Yıl: 2021 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 249 - 268 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.32449/egetdid.901348 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine

Öz:
Cemil Kavukçu, öykülerinin birçoğunda, modernleşen bireyin günlük hayatta karşılaştığı problemleri tema olarak işler. Yalnızlık, yabancılaşma, geleneksel değerlerden kopuş, geçmişe duyulan özlem bu temalardan bazılarıdır. Kavukçu’nun ilk öykü kitaplarından biri olan Yalnız Uyuyanlar İçin, Türk edebiyatının yüz yılı aşkın bir zamandır gündemde tuttuğu birçok meseleyi, 1990’lı yılların siyasi ve sosyal yapısına uygun olarak yansıtır. Yazar öykülerinde, içinde yaşadığı toplumun kültürel, ahlaki, dini değerlerine yabancılaşmakla birlikte onları anlamak isteyen; kültürel hafıza kaybını yaşarken farklı uyarıcılarla geçmişle bağını kurmaya başlayan bireyler kurgular. Öykülerinde ele aldığı meseleleri tarafsız bir bakışla anlatmaya çalışır. Bu sebeple öykü anlatıcılarını genellikle kahramanları arasından seçer. İlk olarak 2017’de yayınlanan Yüzünüz Kuşlar Yüzünüz başlıklı uzun öyküsü, yazarın, anlatım tekniğine özel önem verdiğini gösterir. Yazar, Örümcek Kapanı başlıklı, öykü türü üzerine kuramsal düşüncelerini kaleme aldığı çalışmasında gerçek hayatla edebiyat arasındaki sınırları belirlemeye çalışır. Gerçek hayatta insanların başından geçen her hadisenin öyküleştirilmeye uygun olmadığını tecrübeleri üzerinden örneklendirir. Bu yazıda Cemil Kavukçu’nun Yalnız Uyuyanlar İçin ve Yüzünüz Kuşlar Yüzünüz başlıklı öykü kitaplarında, öykü kurgusunu oluşturan, bir bakıma yazarın kelimelerle kurduğu dünyada sözcüsü konumunda olan anlatıcının özellikleri üzerinde durulacaktır.
Anahtar Kelime: Anlatıcı Yüzünüz Kuşlar Yüzünüz Yalnız Uyuyanlar İçin Öykü Cemil Kavukçu

About the Voice and Position of the Narrator in the Stories of Cemil Kavukçu

Öz:
In most of his stories, Cemil Kavukçu deals with the problems encountered by modernized individual in daily life, as a theme. Loneliness, estrangement, breaking with traditional values, longing for the past are some of these themes. One of the first story books of Kavukçu, Yalnız Uyuyanlar İçin, reflects many issues that Turkish literature has kept on the agenda for more than a century, pursuant to the political and social structure of the 1990s. In his stories, the author fictionalize individuals who begins to connect a bond with the past while having a cultural memory loss and who wants to understand cultural, moral and religious values of the society he lives in while estranging to those. He tries to explain the issues he deal with in his stories with an impartial point of view. For this reason, he often chooses storytellers among their heroes. Her long story, Yüzünüz Kuşlar Yüzünüz, first published in 2017, shows that the author pays special attention to narration technique. The author tries to determine the boundaries between real life and literature in his work, Örümcek Kapanı, in which he indited his notional thoughts about story. He exemplifies through his experiences that not every cases that are encountered by people in real life is suitable to be narrated. In this article, it will be focused on the characteristics of the "narrator" in Cemil Kavukçu's story books “Yalnız Uyuyanlar İçin” and “Yüzünüz Kuşlar Yüzünüz”, who forms the story fiction and is in a way the spokesperson of the world that the author constructs with words.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Benjamin, W. (1993). Son Bakışta Aşk. Nurdan Gürbilek (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Booth, Wayne C. (2012). Kurmacanın Retoriği. Bülent O. Doğan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Çetişli, İ. (2014). Metin Tahlillerine Giriş/2 (4. Baskı). Ankara: Akçağ.
  • Çıraklı, M. Z. (2015). Anlatıbilim: Kuramsal Okumalar. Ankara: Hece.
  • Erhat, A. (1997). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi.
  • Eco, U. (2012). Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti. Kemal Atakay (Çev.). İstanbul: Can.
  • Forster, E. M. (1984). Roman Sanatı. Ünal Aytür (Çev.). İstanbul: Adam.
  • Genette, G. (2020). Anlatının Söylemi. Ferit Burak Aydar (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Jahn, M. (2012). Anlatıbilim: Anlatı Teorisi El Kitabı. Bahar Dervişcemaloğlu (Çev.). İstanbul: Dergâh.
  • Kaplan, M. (1999). Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 2. İstanbul: Dergâh.
  • Kavukçu, C. (2003). Başkasının Rüyaları. İstanbul: Can.
  • Kavukçu, C. (2011). Düşkaçıran. İstanbul: Can.
  • Kavukçu, C. (2013). Örümcek Kapanı. İstanbul: Can.
  • Kavukçu, C. (2016). Yalnız Uyuyanlar İçin. İstanbul: Can.
  • Kavukçu, C. (2017). Yüzünüz Kuşlar Yüzünüz. İstanbul: Can.
  • Koçak, M. (2008). Beşinci Pencere-Cemil Kavukçu Kitabı. İstanbul: Can.
  • Lodge, D. (2013). Kurgu Sanatı. Aytaç Ören (Çev.). Ankara: Hece.
  • McKay, M. (2018). Roman Nedir? Fazilet Akdoğan Özdemir (Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Miller, J. H. (2021). Edebiyatın Otoritesi. Orhan Tuncay (Çev.). İstanbul: Ketebe.
  • Tauraine, A. (2004). Modernliğin Eleştirisi. Hülya Tufan (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi.
  • Wood, J. (2013). Kurmaca Nasıl İşler? Ekin Bodur (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Sert, S. (2020). Taslak Yapmadan Yola Çıkıyorum. Cemil Kavukçu İle Röportaj. Duvar Gazetesi, 20 Eylül 2017. (Erişim Tarihi: 21 Temmuz 2020). https://www.gazeteduvar.com.tr/kitap/2019/09/20/cemil-kavukcu-birtaslak-yapmadan-yola-cikiyorum/
APA OZCAN R (2021). Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. , 249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
Chicago OZCAN RECAI Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. (2021): 249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
MLA OZCAN RECAI Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. , 2021, ss.249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
AMA OZCAN R Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. . 2021; 249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
Vancouver OZCAN R Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. . 2021; 249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
IEEE OZCAN R "Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine." , ss.249 - 268, 2021. 10.32449/egetdid.901348
ISNAD OZCAN, RECAI. "Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine". (2021), 249-268. https://doi.org/10.32449/egetdid.901348
APA OZCAN R (2021). Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 21(1), 249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
Chicago OZCAN RECAI Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi 21, no.1 (2021): 249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
MLA OZCAN RECAI Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, vol.21, no.1, 2021, ss.249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
AMA OZCAN R Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. 2021; 21(1): 249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
Vancouver OZCAN R Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. 2021; 21(1): 249 - 268. 10.32449/egetdid.901348
IEEE OZCAN R "Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine." Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 21, ss.249 - 268, 2021. 10.32449/egetdid.901348
ISNAD OZCAN, RECAI. "Cemil Kavukçu’nun Öykülerinde Anlatıcının Sesi ve Konumu Üzerine". Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi 21/1 (2021), 249-268. https://doi.org/10.32449/egetdid.901348