Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 26 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 121 - 129 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi
Öz: Amaç: Bu çalışmanın amacı, Muğla ili Fethiye ilçesinde örtüaltı domates yetiştiriciliği yapan üreticilerin pazarlama yöntemleri üzerine kooperatifleşme eğilimlerini incelemektir.Tasarım/Metodoloji/Yaklaşım: Çalışmada 100 domates üreticisi ile görüşülmüş ve üreticiler sahip oldukları örtü altı alana göre 3 gruba ayrılmışlardır. Veriler değerlendirilirken basit ortalamalar, yüzde hesapları, gruplar arası farklar ve Best-Worst analizleri kullanılmıştır.Bulgular: Üreticilerin genel olarak kooperatifçilik bilincinin ve kooperatifleşme isteğinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Yörede yaş meyve sebze kooperatifinin kurulmasında, pazarlama hizmetlerinde aktif olarak çalışmak isteyen üretici sayısı ve kurulacak kooperatife üye olmak isteyen üretici sayısının fazla olduğu belirlenmiştir. Üreticilerin, kooperatife üye olmak istemelerindeki en büyük neden fiyat ve pazarlama açısından avantaj sağlayacağını düşünmeleridir. Özgünlük/Değer: Domates üreticilerinin kooperatifçiliğe bakış açıları ortaya konulmuş ve kooperatifleşme eğilimleri incelenmiştir.
Anahtar Kelime: Determining Cooperative Tendencies of Tomato Farmers on Marketıng In Muğla
Öz: Purpose: The purpose of this study is to investigate the cooperative tendency of greenhouse tomato farmers in the Fethiye district of Muğla province.Design/Methodology/Approach: Data were collected from 100 tomato farmers and divided into groups according to the greenhouse area. Data were evaluated using simple means, percentage calculations, differences between groups and Best-Worst analysis.Findings: It has been determined that farmers of the general awareness of cooperatives and the desire to cooperate are high. If the fresh fruit and vegetable cooperative is established,many farmers want to work during to establish and marketing, actively. And many farmers want to be members. Farmers think that cooperatives have the advantage of price and marketing.Originality/Value: The perspectives of tomato farmers to cooperatives and cooperative tendencies have been analyzed.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Adanacıoğlu, H. (2017). Tarımsal Doğrudan Pazarlama Girişimlerinin Dünyadaki Gelişimi: Türkiye Açısından Bir Değerlendirme. IV. IBANESS Congress Series, (08-09 Nisan Russe / Bulgaria), 733-745 ss.
- AKİB, (2017). Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (AKİB) Çalışma Raporu 2017, Yenşehir Mersin, S:22.
- Aktaş Çimen, Z. (2001). Antalya İl Kumluca İlçesindeki Sera Üretcilerinin Pazarlama Sorunları. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (1) 2001, 1-14.
- Altıntaş ve Yalçın, (2007). Tokat İli Erbaa Ovasında Tarım İşletmelerinin Ekonomik Analizi ve İşletmelerin Başarısını Etkileyen Faktörlerin Ortaya Konulması, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 2007, 24 (2), 33-42.
- Çakmaklı, Ü. (2004). Türkiye'de E-Tarımsal Ticaret Potansyel. Akademik Gıda Dergisi 5(2): 34-40.
- Daka, K., Gül, A., Engindeniz, S. (2012). Muğla İlinde Seralarda Dışsatıma Yönelik Domates Üretimi ve Pazarlaması. Ege Üniv.üersitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 49 (2): 175-185.
- Eral, G., Vehd, H. E. (2013). Nicel Verilerin Yer Aldığı Bağımsız ve Bağımlı Gruplarda Uygulanan İstatistiksel Yöntemler. Çocuk Dergisi 13(4):138-140.
- Erdal, G. (2006). Tarımsal Ürünlerde Üretim – Fiyat İlişkisinin Koyck Yaklaşımı İle Analizi (Domates Örneği). Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 23 (2):17-24.
- Everest, B., Yercan, M. (2015). Kooperatif Ortaklarının Kooperatif Yönetimine Katılma Durumları ve Eğilimleri: Tarım Kredi Kooperatifleri Balıkesir Bölge Birliği Örneği, SESSION 5C: Çevre ve Tarım Ekonomisi, Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, s. 519-526.
- Güvenç, İ. (2019). Türkiye'de Domates Üretimi, Dış Ticaret ve Rekabet Gücü. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi 22(1): 57-61.
- Hasdemir, M., Hasdemir, M. (2015). Türkiye'de Baklagil Üretiminde Sürdürülebilirilik Açısından Etkili Faktörlerin Analiz. Internatıonal Conference On Eurasıan Economıes, 250-256
- İnan, H. (2006). Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği. Avcı Ofset. İstanbul. s.318-322.
- Kadanalı, E., Saklıca, A., Dağdemir, V. (2008). Erzurum İli Uzundere İlçesinde Serada Hıyar ve Domates Üretim Maliyeti Ve Pazarlama Yapısı. VIII. Tarım Ekonomisi Kongresi, Bursa.
