Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 317 - 354 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 09-07-2021

Kur’ancılık Ekolü ve Namaz

Öz:
Kur’ancılık ekolü, kökeni hakkında bazı ihtilaflar olmakla birlikte modern döneme özgü bir harekettir. Ortak vasıf olarak Kur’an’ı tek ve yeter kaynak kabuleden ekol, sünnete, mezheplere ve gelenek olarak isimlendirilen dini müktesebata mesafeli yaklaşmaktadır. Bazı âyetlerin literal anlamından hareketle,Kur’an’ın her şeyi kapsadığını iddia eden ekol mensupları, metin merkezci biranlayışla her şeyi Kur’an’dan çıkarmaya tevessül etmekte ve bu bağlamda te’vilkapısını sonuna kadar açmaktadır. Bu duruma verilebilecek en güzel örneklerden birisi de namazdır. Kur’an’da bütün peygamberlere emredildiği bildirilen,fakat detayları belirtilmeyen namazın uygulaması Hz. Peygamber’in sünnetiylesabittir. Ancak sünnete ve geleneğe mesafeli duran ekol mensuplarının namazhakkında farklı yorum ve yaklaşımları mevcuttur. İşte bu çalışma, Kur’ancılıkekolü mensuplarının namaza bakışını tahlil etmekte ve bu ibadet özelinde onların Kur’an anlayışları hakkında tespitlerde bulunmayı hedeflemektedir.
Anahtar Kelime:

Qur’aniyyun and Prayer

Öz:
The Qur’anî School is a modern approach. However, there are some conflicts about its origin and roots. This school, which accepts the Qur’an as a complete and qualified source, distants itself from the Sunnah, islâmic schools and the various traditional and religious sects. The followers of this school, claim that the Qur’an covers everything on its own, based on the literal meaning of some qur’anic verses. Hereby, they encourage to use the Qur’an as the only main source. In this context, they open all doors to use ta’wîl (esoteric interpretation). One of the subjects addressed by this school is the most important worship of islâm; Prayer. All prophets (Pbu Them) are ordered to perform the prayer. However, in the Quran, the practice of the prayer whose details are not specified, is fixed by the sunnah of the Prophet (PbuH). The followers of the school, who are distant from the Sunnah of the Prophet (PbuH) and the tradition, have different comments and approaches about the prayer. This study analyzes the views and approaches of the followers of the Qur’anî School towards the prayer and aims to determine their understanding of the Qur’an regarding this worship.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adam, Baki. “Sinagog”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 37/222-224. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2009.
  • Ahmed, Ebû Abdurrahman Halil b. Ahmed b. Amr Ferahidi Halil b. Kitâbü’l-’ayn. Beyrut: Müessesetü’l-A’lemi li’l-Matbuat, 1988.
  • Ali, Cevad. Târîhu’s-salâti fi’l-İslâm. Bağdat, ts.
  • Altınsu, Lütfi. “Ne Yapmak İstedik”. Kalem 19-24 (1989), 18.
  • Arslantaş, Nuh. Hz Muhammed Döneminde Yahudiler. İstanbul: İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Kur’an Araştırmaları Merkezi (KURAMER), 2016.
  • Atay, Hüseyin. İslam’ı Yeniden Anlamak. Atayy yayınları, 4. Basım, 2015.
  • Atay, Hüseyin. Kur’an’a Göre Araştırmalar I-III. Ankara: Atayy Yayınları, 2. Basım, 1997.
  • Ateş, Süleyman. Kur’ân Ansiklopedisi. 30 Cilt. İstanbul : Kur’an Bilimleri Araştırma Vakfı (KUBA), ts.
  • Azimli, Mehmet. Cahiliyye’yi Farklı Okumak. Ankara Okulu Yayınları, 6. Basım, 2019.
  • Balcı, İsrafil. Hz. Peygamber ve Namaz. Ankara Okulu Yayınları, 6. Basım, 2018.
  • Baljon, J.M.S. Kur’an Yorumunda Çağdaş Yönelimler. Ankara: Fecr Yayınevi, 2. Basım, 2000.
  • Bayraktar, Zeki. Kur’an ve Sünnet Ama Hangi Sünnet? İstanbul: Süleymaniye Vakfı Yayınları, 3. Basım, 2016.
  • Bayraktar, Zeki. “Kur’an’ın İçinde Resimli Namaz Hocası Aramak”. Kitap ve Hikmet 2 (2014), 23-29.
  • Belâzürî, Ebü’l-Hasen Ahmed b. Yahyâ b. Câbir b. Dâvûd el-Belâzürî el-. Ensâbu’l-Eşrâf. thk. Suheyl Zekkâr. 13 Cilt. Riyad: Dâru’l-Fikr, 1996.
  • Bigiyef, Musa Carullah. Kur’an ve Sünnet İlişkisine Farklı Bir Yaklaşım: Kitabu’s-Sünne. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2009.
