Yıl: 2021 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 350 - 374 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.920857 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, gelişimsel yetersizliği olan çocuklara tuvalet eğitimi kazandırmak amacıylageleneksel ve yoğun tuvalet eğitimi protokollerini kullanan tek-denekli deneysel çalışmaların katılımcı veuygulama özelliklerini betimlemek ve kalitelerini değerlendirmektir. Ayrıca, geleneksel ve yoğun tuvaleteğitimi protokollerinin gelişimsel yetersizliği olan çocuklar için kanıta-dayalı uygulama olup olmadığınıincelemektedir. Çalışmada sistematik derleme kullanılmıştır. Çalışmalara ulaşmak amacıyla son 50 yılailişkin kapsamlı bir elektronik ve elle tarama yapılmış ve erişilen tüm çalışmalara dahil etme ve dışlamaölçütleri uygulanmıştır. Ölçütleri karşılayan çalışmaların kaliteleri değerlendirilmiş ve sonrasında kanıtdayanakları olup olmadığı ortaya konmuştur. Toplam 3025 çalışmadan 65’inin tam metinleri incelenmişve bu çalışmalara dahil etme ölçütleri uygulanmıştır. Dahil etme ölçütlerini karşılayan 20 çalışmaya desenstandartları uygulanmış, geleneksel tuvalet eğitimi için iki çalışma desen standartlarını koşullu karşılamış,yoğun tuvalet eğitimi içinse yalnızca bir çalışma desen standartlarını karşılamıştır. Yapılandeğerlendirmeye göre geleneksel tuvalet eğitimi ve yoğun tuvalet eğitimi gelişimsel yetersizliği olançocuklar için henüz kanıta-dayalı değillerdir.
Anahtar Kelime: yoğun tuvalet eğitimi kanıta dayalı uygulama Tuvalet eğitimi sistematik derleme

A Challenge: Traditional Toilet Training versus Intensive Toilet Training

Öz:
The current study aims to describe the participant and practice characteristics of studies that use traditional and intensive toilet training protocols, to evaluate the quality of these studies and to determine whether traditional and intensive toilet training protocols are evidence-based practices for children with developmental disabilities. This study used a systematic review. In order to obtain the studies, a comprehensive electronic and hand search for the last 50 years was completed. The inclusion and exclusion criteria were applied to all studies. The quality of the studies was evaluated, and then it was revealed whether they had evidence bases. The inclusion and exclusion criteria were applied to 65 of 3025 studies. The design standards were applied to 20 studies that met the inclusion criteria. Two studies for traditional toilet training met design standards with reservations, and only one study met design standards for intensive toilet training. Based on the evidence base evaluation, both traditional toilet training and intensive toilet training are not yet evidence-based for children with developmental disabilities
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akça, Ö. F., Aysev, A., & Aycan, İ. Ö. (2011). Familial features and comorbid psychiatric disorders in children with encopresis. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 21(4), 345-352. https://doi.org/10.5455/bcp.20110502050441 American Psychiatric Association (APA, 2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Author.
  • Ardıç, A., & Cavkaytar, A. (2014). Effectiveness of the modified intensive toilet training method on teaching toilet skills to children with autism. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 49(2), 263-276. https://www.jstor.org/stable/23880609
  • Averink, M., Melein, L., & Duker, P. C. (2005). Establishing diurnal bladder control with the response restriction method: Extended study on its effectiveness. Research in Developmental Disabilities, 26(2), 143-151. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2004.02.001
  • Azrin, N. H. & Foxx, R. M. (1971). A rapid method of toilet training the institutionalized retarded. Journal of Applied Behavior Analysis, 4(2), 89-99. https://doi.org/10.1901/jaba.1971.4-89
  • Azrin, N. H., Bugle, C., & O’Brien, F. (1971). Behavioral engineering: Two apparatuses for toilet training retarded children. Journal of Applied Behavior Analysis, 4(3), 249-252. https://doi.org/10.1901/jaba.1971.4-249
  • Bainbridge, N., & Myles, B. S. (1999). The use of priming to introduce toilet training to a child with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14(2), 106-109. https://doi.org/10.1177/108835769901400206
  • Blum, N. J., Taubman, B., & Nemeth, N. (2003). Relationship between age at initiation of toilet training and duration of training: a prospective study. Pediatrics, 111(4), 810-814. https://doi.org/10.1542/peds.111.4.810
  • Bozlu, M., Çayan, S., Doruk, E., Canpolat, B., ve Akbay, E. (2002). Çocukluk çağı ve adolesan yaş grubunda noktürnal ve diurnal enürezis epidemiyolojisi. Türk Üroloji Dergisi, 28(1), 70-5.
  • Brown, F. J., & Peace, N. (2011). Teaching a child with challenging behaviour to use the toilet: a clinical case study. British Journal of Learning Disabilities, 39(4), 321-326.
  • Caldwell, P. H. Y., Codarini, M., Stewart, F., Hahn, D., & Sureshkumar, P. (2020). Alarm interventions for nocturnal enuresis in children. Cochrane Database of Systematic Reviews, 5(5). Art. No.: CD002911. doi: 10.1002/14651858.CD002911.pub3.
