Yıl: 2021 Cilt: 10 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 510 - 532 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.736860 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışma, öğretmen adaylarının matematik okuryazarlıkları ile hayat boyu öğrenme yeterlilikleri arasındaki ilişkinin bazı değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesindeki farklı programlarında öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışmaya 94 erkek ve 219 kız öğretmen adayı olmak üzere toplam 313 kişi katılmıştır. Çalışma nicel yöntem kapsamında ilişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülen betimsel bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında “Matematik Okuryazarlığı Öz-yeterlik Ölçeği” (Özgen ve Bindak, 2008) ve “Yaşam Boyu Öğrenmede Anahtar Yeterlikler Ölçeği” (Şahin, Akbaşlı ve Yanpar-Yelken, 2010) kullanılmıştır. Ölçeklerden alınan ortalama puanların değişkenlere göre karşılaştırılmasında MANOVA testi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarının hayat boyu öğrenme yeterlilikleri ve matematik okuryazarlıkları arasındaki ilişki yüksek düzeyde bulunurken, ölçek puanlarının değişkenler ile olan ilişkisi arasında farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının, cinsiyetleri, akademik başarıları ve kitap okuma durumları açısından hayat boyu öğrenme yeterlikleri ve matematik okuryazarlığı öz yeterlikleri arasında anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Ayrıca matematik okuryazarlık puanları bölümlere göre matematik öğretmeni adayları lehine anlamlı bir farklılık gösterdiğinden diğer bölümlerdeki öğretmen adaylarının matematik okuryazarlıklarını geliştirmeye yönelik etkinlikler düzenlenebilir.
Anahtar Kelime: matematik okuryazarlığı öz yeterliliği Matematik okuryazarlık hayat boyu öğrenme öğretmen adayları hayat boyu öğrenme yeterliliği

The Investigation of the Relationship between Prospective Teachers' Mathematics Literacy and Lifelong Learning Competencies

Öz:
The study was conducted to examine the relationship between prospective teachers' mathematics literacy and lifelong learning competencies depending on some variables. The sample of the study consisted of prospective teachers studying at different programs of a state university's education faculty. The participants of the study constituted 313 prospective teachers, 94 of whom were male and 219 of whom were female. The study is a descriptive study carried out by using the correlational model within the scope of the quantitative method. In this research, “Mathematics Literacy Self-efficacy Scale” developed by Özgen and Bindak (2008) and “Key Competences Scale in Lifelong Learning” developed by Şahin, Akbaşlı and Yanpar Yelken (2010) were used to collect data. MANOVA analysis was used to compare the average scores obtained from scales and some variables. In consequence, whilst the relationship lifelong learning competencies and self-efficacy levels of prospective teachers’ mathematics literacy were found to be at high levels, the relationship between the scores and the variables differed. There was found to be no significant difference between prospective teachers’ lifelong learning competencies and mathematics literacy self-efficacy levels depending on their genders, academic success levels and reading frequencies. Furthermore, as mathematics literacy scores have differed significantly in favor of prospective mathematics teachers related to their departments, activities to improve the mathematics literacy of prospective teachers in other departments should be organized.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Aykac M, Köğce D, Aslandağ B (2021). Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 510 - 532. 10.30703/cije.736860
Chicago Aykac Murtaza,Köğce Davut,Aslandağ Buket Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (2021): 510 - 532. 10.30703/cije.736860
MLA Aykac Murtaza,Köğce Davut,Aslandağ Buket Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 2021, ss.510 - 532. 10.30703/cije.736860
AMA Aykac M,Köğce D,Aslandağ B Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2021; 510 - 532. 10.30703/cije.736860
Vancouver Aykac M,Köğce D,Aslandağ B Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2021; 510 - 532. 10.30703/cije.736860
IEEE Aykac M,Köğce D,Aslandağ B "Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." , ss.510 - 532, 2021. 10.30703/cije.736860
ISNAD Aykac, Murtaza vd. "Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". (2021), 510-532. https://doi.org/10.30703/cije.736860
APA Aykac M, Köğce D, Aslandağ B (2021). Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(2), 510 - 532. 10.30703/cije.736860
Chicago Aykac Murtaza,Köğce Davut,Aslandağ Buket Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 10, no.2 (2021): 510 - 532. 10.30703/cije.736860
MLA Aykac Murtaza,Köğce Davut,Aslandağ Buket Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.10, no.2, 2021, ss.510 - 532. 10.30703/cije.736860
AMA Aykac M,Köğce D,Aslandağ B Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2021; 10(2): 510 - 532. 10.30703/cije.736860
Vancouver Aykac M,Köğce D,Aslandağ B Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2021; 10(2): 510 - 532. 10.30703/cije.736860
IEEE Aykac M,Köğce D,Aslandağ B "Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10, ss.510 - 532, 2021. 10.30703/cije.736860
ISNAD Aykac, Murtaza vd. "Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlıkları ile Hayat Boyu Öğrenme Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 10/2 (2021), 510-532. https://doi.org/10.30703/cije.736860