Yıl: 2021 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 124 - 131 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.31067/acusaglik.834057 İndeks Tarihi: 07-07-2021

The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing

Öz:
Purpose: It is seen that male student nurses encounter gender-based barriers during their professional experiences. Our aim wasto evaluate the perspective of pregnant women of male students in the maternity clinic.Methods and Materials: The study was conducted March 2019- August 2019 with 421 volunteer pregnant women in thePerinatology Clinic of Trakya University Hospital. The sociodemographic characteristics of the pregnant women were recorded.In order to evaluate the perspectives of the pregnant women of male student nurses, 30 questions consisting of three partswere asked.Results: When asked whether male nurses should work in maternity wards, 61.99% of the pregnant women answered ‘no.’ Whenasked whether male students should participate in active maternal and neonatal care in maternity wards, 60.09% of pregnantwomen said ‘No.’ Three-quarters (77.67%) of the pregnant women thought that male student nurses could communicate easilywith their husbands, and 71.49% believed their husbands would feel more comfortable with male nurses outside the delivery room.Conclusion: Our study contributed to a better understanding of the approach to male student nurses in obstetrics clinics. As aresult of Turkey’s cultural structure, male students face gender-based prejudices. Changing the social environment in nursingis a difficult process to influence the value judgments of society. We may not have enough time to change the perspectiveof societies, it may take many years. Students should be encouraged to become nurses who are professionals. Socioculturallyequipping student nurses and making them resistant to psychological attrition will encourage them to perform their professionthrough ownership.
Anahtar Kelime:

GEBELERİN PERSPEKTİFİNDEN, KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ’NDE, ERKEK ÖĞRENCİLERE BAKIŞ

Öz:
Amaç: Erkek hemşirelik öğrencilerinin, mesleki deneyimleri sırasında cinsiyete dayalı engellerle karşılaştıkları görülmektedir. Amacımız, doğum kliniğinde erkek öğrencilere gebelerin bakış açısını değerlendirmektir. Yöntem: Çalışmamız Mart 2019- Ağustos 2019’da, Trakya Üniversitesi Hastanesi Perinatoloji kliniğinde interne edilen 421 gönüllü gebeyle yapıldı. Gebelere sosyodemografik özellikleri ve erkek hemşirelik öğrencilerine bakış açılarını değerlendirmek üzere, üç bölümden oluşan 30 soru soruldu. Bulgular: Erkek hemşireler doğum servislerinde çalışmalı mı sorusuna; gebelerin %61.99’u hayır cevabını verdi. Doğum servislerinde aktif maternal ve yenidoğan bakımlarına katılmalı mı sorularının cevaplarıysa %60.09 ‘’hayır’’dı. Erkek öğrencilerin; doğum servislerinde, diğer gebelerden tepki alacağını düşünenlerin oranı %78.14, gebelerin eşlerinden tepki alacağını belirtenler %77.90’dı. Gebelerin %77.67’si eşlerinin; erkek hemşirelik öğrencilerine, babalara düşen maternal ve yenidoğan bakımıyla ilgili sorularda, daha kolay iletişim kurduklarını belirttiler. Gebelerin 71.49%’u doğum sırasında, doğumhane dışında bekleyecek babaların, yanlarında erkek hemşireler olursa, kendilerini güvende hissedeceklerini belirtti. Sonuçlar: Bu çalışma, doğum kliniklerindeki erkek hemşirelik öğrencilerine yaklaşımın daha iyi anlaşılmasına ve karşılaştıkları engelleri gebelerin bakış açısıyla görebilmemize katkı sağladı. Türkiye’nin sosyokültürel yapısının sonucu olarak; erkek öğrencilerin cinsiyete dayalı önyargılarla karşılaşıldığını gösterdi. Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım hizmetleri için kadın hemşireler tercih edilmektedir. Toplumda, sosyal ortamın değiştirilmesi, toplumun değer yargılarına etki edilebilmesi zor bir süreçtir. Toplumların bakış açısının değişmesi için sürecek uzun yıllar için, yeterli zamanımız olmayabilir. Hemşirelik öğrencilerini; sosyokültürel donanımlı, manevi yıpranmalara dayanıklı; mesleği sahiplenen hemşireler olarak yetişmelerine destek olunmalıdır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Keogh B, O’Lynn C. Male nurses’ experiences of gender barriers: Irish and American perspectives. Nurse Educ. 2007;32:256-9. [CrossRef]
  • 2. Chesler P. Women and madness: Chicago Review Press; 2018.
  • 3. Stott A. Issues in the socialisation process of the male student nurse: implications for retention in undergraduate nursing courses. Nurse educ today. 2004;24:91-7. [CrossRef]
  • 4. Aynacı G, Gulmez H. Looking at Male Nurse Discrimination among Nursing Students with O’Connor Finger-Dexterity Test. J Men’s Health. 2019;15:e30-e9. [CrossRef]
  • 5. Hung CA, Wu PL, Liu NY, Hsu WY, Lee BO, Pai HC. The effect of gender‐ friendliness barriers on perceived image in nursing and caring behaviour among male nursing students. J Clin nurs. 2019;28:1465- 72. [CrossRef]
  • 6. Zahid AZM, Ismail Z, Abdullah B, Daud S. Gender bias in training of medical students in obstetrics and gynaecology: a myth or reality? Euro J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2015;186:17-21. [CrossRef]
  • 7. Newham JJ, Alderdice F. If gender matters in maternity care, does it matter in maternity care research? J Reprod Infant Psychol. 2017;35:209-11. [CrossRef]
  • 8. Darwin Z, Galdas P, Hinchliff S, Littlewood E, McMillan D, McGowan L, et al. Fathers’ views and experiences of their own mental health during pregnancy and the first postnatal year: a qualitative interview study of men participating in the UK Born and Bred in Yorkshire (BaBY) cohort. BMC Pregnancy Childbirth. 2017;17:45. [CrossRef]
  • 9. Çelik As, Pasinlioğlu T, Çilek M, Çelebi A. Kadın Doğum Servislerinde Yatan Hastaların Erkek Hemşireler Hakkındaki Düşüncelerinin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;15:254-61.
  • 10. Aiken LH, Sloane DM, Bruyneel L, Van den Heede K, Sermeus W, Consortium Rc. Nurses’ reports of working conditions and hospital quality of care in 12 countries in Europe. Int J Nurs Stud. 2013;50:143- 53. [CrossRef]
  • 11. Deave T, Johnson D, Ingram J. Transition to parenthood: the needs of parents in pregnancy and early parenthood. BMC Pregnancy Childbirth. 2008;8:30. [CrossRef]
  • 12. Alden KR, Lowdermilk DL, Cashion MC, Perry SE. Maternity and women’s health care-E-book: Elsevier Health Sciences; 2013.
  • 13. Begley CM. Great fleas have little fleas’: Irish student midwives’ views of the hierarchy in midwifery. J Adv Nurs. 2002;38:310-7. [CrossRef]
  • 14. Kouta C, Kaite CP. Gender discrimination and nursing: α literature review. J Prof Nurs. 2011;27:59-63. [CrossRef]
  • 15. MacWilliams BR, Schmidt B, Bleich MR. Men in nursing. AJN The Am J Nurs. 2013;113:38-44. [CrossRef]
  • 16. Shin G, Kim S, Lee YK. Experiences of Male Nursing Students in Simulation Training for Maternal and Child Nursing Care. Clin Simulation in Nurs. 2017;13:95-101. [CrossRef]
  • 17. Finlayson K, Downe S, Vogel JP, Oladapo OT. What matters to women and healthcare providers in relation to interventions for the prevention of postpartum haemorrhage: a qualitative systematic review. PloS one. 2019;14:e0215919. [CrossRef]
  • 18. Amir H, Abokaf H, Levy YA, Azem F, Sheiner E. Bedouin women’s gender preferences when choosing obstetricians and gynecologists. J immigr minor health. 2018;20:51-8. [CrossRef]
APA AYNACI G (2021). The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. , 124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
Chicago AYNACI GÜLDEN The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. (2021): 124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
MLA AYNACI GÜLDEN The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. , 2021, ss.124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
AMA AYNACI G The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. . 2021; 124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
Vancouver AYNACI G The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. . 2021; 124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
IEEE AYNACI G "The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing." , ss.124 - 131, 2021. 10.31067/acusaglik.834057
ISNAD AYNACI, GÜLDEN. "The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing". (2021), 124-131. https://doi.org/10.31067/acusaglik.834057
APA AYNACI G (2021). The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
Chicago AYNACI GÜLDEN The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12, no.1 (2021): 124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
MLA AYNACI GÜLDEN The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.12, no.1, 2021, ss.124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
AMA AYNACI G The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021; 12(1): 124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
Vancouver AYNACI G The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021; 12(1): 124 - 131. 10.31067/acusaglik.834057
IEEE AYNACI G "The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing." Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12, ss.124 - 131, 2021. 10.31067/acusaglik.834057
ISNAD AYNACI, GÜLDEN. "The Perspective of Pregnant Women of Male Student Nurses in Obstetrics and Women’s Health Nursing". Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12/1 (2021), 124-131. https://doi.org/10.31067/acusaglik.834057