Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 528 - 547 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.666071 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması

Öz:
Okuma fiziksel ve zihinsel süreci içinde barındıran karmaşık bir süreçtir. Bireylerde okuma alışkanlığının gelişebilmesi için önce okumaya karşı olumlu tutumun gelişmesi gerekmektedir. Bu nedenle bireylerin küçük yaşlar kitaplarla tanışması önemlidir. Kitaba karşı olumlu tutum geliştikten sonra okuma alışkanlığı zamanla gelişecektir. Bu araştırmanın amacı öğrencilerin okuma tutum ve alışkanlık düzeylerine belirlemek için Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği (OTAÖ) geliştirilmektir. Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi 628, test-tekrar test uygulaması 119, eş değer form uygulaması 189 ve doğrulayıcı faktör analizi 445 ortaokul öğrencisi üzerinden gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda %40.41 toplam varyans değeriyle, 19 maddelik Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği’nin iki faktörlü yapısı doğrulayıcı faktör analiziyle doğrulanmıştır (x²=401.62, sd=266, RMSEA=.061, NFI=.94, NNFI=.96, GFI=.91, AGFI=.89, CFI=.96). Ölçeğin genelinin ve alt boyutlarının, Cronbach Alpha, Spearman Brown ve Guttman Split-Half değerlerinin iç tutarlılık katsayısının % 70’in üzerinde olduğu görülmüştür. Ölçeğin genelinde Cronbach Alpha .89, Spearman Brown .89 ve Guttman Split-Half .82’dir. Bu sebeple OTAÖ’nün güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğunu söylemek mümkündür.
Anahtar Kelime: tutum güvenirlik geçerlik alışkanlık doğrulayıcı faktör analizi okuma

Development of The Reading Attitude and Habits Scale: Reliability and Validity Study

Öz:
Reading is a complex process involving physical and mental processes. In order to develop reading habits in individuals, it is necessary to develop a positive attitude towards reading. Therefore, it is important for individuals to meet books at an early age. After the positive attitude towards the book has developed, the habit of reading will develop over time. The aim of this study is to develop the Reading Attitude and Habits Scale (RAHS) to measure students' reading attitudes and habits. Exploratory factor analysis has been performed on 628, test-retest procedure on 119, equivalent form application on 189 and confirmatory factor analysis on 445 secondary school students. As a result of exploratory factor analysis, the two-factor structure of the 19-item Reading Attitude and Habits Scale was confirmed by confirmatory factor analysis (x² = 401.62, sd = 266, RMSEA = .061, NFI = .94, NNFI = .96, GFI = .91, AGFI = .89, CFI = .96). The internal consistency coefficient of Cronbach’s Alpha, Spearman Brown and Guttman Split-Half values was over 70%. Cronbach’s Alpha was .89, Spearman Brown was .89 and Guttman Split-Half was .82. Therefore, it is possible to say that RAHS is a reliable and valid scale.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GÜL B, Demir S (2020). Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. , 528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
Chicago GÜL Büşra,Demir Sezgin Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. (2020): 528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
MLA GÜL Büşra,Demir Sezgin Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. , 2020, ss.528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
AMA GÜL B,Demir S Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. . 2020; 528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
Vancouver GÜL B,Demir S Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. . 2020; 528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
IEEE GÜL B,Demir S "Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması." , ss.528 - 547, 2020. 10.35675/befdergi.666071
ISNAD GÜL, Büşra - Demir, Sezgin. "Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması". (2020), 528-547. https://doi.org/10.35675/befdergi.666071
APA GÜL B, Demir S (2020). Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15(30), 528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
Chicago GÜL Büşra,Demir Sezgin Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15, no.30 (2020): 528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
MLA GÜL Büşra,Demir Sezgin Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.15, no.30, 2020, ss.528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
AMA GÜL B,Demir S Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(30): 528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
Vancouver GÜL B,Demir S Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(30): 528 - 547. 10.35675/befdergi.666071
IEEE GÜL B,Demir S "Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15, ss.528 - 547, 2020. 10.35675/befdergi.666071
ISNAD GÜL, Büşra - Demir, Sezgin. "Okuma Tutum ve Alışkanlık Ölçeği Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15/30 (2020), 528-547. https://doi.org/10.35675/befdergi.666071