Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 207 - 228 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30900/kafkasegt.749388 İndeks Tarihi: 29-07-2022
Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi
Öz: Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin oyun zamanını planlama, oyunu başlatma ve sürdürme, oyundaüstlenilen roller ve oyun zamanını sonlandırma süreçlerine yönelik yaptıkları faaliyetlerin incelenmesiamaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubu gönüllüve işbirliğine açık Erzurum ili merkezinde resmî bağımsız anaokullarında görev yapan 14 okul öncesiöğretmeninden oluşmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemikullanılmıştır. Çalışmanın verileri 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Araştırmadaveriler, araştırmacılar tarafından hazırlanmış ve uzman görüşü alınarak düzenlenmiş yarı yapılandırılmışgörüşme formu ve gözlem kayıt çizelgesi ile elde edilmiştir. Gözlemler, öğretmenlerin sınıflarındagerçekleştirilmiştir. Her öğretmen için aynı hafta içerisinde iki kez oyun zamanı süreleri gözlemlenmiştir.Gözlemlerin tamamlanmasının ardından öğretmenlerle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler,öğretmenlerden randevu alınarak, okul ortamında uygun bir alanda yapılmıştır. Görüşmeler yaklaşık 20-30dakika arasında sürmüştür. Elde edilen veriler betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Öğretmenlerin oyunzamanı süreçlerinin gözlemlerinden ve görüşmelerden elde edilen sonuçlar birlikte incelendiğinde öğretmenlerinoyun zamanına yönelik planlama yapıldığına ilişkin verdikleri yanıtlar gözlemlerde ortaya çıkmamıştır.Öğretmenlerin görüşmelerde çocuklarla oyun oynadıkları, onlar davet ettiklerinde katıldıkları yanıtlarıkaydedilmiş ancak gözlemler boyunca öğretmenlerin etkin şekilde oyun oynamadıkları gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelime: Investigating The Play Time Activities in Kindergartens
Öz: This study aimed to examine preschool teachers’ activities in regards to planning, initiating, continuing and ending play time as well as their roles during playtime. Case study, one of the qualitative research models, was used in the study. The study group consisted of 14 voluntary preschool teachers, who were open to cooperation, employed in state certified private kindergartens in the center of Erzurum. Purposeful convenient sampling method was used to determine the study group. The study data were collected in the spring term of 2018-2019 academic year by using an observation chart and a semi-structured interview form prepared by the researchers in line with expert opinion. Observations were carried out in teachers’ classes and playtime periods were observed twice within the same week for each teacher. After the observations were completed, interviews were held with the teachers. Interviews were organized in a suitable area in the school setting by first making appointments with the teachers. Interviews lasted for about 20-30 minutes. The obtained data were analyzed through descriptive analysis. Examination of the results obtained from observing teachers’ play time processes and results obtained from the interviews showed that the responses provided by the teachers during the interviews regarding the planning of playtime were not consistent with the behaviors they displayed during the observations. Although teachers stated in the interviews that they played games with the children and they joined the games when invited, the observations showed that they did not actively play with the children.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aksoy, A. ve Aksoy, M. B. (2018). Blok oyunlarına ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (KÜSBD), 8(2), 397-414.
- Aktulun, Ö., Can Yaşar, M., Karaca, N. H., Akyol, T., Şenol, F. B., ve Kaya, Ü. Ü. (2018). Çocukların öğrenme merkezlerinde oyun tercihlerinin incelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 30-45.
- Alat, Z., Akgümüş, Ö., ve Cavalı, D. (2012). Okul öncesi eğitimde açık hava etkinliklerine yönelik öğretmen tutum ve uygulamaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 47-62.
- Almon, J. ve Miller, E. (2011). The crisis in early education. Alliance for childhood. www.teachingwithlove.com/Case%20for%20recess/The%20Crisis%20in%20Early%20Educat ion.pdf sayfasından erişilmiştir (2019, 20 Aralık)
- And, M. (2007). Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Ashiabi, G. S. (2007). Play in the preschool classroom: Its socioemotional significance and the teacher’s role in play. Early Childhood Education Journal, 35(2), 199-207.
