Yıl: 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 Sayfa Aralığı: 157 - 178 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-08-2021

BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK

Öz:
Bu çalışmada bir tarihsel empati etkinliği ile öğretmen adaylarının Sarıkamış Muharebesi’nin tarihsel aktörleri olan askerlerle duyuşsal özdeşleşmelerini tanımlamak ve bu askerlerin bakış açılarını yakalamaya yönelik perspektifalma ifadelerini ve anlatılarındaki tarihsel bağlamı analiz etmek amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Sosyal BilgilerEğitimi Anabilim Dalı’nda “Tarih Öğretim Yöntemleri” dersini almakta olan onsekiz (9 kadın ve 9 erkek) öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma nitel birçalışma olup durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı öğretmen adaylarının annelerine yazdıkları asker mektuplarındanoluşmuştur. Veriler betimsel analiz tekniğine uygun bir şekilde çözümlenmiştir.Araştırma sonuçlara göre erkek katılımcıların mektuplarında duyuşsal empatiağırlıklı; kadın katılımcıların ise tarihsel bağlamı öne çıkaran bir anlatı kurguladıkları tespit edilmiştir. Perspektif alma ifadelerinin katılımcı mektuplarındaen çok karşılaşılan ikinci anlatı cümleleri olduğu görülmüştür. Genel olarak katılımcılar bu mektuplarda tarihsel aktörlerle duygusal olarak özdeşleşerek, onların inanç ve tutumlarını göz önünde bulundurarak perspektif alma eylemindebulunduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda tarihsel kaynaklardan faydalanıpgeçmişin koşullarını ortaya koyan anlatılarında başarılı bir tarihsel empati gerçekleştirdikleri görülmüştür. Mektuplarda geçmişte yaşayan insanların bugününbilgisine sahip olduklarını (şimdicilik) içeren çok az sayıda ifadeye rastlanmıştır.
Anahtar Kelime:

AN ACTIVITY OF HISTORICAL EMPATHY: BEING A SOLDIER IN SARIKAMISH

Öz:
This study aimed to define, through an activity of historical empathy, the affective identification of teacher candidates with the soldiers who were the historical actors of the Battle of Sarikamish, and to analyse their statements of perspective taking for catching those soldiers’ points of view and the historical context in their narratives. The study group of the research consisted of 18 teacher candidates (9 females and 9 males) who have been taking the “History Teaching Methods” course in the Department of Social Studies Education in the 2018-2019 school year. This is a qualitative study designed as a case study. The data collection tool of the research comprised soldier letters that teacher candidates wrote to their mothers. The data were analysed in accordance with the descriptive analysis technique. It was determined according to the results of the research that the narrative built in the letters was more based on affective empathy in the case of males, whereas historical context was emphasised in the case of females. It was observed that perspective taking statements were the second most encountered narrative statements in participant letters. It was determined that in these letters, participants often emotionally identified with historical actors and took perspective in consideration of their beliefs and attitudes. It was also observed that, in their narratives in the letters, participants drew on historical sources, set forth the conditions of the past, and carried out a successful historical empathy. Very few statements were found in the letters which suggested that the people who lived in the past had today’s knowledge (presentism).
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALTIKULAÇ, A., & Gökkaya, A. K. (2014). Tarih öğretiminde hatıratların kullanımının tarihsel empati becerisine etkisi. Turkish Studies, 9(1), 21-35. doi: 10.7827/TurkishStudies.6504
  • BARDAKÇI, M. (2014). Hafız Hakkı Paşa’nın Sarıkamış günlüğü, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • BARTON, K. C., & Levstik, L. S. (2004). Teaching history for the common good. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associations.
  • BIRCH, S. A., & Bloom, P. (2007). The curse of knowledge in reasoning about false beliefs. Psychological Science, 18, 382–386. doi:10.1111/j.1467-9280.2007.01909.x
  • BRYANT, D., & Clark, P. (2006). Historical empathy and Canada: “A people’s history”. Canadian Journal of Education, 29(4), 1039-1063.
  • COŞKUN-KESKİN, S. (2007). Sosyal bilgiler derslerinde empati becerilerine dayalı öğretim tekniklerinin kullanılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • ÇALIŞKAN, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde tarihsel empatinin kullanılmasına yönelik örnek bir uygulama: Sefer günlükleri Proceedings of International Conference on Educational Science ICES’08 23-25 June 2008. Doğu Akdeniz üniversitesi Kuzey Kıbrıs. (478-482).
  • DAVIS, O. L. (2001). In pursuit of historical empathy. In O.L. Davis, E. Yeager and S. Foster (Eds), Historical Empathy And Perspective Taking in the Social Studies (pp. 1-11), Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
  • DE LEUR, T., Boxtel C. V., & Wilschut, A. (2017) ‘I Saw angry people and broken statues’: Historical empathy in secondary history education. British Journal of Educational Studies, 65(3), 331-352, DOI: 10.1080/00071005.2017.1291902.