  • Birışık, Abdülhamit. Hind Altkıtası Düşünce veTefsir Ekolleri. İstanbul: İFAV Yayınları, 2019.
  • Büyükkara, Mehmet Ali. Çağdaş İslami Akımlar. Klasik Yayınları, 8. Basım, 2019. Cündioğlu, Dücane. “Ernest Renan ve ‘Reddiyeler’ Bağlamında İslâm-Bilim Tartış ̇ - malarına Bibliyografik Bir Katkı”. Divan: Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi 2 (1996), 1-94.
  • Düzgün, Şaban Ali. “Hüseyin Atay”. Çağdaş İslam Düşünürleri. ed. Cağfer Karadaş. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2013.
  • Ensari, Abdurrahman. “Namaz Âyetleri Bağlamında Kur’ân-Sünnet İlişkisine Dair Bir ̇ Tartışma”. EKEV Akademi Dergisi 76 (2018), 15-34.
  • Eş-Şeyhalî, Sabâh Nâci. “Yahudi İbadetleri Namaz: Çeşitleri, Vakitleri, Duaları ve Kılınış Şekilleri”. çev. Mustafa Ölmez. Marife Dini Araştırmalar Dergisi 18/2 (2018), 651-666. https://doi.org/10.33420/marife.430989
  • Güç, Ahmet. “Yahudilik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 43/207-212. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2013.
  • Gündüz, Şinasi. “Namaz ve Yahudilikteki Günlük İbadet”. İslami İlimler Dergisi 13/2 (2018), 215-238.
  • Gürkan, Salime Leyla. “Rabbâniyyûn”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 34/376-377. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2007.
  • Gürkan, Salime Leyla. Yahudilik. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi (İSAM), 2008.
  • Gürkan, Salime Leyla. “Yahudilik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 43/187- 197. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2013.
  • Hâcir, Cemal b. Muhammed b. Ahmed. el-Kur’âniyyûne’l-Arab ve mevkıfuhum mine’t-tefsir : dirâse nakdiyye. Cidde: Daru’t-Tefsir, 2015.
  • Hansu, Hüseyin. Mutezile ve Hadis. Ankara: Otto, 3. Basım, 2018.
  • Harman, Ömer Faruk. “İbrâhim”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 21/266- 272. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2001.
  • Harman, Ömer Faruk. “İsrâil (Benî İsrâil)”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 23/193-195. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2001.
  • Harman, Ömer Faruk. “Yahudilik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 43/212- 218. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2013.
  • İbn Hişâm, Ebû Muhammed Cemâlüddîn Abdülmelik b. Hişâm b. Eyyûb el-Himyerî. es-Sîretu’n-Nebeviyye. thk. Mustafâ es-Sakkâ v.dğr. 2 Cilt. Mısır: Mektebetu Mustafâ, 2. Basım, 1955.
  • İbn İshak, Ebû Abdillâh Muhammed b. İshâk b. Yesâr b. Hıyâr el-Muttalibî. Kitâbu’s-Siyer ve’l-Meğâzî. thk. Süheyl Zekkâr. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1978.
  • İlahibahş, Hadim Hüseyin. el-Kur’âniyyun ve şübühatuhum havle’s-sünne. Taif: Mektebetü’s-Sıddik, 2000.
  • İmâre, Muhammed (ed.). el-A’malü’l-kamile li-İmam eş-Şeyh Muhammed Abduh. 5 Cilt. Beyrut-Kahire: Daru’ş-Şurûk, 1993.
  • Kesir, Ebü’l-Fida İmadüddin İsmail b Ömer İbn. Tefsîrü’l-Kurʾâni’l-ʿazîm. thk. Sami b. Muhammed es-Selame. 8 Cilt. Riyad: Daru Taybe, 1997.
  • Kırbaşoğlu, M. Hayri. İslam Düşüncesinde Sünnet : Eleştirel Bir Yaklaşım. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 15. Basım, 2018.
  • Mansûr, Ahmed Subhî. el-Kur’an ve kefâ masdaran li’t-teşrii’l-İslâmî. Beyrut: Müessesetü’l-İntişari’l-Arabi, 2005.
  • Okur, Kaşif Hamdi. “Kur’ân İslam’ı Söyleminin Fıkıh Usûlü Açısından Değerlendirilmesi (Türkiye Örneği)”. Modernleşme Protestanlaşma ve Selefileşme Modern İslam Düşüncesinde Nassın Araçsallaştırılması. ed. Murteza Bedir vd. 353-377. İstanbul: İSAR Yayınları, 2019.
  • Orum, Fatih. “Âyet ve Rivâyetlerin Reddettiği Bir İddia:‘Salât’tan Bihaber Ahfâd-ı Peygamber!” Kitap ve Hikmet 4 (2014), 16-22.
  • Örs, Hayrullah. Musa ve Yahudilik. İstanbul : Remzi Kitabevi, 2015.
  • Öz, Mustafa. “Seyyid Ahmed Han”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 2/73-75. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1989.