- Aysu, B. ve Aral, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme merkezleri hakkındaki görüş ve uygulamalarının incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 24(5), 25-61.
- Bluiett, T. E. (2009). Sociodramatic play and potentials of early language development of preschool children (Unpublished doctoral dissertation). Alabama: Alabama University.
- Boss, F. (2014). Child development and early stimulation and learning resources. Save The Children, UK. https://media-openideo-rwd.oiengine.com/attachments/3611160a-ef59-41c7-8b39- 22e239ac8f4f.pdf pdf sayfasından erişilmiştir (2020, 29 Mayıs)
- Brown, W. H., Odom, S. L., ve Conroy, M. A. (2001). An intervention hierarchy for promoting young children's peer interactions in natural environments. Topics in Early Childhood Special Education, 21(3), 162-175.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. baskıdan çeviri). (çev. eds. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
- Çakır, A. (2011). Okul öncesinde ilgi köşelerinin düzenlenmesinin ve kullanılmasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale: Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi.
- Çelebi, E. (2017). Okul öncesi çocuklarının sınıflarında yapılandırdıkları öğrenme merkezlerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 733-746.
- Demirci, F. G. ve Şıvgın, N. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme merkezleri ile ilgili uygulama ve görüşleri. Electronic Turkish Studies, 12(18), 271-292.
- Demirdalıç, A. (2003). Çorum il merkezinde okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin oyun etkinliklerini, planlama, uygulama ve oyuncak seçimi kullanımı becerilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
- Diamond, A., Barnett, W. S., Thomas, J., ve Munro, S. (2007). Preschool program improves cognitive control. Science, 318, 1387-1388.
- Edwards, S. ve Cutter-Mackenzie, A. N. (2011). Environmentalising early childhood education curriculum through pedagogies of play. Australasian Journal of Early Childhood, 36(1), 51- 59.
- Erşan, Ş. (2011). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin ilgi köşelerinde serbest oyun etkinlikleriyle ilgili görüş ve uygulamalarının incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi.
- Ertürk, G. (2013). Öğretmen çocuk etkileşimi ile çocukların öz düzenleme becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
- Fleer, M. (2015). Pedagogical positioning in play–teachers being inside and outside of children's imaginary play. Early child development and care, 185(11-12), 1801-1814.
- Göncü, A. ve Gaskins, S. (2012). Comparing and extending Piaget’s and Vygotsky’s understandings of play: Symbolic play as individual, sociocultural, and educational interpretation. The Oxford handbook of the development of play, www.researchgate.net/publication/286789220_Comparing_and_Extending_Piaget's_and_Vyg otsky's_Understandings_of_Play_Symbolic_Play_as_Individual_Sociocultural_and_Education al_Interpretation sayfasından erişilmiştir (2020, 09 Mart)
- Güler, T. (2007). Erken çocukluk döneminde “oyun planlama” modeli. Eğitim ve Bilim, 32(143), 117- 128.
- Gürpınar, H. A. (2006). Okulöncesi öğrenimine devam eden çocukların tercih ettikleri ilgi köşeleri ve tercih etme nedenleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- Hadley, E. (2002). Playful disruptions. Early Years: An International Journal of Research and Development, 22(1), 9-17.
- Howes, C., Hamilton, C. E., ve Matheson, C. C. (1994). Children's relationships with peers: Differential associations with aspects of the teacher‐child relationship. Child development, 65(1), 253-263.
- Jones, E. ve Reynolds, G. (2015). The play's the thing: Teachers' roles in children's play. Teachers College Press. https://books.google.com.tr/books/about/The_Play_s_the_Thing.html?id=bVlegoHtB0MC&re dir_esc=y sayfasından erişilmiştir (2020, 09 Ağustos)
- Jung, J. (2013). Teachers’ roles in infants’ play and its changing nature in a dynamic group care context. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 187-198.
