POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl: 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 Sayfa Aralığı: 205 - 231 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-08-2021

POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Öz:
Değerler eğitimi konusunda çok sayıda teorik çalışma bulunmasına rağmen çocukların değerler önceliği üzerinde kitapların etkisi, popüler kültüründayattığı kitaplardan etkilenme düzeyleri üzerine yapılmış araştırmalar sınırlısayıdadır. Literatürdeki bu eksik göz önünde bulundurularak, araştırmamızdaçocukların popüler kültürün etkisiyle okudukları kitapların değerler önceliğiüzerindeki etkisini görmek, değerler eğitiminde yeni bakış açıları geliştirebilmekamaçlanmıştır. Araştırmada 12-14 yaş aralığında, farklı okullardan 120 öğrenciyeanket uygulanmış; katılımcıların değer öncelikleri, beğeniyle okudukları kitaplar ve kitap karakterlerinin özellikleri, temsil ettikleri değerler ve bu değerlerinçocukların değerler önceliği üzerindeki etkisine dair bilgi toplanmıştır. Verileranaliz edilip değerlendirilmiş; Rokeach ve Akbaş’ın değerler sınıflandırması ilekarşılaştırılmıştır. Katılımcıların en çok etkilendiği kitaplarda ön plana çıkan değerler ile katılımcıların değerler önceliği arasında örtüşme olduğu, dolayısıylaokudukları kitaplardaki kahramanların rol-model potansiyelinin yüksek olduğu, popüler kitapların içeriği ile değerler önceliği arasında sıkı bir ilişki olduğu görülmüştür. Bulgular; çocukların severek okudukları kitapların ve hayranoldukları kahramanların, değerler eğitiminde etkili olarak kullanılabileceğinigöstermiştir.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF THE BOOKS IMPOSED BY POPULAR CULTURE ON THE CHILDREN’S VALUE PRECEDENCE

Öz:
Values education is an issue that has been working on for a long time and is on the agenda nowadays. Although there are many theoretical studies that have dealt with the subject of values education in various ways, there is limited edition on the effect of these books on children's values and their level of influence from the books imposed by popular culture. The purpose of this research is to consider this shortcoming in the literatüre, to determine the effect of books that children read with the impact of environment on the values priority, see potential benefits and risks and to develop ideas for an effective value education method on children by introducing new perspectives on values education. For this purpose, the survey was applied to 120 students, between the ages of 12-14 who attended different schools. Data collected about value priorities of the participants in this survey and the books they have read with appreciation and features of book characters, the values they represent and the effects of these values on the priority of children. The collected data were graphed, analyzed and evaluated with SPSS and Excel programs. It was also compared with Rokeach and Akbaş's classification of values. Most of the participants like to read fantastic books, it was determined that the first three values given priority by the participants were the value of trust, friendship and justice, where the students are most affected, the values that come to the fore in the books and the values that the participants care about are overlapping, therefore, the role-model potential of heroes in books is high, it is seen that there is a tight relationship between the content of popular books and values. The findings have been shown that the books that children read fondly, the heroes that they admire, can be used as an effective material in the education of values.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKBABA ALTUN, S. (2003). Eğitim Yönetimi ve Değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 7–18.
  • AKBAŞ, O. (2004). Türk Millî Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erişim tarihi: 03.08.2017 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi /TezGoster?key=XohQ0H2mJnBfxLPsY8dG48rvyZs4Q8rYxUjgk6dMinpXbFdUIXltPABy2EUgeKZA
  • AYDIN, M. (2003). Gençliğin Değer Algısı: Konya Örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (1), 121–144.
  • BİLGİN, N. (1995). Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • COŞGUN, M. (2012). Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1 (1), 837-850.
  • ÇİÇEKLİYURT, Z. (2014). 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Doğrudan Verilebilecek Beceri ve Değerlerin Kazanılma Durumunun Değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans Tezi) Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Enstitüsü, Çanakkale. Erişim tarihi: 12.07.2017, http://acikerisim. lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/handle/COMU/1267
  • DENCİ, S. (2017). Popular Culture Representation On Youtube: An Analysıs On Youtube Rewinds, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yeni Bilim Disiplin Hattı, İstanbul. Erişim Tarihi: 23.10.2019 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=7lOJX8w_8PRQU1mSHU6-jjORq3eVeMUtCejGoGjk-bxbWQDymdiC3P-sN1SUWvhP
  • DİLMAÇ, B. (2012). İnsanca Değerler Eğitimi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • DURMUŞ, A. (2017). “Değerler Eğitimi ve Örtük Müfredat” Toplantısı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. Erişim tarihi: 03.01.2018, https://www.meb.gov.tr/degerler-egitimi-toplantisi/haber/15302/tr
  • EFE, S. (2018). Globalization and The Interaction of Popular Culture with Social Media, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Erişim Tarihi: 17.09.2019 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni. jsp
  • ESKİCİOĞLU, F. (2017). Popüler Kültür Ögelerinin Sosyal Medyada Yansıması: Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İçerik Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Anabilim Dalı, İzmir. Erişim tarihi: 26.10.2019 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RrI-Krk3A-RkF4YfHofukyZbLrSv7KMn5wnRbdnOHshsola5e0mmwDyoA6CyJN57
  • FİDAN, M. (2019). Fantastik Metinlerin Değerler Eğitiminde Kullanılabilirliği Üzerine Değerlendirme-Hikmet Temel Akarsu Örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (KÜSBD), 9 (1), 127-138.
