Yıl: 2020 Cilt: 49 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 113 - 128 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37669/milliegitim.780722 İndeks Tarihi: 29-07-2022

COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME

Öz:
Küreselleşmiş günümüz dünyasında toplumlar birbirlerine ekonomik,sosyal, siyasal ve teknolojik sebeplerle bağlanmış durumdadır. Bu sıkı sıkıyabağlanma durumunun bir sonucu olarak, ülkeler arası her türlü maddi ve kültürel alışveriş artmıştır. Bu alışveriş ve ulusal sınırların ötesine taşma durumu herzaman olumlu yönde gerçekleşmemektedir. Son günlerde yaşanılan Covid-19salgını buna bir örnektir. Çeşitli nedenlerle ülkeler arası seyahatlerin yoğunluğu,bu yoğunluk kapsamında gerçekleştirilen temaslar, maalesef Covid-19 hastalığının uluslararası düzeyde yayılmasını hızlandırmış, ülkeler daha ne olduğunuanlamadan kendilerini bu hastalığın pençesinde bulmuşlardır. Wuhan’da türeyen bu hastalığın tüm dünyaya yayılması ve Dünya Sağlık Örgütü tarafındanpandemi olarak ilan edilmesi kaçınılmaz olmuştur. Bunun sonucu olarak, hayatherkes için olağanın dışında seyretmeye başlamış, tüm sektör ve sistem işleyişleri hızlı bir değişime uğramıştır. Bu değişim eğitim sistemlerinde, öğrenme ve öğretmenin internet temelli uzaktan yürütülmesi şeklinde görülmüştür. Başlangıçta küçük ölçekli olsa da, salgın nedeniyle eğitime uzun süre ara veren ülkelerinsayısı her geçen gün artmıştır. Genel tarama yönteminin kullanıldığı bu betimselçalışmada, Covid-19 salgınının Türkiye’de ve dünyada eğitim sürecine etkileriile ülkelerin benimsedikleri uzaktan eğitim yaklaşımları, pandemi ilan tarihi ileokulların kapanma tarihleri arası dikkate alınarak incelenmiştir.
Anahtar Kelime:

URGENT AND COMPULSORY MOVE TO DISTANCE EDUCATION UPON COVID-19: A GENERAL EVALUATION

Öz:
In today’s globalized world, societies are connected to each other with economic, social, political and technological reasons. As a result of this close-knit situation, all kinds of material and cultural exchanges between countries have increased. This exchange and overflowing beyond national borders is not always positive. The Covid-19 outbreak in recent days is an example of this. The intensity of inter-country travels for various reasons, the contacts within the scope of this density have unfortunately accelerated the spread of Covid-19 disease at the international level, and countries have found themselves in the grip of this disease before they realize what is happening. It has been inevitable for this disease, which is derived in Wuhan, to spread all over the world and to be declared as a pandemic by the World Health Organization. As a result, life has started to be unusual for everyone, and the entire sector and system operations have undergone a rapid change. This change has showed itself in education systems as the remote execution of learning and teaching is based on information technologies. Although initially small, the number of countries that interrupt education for a long time has increased day by day. In this descriptive study where general survey method has been used, the effects of Covid-19 outbreak on education in Turkey and in the World, and distance education approaches adopted by countries have been investigated
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • CASARES, J. E. (2020). Public Education’s Response to the Coronavirus (COVID-19) Pandemic. https://www.ncsl.org/research/education/public-education-response-to-coronavirus-covid-19.aspx 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • DEUTSCHE Welle Türkçe (2020). Pandemi nedeniyle 10 milyon çocuğun eğitimi tehlikede. https://www.dw.com/tr/pandemi-nedeniyle-10-milyon-%C3%A7ocu%C4%9Fun-e%- C4%9Fitimi-tehlikede/a-54155065 01 Ağustos 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • GALL, D.M., Gall, P.J., & Borg, W.R. (2007). Educational Research: An Introduction. Boston, MA: Pearson.
