Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1047 - 1063 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.30703/cije.654967 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations

Öz:
Biology, in its simplest sense, refers to the study of living organisms and is one of the branches of science that is closest to humans due to its areas of study. Therefore, the true conception of terms of biology is of crucial importance for both education and personal development of individuals. This study aimed to identify the misconceptions of pre-service science and biology teachers about the alternation of generations and to correct misconceptions according to a set of instructions designed by the researchers. The research was carried out in the 2018-2019 academic year. Inthe present study, application-oriented action research, which is one of the qualitative research methods, was used. The sample consisted of 130 pre-service teachers who were studying science and biology teaching at a state university in Turkey. The data were collected using a semi-structured interview form designed by the researchers. The findings of the study showed that all pre-service science and biology teachers who participated in the study had misconceptions about the scientific definition of alternation of generations and about what organisms undergo alternation of generations. Pre-service teachers’ misconceptions about the alternation of generations were dispelled after the implementation of the instruction designed within the scope of the study. It can thus be said that the instruction is effective in eliminating pre-service teachers’ misconceptions about the alternation of generations.
Anahtar Kelime: sexual reproduction pre-service biology teachers pre-service science teachers Alternation of generations misconceptions

Öğretmen Adaylarının Döl Almaşına Yönelik Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Giderilmesi

Öz:
En genel tanımıyla canlı bilimi olarak bilinen biyoloji, içerdiği konular nedeniyle bireylere en yakın bilim dallarından biridir. Bu nedenle biyoloji ile ilgili kavramların doğru bilinmesi bireylerin hem eğitim-öğretim hem de kişisel gelişimleri için oldukça önemlidir. Bu araştırmada, fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının döl almaşı konusuna yönelik kavram yanılgılarının belirlenmesi ve hazırlanan yönergeye göre giderilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan uygulama odaklı eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin fen bilgisi ve biyoloji öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 130 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılan fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının tamamında döl almaşının bilimsel tanımında ve hangi canlıların döl almaşını gerçekleştirdiği konusunda kavram yanılgılarına sahip olduğu görülmüştür. Araştırma kapsamında uygulanan yönerge sonucunda ise, öğretmen adaylarının döl almaşına yönelik kavram yanılgılarının giderildiği belirlenmiştir. Bu sonuca göre, hazırlanan yönergenin öğretmen adaylarında döl almaşına yönelik kavram yanılgılarının giderilmesinde etkili olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Karakaya F, Yılmaz M, Çimen o, ADIGÜZEL ULUTAŞ M (2020). Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. , 1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
Chicago Karakaya Ferhat,Yılmaz Mehmet,Çimen osman,ADIGÜZEL ULUTAŞ Merve Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. (2020): 1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
MLA Karakaya Ferhat,Yılmaz Mehmet,Çimen osman,ADIGÜZEL ULUTAŞ Merve Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. , 2020, ss.1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
AMA Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. . 2020; 1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
Vancouver Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. . 2020; 1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
IEEE Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M "Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations." , ss.1047 - 1063, 2020. 10.30703/cije.654967
ISNAD Karakaya, Ferhat vd. "Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations". (2020), 1047-1063. https://doi.org/10.30703/cije.654967
APA Karakaya F, Yılmaz M, Çimen o, ADIGÜZEL ULUTAŞ M (2020). Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
Chicago Karakaya Ferhat,Yılmaz Mehmet,Çimen osman,ADIGÜZEL ULUTAŞ Merve Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.4 (2020): 1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
MLA Karakaya Ferhat,Yılmaz Mehmet,Çimen osman,ADIGÜZEL ULUTAŞ Merve Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.4, 2020, ss.1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
AMA Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(4): 1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
Vancouver Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(4): 1047 - 1063. 10.30703/cije.654967
IEEE Karakaya F,Yılmaz M,Çimen o,ADIGÜZEL ULUTAŞ M "Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.1047 - 1063, 2020. 10.30703/cije.654967
ISNAD Karakaya, Ferhat vd. "Identifying and Correcting Pre-Service Teachers' Misconceptions about the Alternation of Generations". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/4 (2020), 1047-1063. https://doi.org/10.30703/cije.654967