  • GÜNGÖR, E. (1993). Değerler Psikolojisi. Amsterdam: Hollanda Türk Akademisyenler Birliği Vakfı Yay. No:8.
  • GÜNİNDİ ERSÖZ, A. (2002). Popüler Kültür Ürünlerinden Müzik Videolarının Gençler Üzerindeki Olumsuz Etkileri, Aile ve Toplum Dergisi, 2 (5).
  • HERDEM, K. (2016). Yedinci Sınıf Fen Bilimleri Dersi Konularıyla Bütünleştirilmiş Değerler Eğitimi Etkinliklerinin Öğrencilerin Değer Gelişimine Etkisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman. Erişim tarihi: 15.09.2017 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEsScxZZCLMjxPDDvEWdiM6U3Q5IA0kG4i2B9qQyQWIxJ
  • KARADUMAN, N. (2015). Popüler Kültürün Oluşmasında ve Aktarılmasında Sosyal Medyanın Rolü. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 7-27.
  • KAYA, K., Tuna, M. (2010). Popüler Kültürün İlköğretim Çağındaki Çocukların Aile İçi İlişkileri Üzerindeki Etkisi. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 237-256.
  • MARSHALL, G., (1999). Sosyoloji Sözlüğü, Çev. O. Akınbay, D. Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEB. (2017). Değerler Eğitimi Yönergesi, Erişim Tarihi: 21.11.2017, http://bilecikram.meb.k12.tr/icerikler/icerikler/icerikler/2017-2018-egitim-ogretim-yili-degerler-egitimi-cerceve-programlari_3497111.html
  • ÖZGAN, H., Arslan, M., Kara, M. (2014). Popüler Kültürün Öğrenci Davranışları Üzerinde Algılanan Etkileri. EKEV Akademi Dergisi, 58 (18), 469-484.
  • SAĞLAM, A. (2016). Değerler Eğitiminin Öğrenci Davranışlarına Etkisinin Veli Görüşlerine Göre İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3 (20), 723-742.
  • ŞAHİN, B. (2017). The Relationship Between Reality And Hyperreality In TV Adaptations Regarding Popular Culture: A Case Study Of Big Brother TV Program In Turkey, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Medya ve İletişim Yönetimi Bölümü, İstanbul Erişim Tarihi: 20.12.2019 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • ŞAHİN, M.C. (2005). Türkiye’de Gençliğin Toplumsal Kimliği ve Popüler Tüketim Kültürü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (25), 157-181.
  • TANJU, H. (2010). Çocuklarda Kitap Okuma Alışkanlığına Genel Bir Bakış, Aile ve Toplum Dergisi, 6 (22), 30–40.
  • TÜRK DİL KURUMU TDK. (2017). Güncel Türkçe Sözlük, Erişim Tarihi: 10.12.2017, Http:// Www.Tdk.Gov.Tr/İndex.Php?Option=Com_Bts&Arama=Kelime&Guid=Tdk.Gts.5a36522a0d5eb1.72473235
  • YARAŞ, İ. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Hoşgörü ve Adil Olma Değerlerine Sahip Olma Boyutunda Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay Erişim Tarihi: 25.09.2017 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?- key=Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEqMG9lYRSzIyxv7WEN3olNRHmEjGivDPJMASeUpboZx7
  • YİĞİTTİR, S., Öcal, A. (2010). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Değer Yönelimleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (38), 407–416
APA ALGÜL F (2021). POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 205 - 231.
Chicago ALGÜL Firdevs Nur POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. (2021): 205 - 231.
MLA ALGÜL Firdevs Nur POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 2021, ss.205 - 231.
AMA ALGÜL F POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2021; 205 - 231.
Vancouver ALGÜL F POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2021; 205 - 231.
IEEE ALGÜL F "POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." , ss.205 - 231, 2021.
ISNAD ALGÜL, Firdevs Nur. "POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". (2021), 205-231.
APA ALGÜL F (2021). POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim, 50(229), 205 - 231.
Chicago ALGÜL Firdevs Nur POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim 50, no.229 (2021): 205 - 231.
MLA ALGÜL Firdevs Nur POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim, vol.50, no.229, 2021, ss.205 - 231.
AMA ALGÜL F POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim. 2021; 50(229): 205 - 231.
Vancouver ALGÜL F POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim. 2021; 50(229): 205 - 231.
IEEE ALGÜL F "POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." Milli Eğitim, 50, ss.205 - 231, 2021.
ISNAD ALGÜL, Firdevs Nur. "POPÜLER KÜLTÜRÜN DAYATTIĞI KİTAPLARIN ÇOCUKLARIN DEĞERLER ÖNCELİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". Milli Eğitim 50/229 (2021), 205-231.