- Keleş, S., Yurt, Ö., ve Kandır, A. (2018). Kültürel-tarihsel kuram’a göre “mış gibi oyunlar”: Okul öncesi öğretmenlerinin eğilimlerinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 265-285.
- Kontos, S. (1999). Preschool teachers’ talk, roles, and activity settings during free play. Early Childhood Research Quarterly, 14(3), 363-382.
- Manning-Morton, J. ve Thorp, M. (2003). Key times for play: The first three years. McGraw-Hill Education (UK). https://books.google.com.tr/books/about/Key_Times_For_Play.html?id=SYvlAAAAQBAJ&r edir_esc=y sayfasından erişilmiştir (2020, 09 Ağustos)
- Meacham, S., Vukelich, C., Han, M., ve Buell, M. (2014). Preschool teachers’ questioning in sociodramatic play. Early Childhood Research Quarterly, 29(4), 562-573.
- MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Http://Tegm.Meb.Gov.Tr/Dosya/Okuloncesi/OoproramPdf sayfasından erişilmiştir (2014, 20 Ekim)
- Meran, S. (2019). Turkish early childhood pre-service teachers’beliefs about free play and teacher roles in free play. Master Dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. baskıdan çeviri). (çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. National Association for the Education of Young Children (NAEYC). (2008). Early childhood mathematics: Promoting good beginnings. Washington, DC: NAEYC.
- Neuman, S. B., Copple, C., ve Bredekamp, S. (2004). Learning to read and write: Developmentally appropriate practices for young children. National Association for the Education of Young Children. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globallyshared/downloads/PDFs/resources/position-statements/PSREAD98.PDF sayfasından erişilmiştir (2019, 20 Ağustos).
- Norris, D. J., Dunn, L., ve Eckert, L. (2003). Reaching for the stars: Center validation study final report. Stillwater, OK, and Norman, OK: Early Childhood Collaborative of Oklahoma.
- Ogelman, H. G. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında serbest zaman etkinliklerinin gözlemlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 125- 138.
- Ogelman, H. G., ve Karakuzu, E. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programında belirtilen öğrenme merkezlerinin uygulamaya yansımalarının incelenmesi: Aydın ili örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2) 73-98.
- Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 323-343.
- Özdemir, S. (2014). 5-6 Yaş grubu çocukların serbest zaman etkinliklerindeki oyun ve oyuncak tercihlerinin incelenmesi. Journal of Educational Science, 2(2), 1-15.
- Özgünlü, M. (2015). Çocukların oyunları esnasında öğretmenin üstlendiği roller ile öğretmenin oyun tanımı arasındaki ilişki üzerine nitel bir çalışma. I. Uluslararası Türk Dünyası Çocuk Oyun ve Oyuncakları Kurultayı Tam Metin Bildiri Kitabı,(1), 611-622.
- Özsırkıntı, D., Akay, C. ve Bolat, E. Y. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331.
- Özyürek, A. ve Aydoğan, Y. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin serbest zaman etkinliklerine ilişkin uygulamalarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 41- 58.
- Özyürek, A., ve Kılınç, N. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğrenme merkezlerinin çocukların serbest oyun davranışları üzerine etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 125-138.
- Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. baskıdan çeviri, çev. ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
- Pellegrini, A. D. ve Galda, L. (1993). Ten years after: A reexamination of symbolic play and literacy research. Reading Research Quarterly, 28(2), 163-175.
- Ramazan, O., Çiftçi, H. A., ve Tezel, M. (2018). Okul öncesi sınıflarındaki öğrenme merkezlerinin durumunun belirlenmesi ve öğretmenlerin öğrenme merkezleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(2), 213-233.
