SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI
Yıl: 2021 Cilt: 50 Sayı: 231 Sayfa Aralığı: 129 - 145 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37669/milliegitim.717988 İndeks Tarihi: 29-07-2022
SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI
Öz: Bireylerin diğer bireylerle iletişim kurabilmeleri ve birbirlerini anlayabilmeleri için dil becerilerini kullanmaları gerekmektedir. Bu dil becerileri; dinleme,konuşma, okuma ve yazmadır. Okuma ve yazma becerisi ilkokulda gerçekleştirilen eğitimle başlayan ve hayat boyu kullanılan iki önemli beceridir. İlkokul döneminde öğrencilere bu eğitimi verecek olan sınıf öğretmeni adaylarının okumave yazma becerisine yönelik düşünceleri önemlidir. Gerçekleştirilen çalışmanınamacı, sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma becerisine ilişkin metaforikalgılarını belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretimyılı bahar döneminde Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Anabilim Dalının 1.- 4. sınıflarında okuyan 320 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veritoplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen bir form kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin analizi, metafor analiziyle gerçekleştirilmiştir.Verilerin analiz edilmesi sonucunda okuma ve yazma becerisiyle ilgili dört kategori ortaya çıkmıştır. Bu kategoriler “Bilişsel Katkı”, “Kişisel ve Mesleki Gelişime Katkı”, “Duyuşsal Katkı” ve “Entelektüel Beceri Gelişimine Katkı”dır. Eldeedilen sonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya ilişkinmetaforik algılarının genel olarak olumlu olduğu görülmektedir. Metaforu zihinsel bir dışavurum olarak kabul etmiş olursak öğretmen adaylarının olumlututumlarından yararlanarak onların okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesiiçin farklı uygulama ve etkinlikler gerçekleştirilebilir. Ayrıca yapılan çalışma vebenzer çalışmalarda yazma becerisine yönelik sunulan olumsuz metaforlarınnedenleri üzerine inceleme yapıp bu durumun ortadan kaldırılmasına yöneliktasarımlar gerçekleştirilebilir.
Anahtar Kelime: METAPHORIC PERCEPTIONS OF PRE-SERVICE CLASSROOM TEACHERS ON READING AND WRITING SKILLS
Öz: Individuals must use their language skills in order to communicate with other individuals and to understand each other. These language skills are; listening, speaking, reading and writing skills. Reading and writing skills are two lifelong skills that start with primary school education. Pre-service classroom teachers’ who will give this education to primary school students, opinions about reading and writing skills are important. The aim of this study is to reveal the metaphorical perceptions of pre-service classroom teachers about reading and writing skills. The research was carried out in accordance with the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. The study group consists of 1st-4th grade 320 pre-service classroom teachers who continue their education at Kafkas University Education Faculty Primary School Education Department in the spring term of 2018-2019 academic years. A form developed by the researchers was used as a data collection tool. The analysis of the data obtained in the research was carried out using the metaphor analysis technique. As a result of analyzing the data obtained from the research, 4 categories related to reading and writing skills emerged. These categories are expressed as “Cognitive Contribution”, “Contribution to Personal and Professional Development”, “Affective Contribution” and “Contribution to Intellectual Skill Development”. In line with the results obtained from the study, it is seen that teacher candidates’ metaphorical perceptions about reading and writing are generally positive. If we accept the metaphor as a mental expression, in this case, different practices and activities can be carried out to improve their reading and writing skills by benefiting from the positive attitudes of pre-service teachers. In addition, studies can be carried out to eliminate this situation by examining the causes of negative metaphors presented for writing skills in this study and similar studies.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKBULUT, S., Özdemir, E.E., & Cıvğın, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin kitap ve okumak kavramları üzerine metaforik algıları. Turkish Journal of Primary Education, 2, 30–43.
- BAKIRCIOĞLU, R. (2012). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
- BAKİ, Y., & Karakuş, N. (2017). Öğretmen adaylarının yazmaya ilişkin algıları ve yazma sürecinde karşılaştıkları güçlükler: RTEÜ örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 573-593.