  • Call, N. A., Mevers, J. L., McElhanon, B. O., & Scheithauer, M. C. (2017). A multidisciplinary treatment for encopresis in children with developmental disabilities. Journal of Applied Behavior Analysis, 50(2), 332-344. doi: 10.1002/jaba.379
  • Chang, Y. J., Lee, M. Y., Chou, L. D., Chen, S. F., & Chen, Y. C. (2011). A mobile wetness detection system enabling teachers to toilet train children with intellectual disabilities in a public-school setting. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 23(6), 527- 533. doi: 10.1007/s10882-011-9243-3
  • Chung, M. K. (2007). Modified version of Azrin and Foxx’s rapid toilet training. Journal of Intellectual and Physical Disabilities, 19(5), 449-455. doi:10.1007/s10882-007-9062-8
  • Cicero, F. R., & Pfadt, A. (2002). Investigation of a reinforcement-based toilet training procedure for children with autism. Research in Developmental Disabilities, 23(5), 319- 331. doi:10.1016/S0891-4222(02)00136-1
  • Cocchiola, M. A., Martino, G. M., Dwyer, L. J., & Demezzo, K. (2012). Toilet training children with autism and developmental delays: An effective program for school settings. Behavior Analysis in Practice, 5(2), 60-64. doi:10.1007/BF03391824
  • Dayı, E., & Şafak, P. (2018). Toilet training to a child with multiple disabilities using a toilet training package including “token economy” system: A case study. Education and Science, 43(196), 301-316. doi:10.15390/EB.2018.7351
  • Dickson, R., Cherry, M. G., & Boland, A. 2017. Carrying out a systematic review as a master’s thesis. In A. Boland, M. G. Cherry, & R. Dickson (Eds.). Doing a systematic review: A student’s guide (pp.1-23). London: Sage Publishing.
  • Doan, D., & Toussaint, K. A. (2016). A parent-oriented approach to rapid toilet training. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(2), 473-486.
  • Duker, P. C., Averink, M., & Melein, L. (2001). Response restriction as a method to establish diurnal bladder control. American Journal on Mental Retardation, 106(3), 209-215. doi:10.1352/0895-8017(2001)106<0209:RRAAMT>2.0.CO;2
  • Farlow, L. J., & Snell, M. E. (2000). Teaching basic self-care skills. In M. E. Snell & F. Brown (Eds.). Instruction of students with severe disabilities (pp.331-380). Merrill Upper Saddle River, NJ, Prentice-Hall Inc.
  • Frank, M. R., Kim, J. Y., & Fienup, D. M. (2019). The effects of a decision-protocol informed toilet training intervention for preschoolers with disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 32(3), 477-488. doi: 10.1007/s10882-019-09703-2
  • Henriksen, N., & Peterson, S. (2013). Behavioral treatment of bedwetting in an adolescent with autism. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 25(3), 313-323. doi:10.1007/s10882-012-9308-y
  • Higgins, J. P., Altman, D. G., Gotzsche, P. C., Jüni, P., Moher, D., Oxman, A. D., Savonic,J., Schulz, K., Weeks, L., & Sterne, J. A. (2011). The Cochrane Collaboration’s tool for assessing risk of bias in randomised trials. BMJ, 343, d5928, 1-9, doi: 10.1136/bmj.d5928.
  • Khan K. S., Kunz R., Kleijnen J., & Antes G. (2003). Systematic reviews to support evidencebased medicine. How to review and apply findings of health care research. London, UK: RSM Press.
  • Horner, R. H., Carr, E. G., Halle, J., McGee, G., Odom, S., & Wolery, M. (2005). The use of single-subject research to identify evidence-based practice in special education. Exceptional Children, 71(2), 165-179. doi: 10.1177/001440290507100203
  • Kazdin, A. E. (2011). Single-case research designs: Methods for clinical and applied settings. Newyork; Oxford University Press.
  • Keen, D., Brannigan, K. L., & Cuskelly, M. (2007). Toilet training for children with autism: The effects of video modeling. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 19(4), 291-303. doi: 10.1007/s10882-007-9044-x
  • Kratochwill, T. R., Hitchcock, J. H., Horner, R. H., Levin, J. R., Odom, S. L., Rindskopf, D. M., & Shadish, W. R. (2013). Single-case intervention research design standards. Remedial and Special Education, 34(1), 26-38. doi: 10.1177/0741932512452794
  • Kroeger, K. A., & Sorensen-Burnworth, R. (2009). Toilet training individuals with autism and other developmental disabilities: A critical review. Research in Autism Spectrum Disorders, 3(3), 607-618. doi:10.1016/j.rasd.2009.01.005
  • Kroeger, K., & Sorensen, R. (2010). A parent training model for toilet training children with autism. Journal of Intellectual Disability Research, 54(6), 556-567. doi:10.1111/j.1365- 2788.2010.01286.x
  • Leader, G., Francis, K., Mannion, A., & Chen, J. (2018). Toileting problems in children and adolescents with parent-reported diagnoses of autism spectrum disorder. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 30(3), 307-327.