  • HENRY, N. (2020). The COVID-19 pandemic is giving Edtech an impromptu litmus test in African states. https://weetracker.com/2020/03/30/covid-19-provides-edtech-test-in-africa/ 13 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • HOSTA, S. (2020). UNICEF ve Microsoft, COVID-19 salgınının yol açtığı eğitim krizine müdahale etmek için küresel bir eğitim platformu kuruyor. https://turkey.un.org/tr/42226-unicef-ve-microsoft-covid-19-salgininin-yol-actigi-egitim-krizine-mudahale-etmek-icin-kuresel 01 Ağustos 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • ILO (2020). ILO Sectoral Brief. COVID-19 and the education sector. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo-ankara/documents/briefingnote/ wcms_742726.pdf 12.05.2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • JALLI, N. (2020). Lack of internet access in Southeast Asia poses challenges for students to study online amid COVID-19 pandemic. https://theconversation.com/lack-of-internet-access-in-southeast-asia-poses-challenges-for-students-to-study-online-amid-covid-19-pandemic-133787 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • LEVINA, M. (2020). Central Asia countries switch to remote learning amid COVID-19 outbreak. https://www.timesca.com/index.php/news/26-opinion-head/22322-central-asia-countries-switch-to-remote-learning-amid-covid-19-outbreak 12 Nisan 2020’de alıntılanmıştır.
  • MACVICAR, A. (2020). Calgary school boards transition to online learning during COVID-19 pandemic. https://globalnews.ca/news/6754671/calgary-school-boards-transition-online-learning-covid-19-pandemic-coronavirus/ 13 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • MEB (2020). İdari İzin. https://maol.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_03/16140039_idari_ izin.pdf 15 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • MSHVIDOBADZE, T., & Gogoladze, T. (2012). About web-based distance learning. International Journal of Distributed and Parallel Systems (IJDPS), 3 (3), 133-143. DOI: 10.5121/ijdps.2012.3313
  • MOTIEJŪNAİTĖ-Schulmeister, A., & Crosier, D. (2 Nisan 2020). How is Covid-19 affecting schools in Europe? https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/how-covid-19-affecting-schools-europe_en 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • PINAR, Ö. (2020). Koronavirüs (Covid-19): İtalya’da virüsten ölenlerin sayısı 107’ye çıktı, okullar 15 Mart’a kadar kapatıldı, maçlar seyircisiz oynanacak. https://www.bbc.com/turkce/ haberler-dunya-51733267 5 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • PUNCH, F. K. (2005). Çeviren: Bayrak, D., Arslan, H.B. ve Akyüz, Z. Sosyal Araştırmalara Giriş, Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Sayısal Kitabevi, Ankara
  • REIMERS, F. M., & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020, OECD Library. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/ files/framework_guide_v4_tr.pdf 12 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • SECON, H., Woodward, A., & Mosher, D. (2020). A comprehensive timeline of the new coronavirus pandemic, from China’s first COVID-19 case to the present. Business Insider. https:// www.businessinsider.com/coronavirus-pandemic-timeline-history-major-events-2020-3 4 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • SMALLEY, A. (2020). Higher education responses to coronavirus (COVID-19). https://www.ncsl. org/research/education/higher-education-responses-to-coronavirus-covid-19.aspx#ED 12 Nisan 2020’de alıntılanmıştır.
  • SOFRONEEV, E. (2020). High alert due to coronavirus introduced throughout Russia. https:// tass.ru/obschestvo/8027563 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • ŞAHİN İpek, D., Çetinkaya Aydın, G., Çelikdemir, K., Demirci Celep, N. & Sunar, S. (2020). COVID-19 Sürecinde Eğitim Uzaktan Öğrenme, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ed: Emin Karip, Analiz Dizisi:7, Ağustos 2020, Türk Eğitim Derneği, Ankara. https://tedmem.org/ yayin/covid-19-surecinde-egitim-uzaktan-ogrenme-sorunlar-cozum-onerileri 13 Ağustos 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • THE WORLD BANK (2020). How countries are using edtech (including online learning, radio, television, texting) to support access to remote learning during the COVID-19 pandemic. https://www.worldbank.org/en/topic/edutech/brief/how-countries-are-using-edtech-to-support-remote-learning-during-the-covid-19-pandemic 14 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • TODD, G. (2020). COVID-19 and the education systems in Tanzania: Brainstorming for a true ed-tech disruption? (Part II). https://blogs.worldbank.org/education/covid-19-and-education-systems-tanzania-brainstorming-true-ed-tech-disruption-part-ii?CID=WBW_ AL_BlogNotification_EN_EXT&fbclid=IwAR1vdN45Ch0ddSRmz2grJpsKbXKdH0Tg5ZU8oHepwukHNZI-3rIur51Zhb0 10 Ağustos 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • VERIAVA, F. (29 Mart 2020). Education must continue throughout the pandemic. https://www. dailymaverick.co.za/article/2020-03-29-education-must-continue-throughout-the-pandemic/ 13 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • UNESCO (2020a). School closures caused by Coronavirus (Covid-19). https://en.unesco.org/ covid19/educationresponse 11 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • UNESCO (2020b). Alternative solutions to school closure in Arab countries to ensuring that learning never stops Covid-19 education response. Education 2030, 1-7.