- Resnick, M. (2016). Pre-service student-teachers' perceptions of play in the early childhood classroom after research analysis with discussion-case application: A sequential explanatory mixed methods approach. https://rdw.rowan.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1584&context=etd sayfasından erişilmiştir (2020, 12 Ağustos).
- Saracho, O. N. (2002). Teachers' roles in promoting literacy in the context of play. Early Child Development and Care, 172(1), 23-34.
- Sarama, J. ve Clements, D. (2009). Building blocks and cognitive building blocks: Playing to know the world mathematically. American Journal of Play, 1(3), 313–37.
- Sevinç, M. (2004). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Singer, E., Nederend, M., Penninx, L., Tajik, M., ve Boom, J. (2013). Teacher’s role in supporting young children’s level of play engagement. Early Child Development and Care, 184(8), 1233- 1249.
- Tarman, B. ve Tarman, İ. (2011). Teachers' involvement in children's play and social interaction. Elementary Education Online, 1(10), 325-337.
- Trawick-Smith, J. ve Dziurgot, T. (2011). Good-fit’ teacher–child play interactions and the subsequent autonomous play of preschool children. Early Childhood Research Quarterly, 26(1), 110-123.
- Tsai, C. Y. (2015). Am I interfering? Preschool teacher participation in children play. Universal Journal of Educational Research, 3(12), 1028-1033.
- Tuğrul, B. (2017). Dünya oyunun gücünde uzlaştı şimdi bu gücü çocukların yararına kullanma zamanı: Hadi Türkiye... Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(2), 259-266.
- Tuğrul, B., Boz, M., Uludağ, G., Aslan, Ö. M., Çelik, S. S., ve Çapan, A. S. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların okuldaki oyun olanaklarının incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(2), 185-198.
- Tuğrul, B., Metin-Aslan, Ö., Ertürk, H. G., ve Altınkaynak, Ş. (2014). Anaokuluna devam eden 6 yaşındaki çocuklar ile okul öncesi öğretmenlerinin oyun hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 97-116.
- Vu, J. A., Han, M., ve Buell, M. J. (2015). The effects of in-service training on teachers’ beliefs and practices in children's play. European Early Childhood Education Research Journal, 23(4), 444-460.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | KOÇYİĞİT S, FIRAT Z (2020). Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. , 207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
Chicago | KOÇYİĞİT Sinan,FIRAT ZEHRA SAADET Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. (2020): 207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
MLA | KOÇYİĞİT Sinan,FIRAT ZEHRA SAADET Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. , 2020, ss.207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
AMA | KOÇYİĞİT S,FIRAT Z Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. . 2020; 207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
Vancouver | KOÇYİĞİT S,FIRAT Z Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. . 2020; 207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
IEEE | KOÇYİĞİT S,FIRAT Z "Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi." , ss.207 - 228, 2020. 10.30900/kafkasegt.749388 |
ISNAD | KOÇYİĞİT, Sinan - FIRAT, ZEHRA SAADET. "Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi". (2020), 207-228. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.749388 |
APA | KOÇYİĞİT S, FIRAT Z (2020). Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 7(2), 207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
Chicago | KOÇYİĞİT Sinan,FIRAT ZEHRA SAADET Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 7, no.2 (2020): 207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
MLA | KOÇYİĞİT Sinan,FIRAT ZEHRA SAADET Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, vol.7, no.2, 2020, ss.207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
AMA | KOÇYİĞİT S,FIRAT Z Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2020; 7(2): 207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
Vancouver | KOÇYİĞİT S,FIRAT Z Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi. KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ. 2020; 7(2): 207 - 228. 10.30900/kafkasegt.749388 |
IEEE | KOÇYİĞİT S,FIRAT Z "Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi." KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 7, ss.207 - 228, 2020. 10.30900/kafkasegt.749388 |
ISNAD | KOÇYİĞİT, Sinan - FIRAT, ZEHRA SAADET. "Anaokullarında uygulanan oyun zamanı etkinliklerinin incelenmesi". KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ 7/2 (2020), 207-228. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.749388 |