Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri

Yıl: 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 154 - 172 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.52637/kiid.910116 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri

Öz:
Nusayrîler adıyla tanınan Arap Alevîlerinin 20. asırda Suriye’de dikkat çekici bir dinî-kültürelcanlanma yaşadıkları gözlenmektedir. Söz konusu canlanmanın zuhur etmesinde çeşitliâmiller etkili olmakla birlikte din adamlarının üstlendiği aktif rol gözden kaçırılmamalıdır.Bu din adamlarından biri de ilmî-edebî şahsiyetiyle öne çıkan Şeyh Abdurrahmân elHayyir’dir. Hayyir, gerek Arap Alevîlerinin dinî-siyasî kararlarına yön veren kanaatönderlerinden biri olması, gerekse bu ekolün sosyal, kültürel ve dinî hayatını “içeriden biri”sıfatıyla dikkatli bir şekilde gözlemleyerek eserlerine yansıtması bakımından önemli birisimdir. 1904 yılında Lazkiye’ye bağlı Kırdâha beldesinde doğan Hayyir, başta ŞeyhSüleyman el-Ahmed (ö. 1942) olmak üzere dönemin önde gelen âlimlerinden çok iyi bireğitim almış, genç yaşında ilmi ve zekâsıyla temayüz etmiştir. 1924’ten 1943’e kadar çeşitlimedreselerde öğretmenlik yaptıktan sonra 1950’li yılların ortalarında Dımaşk’a taşınmıştır.Dımaşk Radyosu’nda yayınlanan “Min Nidâi’l-Îmân” adlı programı sayesinde ün kazanmış, busayede İslâm dünyasından çok sayıda fikir adamıyla irtibat kurarak ufkunu genişletmiştir.Hafız el-Esed döneminde yıldızı parlamış, İslâm mezheplerinin birbirine yaklaştırılmasıprojesinde aktif bir rol üstlenmiştir. Arap Alevîlerini dinî-siyasî ortamlarda liyakatle temsiletmiş, onlara yöneltilen suçlamaları ilmî bir üslupla çürütmüştür. Tartus, Humus, Sâfîtâ,Lazkiye ve Dımaşk’ta Arap Alevîlerinin yaşadığı mıntıkalarda çok sayıda mescidin inşaedilmesine öncü olmuştur.1986 yılında Dımaşk’ta vefat eden ve toprağa verilen Hayyir, ardında çok sayıda matbu vemahtut eser bırakmıştır. Matbu eserleri arasında en çok dikkat çekenler, Arap Alevîlerininöğretisi ve ortadaki durumu hakkındaki ‘Akîdetunâ ve vâki‘unâ nahnu’l-Müslimîn elCa‘feriyyîn el-‘Aleviyyîn ve Suriye asıllı akademisyen Şâkir Mustafa’nın Arap Alevîlerine ilişkinsorularını cevaplandırdığı er-Red ‘ala’d-Düktûr Şâkir Mustafa’dır. Mahtut eserleri arasında enönemli olanı ise Min Talâi‘i’n-nahdati’l-edebiyye fî muhâfazati’l-Lâzıkiyye’dir. Elli yıllıkçalışmanın ürünü olan bu eser, 19. ve 20. asırlarda Suriye sahilinde yaşayan ve sayıları yüzübulan Arap Alevî âlim ve ediplerin biyografilerini sunmakta, edebiyatlarından ve şiirlerindençeşitli hacimlerde örneklere yer vermektedir.Hayyir, eserlerinde Usûlî-İmâmî bir âlim görüntüsü çizmiştir. Onun Arap Alevîliğini Usûlîİmâmîlikle özdeşleştiren yaklaşımı, Arap Alevî kimliği buharlaştırdığı için ekolün içerisindenbazı sert eleştirilerle karşılaşmıştır. Ancak bu yaklaşımı sergileyen tek kişi o değildir. Zira1972 yılında Hayyir’in de aralarında bulunduğu 80 Arap Alevî âlimin imzaladığı “Beyânu‘Akîdeti’l-Müslimîn el-‘Aleviyyîn” adlı bildirgede aynı yaklaşım görülmektedir. Bu durumdasöz konusu âlimlerin Alevîliklerini değil de onları bu yaklaşımı sergilemeye sevk eden sebebisorgulamak daha doğrudur. Muhtemelen onlar yaşanan olağanüstü siyasî ve sosyalgelişmelere bakarak Arap Alevîliği tarihinin hassas bir merhaleden geçtiğini düşünmüşler,ekolün haklarını layıkıyla savunabilmek için Şîa’nın en büyük ve organize kolu olan Usûlîİmâmiyye ile özdeş görünmekten daha iyi bir seçenek bulamamışlardır. Arap Alevî kökenliHafız el-Esed’in 1971 yılında Suriye devlet başkanı olmasıyla birlikte Alevîlere yönelik yoğunbir karalama kampanyası başlayınca bu görüş daha fazla ağırlık kazanmıştır. Bahsi geçenbildirgenin 1972 tarihli olması, bu bağlamda manidardır. Bildirgenin önsözünün HasanMehdî eş-Şîrâzî tarafından yazılmış olması, içeriğinin Usûlî İmâmiyye tarafından tasvipedildiğini göstermektedir. Hayyir, teşbih ve tecsimi reddetmiş, bâtına ve te’vile sıcakbakmamış, tenâsüh fikrini ikna edici bulmamıştır. İslâm mezheplerini birbirine yaklaştırmaprojesinin aktif yöneticilerinden biri olması bakımından diğer ekollerle tartışmaya girmemiş,eserlerinde uzlaştırıcı ve ılımlı bir dil kullanmıştır.Bu makale, Hayyir’in hayatını, eserlerini ve görüşlerini konu edinmiş, bu suretle Suriyeözelinde Arap Alevîlerinin 20. asırdaki dinî-kültürel yapısına belli bir açıdan ışık tutmayıamaçlamıştır. Makalede deskriptif yöntem takip edilmiş, ayrıca Hayyir ve fikirleri üzerindederinleşmeye gayret gösterilmiştir.
