Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 508 - 527 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.740348 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin sorgulama becerilerinin sınıf seviyesine ve cinsiyet değişkenine göre incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 5.sınıftan 89 (40 kız, 49 erkek), 6.sınıftan 87 (42 kız, 45 erkek), 7.sınıftan 53 (26 kız, 27 erkek) ve 8.sınıftan 69 (34 kız, 35 erkek) olmak üzere toplamda 298 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler Aldan Karademir ve Saracaloğlu’nun (2013) geliştirdiği Sorgulama Becerileri Ölçeği (SBÖ) ile toplanmıştır. SBÖ “bilgi edinme”, “bilgiyi kontrol etme” ve “özgüven” olmak üzere üç alt faktörden oluşmaktadır. Ölçeğin bu araştırma için güvenirlik katsayısı α=,80 olarak belirlenmiştir. Verilerin analizi için bağımsız örneklem t testi, tek yönlü ANOVA, Mann Whitney U testi ve Kruskall Wallis testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, sorgulama becerilerinde sınıf değişkeni bakımından 5.ve 6.sınıflarla 7.ve 8. Sınıflar arasında 5. ve 6. sınıflar lehine anlamlı farklılık belirlenmiş (p,05).
Anahtar Kelime: ortaokul öğrencileri Sorgulama becerileri sınıf seviyesi cinsiyet

Evaluation of Inquiry Skills of Secondary School Students

Öz:
The aim of this study is examining secondary school students’ inquiry skills according to grade level and gender variable. Survey method was used. The sample was 298 secondary school students. Data collected via the Scale of Inquiry Skills (SIS). The SIS consists of three sub-factors: “obtaining information”, “controlling information” and “self-confidence”. The reliability of the SIS was α=0.80 in this study. For analyses data, Independent Sample t-Test, one way ANOVA, Mann Whitney U Test and Kruskall Wallis Test were done. There was a significant difference between 5th and 6th grades and the 7th and 8th grades in favor of 5th and 6th grades in terms of grade variable (p<0.05), the inquiry skills decreased as the grade level increased was observed. There was no significant difference in terms of gender in terms of grades and generally (p>0.05).
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA OKUMUŞ S, YETKİL K (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. , 508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
Chicago OKUMUŞ SEDA,YETKİL KÜBRA Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. (2020): 508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
MLA OKUMUŞ SEDA,YETKİL KÜBRA Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. , 2020, ss.508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
AMA OKUMUŞ S,YETKİL K Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. . 2020; 508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
Vancouver OKUMUŞ S,YETKİL K Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. . 2020; 508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
IEEE OKUMUŞ S,YETKİL K "Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi." , ss.508 - 527, 2020. 10.35675/befdergi.740348
ISNAD OKUMUŞ, SEDA - YETKİL, KÜBRA. "Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi". (2020), 508-527. https://doi.org/10.35675/befdergi.740348
APA OKUMUŞ S, YETKİL K (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15(30), 508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
Chicago OKUMUŞ SEDA,YETKİL KÜBRA Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15, no.30 (2020): 508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
MLA OKUMUŞ SEDA,YETKİL KÜBRA Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.15, no.30, 2020, ss.508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
AMA OKUMUŞ S,YETKİL K Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(30): 508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
Vancouver OKUMUŞ S,YETKİL K Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(30): 508 - 527. 10.35675/befdergi.740348
IEEE OKUMUŞ S,YETKİL K "Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15, ss.508 - 527, 2020. 10.35675/befdergi.740348
ISNAD OKUMUŞ, SEDA - YETKİL, KÜBRA. "Ortaokul Öğrencilerinin Sorgulama Becerilerinin Değerlendirilmesi". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15/30 (2020), 508-527. https://doi.org/10.35675/befdergi.740348