- BEN-PERETZ, M., Mendelson, N., & Kron, F. W. (2003). How teachers in different educational contexts view their roles. Teaching and Teacher Education, 19(2), 277–290. doi:10.1016/ s0742-051x(02)00100-2
- BOZPOLAT, E. (2015). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies, 10(11), 313-340.
- BULUT, P., & Kuşdemir, Y. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma ve yazmaya ilişkin algılarının metaforlar yoluyla analizi. TÜBAV Bilim, 11(1), 74-86.
- EKİZ, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. 2. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
- ERASLAN, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
- GÖÇER, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- KAHYAOĞLU, M., & Kırıktaş, H. (2016). Ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin “doğa” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 33, 58-76.
- KARAKUŞ, N., & Kozçetin, K. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının okuma kavramına yönelik metaforik algılarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 387-404.
- KÖKSAL, Ç., Erginer, E., & Baloğlu, M. (2016). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okuma ve yazmaya yükledikleri anlamlar: Bir metafor analizi çalışması. Gaziosmanpasa University Social Sciences Researches Journal, 11(1), 133-156.
- LÜLE-MERT, E. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının dört temel dil becerisine ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(27), 357-372.
- SABAN, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
- SENEMOĞLU, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim. kuramdan uygulamaya. (Geliştirilmiş 14. baskı). PegemA: Ankara.
- SEVER, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
- SUSAR-KIRMIZI, F., & Çelik, D. (2015). İlkokul öğrencilerinin ilkokuma yazma öğrenme sürecine ilişkin metafor algıları. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(10), 793-816. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8471
- ULUSOY, M. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının Türkçe ve öğrenme alanları ile ilgili metaforları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 1-18.
- ÜNAL-TOPÇUOĞLU, F., & Tekin, T. (2013). Eleştirel yazmaya ilişkin Türkçe öğretmeni adaylarının metaforik algıları. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13), 1595-1606.
- YILDIRIM, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- ZHAO, H., Coombs, S., & Zhou, X. (2010). Developing professional knowledge about teachers through metaphor research: Facilating a process af change. Teacher Development, 14, 381-395.
APA | ÇETINKAYA E, KAYA ÖZGÜL B (2021). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. , 129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
Chicago | ÇETINKAYA EZGI,KAYA ÖZGÜL BENGİSU SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. (2021): 129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
MLA | ÇETINKAYA EZGI,KAYA ÖZGÜL BENGİSU SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. , 2021, ss.129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
AMA | ÇETINKAYA E,KAYA ÖZGÜL B SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. . 2021; 129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
Vancouver | ÇETINKAYA E,KAYA ÖZGÜL B SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. . 2021; 129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
IEEE | ÇETINKAYA E,KAYA ÖZGÜL B "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI." , ss.129 - 145, 2021. 10.37669/milliegitim.717988 |
ISNAD | ÇETINKAYA, EZGI - KAYA ÖZGÜL, BENGİSU. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI". (2021), 129-145. https://doi.org/10.37669/milliegitim.717988 |
APA | ÇETINKAYA E, KAYA ÖZGÜL B (2021). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim, 50(231), 129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
Chicago | ÇETINKAYA EZGI,KAYA ÖZGÜL BENGİSU SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim 50, no.231 (2021): 129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
MLA | ÇETINKAYA EZGI,KAYA ÖZGÜL BENGİSU SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim, vol.50, no.231, 2021, ss.129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
AMA | ÇETINKAYA E,KAYA ÖZGÜL B SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim. 2021; 50(231): 129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
Vancouver | ÇETINKAYA E,KAYA ÖZGÜL B SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Milli Eğitim. 2021; 50(231): 129 - 145. 10.37669/milliegitim.717988 |
IEEE | ÇETINKAYA E,KAYA ÖZGÜL B "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI." Milli Eğitim, 50, ss.129 - 145, 2021. 10.37669/milliegitim.717988 |
ISNAD | ÇETINKAYA, EZGI - KAYA ÖZGÜL, BENGİSU. "SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUMA VE YAZMA BECERİSİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI". Milli Eğitim 50/231 (2021), 129-145. https://doi.org/10.37669/milliegitim.717988 |