  • LeBlanc, L. A., Carr, J. E., Crossett, S. E., Bennett, C. M., & Detweiler, D. D. (2005). Intensive outpatient behavioral treatment of primary urinary incontinence of children with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 20(2), 98-105.
  • Lee, C. Y. Q., Anderson, A., & Moore, D. W. (2014). Using video modeling to toilet train a child with autism. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 26(2), 123-134.
  • Levato, L. E., Aponte, C. A., Wilkins, J., Travis, R., Aiello, R., Zanibbi, K., & Mruzek, D. W. (2016). Use of urine alarms in toilet training children with intellectual and developmental disabilities: A review. Research in Developmental Disabilities, 53, 232-241. doi:10.1016/j.ridd.2016.02.007
  • Luiselli, J. K. (2007). Single-case evaluation of a negative reinforcement toilet training intervention. Child and Family Behavior Therapy, 29(1), 59-69.
  • Luiselli, J. K. (1997). Teaching toilet skills in a public school setting to a child with pervasive developmental disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 28(2), 163-168.
  • Öncül, N. (2019). Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda tuvalet eğitimi. Araştırmadan Uygulamaya Özel Eğitim Dergisi, 1(4), 9-22.
  • Özkubat, U. ve Töret, G. (2014). Zihinsel yetersizliği olan çocuklara gündüz tuvalet kontrolü becerisi öğretiminde anneleri tarafından sunulan geleneksel gündüz tuvalet kontrolü öğretimin etkililiği. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 61-84.
  • Perez, B. C., Bacotti, J. K., Peters, K. P., & Vollmer, T. R. (2020). An extension of commonly used toilet‐training procedures to children with autism spectrum disorder. Journal of Applied Behavior Analysis, 53(4), 2360-2375.
  • Post, A. R., & Kirkpatrick, M. A. (2004). Toilet training for a young boy with pervasive intellectual disorder. Behavioral Interventions, 19(1), 45-50. doi: 10.1002/bin.149
  • Rinald, K., & Mirenda, P. (2012). Effectiveness of a modified rapid toilet training workshop for parents of children with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 33(3), 933-943. doi: 10.1016/j.ridd.2012.01.003
  • Romero, A. N. (2018). Toward efficient toilet training of young children in early childcare programs (Unpublished doctoral dissertation). University of Kansas, USA.
  • Saral, D., & Ulke-Kurkcuoglu, B. (2020). Toilet training individuals with developmental delays: A comprehensive review. International Journal of Early Childhood Special Education, 12(1), 120-137. doi: 10.20489/intjecse.728240
  • Snell, M. E., & Brown, F. (Ed.). (2000). Instruction of students with severe disabilities (5th ed.). Merrill Publishing.
  • Sönmez, N. ve Aykut, Ç. (2011). Gelişimsel yetersizliği olan bir çocuğa annesi tarafından bağımsız tuvalet yapma becerisinin eşzamanlı ipucu ile kazandırılması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 1151-1171.
  • Varol, N. (2013). Beceri öğretimi ve öz bakım becerilerinin kazandırılması. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • What Works Clearinghouse (WWC, 2017). What Works Clearinghouse standards handbook: Version 4.0. Washington, DC: Institute of Education Sciences.
APA Öncül N, Yucesoy Ozkan S (2021). Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. , 350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
Chicago Öncül Nuray,Yucesoy Ozkan Serife Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. (2021): 350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
MLA Öncül Nuray,Yucesoy Ozkan Serife Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. , 2021, ss.350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
AMA Öncül N,Yucesoy Ozkan S Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. . 2021; 350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
Vancouver Öncül N,Yucesoy Ozkan S Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. . 2021; 350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
IEEE Öncül N,Yucesoy Ozkan S "Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi." , ss.350 - 374, 2021. 10.17860/mersinefd.920857
ISNAD Öncül, Nuray - Yucesoy Ozkan, Serife. "Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi". (2021), 350-374. https://doi.org/10.17860/mersinefd.920857
APA Öncül N, Yucesoy Ozkan S (2021). Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
Chicago Öncül Nuray,Yucesoy Ozkan Serife Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, no.2 (2021): 350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
MLA Öncül Nuray,Yucesoy Ozkan Serife Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.17, no.2, 2021, ss.350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
AMA Öncül N,Yucesoy Ozkan S Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 17(2): 350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
Vancouver Öncül N,Yucesoy Ozkan S Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 17(2): 350 - 374. 10.17860/mersinefd.920857
IEEE Öncül N,Yucesoy Ozkan S "Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, ss.350 - 374, 2021. 10.17860/mersinefd.920857
ISNAD Öncül, Nuray - Yucesoy Ozkan, Serife. "Bir Meydan Okuma: Geleneksel Tuvalet Eğitimine Karşı Yoğun Tuvalet Eğitimi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17/2 (2021), 350-374. https://doi.org/10.17860/mersinefd.920857