  • DEMİREĞEN, Ö., Keskin, A., & İlhan, F. (2011). Birinci Dünya Savaşı’nda Doğu Cephesi’nde sağlık hizmetleri. Ankara: Genelkurmay Askerî Tarih ve Stratejik Etüt Başkanlığı Yayınları.
  • DİLEK, D. (2002) Tarih derslerinde öğrenme ve düşünce gelişimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • DOWNEY, M. (1994). Perspective taking and historical thinking: Doing history in a fifth-grade classroom. Paper presented at the Annual Meeting of the American EducationalResearch Association, San Francisco,13.02.2019 tarihide CA. http://www.historyliteracy.com/ wp-content/uploads/2015/11/Doing-History-in-a-Fifth-Grade-Classroom.pdf adresinden erişilmiştir.
  • DULBERG, D. (2002). Engaging in history: Empathy and perspective-taking in children’s historical thinking. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (New Orleans, LA, April 1-5, 2002). Reports Research (143) Speeches/Meeting Papers (150) https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED474135.pdf
  • ENDOCATT, J., & Brooks, S. (2013) An updated theoretical and practical model for promoting historical empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1), 41-58.
  • GEERTE M. Savenije and Pieter de Bruijn (2017). Historical empathy in a museum: uniting contextualisation and emotional engagement, International Journal of Heritage Studies, 23(9), 832- 845. doi: 10.1080/13527258.2017.1339108
  • GUBKIN, L. (2015). From empathetic understanding to engaged witnessing: Encountering trauma in the holocaust classroom. Teaching Theology and Religion, 18(2), 103- 120. doi:org/10.1111/teth.12273.
  • KARABAĞ, G. (2014). Tarihsel empati becerisi: Öğretimi, ölçülmesi ve değerlendirilmesi. M. Safran (Ed.), Tarih Nasıl Öğretilir? Tarih Öğretmenleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri içinde (s. 137-151). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • KARATEPE, M. (1999). I. Dünya Savaşında Kafkas Cephesinde tifüsle mücadele (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • KNIGHT, P. (1989). Empathy: concept, confusion and consequences in a national curriculum. Oxford Review of Education, 15(1), 41-53.
  • KOHLMEIER, J. (2006). “Couldn’t she just leave?”: The relationship between consistently using class discussions and the development of historical empathy in a 9th grade world history course. Theory & Research in Social Education, 34, 34–57. doi:10.1080/00933104.2006.10473 297
  • FOSTER, S. (1999). Using historical empathy to excite students about the study of history: Can you empathize with Neville Chamberlain?, The Social Studies, 90(1), 18-24. doi: 10.1080/00377999909602386.
  • FOSTER, S. (2001). Historical empathy in theory and practice: Some final thoughts. İn O.L. Davis Jr. E. A. Yeager, & S. J. Foster (Eds.), Historical Empathy and Perspective Taking in The Social Studies (pp. 167-181). Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
  • HUIJGEN, T., Van Boxtel, C., Grift, W., & Holthuis, P. (2017). Toward historical perspective taking: Students’ reasoning when contextualizing the actions of people in the past. Theory & Research in Social Education, 45(1), 110-144, DOI: 10.1080/00933104.2016.1208597 İnönü, İ. (1999). Hatıralar (Birinci Dünya Harbi). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • LASERNA, C. (1994). Developing historical imagination in students. http://www.people.fas. harvard.edu/~laserna/devHistoricalImag.pdf
  • LAZARAKOU, E. D. (2008). Empathy as a tool for historical understanding: an evaluative approach of the ancient greek primary history curriculum. İnternational Journal of Social Education, 23(1), 27-50.
  • LEE, P. J. (1984) Historical Imagination. In A. K. Dickinson, P. J. Lee and P. J. Rogers (Eds) Learning History (pp. 90-116). London: Heinemann Educational Books.
  • LEE, P. J., & Ashby, R. (2001). Empathy, perspective taking, and rational understanding. İn O.L. Davis Jr., E. A. Yeager and S. J. Foster (Eds.), Historical Empathy and Perspective Taking in The Social Studies (pp. 13-19). Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
  • LEE, P., & Shemilt, D. (2011). The concept that dares not speak its name: Should empathy come out of the closet?. Teaching History, 143, 39-49.
  • LEVSTIK, L. S. (2001). Crossing the empaty spaces: Perspective taking in New Zealand adolescents’ undestanding of national history. O.L. Davis, E. A. Yeager and S. J. Foster (Eds.), Historical Empathy and Perspective Taking in The Social Studies (pp. 69-90). Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publish ers, Inc.
  • LOW-BEER, A. (1989). Empathy and history. Teaching History, 55, 8-12.
  • MEB (2018). Ortaögretim tarih dersi 9, 10 ve 11. sınıflar öğretim programı. 5.5.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=344 adresinden erişilmiştir.
  • NATIONAL Curriculum (2002). Erişim adresi (13 06. 2009) www.nc.uk.net.
  • ÖZATA, M. (2009). Bir doktorun harp ve memleket anıları, Ankara: Genel Kurmay Başkanlığı Yayınları
  • ÖZER, S. (2015). II. Dünya Savaşı yıllarında İstanbul’da tifüs. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, XV(30), 171-201.
