Yıl: 2020 Cilt: 26 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 795 - 813 Metin Dili: Fransızca DOI: 10.33433/maruhad.762881 İndeks Tarihi: 29-07-2022

La Transparence Administrative en Turquie

Öz:
La transparence administrative est un sujet très sensible vu que le secret fait partie de la vie des groupes, des plus petits aux plus grands, et des sociétés. Le mode de fonctionnement de l’administration consiste à cacher tout genre d’information, ce qui est très inquiétant, car cette politique de confidentialité peut causer des retombés controversés. Pour cette raison, il faut des règles qui s’imposent à l’administration pour atténuer ses secrets et lutter contre la corruption et le déficit démocratique. En Turquie ainsi que dans les États démocratiques et modernes, des travaux réglementaires sont menés afin de tenter de réduire voire même de faire disparaître les secrets en faveur de la transparence administrative. Cette étude explique l’aspect juridique de la transparence administrative dans la législation nationale turque. Dans cette étude sur la transparence administrative, les questions du cadre et des instruments juridiques ainsi que celle du contrôle administratif seront traitées. Cependant, cette étude ne se préoccupe pas de faire une évaluation de la mise en application.
Anahtar Kelime:

Türkiye’de İdari Şeffaflık

Öz:
Yönetimde şeffaflık, en küçüğünden en büyüğüne bütün grup ve toplumlarda var olduğu için çok hassas bir konudur. İdarenin tutumu her türlü bilgiyi gizlemekten yana olup bu gizlilik politikası, tartışmalı sonuçlara neden olabileceğinden bu durum, çok endişe vericidir. Bu sebeple idari sırları azaltarak yolsuzluk ve demokrasi eksikliğiyle mücadele etmek için gerekli hukuki düzenlemeler yapılmalıdır. Çağdaş demokratik devletlerde olduğu gibi Türkiye’de de idari şeffaflık lehine gizliliği azaltmak hatta neredeyse ortadan kaldırmak için hukuki düzenlemeler yapılmaktadır. Bu çalışmada, Türk ulusal mevzuatında düzenlenen idari şeffaflığın hukuki boyutu açıklanmaktadır. İdari şeffaflık konusunu ele alan çalışmada, hukuki çerçeve ve araçlar ile idari denetim konuları incelenmektedir, uygulamaya yönelik değerlendirme yapılmamaktadır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKILLIOĞLU, T. “Yönetimde Açıklık-Gizlilik ve Bilgi Alma Hakkı”, AÜSBFD, S.3-4, C.46, 1991, pp.1-12.
  • AKYILMAZ, B., SEZGİNER, M., KAYA, C. Türk İdare Hukuku, 8. Baskı, Seçkin, Ankara, 2017.
  • ATİYAS, İ. ve SAYIN, Ş. Siyasi Sorumluluk, Yönetsel Sorumluluk ve Bütçe Sistemi: Bir Yeniden Yapılanma Önerisine Doğru, Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etütler Vakfı (TESEV) Yayını. 1997.
  • AZRAK, A.Ü. “Umumî İdarî Usûl ve Kodifikasyonu Meselesi”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt 33, 1967, S.1-2, pp.66-82.
  • AZRAK, A.Ü. “İdarî Usûl ve Yasalaştırılması”, I. Ulusal İdare Hukuku Kongresi, Ankara, Danıştay Yayınları, 1990, İkinci Kitap, pp.821-834.
  • AZRAK, A.Ü. “İdarî Usûlün Kodifikasyonuna İlişkin Sorunlar”, İdarî Usûl Kanunu Hazırlığı Uluslararası Sempozyumu (Ankara, 17-18 Ocak 1998), Ankara, Başbakanlık Basımevi, 1998, pp.86-91.
  • BALKAN, A. “Genel İdari Usul Yasa Tasarısı ve Kamu Yönetimi Etiğine Katkısı” Kamu Etiği Sempozyum Bildirileri, C.2, TODAİE Yayınları, Ankara, 2009, pp.869-888.
