and to be used in high schools between 2006-2018. Document analysis, which is a qualitative research design, was employed. In this context, 12 different chemistry textbooks were examined at 9th grade. As a result of the examination, it was determined that there were some uncertainties in the explanations of the textbooks. It was discussed why these explanations contain uncertainty.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALTINTAŞ, A. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji 6. Ankara: Lider Yayıncılık.
  • ALTUN, Y. ve Tümay, H. (2013). Ortaöğretim kimya 9 ders kitabı. Ankara: Sözcü Yayıncılık.
  • ALTUNKAYNAK, Y. (2016). Genel kimya laboratuvarı. Ankara: Efil Yayınevi.
  • ATASOY, B., Genç, E., Kadayıfçı, H. ve Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunu anlamalarında işbirlikli öğrenmenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32,12-21.
  • AYTAÇ, A., Türker, S., Bozkaya, T. ve Üçüncü, Z. (2018). Fen bilimleri 8 ders kitabı. Ankara: Tutku Yayıncılık.
  • AVCI, B. A. (2018). Ortaöğretim kimya 9. sınıf ders kitabı. Ankara: Sonuç Yayınları.
  • BİLENLER, A. K. (2015). Ortaöğretim kimya 9 ders kitabı. Ankara: Ada Matbaacılık Yayıncılık Sanayi ve Ticaret Ltd. Ş.
  • BADUR, H. (2018). Ortaöğretim 9. sınıf kimya ders kitabı. Ankara: Evrensel İletişim Yayınları.
  • BEISER, A. (2008). Modern fiziğin kavramları (G. Önengüt, Çev.). Ankara: Akademi Yayıncılık.
  • BEVAN OTT, J. ve Boerio-Goates, J. (2000). Chemical thermodynamics: Principles and applications. London, UK: Elsevier.
  • BİLGİN, A. K. ve Yiğit, N. (2017). Öğrencilerin fiziksel ve kimyasal değişme kavramları ile bağlamları ilişkilendirme durumlarının incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 289-319.
  • BURROWS, A., Holman, J., Parsons, A., Pilling, G. ve Price, G. (2017). Chemistry 3: Introducing inorganic, organic and physical chemistry. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • BÜMEN, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142), 3-14.
  • CANSIZ AKTAŞ, M. (2019). Nitel veri toplama teknikleri. H. Özmen ve O. Karamustafaoğlu (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (113-136), Ankara: Pegem Akademi.
  • CHANG, R. ve Goldsby, K. A. (2014). Genel kimya (R. İnam ve S. Aksoy, Çev. Ed.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • CHIANG, P. ve Pan, S. (2017). Carbon dioxide mineralization and utilization. Singapore: Springer. CUNNINGHAM, W. A. (1935). Sulfur III. Journal of Chemical Education, 12(3), 120-124.
  • CRESWELL, J. W. (2013a). Nitel araştırma yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • CRESWELL, J. W. (2013b). Araştırma deseni (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • ÇEK, N. (2016). Parçacıklar ve parçacıkların enerji kaynakları üzerinde etkileri. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4(7), 1-8.
  • DEMİRCİOĞLU, H., Demircioğlu, G., Ayas, A. ve Kongur, S. (2012). Onuncu sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişme kavramları ile ilgili teorik ve uygulama bilgilerinin karşılaştırılması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 162-181.
  • DEMİRELLİ, H. ve Kavak, N. (2011). Kimya 9 ortaöğretim ders kitabı. Ankara: Mega Yayıncılık.
  • DOLU, G. ve Ürek, H. (2019). Kimyasal değişim temalı etkinliklerin özel yetenekli öğrencilerin kimyasal değişim-ışık ilişkisini kavramsal anlama düzeylerine etkisinin incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 48(222), 33-58.
  • DURSUN, M. F., Gülbay, İ., Çetin, S. ve Tek, Ü. (2008). Ortaöğretim kimya 9 ders kitabı. İstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
  • ERICKSON, S. (2007). Electrically conductive coatings and method of their use. United States Patent Application Publication. 5 Şubat 2019 tarihinde https://patentimages.storage.googleapis.com/a7/c5/dc/f9aa5695eb48d6/US20070029307A1.pdf adresinden alındı.
  • ERTEKİN, A., Kurt, A., Demirbaş, O. ve Erkuş, S. (2018). Kimya 9 ders kitabı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • FEGLEY, B. Jr. (with contributions by R. Osborne) (2013). Practical chemical thermodynamics for geoscientists. USA: Academic Press (Elsevier).