  • Özel, Recep Orhan. “Kur’âniyyûn Akımının Mısırlı Bir Mümessili: Muhammed Ebu Zeyd (H. 1349/M. 1930) Örneği”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 12 (2019), 55-81.
  • Öztürk, Yaşar Nuri. Kur’an’daki İslam. İstanbul: Yeni Boyut, 49. Basım, 2018.
  • Sıddıkî, Mazharuddin. İslam Dünyasında Modernist Düşünce. çev. Murat Fırat - Göksel Korkmaz. İstanbul: Dergah Yayınları, 1990.
  • Sıdkî, Muhammed Tevfîk. “el-İslâmu hüve’l-Kur’ânu vahdeh”. ed. Muhammed Reşîd Rızâ. el- Menar 9/7 (1906), 515-525.
  • Sıdkî, Muhammed Tevfîk. “Kelimetü insâf ve itirâf”. ed. Muhammed Reşîd Rızâ. elMenâr 10/2 (1907), 140.
  • Sinanoğlu, Mustafa. “Karâîlik”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 24/424- 426. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2001.
  • Söylemez, Mehmet Mahfuz. Cahiliye Arapları Namaz Kılar mıydı? İstanbul: Hikav Yayınları, 2018.
  • Şen, Ercan. “1980 Sonrası Dergilerde ‘Kur’ancılık’ ve ‘Mealcilik’ Tartışmaları”. “Bir Başka Hayata Karşı” 1980 Sonrası İslamcı Dergilerde Meseleler, Kavramlar ve İsimler. ed. Lütfi Sunar. Konya: Konya Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları, 2019.
  • Şenol, Yahya - Alimoğlu, Enes. İnsanlık Tarihi Boyunca O Namaz. İstanbul: Süleymaniye Vakfı Yayınları, 3. Basım, 2016.
  • Taberi, Ebû Cafer İbn Cerir Muhammed b Cerir b Yezid. Tarihü’t-Taberi : Tarihü’l-ümem ve’l-müluk. 11 Cilt. Beyrut: Dâru’t-turâs, 1987.
  • Taberî, Ebu Cafer Muhammed bin Cerîr. Câmiü’l-beyân an te’vili ayi’l-Kur’an. thk. Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî. 26 Cilt. Kahire: Daru Hicr, 2001.
  • Wensinck, A. J. “Salât”. İslam Ansiklopedisi. 10/111-123. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, ts.
  • Yaşar, Mehmet. “Enfâl 35. Âyeti Çerçevesinde Câhiliye’de Mukâ, Tasdiye ve Salât”. Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi 3/1 (2017), 173-206.
  • Yılmaz, Vedat. “Herkesin Bildiği Namaz”. Kitap ve Hikmet 4 (2014), 38-42.
  • Yüksel, Edip. Mesaj: Kur’an Çevirisi. İstanbul: Ozan Yayıncılık, 2016.
  • Yüksel, Edip. Norşin’den Arizona’ya Sıradan Bir Adamın Sıradışı Öyküsü. Ozan Yayıncılık, 3. Basım, 2017.
  • Zaza, Hasan. el-Fikrü’d-dînî’l-İsrâilî etvâruhu ve mezahibuhu. Me’hedü’l-buhusi ve’d-Dirasati’l-’arabiyye, 1971.
  • Zehebî, Ebû Abdillâh Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osmân ez-Zehebî ez-. Siyeru Aʿlâmi’n-Nubelâ. 18 Cilt. Kahire: Dâru’l-Hadîs, 2006.
APA Yazıcı A (2020). Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. , 317 - 354.
Chicago Yazıcı Ahmet Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. (2020): 317 - 354.
MLA Yazıcı Ahmet Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. , 2020, ss.317 - 354.
AMA Yazıcı A Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. . 2020; 317 - 354.
Vancouver Yazıcı A Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. . 2020; 317 - 354.
IEEE Yazıcı A "Kur’ancılık Ekolü ve Namaz." , ss.317 - 354, 2020.
ISNAD Yazıcı, Ahmet. "Kur’ancılık Ekolü ve Namaz". (2020), 317-354.
APA Yazıcı A (2020). Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. İslami İlimler Dergisi, 15(2), 317 - 354.
Chicago Yazıcı Ahmet Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. İslami İlimler Dergisi 15, no.2 (2020): 317 - 354.
MLA Yazıcı Ahmet Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. İslami İlimler Dergisi, vol.15, no.2, 2020, ss.317 - 354.
AMA Yazıcı A Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. İslami İlimler Dergisi. 2020; 15(2): 317 - 354.
Vancouver Yazıcı A Kur’ancılık Ekolü ve Namaz. İslami İlimler Dergisi. 2020; 15(2): 317 - 354.
IEEE Yazıcı A "Kur’ancılık Ekolü ve Namaz." İslami İlimler Dergisi, 15, ss.317 - 354, 2020.
ISNAD Yazıcı, Ahmet. "Kur’ancılık Ekolü ve Namaz". İslami İlimler Dergisi 15/2 (2020), 317-354.