  • BALTA, T.B. İdare Hukukuna Giriş, TODAİ Yayınları, Ankara, 1970.
  • BAYLAN, Ö. Vatandaşın Devlet Yönetimi Hakkındaki Şikâyetleri ve Türkiye İçin İsveç Ombudsman Formülü, İçişleri Bakanlığı Tetkik Kurulu, Ankara, 1977.
  • Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Tasarısı ile Avrupa Birliği Uyum ve Adalet Komisyonları Raporları (1/632), Dönem: 22, YasamaYılı: 1, T.B.M.M. (S. Sayısı: 248).
  • BOZ, S. S., YURDAER, C., ERASLAN, Y. “İdare Hukuku Boyutuyla İyi Yönetişim İlkesi: İyi İdare”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C.27, S.3, 2019, pp.497-532.
  • COSO, Internal Control: Integrated Framework, American Institute of Certified Public Accountants, USA, 1994.
  • Communication interprétative de la Commission sur les concessions en droit communautaire, JOCE C-121 du 29.04.2000.
  • CJCE, 07.12.2000, Telaustria Verglas GmbH and Telefonadress GmbH V telekom Autria AG, aff. C-324/98, Rec., p. I-10754.
  • Cour constitutionnelle de Turquie, 25.12.2008, E.2006/140, K.2008/185, JO n°27190 du 04.04.2009.
  • Conseil d’État turc, 5. Section, E.1980/492, K.1984/2185, du 10.05.1984.
  • Conseil d’État turc, 5. Section, E. 1981 / 2387, K. 1983 / 3963 du 11.05.1983.
  • Conseil d’État turc, 4. Section, E. 2008/7216, K. 2011/7431 du 13.10.2011.
  • Décision de l’Ombudsman, 2015/1999 du 07.08.2015.
  • Décision de l’Ombudsman, 2017/6491 du 21.02.2018.
  • Décision de l’Ombudsman, 2019/5903 du 06.09.2019.
  • Décision du Comité d’information et d’évaluation, 2005/ 530 du 29.06.2005.
  • Décision du Comité d’information et d’évaluation, 2013/2233 du 19.12.2013.
  • Décision du Comité d’information et d’évaluation 2014/1231du 17.07.2014.
  • Décision du Comité d’information et d’évaluation, 2014/2704 du 27.11.2014.
  • Directive 2004/18/CE du Parlement européen et du Conseil du 31 mars 2004 relative à la coordination des procédures de passation des marchés publics de travaux, de fournitures et de services JO L.134 du 30.4.2004, p. 114.
  • Directive 2007/66/CE du Parlement européen et du Conseil du 11.12.2007 modifiant les directives 89/665/CEE et 92/13/CEE du Conseil en ce qui concerne l’amélioration et l’efficacité des procédures de recours en matière de passation des marchés publics, JO L.335 du 20.12.2007, p.31.
  • Directive 2009/81/CE du Parlement européen et du Conseil du 13.07.2009 relative à la coordination des procédures de passation de certains marchés de travaux, de fournitures et de services par des pouvoirs adjudicateurs ou entités adjudicatrices dans les domaines de la défense et de la sécurité, et modifiant les directives 2004/17/CE et 2004/18/CE, JO L. 216 du 20.08.2009.
  • Directive 2014/23/UE du Parlement européen et du Conseil du 26.02.2014 sur l’attribution de contrats de concession, JO L.94/1 du 28.03.2014.
  • Directive 2014/24/UE du Parlement européen et du Conseil du 26.02.2014 sur la passation des marchés publics et abrogeant la directive 2004/18/CE (dite “secteurs classiques”), JO L. 95/65 du 28.03.2014.
  • Directive 2014/25/UE du Parlement européen et du Conseil du 26.02.2014 relative à la passation de marchés par des entités opérant dans les secteurs de l’eau, de l’énergie, des transports et des services postaux et abrogeant la directive 2004/17/CE (dite “secteurs spéciaux”), JO L.94/243 du 28.3.2014.