- Kaya, N., Çoker, S., Kınıklı, F., Yercan, M. (2019). Çiftçilerin Kooperatifçiliğe Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma: Ağrı ve Eskişehir İlleri Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi, 25 (2): 219-230.
- Kazak, G., Özşenler, S., Artukoğlu, M. M., Yıldız, Ö. (2018). Sanayi Domatesi Üretimi ve Pazarlamasında Karşılaşılan Sorunlar: İzmir İli Torbalı İlçesi Örneği. Tarım Ekonomisi Dergisi 24 (2): 215-223.
- Kınıklı, F., Adanacıoğlu, H., Yılmaz, C., Özer, G. (2019). Tarımsal Ürünlerin Pazarlanmasında Hal Kayıt Sisteminin Çiftçiler Tarafından Kullanılma Durumu: İzmir İli Örneği. Mediterr Agric Sci 32(2): 159-165.
- Mahmoodzadeh, J., Sabouri, M. S. (2014). Study on factors affecting farmers' tendency to establish production cooperatives by factor analysis in Mahabad (West Azarbaijan Province, Iran). International Journal of Plant, Animal and Environmental Sciences, Vol.4 No.2 pp.245-250.
- Newbold, P. (1995). Statistics for Business and Economics. 4. Baskı, Prentice Hall, New Jersey, sf. 867.
- Örki, A. (2016). Ekonomik Kalkınmada Kooperatiflerin Öneminin Örneklerle Değerlendirilmesi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2) 212-233.
- Örük, G., Engindeniz, S. (2019). Muğla İlinde Örtüaltı Domates Üretiminin Ekonomik Analizi Üzerine Bir Araştırma. Ege Üniv. Ziraat Fak. Derg., 56 (3):345-358.
- Örük, G., Engindeniz, S. (2019a). Örtüaltı domates yetişitren üretcilerin girid kullanım kararlarının analitik hiyerarş süreci ile analiz. Medıterranean Agrıcultural Scıences, 32 (3): 343-348
- Özkan, Z. (1999). Tarım Kesiminde Üretici Birlikleri Dünyadan Örnekler. Doktora Semineri, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
- Öztürk, G., Engindeniz, S. (2018). Muğla'da Örtüaltı Domates Üretiminde Girdi Kullanım Etkinliğinin Analizi. Tarım Ekonomisi Dergisi 24 (2): 175-183.
- TÜİK, (2020). Türkiye İstatistik Kurumu, Bitkisel Üretim İstatistikleri. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=92&locale=tr (Erişim Tarihi: 10.07.2020).
- Yulafcı, A., Cinemre, H. A. (2007). Çarşamba Ovasında Yaş Meyve ve Sebze Pazarlama Sorunları ve Çözüm Önerileri. OMÜ Zir. Fak. Dergisi 22(3):260-268.
APA | Değer H, Özder U, Malkoc F, Yercan M (2020). Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. , 121 - 129. |
Chicago | Değer Hasan Ceyhun,Özder Utku,Malkoc Filiz,Yercan Murat Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. (2020): 121 - 129. |
MLA | Değer Hasan Ceyhun,Özder Utku,Malkoc Filiz,Yercan Murat Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. , 2020, ss.121 - 129. |
AMA | Değer H,Özder U,Malkoc F,Yercan M Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. . 2020; 121 - 129. |
Vancouver | Değer H,Özder U,Malkoc F,Yercan M Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. . 2020; 121 - 129. |
IEEE | Değer H,Özder U,Malkoc F,Yercan M "Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi." , ss.121 - 129, 2020. |
ISNAD | Değer, Hasan Ceyhun vd. "Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi". (2020), 121-129. |
APA | Değer H, Özder U, Malkoc F, Yercan M (2020). Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi, 26(2), 121 - 129. |
Chicago | Değer Hasan Ceyhun,Özder Utku,Malkoc Filiz,Yercan Murat Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi 26, no.2 (2020): 121 - 129. |
MLA | Değer Hasan Ceyhun,Özder Utku,Malkoc Filiz,Yercan Murat Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi, vol.26, no.2, 2020, ss.121 - 129. |
AMA | Değer H,Özder U,Malkoc F,Yercan M Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi. 2020; 26(2): 121 - 129. |
Vancouver | Değer H,Özder U,Malkoc F,Yercan M Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Tarım Ekonomisi Dergisi. 2020; 26(2): 121 - 129. |
IEEE | Değer H,Özder U,Malkoc F,Yercan M "Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi." Tarım Ekonomisi Dergisi, 26, ss.121 - 129, 2020. |
ISNAD | Değer, Hasan Ceyhun vd. "Muğla İlinde Üreticilerin Domates Pazarlaması Üzerine Kooperatifleşme Eğilimlerinin Belirlenmesi". Tarım Ekonomisi Dergisi 26/2 (2020), 121-129. |