Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi

Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 167 - 184 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30900/kafkasegt.701585 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi

Öz:
raştırmada öğretmenlik uygulamasında yaşanan zorluklar ve uygulamanın daha iyi olması için neler yapılabileceğini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma nitel araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada okul öncesi eğitim bölümünde öğrenim gören 4. sınıf öğretmen adayları, öğretmen adaylarının uygulama yaptıkları sınıflardaki okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının uygulamalarını sistematik olarak gözlemleyen öğretim elemanları ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde öğretmen adaylarına; uygulamalar sırasında yaşanan zorluklar, teorik derslerin sürece yansıması, yeterli ya da donanımlı hissedilen alanlar, mesleki açıdan kazanımlar ve uygulamanın iyileştirilmesi adına önerilerinin neler olduğuna ilişkin sorular sorulmuştur. Okul öncesi öğretmenlerine ise uygulamalar esnasında yaşanan zorluklar, üniversiteyle iletişim, öğretmen adaylarının yaşadığı sorunlar ve bunlara yönelik olası çözümler ve mesleki açıdan öğretmene sunduğu olanaklara ilişkin sorular yönlendirilmiştir. Öğretmenlere yönlendirilen sorular; öğretmen adaylarını haftada en az 1 kez gözlemleyerek dönütler veren uygulama sorumlusu öğretim elemanlarına da yöneltilmiştir. Ayrıca hazırlanan gözlem formu ve kontrol listesi araştırmacılar tarafından 8 hafta boyunca en az bir yarım gün gözlem yapılarak ve öğretmen adaylarının bu süreçte hazırlamış oldukları tüm planlar incelenerek doldurulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlik uygulamalarında yaşanan sorunların temel olarak öğretmen adaylarından, öğretmenden, üniversite ve lisans eğitiminden, devlet politikalarından ve okuldan kaynaklı nedenlerden dolayı ortaya çıktığı görülmüştür. Gözlem notları ve kontrol listelerinden elde edilen bulgular genel olarak tüm paydaşların görüşleriyle paralellik göstermektedir.
Anahtar Kelime: öğretmenlik uygulaması okul öncesi eğitim okul öncesi öğretmeni okul öncesi öğretmen adayı

Examination of the Difficulties of Pre-school Teacher Candidates, Teachers and Teaching Staff in the Process of "Teaching Practice"

Öz:
This research aims to determine the difficulties in teaching practices and the ways to improve them. The fourthgrade prospective teachers in the Department of Early Childhood Education, the preschool teachers, and the instructors were interviewed. Interview, observation, and checklist forms were used as data collection tools. The prospective teachers were asked questions about the difficulties encountered during the practices, the reflection of theoretical lessons on the process, the moments when they felt competent and equipped, professional outcomes, and suggestions for improving the practices. The preschool teachers were asked questions about the difficulties during the practices, communication with the university, the problems faced by the prospective teachers and possible solutions to these problems, and the professional opportunities for the teachers. The questions were also asked to the instructors oberving the prospective teachers and giving feedback at least once a week. The observation form and the check list were filled by the researchers by performing at least a half day observation during eight weeks and examining all plans prepared by the prospective teachers. The data were analyzed by inductive analysis method. The study revealed the problems of teaching practices basically resulted from the prospective teachers, teachers, university and undergraduate education, concerns about the appointment process and school. The findings obtained from the observations and check lists are generally consistent with the opinions of all participants. Suggestions on undergraduate education and teaching practices are presented in detail on participant basis in the findings of the study
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA AKGÜL E, EZMECİ F, Akman B (2020). Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. , 167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
Chicago AKGÜL ESRA,EZMECİ Fulya,Akman Berrin Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. (2020): 167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
MLA AKGÜL ESRA,EZMECİ Fulya,Akman Berrin Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. , 2020, ss.167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
AMA AKGÜL E,EZMECİ F,Akman B Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. . 2020; 167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
Vancouver AKGÜL E,EZMECİ F,Akman B Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. . 2020; 167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
IEEE AKGÜL E,EZMECİ F,Akman B "Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi." , ss.167 - 184, 2020. 10.30900/kafkasegt.701585
ISNAD AKGÜL, ESRA vd. "Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi". (2020), 167-184. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.701585
APA AKGÜL E, EZMECİ F, Akman B (2020). Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 7(2), 167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
Chicago AKGÜL ESRA,EZMECİ Fulya,Akman Berrin Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 7, no.2 (2020): 167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
MLA AKGÜL ESRA,EZMECİ Fulya,Akman Berrin Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, vol.7, no.2, 2020, ss.167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
AMA AKGÜL E,EZMECİ F,Akman B Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2020; 7(2): 167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
Vancouver AKGÜL E,EZMECİ F,Akman B Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2020; 7(2): 167 - 184. 10.30900/kafkasegt.701585
IEEE AKGÜL E,EZMECİ F,Akman B "Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi." KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 7, ss.167 - 184, 2020. 10.30900/kafkasegt.701585
ISNAD AKGÜL, ESRA vd. "Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve öğretim elemanlarının "öğretmenlik uygulaması" sürecinde yaşadıkları zorlukların incelenmesi". KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 7/2 (2020), 167-184. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.701585