Anahtar Kelime: İmâmiyye Abdurrahman el-Hayyir Nusayrîlik Arap Alevîliği İslam Mezhepleri Tarihi

Life, Works and Thoughts of a Contemporary Nuṣayrī Scholar: ʿAbd al-Raḥmān alKhayyir

Öz:
‘Alawites, commonly referred to as Nusayrîs, go through a remarkable religious-cultural revival in Syria in the 20th century. The active role of the ‘Alawite religious leaders have been important factors contributing to this revival. One of the important religious figures is Sheikh ‘Abd al-Raḥmān al-Khayyir, who stands out as a religious and literary personality. He played an important role in formulating religio-political decisions of the ‘Alawite community. As a careful observer of his time, al-Khayyir reflects on many aspects of the social, cultural and religious life of his community in his works with an "insider" perspective. Al-Khayyir was born in 1904 in Qirdâha/Latakia and received a good education from the leading scholars of his time, such as Sheikh Süleyman al-Ahmed (d. 1942). Already at a young age, Al-Khayyir stood out for his knowledge and intelligence among others. After teaching in various madrasas from 1924 until 1943, he moved to Damascus in the mid-1950s. He attained the fame from a program named "min nidâ al-imân" broadcast that he participated in Damascus Radio, which introduced him to larger intellectual networks of the Islamic world. During the Hafez al-Assad period, his star shone further and he became an active participant in the project of the ‘unification of Islamic sects’. He represented the ‘Alawites in religious-political arenas and repelled the accusations against them. He pioneered the construction of a number of mosques in areas where ‘Alawites live, namely in Tartus, Homs, Sâfîtâ, Latakia and Damascus. Al-Khayyir died in 1986 in Damascus. He left behind many works both in print and manuscript. Among his printed works, the most important ones are ʿAqīdatunā wa wāqiʿunā naḥnu al-muslimin al-jaʿfariyyin al-ʿalawiyyin, al-Radd ʿalā al-duktūr shākir muṣṭafāʾ. His most important works in manuscript form is Min ṭalāiʿ al-nahḍa al-adabiyya fī muḥāfazat alLadhiqiyya. The work is a product of fifty years of his efforts, which compiles the biographies of ‘Alawite scholars who lived on the Syrian coast in the 19th and 20th centuries, and includes samples from their literary writings and poems. Al-Khayyir presented himself as an Uṣûlî-Imâmî scholar in his works. His approach, which equates ‘Alawi doctrine with Uṣûlî-Imâmîsm, met with harsh criticism from within the ‘Alawi community, for it was said to diminish the value of the ‘Alawi identity. However, he was not the only one who took this approach. The declaration named "Bayânu ‘aqîdat al-muslimin al- ‘alawiyyin" signed by 80 ‘Alawite scholars in 1972 presented a similar attitude. On this point the reason that induced all these scholars to adopt this approach should be evaluated differently. It can be taken as an indication that the ‘Alawīs at the time considered it as an opportunity to be identified with the Uṣûlî-Imâmîyya, the largest and organized branch of the Shia, in order to properly defend the rights of their community. In 1971 ‘Alawīs came under heavy criticism because of Hafez al-Assad’s ‘Alawite origins as the new president of Syria. It is against this context that the declaration signed in 1972 should be assessed. Ḥasan Mahdî al-Shîrâzî wrote the foreword to the declaration as an indication of Uṣûlî-Imâmiyya’s approval of it. Al-Khayyir refused tashbîh and tajsîm, and was not in favor of bâṭinî interpretations of religion. Since he was one of the active directors of the project of unifying Islamic sects, he used a conciliatory and moderate language in his works and avoided polemics. This article focuses on his life, works and views and thus aims to shed light on the religiouscultural milieu of the ‘Alawite community in Syria in the 20th century. The descriptive approach is adopted as the method of this article, refraining from subjective judgments as much as possible. In addition, the article aims to scrape the surface of the subject matter and to engage with the primary sources to allow a deeper understanding of al-Khayyir's thoughts.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • el-Ahmed, Ali Süleyman. el-İmâm eş-Şeyh Süleyman el-Ahmed. Dımaşk: Dârü’l-Ferkad, 2. Basım, 1431/2010.