  • UNESCO (2020c). Covid-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse 12 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • UNESCO (2020d). Resources for parents and teachers: Motivating and supporting children during remote learning. https://en.unesco.org/news/resources-parents-and-teachers-motivating-supporting-children-during-remote-learning 12 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • UNESCO (2020e). CapED launches COVID-19 Education Responses in 17 countries. https:// en.unesco.org/news/caped-launches-covid-19-education-responses-17-countries 12 Ağustos 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • WILSON, R., & Mude, W. (2020). Australian schools are closing because of coronavirus, but should they be? https://theconversation.com/australian-schools-are-closing-because-of-coronavirus-but-should-they-be-133432 12 Nisan 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • WHO (2020). WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19. https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-atthe-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 30 Mart 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÖK (2020a). Basın Açıklaması. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx 15 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÖK (2020b). YÖK, Engelli Öğrencilerin Uzaktan Eğitimde Yaşadığı Sıkıntılara Yönelik Harekete Geçti. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/engelli-ogrenciler-icin-uzaktan-egitim.aspx 10 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÖK (2020c). YÖK’ten Üniversitelerdeki Sınavların Yüz Yüze Gerçekleştirilmeyeceğine İlişkin Karar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/yok-ten-sinavlara-iliskin-karar.aspx 12 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÖK Dersleri Platformu (2020). Yükseköğretim Kurumları Dersleri. https://yokdersleri.yok.gov. tr/ 01 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştır.
  • YÜZBAŞIOĞLU, N. (2020). Kovid-19 salgını dünya genelinde uzaktan ve sanal eğitimi zorunlu kıldı. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/kovid-19-salgini-dunya-genelinde-uzaktan-ve-sanal-egitimi-zorunlu-kildi/1814237 18 Mayıs 2020 tarihinde alıntılanmıştı
APA EKEN O, Tosun N, TUZCU EKEN D (2020). COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. , 113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
Chicago EKEN OZCAN,Tosun Nilgün,TUZCU EKEN DERYA COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. (2020): 113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
MLA EKEN OZCAN,Tosun Nilgün,TUZCU EKEN DERYA COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. , 2020, ss.113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
AMA EKEN O,Tosun N,TUZCU EKEN D COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. . 2020; 113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
Vancouver EKEN O,Tosun N,TUZCU EKEN D COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. . 2020; 113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
IEEE EKEN O,Tosun N,TUZCU EKEN D "COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME." , ss.113 - 128, 2020. 10.37669/milliegitim.780722
ISNAD EKEN, OZCAN vd. "COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME". (2020), 113-128. https://doi.org/10.37669/milliegitim.780722
APA EKEN O, Tosun N, TUZCU EKEN D (2020). COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim, 49(1), 113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
Chicago EKEN OZCAN,Tosun Nilgün,TUZCU EKEN DERYA COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim 49, no.1 (2020): 113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
MLA EKEN OZCAN,Tosun Nilgün,TUZCU EKEN DERYA COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim, vol.49, no.1, 2020, ss.113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
AMA EKEN O,Tosun N,TUZCU EKEN D COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim. 2020; 49(1): 113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
Vancouver EKEN O,Tosun N,TUZCU EKEN D COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Milli Eğitim. 2020; 49(1): 113 - 128. 10.37669/milliegitim.780722
IEEE EKEN O,Tosun N,TUZCU EKEN D "COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME." Milli Eğitim, 49, ss.113 - 128, 2020. 10.37669/milliegitim.780722
ISNAD EKEN, OZCAN vd. "COVID-19 SALGINI İLE ACİL VE ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ: GENEL BİR DEĞERLENDİRME". Milli Eğitim 49/1 (2020), 113-128. https://doi.org/10.37669/milliegitim.780722