Yıl: 2014 Cilt: 9 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 187 - 196 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-08-2021

YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE

Öz:
Felsefe tarihinde özellikle antikçağ yunan felsefesi sonrası ile 19. yy.arasında varlığın ele alınış tarzının genel olarak soyut kabullenmelerin ötesinegeçemediğini, kavramsal çerçevelerin içerisine sıkıştığını söyleyebiliriz. Bumakalede varlığı anlama çabasında bu kurgusal yapının ötesine nasılçıkılabileceği, pozitivist teorinin ortaya koyduğu metafizik karşıtı söylemingerçekte sağlam bir ontolojik yapı sağlayıp sağlamadığı sorgulanmıştır. Buyaklaşımın doğa bilimsel yöntemi varlığı anlamak için kullanma çabasınınortaya çıkardığı zeminin de ontolojik yapı için yetersiz olduğu gösterilmiş burefleksin metafizik, kurgusal yaklaşımları eleştirirken kendisinin de bu durumadüştüğü ortaya konularak, yaşam merkezli varlık yorumlamalarının ontoloji içingeçerli olacağı savunulmuştur. Varlık ve yaşamın birbiri ile olan ilişkisinin herikisini serimleme imkânını ortaya çıkardığı gösterilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelime:

From the Reality of Life to the Being Itself

Öz:
It can be said that, the way of handling being in the history of philosophy in general, espically between the time period after ancient Greek philosophy and 19th century never goes beyond abstract presuppositions and is jammed into the conceptual frameworks. In this article, we have questioned whether anti-metaphysical discourse as it was put forward by the positivist theory does actually provide a robust ontological structure or not, and how the effort to understand existance may go beyond this fictional structure. It has been shown that ground revealed by using the method of natural sciences to understand existence is inadequate for providing an ontological structure. Considering that while criticizing metaphysics and fictional approaches, this reflex itself falls into the same situation it criticizes, it was advocated that life based interpretations of entities will be valid for ontology. We have tried to show that the relationship between entity and life gives rise to possibility for each to expose the other.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bottomore, Tom. Frankfurt Okulu, çev. Ahmet Çiğdem, Vadi Yay., Ankara, 1997.
  • Cassirer, Ernst. Rölativite Teorisi Üzerine Bir İnceleme, çev. Milay Köktürk, Hece Yayınları, Ankara, 2010.
  • Collingwood, R.G. Doğa Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, İmge Kitabevi, Ankara, 1999.
  • Comte, Auguste. Pozitif Felsefeye Giriş, çev. Süleyman Sarı, Yeryüzü Yayınevi, Ankara, 2003.
  • Gasset, Ortega y. Man and People, ww Norton Com, , New York, 1963.
  • Gasset, Ortega y. Kütlelerin İsyanı, çev. Nejat Muallimoğlu, Erguvan Yayınları, Ankara, 2007.
  • Gasset, Ortega y. Tarihsel Bunalım ve İnsan, çev. Neyyire Gül Işık, Metis Yayınları, İstanbul, 2013.
  • Grünberg, Teo, David Grünberg. Toplum Bilimleri Yönteminde Pozitivizm, Cogito, sayı:36, 2003.
  • Hartmann, Nicolai. Ontolojinin Işığında Bilgi, çev. Harun Tepe, TFK, Ankara, 1998.
  • Heidegger, Martin. Bilim Üzerine İki Ders, çev. Hakkı Hünler, Paradigma Yay. İstanbul, 1998.
  • Heidegger, Martin. Varlık ve Zaman, çev. Kaan H. Ökten, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2008.
  • Husserl, Edmund. Cartesianische Meditationen und Pariser Vortrage, Haag: Martinus Nijhoff. 1950.
  • Husserl, Edmund. Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, çev. Harun Tepe, Bilgesu Yayınları Ankara, 2012.
  • İnam, Ahmet. Canım Yobazlarım Benim, Hayal Yayınları, Ankara, 2010.
  • İnam, Ahmet. Deneyen Felsefe, Yeni İnsan Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Kant, İmmanuel. Critique of Pure Reason, trans. N. K. Smit, St Martin’s Press, Newyork, 1965.
  • Köker, Levent. İki Farklı Siyaset: Bilgi Teorisi-Siyaset Bilimi İlişkileri Açısından Pozitivizm ve Eleştirel Teori, Dipnot Yayınları, Ankara, 2008.
  • Lachelier, Jules. Tümevarımın Temeli Hakkında, çev. H. Ragıp Atademir, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1986.
  • Levinas, Emmanuel. “Martin Heiddegger and Ontology”, Diacritics, Vol. 26, No. 1 Spring, Emmanuel Levinas and Committee of Public Safety, The Johns Hopkins University Press, 1996.
  • Ponty, M.Merleau. Algının Fenomenolojisine Önsöz, çev. Medar Atıcı, Afa Yayınları, İstanbul, 1994.
  • Popper, Karl. “The Problem of Induction”, Popper Selections, Ed. David Miller, Princeton-New Jersey, Princeton University Press, 1985.
  • Sartre, Jean Paul. L' tre et le Neant, Librairie Gallimard, Paris, 1965.
  • Uygur, Mermi. Edmund Husserl’de Başkasının Ben’i Sorunu, YKY, İstanbul, 2007.
  • Veysal, Çetin. Nesneleşme ve Özgürleşme Sorunu Üzerine, Etik Yayınları, İstanbul, 2010
APA KAHRAMAN Y (2014). YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. , 187 - 196.
Chicago KAHRAMAN Yakup YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. (2014): 187 - 196.
MLA KAHRAMAN Yakup YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. , 2014, ss.187 - 196.
AMA KAHRAMAN Y YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. . 2014; 187 - 196.
Vancouver KAHRAMAN Y YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. . 2014; 187 - 196.
IEEE KAHRAMAN Y "YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE." , ss.187 - 196, 2014.
ISNAD KAHRAMAN, Yakup. "YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE". (2014), 187-196.
APA KAHRAMAN Y (2014). YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 9(17), 187 - 196.
Chicago KAHRAMAN Yakup YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi) 9, no.17 (2014): 187 - 196.
MLA KAHRAMAN Yakup YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), vol.9, no.17, 2014, ss.187 - 196.
AMA KAHRAMAN Y YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi). 2014; 9(17): 187 - 196.
Vancouver KAHRAMAN Y YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi). 2014; 9(17): 187 - 196.
IEEE KAHRAMAN Y "YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE." FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 9, ss.187 - 196, 2014.
ISNAD KAHRAMAN, Yakup. "YAŞAMIN KENDİSİNDEN VARLIĞIN GERÇEKLİĞİNE". FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi) 9/17 (2014), 187-196.