  • DURAN, L. “İdari Usulün İlkeleri ve Kapsadığı Konular”, AİD, S.2, C.31, 1998, pp.1-14.
  • DURSUN, H. “İdari Usul ve Şekil İlkeleri ile Genel İdari Usul Kanunu Ön Tasarısına Eleştirisel Bir Yaklaşım (I)”, TİD, S.454, 2007, pp.99-128.
  • GİRİTLİ, İ., BİLGEN, P. AKGÜNER T., BERK, K. İdare Hukuku, 7. Baskı, Der Yayınları, İstanbul, 2015.
  • GÜNDAY, M. İdare Hukuku, İmaj, Ankara, 2015.
  • HIZ, Y., YILMAZ, Z. Bilgi Edinme ve Dilekçe Hakkı, Seçkin, Ankara 2004.
  • İSBİR, B. Kamu İhalelerine Katılma Yasağı, Turhan, Ankara, 2011.
  • IŞIK, M. “Avrupa Birliği’nin Yönetişim Anlayışı Çerçevesinde Değerlendirilmesi”, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, C.12, S.19, 2010, pp.39-49.
  • KANLIGÖZ, C. “Katılımcı Demokrasi ya da “İdari Usul Kanunu Hazırlığı” Uluslararası Sempozyumu Üzerine” AÜHFD, C.45, S.1-4, 1996, pp.167-183.
  • KARAHANOĞULLARI O., “Kamu Reformu Tartışmalarına Metodolojik Bir Bakış”, Hukuk ve Adalet Dergisi, S.2, 2004, pp.1-16.
  • KARAKAŞ, M. “Kamu Mali Yönetiminde Yeniden Yapılanma Aracı Olarak Hesap Verme Sorumluluğu ve Saydamlık”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, S.2, C.10, 2005, pp.291-305.
  • KARCI, Ş.M. “Ombudsman Tavsiye Kararları ve Türk Kamu Yönetiminde Uygulanabilme Sorunu”, Ombudsman Akademik Dergisi, S.2, 2015, pp.34-58.
  • KAYA, C. İdare Hukukunda Bilgi Edinme Hakkı, Seçkin, 2005.
  • KESİK, A. “Bilgi Çağında Türk Kamu Yönetiminin Yeniden Yapılandırılması I”, NOHUTÇU A., BALCI A. (dir.), Dünyadaki Gelişmeler Işığında Türk Kamu Mali Yönetiminin Yeniden Yapılandırılması: 5018 Sayılı Kanunun Değerlendirilmesi ve Yeni Bütçeleme Anlayışının Türkiye’de Uygulanabilirliği, Beta Yayınları, İstanbul, 2005, pp.95-132.
  • KOÇAK, S. Y. “Kamu Yönetiminde Açıklık İçin Bilgi Edinme Hakkı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.23, 2010, pp.115-125.
  • KOPITS G. et GRAIG J. Transparency in Government Operations, IMF Occasional Paper, n° 158, 1998.
  • Le Fonds monétaire international, Manuel sur la transparence des finances publiques, Département des finances publiques, Édition révisée, 2007.
  • MUTLUER, M.K., ÖNER, E. et KESİK, A. Bütçe Hukuku, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Rapport régulier de la Commission sur les progrès accomplis par la Turquie sur la voie de l’adhésion COM (2014) 700 final-SWD (2014) 307, non publié au JO.
  • Rapport de l’Activité, Kamu Denetçiliği Kurumu, 2014 Yılı Faaliyet Raporu, Ankara, 2015.
  • Rapport de l’Activité, Kamu Denetçiliği Kurumu, 2015 Yılı Faaliyet Raporu, Ankara, 2016.
  • Rapport de l’Activité, Kamu Denetçiliği Kurumu, 2016 Yılı Faaliyet Raporu, Ankara, 2017.
  • Rapport de l’Activité, Kamu Denetçiliği Kurumu, 6 Aylık Faaliyet Raporu Temmuz 2019.
