Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi

Yıl: 2021 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 952 - 981 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18094/josc.862047 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi

Öz:
Zamanı ve mekânı ortadan kaldıran bilişim teknolojilerinde görülen alabildiğine hızlı değişim ve dönüşüm, pek çok alanı olduğu gibi iletişim teknolojilerini de etkilemiş, devrim niteliğinde gelişmeler yaşanmıştır. İletişim teknolojilerindeki gelişme ve değişmelerle küresel bir kente dönüşen dünyada gazetecilik faaliyetleri de değişmiş, yeni medya sistemlerinin sağladığı olanaklarla geleneksel gazetecilik pratikleri internet ortamına taşınmıştır. İnternet gazeteciliği ile başlayan bu dönüşüm, günümüzde sosyal medya ortamlarına da taşınmıştır. Bugün artık ulusal gazetelerin hemen hepsi sosyal medya mecralarında habercilik yapmaktadırlar. Bu bağlamda bu çalışmada, Facebook, Twitter ve Instagram’da en çok takipçisi olan Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak gazetelerinin hesaplarının sosyal medya gazeteciliği yönünden incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada öncelikle 16 Kasım 2020 tarihinde üç sosyal medya hesabında hangi gazetelerin takipçi sayısı açısından birinci sırada olduğu belirlenmiştir. Sonrasında ise belirlenen üç gazetenin genel tarama modeli çerçevesinde 16-22 Kasım 2020 tarihleri arasındaki Facebook, Twitter ve Instagram hesaplarındaki takipçi sayıları, haber paylaşım sıklıkları, takipçi artış oranları ve paylaştıkları ileti türleri sosyal medya gazeteciliği açısından karşılaştırmalı olarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Yapılan analizde, üç gazetenin de Facebook ve Twitter’ı sosyal medya haberciliği açısından daha etkin bir biçimde kullandıkları ve okuyucu geri bildirimlerini alma noktasında bu mecralardan daha fazla yararlandıkları sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime: Gazeteciliğin Dönüşümü Gazetecilik Sosyal Medya Gazeteciliği Yeni Medya Sosyal Medya

Transformation of Journalism: An Analysis of Habertürk, Sözcü and Yeni Şafak Newspapers within the Framework of Social Media Journalism

Öz:
The rapid change and transformation seen in information technologies that eliminate time and space has affected communication technologies as well as many other fields, and revolutionary developments have been experienced. In the world, which has transformed into a global city with the developments and changes in communication technologies, journalism activities have also changed, and traditional journalism practices have been transferred to the internet environment with the opportunities provided by new media systems. This transformation, which started with internet journalism, has now been carried to social media environments. Today, almost all national newspapers are reporting on social media. In this context, in this study, it is aimed to examine the accounts of Habertürk, Sözcü and Yeni Şafak newspapers, which have the most followers on Facebook, Twitter and Instagram, in terms of social media journalism. In the study, it was determined that which newspapers ranked first in the number of followers in three social media accounts on 16 November 2020. Subsequently, within the framework of the general screening model of the three newspapers determined, the number of followers, news sharing frequency, follower increase rates and the types of messages they share in their Facebook, Twitter and Instagram accounts between 16-22 November 2020 were subjected to a comparative descriptive analysis in terms of social media journalism. In the analysis, it was concluded that all three newspapers use Facebook and Twitter more effectively in terms of social media reporting and they make more use of media in terms of getting reader feedback.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acharya, U., Pathak, T., KC, B., Karki, B., Bhandari, R., Shrestha, U., et al. (2012). 2011 national survey on Nepali Jjurnalists. Journalist & Social Media: CMR Nepal, 1-28. Alejendro, J. (2010). Journalism in the age of social media. Oxfordshire: University of Oxford. Algül, A., & Sütcü, C. S. (2015). Değı̇şen haber algısı: kullanıcılar sosyal medyada haberlerı̇ nasıl değerlendı̇rı̇yorlar? Global Media Journal TR Edition, 6(11), 18-34. Alioğlu, N. (2013). Genel iletişim, sosyal medya ve sanat pazarı. A. Büyükaslan, & A. M. Kırık (Dü) içinde, Sosyal Medya (s. 253-284). Konya: Çizgi Kitabevi. Anderson, M., & Caumont, A. (2014). How social media is reshaping news. Aralık 2, 2020 tarihinde Pew Research Center: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/09/24/how-social-media-isreshaping-news/ adresinden alındı Arıkan, R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Noebl Akademir Yayıncılık. Ataman, N. (2005). Gazetecilik ve internet. Öneri Dergisi, 6(24), 295-304. Aziz, A. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Barnard, S. (2016). ‘Tweet or be sacked’: Twitter and the new elements of journalistic practice. Journalism, 17(2), 190-207
  • BBC. (2009). Annual Report and Accounts 2008/09. Aralık 1, 2020 tarihinde BBC Trust: https://www.bbc.com/bbctrust/our_work/strategy/annualreport/2008_09.html adresinden alındı
  • Beckett, C. (2008). SuperMedia: saving journalism so it can save the world. Chichester, UK: Wiley-Blackwell.