  • ÖZLEM, D. (2010). Tarih felsefesi. İstanbul: Notos Kitap Yayınevi.
  • ÖĞÜN, T. (2015). Kafkas cephesinde Rus ruleti. Yeni Türkiye. 21(73),765-794.
  • ÖĞÜN, T. (2017a). Sarıkamış’ın buzdan şehitleri. Derin Tarih, 9, 118-123.
  • ÖĞÜN, T. (2017b). Sarıkamış’ta soğuk sansür. Yedikıta. 112, 21-31.
  • PAKER, T. (2015). Durum çalışması. F. N. Seggie ve Y. Bayyurt. (Ed.), Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları (s. 119-134). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • RILEY, K. L. (1998). The holocaust and historical empathy: Pratice and theory. International Journal of Social Education. 13(1), 32–42
  • SAVENIJEA, G. M., & Bruijn, de P. (2017). Historical empathy in a museum: uniting contextualisation and emotional engagement. International Journal of Heritage Studies, 1-14. https:// doi.org/10.1080/13527258.2017.1339108.
  • SHEMILT, D. (1984). Beauty and the philosopher: Empathy in history and classroom. In A. K. Dickinson, P. J. Lee, & P. J. Rogers (Eds.), Learning History (pp. 39-84). London: Heinemann Educational Books.
  • STODDARD, J. (2008). Attempting to understand the lives of others: Film as a tool for developing historical empathy. In A. Marcus (Ed.) Celluloid blackboard: Teaching history with film. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • ŞEKER, K. (2010). Tarih ve sosyal bilgiler öğretiminde empati, Mehmet Akif Ersoy Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2(2), 91-105.
  • TEA (1999). Texas Social Studies Framework. Erişim Adresi (11.03.2010) tea.state.tx.us/ssc/downloads/pdf/framework /EntireDoc.pdf
  • TEKİR, S. (2015a). Sarıkamış Harekâtı’nda Türk ve Rus kayıpları, Yeni Türkiye, 72(2015), 795-805.
  • TEKİR, S. (2015b). Birinci Dünya Savaşı Kafkas Cephesi’nde Türk-Rus Mücadelesi 1914-1917, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TEKİR, S. (2016). Sarıkamış Harekâtı sonrası Türk ordusunda görülen salgın hastalıklar ve yaşanan kayıplar. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 266-287.
  • VANSLEDRIGHT, B. A. (2001). From empathic regard to self-understanding: Im/Positionality, empathy, and historical contextualization. In O. L. Davis, E. A. Yeager & S. J. Foster (Eds.), Historical Empathy And Perspective Taking in the Social Studies (pp. 51−68). Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
  • VELLA, Y. (2001). Yaratıcı tarih öğretimi. Millî Eğitim Dergisi, Sayı 150. Mart, Nisan, Mayıs (B. Ata, Çev). Erişim adresi (22 Haziran 2019) http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/ Millî_Egitim_Dergisi/150/vella_ata.htm.
  • YEAGER, A. Y., & Foster, S. J. (2001). The role of empathy in the development of historical understanding. In O. L. Davis Jr., E. A. Yeager, & S. J. Foster (Eds.), Historical Empathy And Perspective Taking in the Social Studies (pp. 13-19). USA: Rowman & Littlefield.
  • YILDIRIM, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILMAZ, K. (2011). Sosyal bilgiler ve tarih öğretiminde tarihsel empati: Geçmişe geçmişteki insanların gözüyle bakabilme becerisi. A. Sümbül, H. Akdağ (Ed.), Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar II (s. 11-33). Ankara. Pegem A.
  • YILMAZ, K., & Koca, F. (2012 ). Tarihsel empati üzerine nitel bir araştırma: Tarih öğretmenlerinin algı, görüş ve deneyimlerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 855 -879.
APA AKTIN K (2021). BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. , 157 - 178.
Chicago AKTIN KIBAR BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. (2021): 157 - 178.
MLA AKTIN KIBAR BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. , 2021, ss.157 - 178.
AMA AKTIN K BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. . 2021; 157 - 178.
Vancouver AKTIN K BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. . 2021; 157 - 178.
IEEE AKTIN K "BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK." , ss.157 - 178, 2021.
ISNAD AKTIN, KIBAR. "BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK". (2021), 157-178.
APA AKTIN K (2021). BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. Milli Eğitim, 50(229), 157 - 178.
Chicago AKTIN KIBAR BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. Milli Eğitim 50, no.229 (2021): 157 - 178.
MLA AKTIN KIBAR BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. Milli Eğitim, vol.50, no.229, 2021, ss.157 - 178.
AMA AKTIN K BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. Milli Eğitim. 2021; 50(229): 157 - 178.
Vancouver AKTIN K BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK. Milli Eğitim. 2021; 50(229): 157 - 178.
IEEE AKTIN K "BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK." Milli Eğitim, 50, ss.157 - 178, 2021.
ISNAD AKTIN, KIBAR. "BİR TARİHSEL EMPATİ ÇALIŞMASI: SARIKAMIŞ’TA ASKER OLMAK". Milli Eğitim 50/229 (2021), 157-178.