  • SAYGIN, E. “Ombudsmanı Beklerken: Anayasa Mahkemesi’nin Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu İptaline Dair Gerekçeli Kararı Üzerine Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. XII, 2008, pp. 1045-1072.
  • SAYAN, İ.Ö. “Türkiye’de Ombudsmanlık Kurumunun Uygulanabilirliği ve Alternatif Denetim Yöntemleri”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, C.69, N.2, 2014, pp.333-349.
  • SAUVÉ, J-M. “Transparence et efficacité de l’action publique”, https://www.conseil-etat.fr/actualites/discourset-interventions/transparence-et-efficacite-de-l-action-publique.
  • SEZEN, S. “Ombudsman: Türkiye İçin Nasıl Bir Çözüm?”, Amme İdaresi Dergisi, C.34, S.4, 2001, pp.71-96.
  • SEZER, Y. “Kamu İhale Kanunu: Şeffaflık ve Rekabet”, Amme İdaresi Dergisi, C. 35, S. 4, 2002, pp. 57-82.
  • ŞENGÜL, R. “Türkiye’de Kamu Yönetiminin Etkin Denetlenmesinde Yeni Bir Kurum: Kamu Denetçiliği Kurumu”, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.14, 2007, pp.126-145.
  • TESEV, “Kamu Yönetimi Temel Kanunu Taslağı: Tesev Değerlendirme Raporu”, http://www.tesev.org.tr/ etkinlik/kamu_yon_anasayfa.php.
  • TUFAN, E. Dünyada ve KKTC’de Ombudsman, Işık, Lefkoşa, 1995.
  • TUFAN, E. “Türkiye İçin Nasıl Bir Ombudsman Formülü”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, S.1–4, 2000, pp.155-180.
  • YILDIZHAN, Y. “Türkiye İdaresinin Yeniden Yapılanması Üzerine Bazı Gözlemler”, AYKAÇ, B., DURGUN, H., YAYMAN, Ş. (dir.), Türkiye’de Kamu Yönetimi, 2. Basım, Nobel Yayınevi, 2012, pp.489-498.
APA ÖZLÜ R (2020). La Transparence Administrative en Turquie. , 795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
Chicago ÖZLÜ RUKIYE MEHTAP La Transparence Administrative en Turquie. (2020): 795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
MLA ÖZLÜ RUKIYE MEHTAP La Transparence Administrative en Turquie. , 2020, ss.795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
AMA ÖZLÜ R La Transparence Administrative en Turquie. . 2020; 795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
Vancouver ÖZLÜ R La Transparence Administrative en Turquie. . 2020; 795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
IEEE ÖZLÜ R "La Transparence Administrative en Turquie." , ss.795 - 813, 2020. 10.33433/maruhad.762881
ISNAD ÖZLÜ, RUKIYE MEHTAP. "La Transparence Administrative en Turquie". (2020), 795-813. https://doi.org/10.33433/maruhad.762881
APA ÖZLÜ R (2020). La Transparence Administrative en Turquie. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 26(2), 795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
Chicago ÖZLÜ RUKIYE MEHTAP La Transparence Administrative en Turquie. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi 26, no.2 (2020): 795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
MLA ÖZLÜ RUKIYE MEHTAP La Transparence Administrative en Turquie. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, vol.26, no.2, 2020, ss.795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
AMA ÖZLÜ R La Transparence Administrative en Turquie. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi. 2020; 26(2): 795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
Vancouver ÖZLÜ R La Transparence Administrative en Turquie. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi. 2020; 26(2): 795 - 813. 10.33433/maruhad.762881
IEEE ÖZLÜ R "La Transparence Administrative en Turquie." Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 26, ss.795 - 813, 2020. 10.33433/maruhad.762881
ISNAD ÖZLÜ, RUKIYE MEHTAP. "La Transparence Administrative en Turquie". Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi 26/2 (2020), 795-813. https://doi.org/10.33433/maruhad.762881