Yıl: 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 Sayfa Aralığı: 295 - 318 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-08-2021

TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası)

Öz:
Araştırmada, 2001-2017 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından düzenlenmiş olan Türkçe öğretimine yönelik hizmet içi eğitim faaliyetlerinin (seminer ve kurs) incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusundaçalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır.Çalışma materyali 2001-2017 yılları arasında düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerden Türkçe öğretimine yönelik olan 295 hizmet içi faaliyetten oluşturmaktadır. Elde edilen veriler, Türkçe Dersi Öğretim Programı (2018) ve TürkçeÖğretmenliği Özel Alan Yeterlikleri dikkate alınarak tasnif edilmiştir. Araştırmasonucunda, en fazla öğretim sürecini planlama ve düzenleme alanı ile ilgili faaliyetinyapıldığı tespit edilmiştir. Ardından mesleki gelişim ile ilgili genel konuları kapsayan hizmet içi eğitim faaliyetlerinin düzenlendiği ve en az da ders kitaplarınıinceleme ve program tanıtımına yönelik hizmet içi faaliyetin yapıldığı görülmüştür. Türkçe öğretimi ile ilgili hizmet içi eğitim faaliyetlerin daha çok öğretmenlerin öğretim sürecini planlama ile yöntem ve teknik kullanma konularındakiihtiyaçlarına yönelik düzenlendiği belirlenmiştir. Bunların yanında okuma vekonuşma becerilerinin dışındaki dil becerileri için hizmet içi faaliyetin düzenlenmediği de ulaşılan önemli sonuçlardandır.
Anahtar Kelime:

AN INVESTIGATION ON IN-SERVICE TRAINING ACTIVITIES FOR TURKISH TEACHING (Between 2001-2017)

