Yıl: 2021 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 219 - 248 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.33711/yyuefd.859585 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi

Öz:
Ülkemizin 2023 Eğitim Vizyonunda, ölçme değerlendirmede süreç ve sonuç odaklı bütünleşik bir anlayışın ortaya konulması, akademik başarının ölçülmesinde kullanılan ölçütler ile değerlendirme biçimlerinin çeşitlendirilmesi ve eğitim sistemimizdeki tüm sınavların; amacı, içeriği, soru tiplerine bağlı yapısı ve sağlayacağı yarar bağlamında yeniden düzenleneceği üzerine vurgu yapılmaktadır. Bu araştırmada da Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] tarafından ortaokul beşinci, altıncı ve yedinci sınıf öğrencileri için hazırlanan ve yayımlanan beceri temelli sorular revize edilmiş Bloom taksonomisinin bilişsel alan ve bilgi türleri boyutuna uygunluk bakımından incelenmiştir. Araştırmanın deseni nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan doküman analizi olarak belirlenmiştir. MEB tarafından beşinci, altıncı ve yedinci sınıflar için hazırlanan beceri temelli 180 adet çoktan seçmeli soru örneklem grubuna seçilmiştir. Alanında üç uzmanın bu soruları Bloom’ un taksonomisinde yer alan bilgi türleri ve bilişsel alan basamaklarına uygunluk bakımından karşılaştırması ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, beceri temelli soruların olgusal bilgi (%21,6), işlemsel bilgi (%3,8), kavramsal bilgi (%74,6) basamağında olduğu görülmüştür. Bununla birlikte soruların hatırlama (%14,4), anlama (%77,9), uygulama (%1,6), çözümleme (%1,1), yaratma (%5) basamağında olduğu saptanmıştır. Çoğunluk olarak değerlendirildiğinde beceri temelli soruların ezberden uzak, yaratıcı düşünmeyi sağlayabilen, problem çözme becerilerinin kazanılmasını hedefleyen, hayal gücünü tetikleyen, günlük hayattaki problemleri içeren ve üst düzey zihinsel becerileri harekete geçirecek türden olması gerektiği de öneriler arasındadır.
Anahtar Kelime: Fen eğitimi Beceri temelli soru Revize edilmiş Bloom taksonomisi

Evaluation of Secondary School Skill-Based Questions in Accordance with the Restructured Bloom Technology

Öz:
In the 2023 Education Vision of our country, it is pointed out that an integrated process-oriented and result-oriented understanding in measurement and evaluation should be of high priority; that the evaluation methods and criteria used for the measurement of academic achievement should be varied; and that all the exams in our education system will be rearranged within the context of their goals, contents, question types and benefits. In the present study, the skill-based questions prepared and published by the Ministry of National Education [MoNE] for secondary school 5th, 6th and 7th grade students were revised and examined with respect to their appropriateness to the dimension of cognitive domain and knowledge types of Bloom taxonomy. The study was conducted using the document analysis method, one of qualitative research approaches. In the study, a total of 180 skill-based multiple-choice questions prepared by MoNE for secondary school 5th, 6th and 7th grade students constituted the research sample. The questions were analyzed by three field experts in terms of appropriateness to the steps of cognitive domain and knowledge types found in Bloom’s taxonomy. The results revealed that all the skill-based questions included in the research sample belonged to the steps of phenomenological knowledge (21,6%), procedural knowledge (3,8%) and conceptual knowledge (74,6%). In addition, the questions belonged to the step of remembering (14,4%), understanding (77,9%), application (1,6%), analysis (1,1%) and creation (5%). When the skillbased questions were taken into account in general terms, it could be stated that they should avoid memorization, encourage critical thinking, aim to help acquire problem solving skills, trigger imagination, include daily life problems and activate upper-level mental skills
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA SANCA M, Artun H, Bakırcı H, OKUR M (2021). Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. , 219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
Chicago SANCA Münevver,Artun Hüseyin,Bakırcı Hasan,OKUR MURAT Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. (2021): 219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
MLA SANCA Münevver,Artun Hüseyin,Bakırcı Hasan,OKUR MURAT Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. , 2021, ss.219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
AMA SANCA M,Artun H,Bakırcı H,OKUR M Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. . 2021; 219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
Vancouver SANCA M,Artun H,Bakırcı H,OKUR M Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. . 2021; 219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
IEEE SANCA M,Artun H,Bakırcı H,OKUR M "Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi." , ss.219 - 248, 2021. 10.33711/yyuefd.859585
ISNAD SANCA, Münevver vd. "Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi". (2021), 219-248. https://doi.org/10.33711/yyuefd.859585
APA SANCA M, Artun H, Bakırcı H, OKUR M (2021). Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
Chicago SANCA Münevver,Artun Hüseyin,Bakırcı Hasan,OKUR MURAT Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18, no.1 (2021): 219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
MLA SANCA Münevver,Artun Hüseyin,Bakırcı Hasan,OKUR MURAT Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.1, 2021, ss.219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
AMA SANCA M,Artun H,Bakırcı H,OKUR M Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 18(1): 219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
Vancouver SANCA M,Artun H,Bakırcı H,OKUR M Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 18(1): 219 - 248. 10.33711/yyuefd.859585
IEEE SANCA M,Artun H,Bakırcı H,OKUR M "Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi." Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, ss.219 - 248, 2021. 10.33711/yyuefd.859585
ISNAD SANCA, Münevver vd. "Ortaokul Beceri Temelli Soruların Yeniden Yapılandırılmış Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi". Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 18/1 (2021), 219-248. https://doi.org/10.33711/yyuefd.859585