Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 349 - 364 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.48146/odusobiad.867808 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması

Öz:
İnsanoğlu iletişime ilk başladığı zamandan beri iletişim araçları ve sembolleriyle kitleleri çeşitli mesajlarla manipüle edip, var olan düzenin dışına çıkılmaması sağlanmıştır. Günümüz kitle iletişim çağında, kitle iletişim araçlarının toplumları bilgilendirme ve yönlendirme de önemli bir yeri olduğu aşikardır. Endüstrileşmeyle birlikte diğer emtia olarak satılan kapitalizmin metaları gibi kültür endüstrisinin ürettiği ürünlerde bu kapita-list sistemin ürünleri gibi alınıp satılmaya başlanmıştır. Kültür endüstrisi tarafından üretilen ürünler yol gösterici bir gücün egemenliği altında kontrol edilir. Bu üretilen ürünleri tüketen kitleler de bu ürünler aracı-lığıyla yol gösterici gücün kurallarının dışına çıkarılmaz. Kültür endüstrisinin ürünlerini tüketen kitleler bu ürünleri bir sakinleşme sıkıntılardan uzaklaşma aracı olarak kullanırlar. Bu endüstri, sistemin sunduğu ürün-leri satın aldırmak için, sürekli olarak sunulan ürünlerle, insanların bilincinde satın alma arzusunu sürdür-meyi amaçlamaktadır. Bu endüstri içerisinde sinema, televizyon veya birbirinin benzeri ürünler kitlelere tek düze bir görünüm kazandıran kültür endüstrisinin ürünleri olarak görülmektedir. Sinema da bu endüstri sisteminin içerisinde, kitleri etkileme ve yönlendirme aracı olarak toplumlar üzerinde önemli bir konuma sahiptir. Kitleler, rasyonel ussalık (benimsetme) tarafından yönlendirilmiş, otonomlaştırılmış ve bu otonom-laştırmanın sinema aracılığıyla aktarılmasının daha da etkili olabileceği görülmüştür. Sinema sayesinde top-lumlara bir düşünce, ideoloji benimsettirilip o düşüncenin ideolojinin dışına çıkarttırılmamıştır. Sinema insan-lara nasıl yaşanması gerektiğini göstermeye çalışmıştır. Merkez ülke olarak adlandırılan ülkeler (ABD vd.), ürettikleri kültür ürünlerini (sinema vb.), diğer üçüncü dünya ülkelerine pazarlaması hem kendi ussallaştı-rılmış düşüncesini hem de ekonomik boyutu bakımdan önemlidir. Sinema, izleyicisini kendine bağlar. Sınırla-rın dışına çıkarttırmamak için filmde izlediğinin normal yaşantıda da sürdüğünü göstererek izleyiciyi kendisi-ne tabi kılar ve bir yanılsama sunar. Sinema bu endüstri içinde bir sanat aracı olarak görülmez tam tersine manipüle etme ve yanılgı yaratma ve gerçeküstü olayları gerçekmiş gibi benimsetme aracı olarak görülür. Çalışmada nitel araştırma kapsamında literatür taraması yapılmıştır. Çalışmayı daha anlaşılır kılmak için çeşit-li filmler görselleriyle birlikte açıklanmaya çalışılmıştır. Kültür endüstrisi içerisinde bulunan sinemanın top-lumların bilinç düzeyini nasıl şekillendirdiğini, manipüle ettiğini değerlendiren bu çalışma, alanda konu hak-kındaki kaynak yetersizliğini gidereceği düşünülmektedir
Anahtar Kelime: Amerikan Sineması Kültür Endüstrisi Benimsetme Kültürel Ürün