Öz:
In this research, the observation of in-service education activities like seminars and courses organized by Ministry of Education between the years 2001- 2017 is aimed. With this respect, document review that is one of the qualitative research methods was used. The sampling of the study in composed of 295 in-service education activities for teaching Turkish between 2001-2017. The data obtained was classified considering both Turkish Language Teaching Program of 2018 and Turkish Language Teaching Special Field Competencies. At the end of the research, it was seen that the most frequent activity is about planning and organization of teaching process, professional development followed it, and the least frequent activities are the revision of course books and the introduction of the program. In the scope of the research, it has been observed that the number of the in-service education activities for teaching Turkish Language over the past 17 years is really low. It is stated that in-service education activities for teaching Turkish have been organized to meet the needs of teachers’ in planning and organization of teaching process and using method and technique. In addition, it has been observed that in-service education activities haven’t been organized to meet the needs in language skills and the number of in-service education activities for teaching Turkish is inadequate.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKINCI, A., KURTOĞLU, M., ve SEFEROĞLU, S.S. (2012). Bir teknoloji politikası olarak Fatih Projesinin başarılı olması için yapılması gerekenler: Bir durum analizi çalışması. Akademik Bilişim Konferansı, Sözlü Bildiri, 1-3 Kasım 2012. Uşak Üniversitesi.
  • AKKAYA, N. ve SUSAR KIRMIZI, F. (2007). Yeni program doğrultusunda hazırlanan ilköğretim 4. ve 5. sınıf Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Millî Eğitim 174, 232-249.
  • ALTINIŞIK, S. (1996). Hizmet içi eğitim ve Türkiye’deki uygulama. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 2(3), 329-348.
  • AYTAR, A. (2007). Ortaöğretim tarih öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde ölçme ve değerlendirme tekniklerine ait görüşleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BARBER, M. & MOURSHED, M. (2007). How the world’s best performing school systems come out ontop. Report September, Available online at: https://www.mckinsey.com/industries/social-sector/our-insights/how-the-worlds-best-performing-school-systems-comeout-on-top 31.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • BİLASA, P., ve ARSLANGİLAY, A. S. (2016). Ortaöğretim öğretmenlerinin katıldıkları hizmet içi eğitim etkinliklerine ait görüşleri (Yalova-Erzurum hizmet içi eğitim örneği). International Journal of Human Sciences, 13(1), 1058-1071.
  • CARDONA, C. M. (2009). Teacher education students’ beliefs of inclusion and perceived competence to teach students with disabilities in Spain. Journal of the International Association of Special Education, 10 (1), 33-41.
  • ÇELİK, S. (2011). Kütüphaneci eğitiminde mentorluk uygulaması: Doğuş Üniversitesi Kütüphanesi örneği. Bilgi Dünyası, 12 (2), 295-318.
  • ÇİFTÇİ, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. (Ed. Gürer Gülsevin ve Erdoğan Boz), Türkçenin çağdaş sorunları içinde ss.77-110. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • GÖÇER, A. (2018). Türkçe öğretmeni özel alan yeterliklerinin ölçme değerlendirme bileşenleri ve performans göstergeleri bağlamında incelenmesi, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 194-210.
  • GÜN, M. (2011). Yapılandırmacı eğitim modeliyle ilköğretim ikinci kademe Türkçe dersi okuma becerilerinin kazandırılmasında karşılaşılan sorunların analizi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KAUR, S. & KUMAR, D. (2008). Comparative study of government and nongovernment college teacher in relation to job satisfaction and job stress. ERIC online submission, https://files. eric.ed.gov/fulltext/ED502218.pdf adresinden 03.11.2018 tarihinde erişilmiştir
  • KAYA, N. (2012). Türkiye’de coğrafya eğitimi, program, ders kitapları ve öğretmen eğitimi boyutu. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • MADEN, S. (2017). Drama ile dil öğretimi. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
  • MADEN, S., MADEN, A. ve BANAZ, E. (2017). Medya okuryazarlığı ile ilgili lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 588-605.
  • METİN, M. ve DEMİRYÜREK, G. (2009). Türkçe öğretmenlerinin yenilenen Türkçe öğretim programlarının ölçme-değerlendirme anlayışı hakkındaki düşünceleri. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 37-51.
  • MENTEŞE, H. (2013). Türkçe dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI (2008). İlköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Ankara: Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı Yayınları.
  • MUSTAN, T. (2002). Dünyada ve Türkiye’de öğretmen yetiştirmede yeni yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(1), 115-127.
  • NARTGÜN, Ş.S. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmet içi eğitim programlarının etkileri üzerine düşünceleri (Bolu ili örneği), Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 57–178.
  • ÖZTÜRK, C. (2010). 21.yüzyılın eşiğinde Türkiye’de öğretmen yetiştirme. (Ed. O. Oğuz vd.) 21.yüzyılda eğitim ve Türk eğitim sistemi içinde ss. 179-224. Ankara: Pegem Akademi
  • ÖZEN, R. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmet içi eğitim programlarının etkilerine ilişkin görüşleri (Düzce ili örneği). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 141-160.
  • PARMAKSIZ, R.Ş. ve KISAKÜREK, M.A. (2013). Türkiye ve bazı AB ülkelerinde öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitim programlarının temel öğeler ve kalite kontrolü/güvencesi açısından karşılaştırılması. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1); 112-129.
  • POTUR, Ö. (2004). Dördüncü ve beşinci sınıf Türkçe öğretiminde materyal geliştirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SAVOLAINEN, H. (2009). Responding to diversity and striving for excellence: The case for Finland. In Acedo C. (ed.) Prospects Quarterly Review of Comparative Education, 39: 281–292. Doi: 10.1007/s11125-009-9125-y
  • SEFEROĞLU, S. S. (2001). Elementary school teachers perceptions of professional development. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 117-125.
  • SUSAR KIRMIZI, F. (2000). Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunların öğretmen performansına etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ŞAHİN, M. (1999). Millî Eğitim Bakanlığı hizmet içi eğitim faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 5(2), 221-227.
  • ŞAHİN, Ü. (2013). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bir model önerisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • ŞENGÜL, M. (2011). Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunların öğretmen performansına etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • TATLI, C. ve KILIÇ, E. (2013). Etkileşimli tahtaların kullanımına ilişkin alınan hizmet içi eğitimin öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 12(24), 137-158.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILDIZ, N. (2018). Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan Türkçe öğretmenlerinin ders materyali geliştirme/kullanma durumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YILDIZ, H., SARITEPECİ, M., ve SEFEROĞLU, S. S. (2013). FATİH projesi kapsamında düzenlenen hizmet içi eğitim etkinliklerinin öğretmenlerin mesleki gelişimine katkılarının ISTE öğretmen standartları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 375-392.
  • YILMAZ, H. ve KOCASARAÇ, H. (2010). Hizmet içi öğretmen eğitiminde yeni bir yaklaşım: yenilikçi öğretmenler programı ve değerlendirmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 51-64.
  • http://www.meb.gov.tr/ogretmenlere-yonelik-2023-vizyonubelirlendi/haber/13843/tr adresinden 08.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/06172441_Ygretmenlik_Meslegi_Genel_ Yeterlikleri.pdf adresinden 08.09.2018 tarihinde alınmıştır.
  • http://oygm.meb.gov.tr/www/tanitim/icerik/7 adresinden 08.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b6bfdbc3a1bb9.67406502 adresinden 08.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/27111509_2014ylndadzenlenenhtiyabelirlemeanketigenelsonuclar.pdf adresinden 08.09.2018 tarihinde erişilmiştir.
APA MADEN S, Önal A (2021). TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). , 295 - 318.
Chicago MADEN SEDAT,Önal Aydın TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). (2021): 295 - 318.
MLA MADEN SEDAT,Önal Aydın TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). , 2021, ss.295 - 318.
AMA MADEN S,Önal A TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). . 2021; 295 - 318.
Vancouver MADEN S,Önal A TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). . 2021; 295 - 318.
IEEE MADEN S,Önal A "TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası)." , ss.295 - 318, 2021.
ISNAD MADEN, SEDAT - Önal, Aydın. "TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası)". (2021), 295-318.
APA MADEN S, Önal A (2021). TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). Milli Eğitim, 50(229), 295 - 318.
Chicago MADEN SEDAT,Önal Aydın TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). Milli Eğitim 50, no.229 (2021): 295 - 318.
MLA MADEN SEDAT,Önal Aydın TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). Milli Eğitim, vol.50, no.229, 2021, ss.295 - 318.
AMA MADEN S,Önal A TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). Milli Eğitim. 2021; 50(229): 295 - 318.
Vancouver MADEN S,Önal A TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası). Milli Eğitim. 2021; 50(229): 295 - 318.
IEEE MADEN S,Önal A "TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası)." Milli Eğitim, 50, ss.295 - 318, 2021.
ISNAD MADEN, SEDAT - Önal, Aydın. "TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK HİZMET İÇİ EĞİTİM FAALİYETLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME (2001-2017 Arası)". Milli Eğitim 50/229 (2021), 295-318.