  • FISHBANE, P. M., Gasiorowicz, S. ve Thornton, S. T. (2003). Temel fizik (Cilt II) (Y. Cengiz, Yayına Hazırlayan). Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • GARNETT, P. J., Garnett, P. M. ve Hackling, M. W. (1995). Students’ alternative conceptions in chemistry: A review of research and implications for teaching and learning. Studies in Science Education, 25, 69-95.
  • GENSLER, W. J. (1970). Physical versus chemical change. Journal of Chemical Education, 47(2), 154- 155.
  • GÜNTUT, M., Güneş, P. ve Çetin, S. (2017). Ortaöğretim kimya 9 ders kitabı. Ankara: Saray Matbaacılık A.Ş.
  • GÜNTUT, M., Güneş, P. ve Çetin, S. (2018). Kimya 9 ders kitabı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • HEWITT, P. G., Suchocki, J. ve Hewitt, L. A. (2004). Conceptual physical science. San Francisco, CA: Pearson Addison Wesley.
  • HUNT, A. (2014). Dictionary of chemistry. New York, NY: Routledge.
  • KARADAŞ, A., Yaşar, I. Z. ve Kırbaşlar, F. G. (2012). 4. ve 5. sınıf fen ve teknoloji kitaplarında “madde ve değişim” öğrenme alanı etkinliklerinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(1), 94-123.
  • KINGIR, S. (2016). Ortaöğretim kimya 9 ders kitabı. Ankara: Tuna Matbaacılık.
  • KIRBAŞLAR, F. G. ve İnce, E. (2010). İlköğretim ve orta öğretim ders kitaplarında atom kavramı ve konularının incelenmesi. Millî Eğitim Dergisi, 188, 251-273.
  • KIRBAŞLAR, F. G., Özsoy-Güneş, Z., Avcı, F. ve Atalar, A. (2012). Fen ve teknoloji ders kitaplarında “madde ve değişim” öğrenme alanındaki bazı kavramların ve örneklendirmelerin incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 61-83.
  • KOMİSYON (2015). Ortaöğretim kimya 9. sınıf. Ankara: Tuna Matbaacılık San. ve Tic. A.Ş.
  • KORKMAZ, H., Tatar, N., Kıray, S. A. ve Kibar, G. (2008). 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitabı. Ankara: Pasifik Yayınları.
  • MCMURRY, J. E., Fay, R. C. ve Robinson, J. K. (2017). Kimya I. cilt (C. Uyanık, Çev. Ed.). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • MEB (2000). İlköğretim okulu fen bilgisi dersi (4, 5, 6, 7, 8. sınıf) öğretim programı. MEB Tebliğler Dergisi, 63, 2518.
  • MEB (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara.
  • MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB (2018). Ortaöğretim kimya dersi (9., 10., 11. ve 12. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara. 4 Ocak 2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=350 adresinden alındı.
  • MILES, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. A. Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • MILLER, C. (2016). Electrothermic compositions. United States Patent Application Publication. 2 Şubat 2019 tarihinde https://patentimages.storage.googleapis.com/77/81/84/58170d3bbbaf56/US20160302260A1.pdf adresinden alındı.
  • MİLLÎ Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015). Devlet parasız yatılılık ve bursluluk sınavı 9. 10. 11. sınıflar. 20 Ocak 2019 tarihinde https:// odsgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_06/16091404_9_10_11_sinif_a.pdf adresinden alındı.
  • NAKİBOĞLU, C. ve Erol, N. (2017). Deneyimli kimya öğretmenlerinin fiziksel ve kimyasal değişimler konusunun öğretimi ile ilgili düşünceleri. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1),33-45.
  • NELSON, P. G. (2003). Basic chemical concepts. Chemistry Education: Research and Practice, 4, 19-24.
  • NEWTON, D. E. ve Baker, L. W. (1999). Chemical elements: P-Z. X.U.L.
  • OKUN, L. B. (2002). Photons, clocks, gravity and the concept of mass. Nuclear Physics B (Proc. Suppl.), 110, 151-155.
  • ÖLÇÜN, M., Çilenti, K., Erdoğan, H., Ölçün, M., Savcı, S. ve Akoral, N. (Komisyon) (1971). Fen ve tabiat bilgileri ilkokul kitapları 5. sınıf. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
  • ÖSYM (1990, 1992, 2003, 2004, 2005). Öğrenci seçme sınavı (ÖSS). 12 Kasım 2019 tarihinde htt ps://www.osym.gov.tr adresinden alındı.
  • PALMER, B. ve Treagust, D. F. (1996). Physical and chemical change in textbooks: An initial view. Research in Science Education, 26(1), 129-140.
  • PARKER, V. B. (1965). Thermal properties of uni-univalent electrolytes. National Standard Reference Data Series — National Bureau Standards 2 (United States Department of Commerce).