Cinema and American Cinema ın the Context of the Cultural Industry

Öz:
Since human beings first began to communicate, they have manipulated the masses with various messages with means and symbols of communication and ensured that. The existing order is not violated. In today's mass media age, it is obvious that mass media also plays an important role in informing and directing societies. With industrial-ization, products produced by the cultural industry, such as the commodities of capitalism sold as other commodi-ties, began to be bought and sold as products of - capitalist system. Products produced by the cultural industry are controlled under the rule of a guiding force. The masses who consume these manufactured products are also not excluded from the rules of the guiding force through these products. The masses who consume the products of the cultural industry use these products. The masses who consume the products of the cultural industry use these prod-ucts as a means of relaxation and distancing themselves from adversity. This industry aims to maintain the desire to buy in people's consciousness through products that are constantly offered, in order to buy the products that the system offers. In this industry, cinema, television or similar products are seen as products of the cultural industry that give the masses a single appearance. Cinema also occupies an important position in societies as a means of influencing and directing masses within this industry system. The masses have been autonomized, driven by rationalussality (adoption), and it has been seen that the transmission of this autonomization through cinema can be even more effective. Thanks to cinema, societies have not been made to adopt a though, an ideology, and this thought has not been removed from the ideology. Cinema has tried to show people how to live. Countries called the central coun-try (USA et al.), the cultural products they produce (cinema, etc.), its marketing to other third world countries is important both in terms of its own rationalized thinking and its economic dimension.Cinema binds its audience to itself. In order not to take it outside the boundaries, it subordinates the audience to themselves and presents an illusion by showing that what they watch in the film continues in normal life. Cinema is not seen a tool of art in this industry, but rather as a means of manipulating and creating misconceptions and accepting surreal events as if they were real. In the study, literature was reviewed within the scope of qualitative research. In order to make the work more understandable, various films have been tried to be explained together with their visuals. This study, which evaluates how cinema in the cultural industry, shapes and manipulates the level of consciousness of societies, and is thought to eliminate the lack of resources on the subject in the field.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Adanır, O. (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Armes, R. (2011). Sinema ve Gerçeklik. İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Berger, A. A. (2011). Kültür Eleştirisi-Kültürel Kavramlara Giriş. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Bottomore, T. (2016). Frankurt Okulu ve Eleştirisi. Ankara: Say Yayınları.
  • Dellaloğlu, B. F. (2003). Adorno: Kitle,Melankoli, Felsefe. Cogito-sayı 36, 21-22.
  • Edward S. Herman, N. C. (2012). Rızanın İmalatı. İstanbul: bgst Yayınları.
  • Eliaçık, İ. (2010). Örneği, Kültür Endüstrisi ve İdeoloji:Hollywood ve Steven Spıelberg Sineması.
  • Foss, B. (2016). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gönen, M. (2007). Hollywwod Sineması. İstanbul: Es Yayınları:52.
  • Kırel, S. (2012). KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR VE SİNEMA. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Kızılçelik, P. D. (2008). Frankfurt Okulu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kolker, R. P. (2010). DEĞİŞEN BAKIŞ/Çağdaş Uluslararası Sinema. Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Kulak, Ö. (2017). Kültür Endüstrsinin Kıskacında Kültür. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Marcuse, H. (1986). One-Demisionel Man. Topkapı-İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Meyer, T. (2014). Medya Siyaseti Nasıl Sömürgeleştirir. İstanbul: Köprü Kitapları.
  • Parkan, M. (1983). Brecht Estetiği ve Sinema. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları:15 Sanat Kuramı Dizisi:'.
  • Temizer, M. (2019). Kültür Endüstrisi ve Tür Sineması. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Theodor W. Adorno, Max Horkheimer. (2014). Aydınlamnın Diyalektiği. Ankara: Kabal Yayıncılık.
  • Thomson, D. (2015). Filmler Hyatımızı Nasıl Etkiler? İstanbul: Alfa Basın Yayını Dağıtım San. ve Tic. Lmt.Şrt.
  • Uğraş, A. Ö. (2008). Kahraman Olgusunun Çizgi Romandan Sinemaya. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Uğur, U. (2017). Yeni Türk Sinemasında Üçleme Filmlerde Varoluşsal İzlekler, Akdeniz Sanat Dergisi, Sayı:20 Cilt:10, Antalya.
  • Uğur, U. (2017). İran Yeni Dalga Sineması ve Majid Majidinin Cennetin Çocukları Filmi, ODÜSOBİAD Dergisi, Temmuz 2017, Ordu.
  • Uğur, U. (2019). Sinemada Orijinal Taklit, Tekrar Metin: Potemkin Zırhlısı, ODÜSOBİAD Dergisi, Kasım 2019, Ordu.
  • Uğur, U. Altay, S. (2020). Popüler Sinemada Mistik Bir Aşk Masalı Örneği: 'Suyun Sesi', Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:9 Sayı :1, 2020.
  • Wıtkin, R. W. (2003). Adorno On Populer Culture. New York: Routlege Taylor-Francis Group.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yılmaz, E. (2008). Sinema Ve İdeoloji İlişkileri Üzerine. Sinema İdeoloji Politika-Sinemasal Yazılar (s. 63). içinde Ankara: Orient Yayıncılık.
  • Yirmibeşoğlu, G. (2016). Entertaiment Industry versus Culture Industry: Designers of Consumption Society. TRTAKADEMİ.
APA ŞAHİN A (2021). Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. , 349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
Chicago ŞAHİN Ali Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. (2021): 349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
MLA ŞAHİN Ali Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. , 2021, ss.349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
AMA ŞAHİN A Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. . 2021; 349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
Vancouver ŞAHİN A Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. . 2021; 349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
IEEE ŞAHİN A "Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması." , ss.349 - 364, 2021. 10.48146/odusobiad.867808
ISNAD ŞAHİN, Ali. "Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması". (2021), 349-364. https://doi.org/10.48146/odusobiad.867808
APA ŞAHİN A (2021). Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(2), 349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
Chicago ŞAHİN Ali Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 11, no.2 (2021): 349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
MLA ŞAHİN Ali Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol.11, no.2, 2021, ss.349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
AMA ŞAHİN A Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2021; 11(2): 349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
Vancouver ŞAHİN A Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2021; 11(2): 349 - 364. 10.48146/odusobiad.867808
IEEE ŞAHİN A "Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması." Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11, ss.349 - 364, 2021. 10.48146/odusobiad.867808
ISNAD ŞAHİN, Ali. "Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması". Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 11/2 (2021), 349-364. https://doi.org/10.48146/odusobiad.867808