  • el-Âsî, Esad Ali. el-‘Aleviyyûn târîhen ve mezheben. Beyrut: Dârü’l-Mehecceti’l-Baydâ’, 1432/2011.
  • el-Cu‘fî, Mufaddal b. Ömer. el-Heftü’ş-şerîf. thk. Mustafa Gâlib. Beyrut: Dârü’l-Endülüs, 2. Basım, 1397/1977.
  • Dîb, Kemâl. Târîhu Sûriyye el-mu‘âsır. Beyrut: Dârü’n-Nahâr, 2. Basım, 1433/2012.
  • Hasan, Hâmid. Sâlih el-Ali sâiren ve şâ‘iren. Dımaşk: Dârü Mecelleti’s-Sekâfe, 1393/1973.
  • Hasan, Hâmid. Vechen li vech emâme’t-târîh. Dımaşk: Matba‘atu ‘İkrime, 1412/1992.
  • Havende, Muhammed. Târîhu’l-‘Aleviyyîn ve ensâbuhum.
  • Beyrut: Dârü’l-Mehecceti’l-Baydâ’, 1425/2004. el-Hayyir, Abdurrahmân – el-Hekîm, İbrâhim Sâlih Nâsır.
  • el-‘İkdu’n-nazîm fî medâihi ve merâsi’ş-Şeyh Sâlih Nâsır el-Hekîm. Dımaşk: Matba‘atü’l-İnşâ, 1384/1964.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. Tuhfetü’l-mü’min. Dımaşk: y.y., 1385/1966.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. Kitâbu’s-Salât ve’s-sıyâm vifka’l-mezhebi’l-Ca‘ferî. Dımaşk: Matba‘atu’l-İnşâ’, 2. Basım, 1387/1967.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. Kıssatu’t-takrîb beyne’l-mezâhibi’l-İslâmiyye. Dımaşk: y.y., 1389/1969.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. Menâsikü’l-hac ‘ala’l-mezâhibi’l-hamse. Dımaşk: y.y., 1400/1980.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. Ma‘reketü Zîkâr. Dımaşk: Dârü Üsâme, 1404/1984.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. Min Nidâi’l-îmân. Dımaşk: Dârü’l-Mecd, 3. Basım, 1405/1985.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. ‘Akîdetunâ ve vâki‘unâ nahnu’l-Müslimîn el-Ca‘feriyyîn el-‘Aleviyyîn. Dımaşk: Kütüb Zâtü Fâide, 7. Basım, 1414/1994.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. er-Red ‘ala’d-Düktûr Şâkir Mustafa. Dımaşk: Kütüb Zâtü Fâide, 5. Basım, 1416/1996.
  • el-Hayyir, Abdurrahmân. Mevkıfu’l-İslâm mine’l-ichâd ve’t-ta‘kîm. Dımaşk: Dârü’l-Mecd, ts.
  • el-Hayyir, Muhammed Hamdân. ed-Dîvân. Dımaşk: y.y., 1427/2006.
  • İbrâhim, Abdullatîf. ed-Dîvân. Dımaşk: Matba‘atu’l-Kâtibi’l-‘Arabî, 1399/1979.
  • İlmî Heyet. Beyânu ‘akîdeti’l-Müslimîn el-‘Aleviyyîn. Beyrut: Dârü’l-Mehecceti’l-Baydâ’, 1425/2004.
  • el-Kummî, Sa‘d b. Abdullâh – en-Nevbahtî, Hasan b. Musa. Şiî Fırkalar. çev. Hasan Onat vd. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2004.
  • Kur’ân-ı Kerîm Meâli. çev. Halil Altuntaş – Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet I şleri Başkanlığı Yayınları, 3. Basım, 2009.