  • Behar, H. (2013). Sosyal medya çağında gazetecilik. Aralık 2, 2020 tarihinde Şalom Gazetesi: https://www.salom.com.tr/arsiv/haber-85870-sosyal_medya_caginda_gazetecilik_.html adresinden alındı
  • Boyd, D. M. (2008). Taken out of context American teen sociality in networked publics. California: Berkley Üniversitesi.
  • Bulunmaz, B. (2011). Yeni medya eski medyaya karşı: savaşı kim kazandı ya da kim kazanacak? Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 22-29.
  • Çakır, H. (2002). Geleneksel gazetecilik karşısında internet gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 123-149.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. TRT Akademi, 1(2), 590-606.
  • Dilmen, N. E. (2005). Yönetenler açısından Türkiye’deki internet gazeteleri ve haber portalları üzerine bir değerlendirme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 22, 91-101.
  • Doğan, Ş. (2020). Sosyal medyada pazarlama uygulamaları: bir havayolu firmasının reklam filmi analizi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 13(2), 775-799.
  • Emmett, A. (2008). Networking news: traditional news outlets turn to social networking Web sites in an effort to build their online audiences. American Journalism Review, 30(6).
  • Gay, L. R., & Diehl, P. L. (1992). Research methods for business and management. Singapur: Maxwell Macmilan International.
  • Gezgin, S. (2002). Geleneksel basın ve internet gazeteciliği. S. Yedig, & H. Akman (Dü) içinde, İnternet Çağında Gazetecilik (s. 29-36). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gürcan, H. İ. (1998). Sanal gazete ve gazetecilik. Kurgu, 15, 143-153.
  • Hansen , S. S. (2015). Social Media. V. F. Filak (Dü.) içinde, Convergent Journalism: An Introduction Writing and Producing Across Media (s. 163-178). New York, İngiltere: Focal Press.
  • Hermida, A. (2012). Social journalism: Exploring how social media is shaping journalism. E. Siapera, & A. Veglis içinde, The Handbook of Global Online Journalism (s. 309-328). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  • İrvan , S. (2014). İnternet gazeteciliğinde fırsatlar ve tehditler. Kasım 27, 2020 tarihinde Yeni Düzen: https://www.yeniduzen.com/internet-gazeteciliginde-firsatlar-ve-tehditler-2981yy.htm adresinden alındı
  • Kalsın, B. (2016). Geçmişten geleceğe internet gazeteciliği: Türkiye örneği. The Journal of Academiz Social Science Studies, 42, 75-94.
  • Kara, T. (2012). İnternet gazeteciliğinde yeni reklam dönemi. D. Yengin (Dü.) içinde, Yeni Medya ve... (s. 429-449). İstanbul: Anahtar Kitaplar.
  • Karaduman, M. (2003). İnternet ve gazetecilik. S. Alankuş (Dü.) içinde, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (s. 137-150). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kirtiş, A. K., & Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 260- 268.
  • Larsson, A. O. (2017). The news user on social media: A comparative study of interacting with media organizations on Facebook and Instagram. Journalism Studies, 19(15), 2225-2242.
  • Lecheler, S., & Kruikemeier, S. (2016). Re-evaluating journalistic routines in a digital age: A review of research on the use of online sources. New Media & Society, 18(1), 156-171.
  • Lin, N. (1976). Foundation of social research. USA: McGraw-Hill.