  • PETRUCCI, R. H., Herring, F. G., Madura, J. D. ve Bissonnette, C. (2012). Genel kimya ilkeler ve modern uygulamalar (T. Uyar, S. Aksoy ve R. İnam, Çev. Ed.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • RAMANATHAN, E. (2005). Dictionary of chemistry. Chennai: Sura Books.
  • RENNIE, R. ve Law, J. (2016). A Dictionary of chemistry. United Kingdom, UK: Oxford University Press.
  • SAADI, M., Khan, B. I. ve Nosheen, G. (2015). Calcium oxide (CaO) as an energy source. American Journal of Renewable and Sustainable Energy, 1(1), 16-20.
  • SARIKAYA, Y. (1997). Fizikokimya. Ankara: Gazi Büro Kitabevi.
  • SERWAY, R. A. (1996). Fen ve mühendislik için fizik (K. Çolakoğlu, Çev. Ed.). Ankara: Palme Yayıncılık.
  • SHARMA, N. P. (1998). Dictionary of chemistry. New Delhi: Gyan Publishing House.
  • STIMOLA, A. (2007). Sulfur understanding the elements of the periodic table. NY: The Rosen Publishing Group, Inc.
  • UMLAND, J. B. (1993). General chemistry. St. Paul, MN: West Publishing Company.
  • URBONAITE, S. (2008). Synthesis and characterisation of carbide derived carbons. Department of Physical, Inorganic and Structural Chemistry, (Doctoral Thesis) Stockholm University.
  • WHITTEN, K. W., Davis, R. E., Peck, M. L. ve Stanley, G. G. (2014). Kimya (M. Tüfekçi, S. Karaböcek, S. Karslıoğlu ve A. Demirbaş, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • VAROL, S., Davraz, A. ve Varol, E. (2008). Yeraltı suyu kimyası ve sağlığa etkisinin tıbbi jeoloji açısından değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(4), 351-356.
  • YETKİN, C., Gülbay, İ. ve Çetin, S. (2006). Ortaöğretim kimya 9 ders kitabı. Ankara: Ajans Türk A.Ş.
  • YOUNG, H. D. ve Freedman, R. A. (Ford, A. L., Yardımcı Yazar) (2010). Sears ve Zemansky’nin üniversite fiziği (Cilt II) (H. Ünlü, Çev. Ed.). İstanbul: Pearson Education Yayıncılık.
  • YILMAZ, M., Kara, İ. H., Poyraz, B. ve Mayda, A. S., (2014). Konuralp beldesinde içme sularının elementer analizi ve içerdiği ağır metaller: şebeke suyu, doğal kaynak suyu ve zemzem suyunun karşılaştırılması. Konuralp Tıp Dergisi, 6(3), 54-58.
  • YURDABAKAN, İ. (2012). Bloom’un revize edilen taksonomisinin eğitimde ölçme ve değerlendirmeye etkileri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 327-348.
  • URL-1: https://chem.libretexts.org/Courses/Howard_University/General_Chemistry%3A_ An_Atoms_First_Approach/Unit_4%3A__Thermochemistry/09%3A_Thermochemistry/Chapter_9.05%3A_Enthalpies_of_Solution
  • http://eng.harran.edu.tr/~hbulut/termodinamiktablo.pdf
  • https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/23618813#section=Top
APA Temel Aslan S (2021). FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. , 545 - 566.
Chicago Temel Aslan Safiye FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. (2021): 545 - 566.
MLA Temel Aslan Safiye FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. , 2021, ss.545 - 566.
AMA Temel Aslan S FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. . 2021; 545 - 566.
Vancouver Temel Aslan S FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. . 2021; 545 - 566.
IEEE Temel Aslan S "FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?." , ss.545 - 566, 2021.
ISNAD Temel Aslan, Safiye. "FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?". (2021), 545-566.
APA Temel Aslan S (2021). FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. Milli Eğitim, 50(229), 545 - 566.
Chicago Temel Aslan Safiye FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. Milli Eğitim 50, no.229 (2021): 545 - 566.
MLA Temel Aslan Safiye FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. Milli Eğitim, vol.50, no.229, 2021, ss.545 - 566.
AMA Temel Aslan S FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. Milli Eğitim. 2021; 50(229): 545 - 566.
Vancouver Temel Aslan S FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?. Milli Eğitim. 2021; 50(229): 545 - 566.
IEEE Temel Aslan S "FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?." Milli Eğitim, 50, ss.545 - 566, 2021.
ISNAD Temel Aslan, Safiye. "FİZİKSEL VE KİMYASAL DEĞİŞME: KESKİN SINIRLARLA AYRILABİLİR Mİ?". Milli Eğitim 50/229 (2021), 545-566.