  • el-Mazlûm, Hüseyn Muhammed. el-Müslimûn el-‘Aleviyyûn beyne müftereyâti’l-aklâm ve cevri’l-hükkâm. 2 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Mehecceti’l-Baydâ’, 1420-1422/1999-2001.
  • Muhammed, Yûsuf Halîl. el-Enbâu’l-hafiyye ‘ani’ş-Şî‘ati’l-‘Aleviyye. Beyrut: ed-Dârü’lİslâmiyye, 1416/1996.
  • Nebhâ, Hıdır Muhammed. Cebelü’l-‘Aleviyyîn ve Cebelü ‘Âmil. Beyrut: Menşûrât Dıfâf, 1434/2013.
  • Osman, Hâşim. Târîhu Sûriyye el-hadîs (‘Ahdu Hâfız el-Esed). Beyrut: Rıyâd er-Reyyis li’lKütüb ve’n-Neşr, 1435/2014.
  • es-Sâlih, Mahmûd. en-Nebeü’l-yakîn ‘ani’l-‘Aleviyyîn. Lazkiye: Dârü’l-Mürsât, 3. Basım, 1417/1997.
  • Sa‘ûd, Abdullatîf – Şaban, Muhammed Hasan. Hayâtu’ş-Şeyh Süleyman el-Ahmed. Lazkiye: y.y., 1405/1985.
  • Sonay, Ahmet. İmâmiyye ve Nusayriyye’de Dört Sefir Telakkisi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • eş-Şek‘a, Mustafa. İslâm bilâ mezâhib. Kahire: ed-Dârü’l-Mısrıyye el-Lübnâniyye, 11. Basım, 1416/1996.
  • et-Tarîhî, Muhammed Saîd. Me‘âlimu’ş-Şâm ve a‘lâmuhâ (Târîhu’t-teşeyyu‘ fî bilâdi’ş-Şâm). 3 Cilt. Beyrut: Dârü’r-Râfideyn, 1431/2010.
  • et-Tavîl, Muhammed Emîn Gâlib. Târîhu’l-‘Aleviyyîn. Beyrut: Dârü’l-Endülüs, 3. Basım, 1399/1979.
  • et-Tavîl, Muhammed Emîn Gâlib. Arap Alevîleri Tarihi. çev. İsmail Özdemir. Ankara: Karahan Yayınevi, 2. Basım, 2012.
  • Winter, Stefan. A History of the Alawis (From Medieval Aleppo to the Turkish Republic). Princeton: Princeton University Press, 2016.
  • el-Yûnus, Abdullatîf. Sevretü’ş-Şeyh Sâlih el-Ali. Dımaşk: Dârü’l-Yakzati’l-‘Arabiyye, 1426/2005.
APA Sonay A (2021). Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. , 154 - 172. 10.52637/kiid.910116
Chicago Sonay Ahmet Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. (2021): 154 - 172. 10.52637/kiid.910116
MLA Sonay Ahmet Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. , 2021, ss.154 - 172. 10.52637/kiid.910116
AMA Sonay A Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. . 2021; 154 - 172. 10.52637/kiid.910116
Vancouver Sonay A Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. . 2021; 154 - 172. 10.52637/kiid.910116
IEEE Sonay A "Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri." , ss.154 - 172, 2021. 10.52637/kiid.910116
ISNAD Sonay, Ahmet. "Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri". (2021), 154-172. https://doi.org/10.52637/kiid.910116
APA Sonay A (2021). Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. Kocatepe İslami İlimler Dergisi (Online), 4(1), 154 - 172. 10.52637/kiid.910116
Chicago Sonay Ahmet Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. Kocatepe İslami İlimler Dergisi (Online) 4, no.1 (2021): 154 - 172. 10.52637/kiid.910116
MLA Sonay Ahmet Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. Kocatepe İslami İlimler Dergisi (Online), vol.4, no.1, 2021, ss.154 - 172. 10.52637/kiid.910116
AMA Sonay A Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. Kocatepe İslami İlimler Dergisi (Online). 2021; 4(1): 154 - 172. 10.52637/kiid.910116
Vancouver Sonay A Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri. Kocatepe İslami İlimler Dergisi (Online). 2021; 4(1): 154 - 172. 10.52637/kiid.910116
IEEE Sonay A "Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri." Kocatepe İslami İlimler Dergisi (Online), 4, ss.154 - 172, 2021. 10.52637/kiid.910116
ISNAD Sonay, Ahmet. "Çağdaş Nusayrî Âlimlerden Abdurrahmân el-Hayyir: Hayatı, Eserleri ve Görüşleri". Kocatepe İslami İlimler Dergisi (Online) 4/1 (2021), 154-172. https://doi.org/10.52637/kiid.910116