  • Ludtke, M. (2009). Let’s talk: journalism and social media. M. Ludtke, & M. Ludtke (Dü.) içinde, Nieman Reports (s. 4-5). Columbia.
  • Matsa, K. E., & Mitchell, A. (2014). 8 Key Takeaways about social media and news. Aralık 1, 2020 tarihinde Pew Research Center: https://www.journalism.org/2014/03/26/8-key-takeaways-aboutsocial-media-and-news/ adresinden alındı
  • Önür, N. (2002). Küreselleşen dünyada iletişim ve toplum. Ankara: Alp Yayınevi.
  • Özçağlayan, M., & Uyanık, F. (2010). Sosyal medya ve gazetecilik. Yeni iletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı, (s. 59-67). İstanbul.
  • Özdemir, Z. (2019). Dijitalleşme sürecinde iletişim ve haberciliğin evrimi. Z. Özdemir, & A. Çetinkaya içinde, Dijital çağda habercilik kuram ve uygulamada yeni yönelimler (s. 3-19). İstanbul: Der Yayınları.
  • Pavlik, J. V. (2001). Journalism and new media. New York: Columbia Univesity Press.
  • Pavlik, J. V., Caruso, D., Tucher, A., & Sagan, P. (1997). The future of online journalism: Bonanza or black hole? Columbia Journalism Review, 36(2), 30-38.
  • Pınarbaşı, T. E., & Astam, F. K. (2020). Haberin dönü(şü)mü: Sosyal medya gazeteciliği pratikleri. İNİF EDergi, 5(1), 70-87.
  • Saruhan, Ş. C., & Özdemirci, A. (2016). Bilim, felsefe ve metodotoli. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Sayımer , İ. (2009). Sanal ortamda stratejik halkla ilişkiler yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Shirky, C. (2008). Here comes everybody: the power of organizing without organizations. New York: The Penguin Press.
  • Smith, T. (2009). The social media revolution. International Journal of Market Research, 51(4), 559-561.
  • Thomson, J. B. (2008). Medya ve modernite. (S. Öztürk, Çev.) İstanbul: Kırmızı Yayınevi.
  • Thussu, D. K. (2000). International communication: continuity and change . London: Arnold Publishers.
  • Tutgun-Ünal, A., & Deniz, L. (2020). Sosyal medya kuşaklarının sosyal medya kullanım seviyeleri ve tercihleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 1289-1319.
  • van Dijk, J. (2016). Ağ toplumu. (Ö. Sakin, Çev.) İstanbul: Epsilon
APA ÜNALAN D (2021). Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. , 952 - 981. 10.18094/josc.862047
Chicago ÜNALAN Duygu Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. (2021): 952 - 981. 10.18094/josc.862047
MLA ÜNALAN Duygu Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. , 2021, ss.952 - 981. 10.18094/josc.862047
AMA ÜNALAN D Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. . 2021; 952 - 981. 10.18094/josc.862047
Vancouver ÜNALAN D Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. . 2021; 952 - 981. 10.18094/josc.862047
IEEE ÜNALAN D "Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi." , ss.952 - 981, 2021. 10.18094/josc.862047
ISNAD ÜNALAN, Duygu. "Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi". (2021), 952-981. https://doi.org/10.18094/josc.862047
APA ÜNALAN D (2021). Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 952 - 981. 10.18094/josc.862047
Chicago ÜNALAN Duygu Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. Selçuk İletişim 14, no.2 (2021): 952 - 981. 10.18094/josc.862047
MLA ÜNALAN Duygu Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. Selçuk İletişim, vol.14, no.2, 2021, ss.952 - 981. 10.18094/josc.862047
AMA ÜNALAN D Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. Selçuk İletişim. 2021; 14(2): 952 - 981. 10.18094/josc.862047
Vancouver ÜNALAN D Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi. Selçuk İletişim. 2021; 14(2): 952 - 981. 10.18094/josc.862047
IEEE ÜNALAN D "Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi." Selçuk İletişim, 14, ss.952 - 981, 2021. 10.18094/josc.862047
ISNAD ÜNALAN, Duygu. "Gazeteciliğin Dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak Gazetelerinin Sosyal Medya Haberciliği Çerçevesinde İncelenmesi". Selçuk İletişim 14/2 (2021), 952-981. https://doi.org/10.18094/josc.862047