ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ

Yıl: 2021 Cilt: 25 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 163 - 174 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, robotik kodlama uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarıve bilgi işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlilik algıları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma tekgruplu öntest-sontest kontrol grupsuz yarı deneysel modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunuGüneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki Siirt il sınırları içerisinde bulunan bir meslek ve teknik lisesinin bilişimteknolojileri bölümünün 11. sınıf eğitimine devam eden gönüllü 63 öğrenci oluşturmaktadır. Robotikuygulamaların eğitimi, robotik eğitim sertifikası olan bir eğitmen tarafından verilmiştir. Çalışma 10 haftalıktoplam 30 saat eğitim süresinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerini toplamak için “bilgisayara yöneliktutum ölçeği” ve “bilgi işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlilik algı ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadadeney öncesi ve deney sonrası uygulanan ölçekler SPSS 21 programı kullanarak analiz edilmiştir. Araştırmaverilerinin normal dağılım gösterdiği belirlendiğinden analizler parametrik test teknikleri gerçekleştirilmiştir.Araştırmada, robotik kodlama uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin bilgisayara yönelik tutumlarındakikaygıların azaldığı, bilgi işlemsel düşünme becerilerine yönelik öz yeterlilik algılarının yükseldiği sonuçlarınaulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda robotik kodlama uygulamalarının yaygınlaştırarak farklı öğretimprogramlarında kullanılması, uygulamalı hizmetiçi eğitimler verilmesi ve disiplinler arası deneysel araştırmalarınarttırılması önerilmektedir. Araştırma, Siirt Üniversitesi etik kurulu biriminin 2020-1811 tarih ve sayı kararıylaaraştırma etiği bakımından uygun bulunmuştur.
Anahtar Kelime: Robotik kodlama blok kodlama bilgi işlemsel düşünme bilgisayara yönelik tutum

THE EFFECT OF ROBOTIC CODING APPLICATIONS ON ATTITUDES OF THE SECONDARY SCHOOL STUDENTS TOWARDS COMPUTERS AND THEIR PERCEPTIONS OF SELF-EFFICACY REGARDING COMPUTATIONAL THINKING SKILLS

Öz:
The aim of this study is to examine the effect of robotic coding applications on attitudes of secondary school students towards computers and their perceptions of self-efficacy regarding computational thinking skills. The study was conducted with single group pretest-posttest semi-experimental model without the control group. The study group of the research consists of 63 volunteer students who are receiving education in 11th grade in the department of information technologies of a vocational and technical high school in the province of Siirt which is located in the South-eastern Anatolia Region. Education regarding the robotic applications was given by an instructor who has a robotic education certificate. The study was conducted within 30 course hours for 10 weeks. ‘’Attitude towards computer scale’’ and “self-efficacy perception scale for computational thinking skills’’ were used in order to collect research data. In the study, the scales applied before and after the experiment were analysed through using SPSS 21 program. Since the research data were determined to show normal distribution, the analyses were carried out with parametric test techniques. In the study, it was concluded that the anxiety of secondary school students regarding their attitudes towards computer decreased and their self-efficacy perceptions related to computational thinking skills increased with robotic coding applications. In line with the results obtained, it was suggested that the robotic coding practices should be generalized and used in different teaching programs, applied in-service trainings should be provided and interdisciplinary experimental research should be increased.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aho, A. V. (2012). Computation and computational thinking. The Computer Journal, 55(7), 832-835. doi:10.1093/comjnl/bxs074
  • Akkoyunlu, B. (2008). Bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenme. 8th International Educational Technology Conference (IETC 2008) (pp. 6-9).
  • Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Anistyasari, Y. & Kurniawan, A. (2018). Exploring computational thinking to ımprove energyefficient programming skills. Proceedings of MATEC Web of Conferences, 197, 15011.
  • Aşkar, P., Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili özyeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21,1-8.
  • Atman Uslu, N. Mumcu, F. & Eğin, F. (2018). Görsel programlama etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilgi-işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 2 (1), 19- 31
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press.
  • Baz, F. Ç. (2018). Çocuklar için kodlama yazılımları üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Curr Res Educ, 4(1), 12-56.
  • Brown, W. (2015). Introduction to algorithmic thinking. Available at: www.cs4fn.com/algoritmicthinking.php Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. & Kılıç, E. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ceylan, V. K. & Gündoğdu, K. (2018). Bir olgubilim çalışması: Kodlama eğitiminde neler yaşanıyor?. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2), 1-34.
  • Compeau D. R. & Higgins, C. A. (1995). Computer self-efficacy: development of a measure and ınitial test. MIS Quarterly, 19 (2), 189-211. DOI: 10.2307/249688
  • Demir, Ö. & Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 247-256. doi:10.15390/EB.2014.3619
  • Esgil, M. & Gündüz, Ş. (2019). Kodlama etkinliklerinin öğrencilerin bilgisayara yönelik tutum ve bilişim dersine duyuşsal katılımları üzerine etkisi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 162-174.
  • Fidan, A. (2016). Scratch ile Programlama Öğretiminde Oyunlaştırmanın Öğrenci Katılımına Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Göksoy, S., & Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Gunbatar, M. S., & Karalar, H. (2018). Gender differences in middle school students’ attitudes and selfefficacy perceptions towards mBlock programming. European Journal of Educational Research, 7(4), 925–933. doi:10.12973/eu-jer.7.4.925
  • Gülbahar, Y., Kert, S. B. ve Kalelioğlu F. (2018). Bilgi işlemsel düşünme becerisine yönelik öz yeterlik algısı ölçeği (BİDBÖA): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. doi:10.16949/turkbilmat.385097
  • Halpern, D. F. (1996). Thoughts and knowledge: An Introduction to Critical Thinking, New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • ISTE (2015). CT Leadership toolkit. Available at http://www.iste.org/docs/ctdocuments/ctleadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4.
  • Işıksal, M. & Aşkar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,1-8.
  • Karalar, H. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin fiziksel programlamaya yönelik algıları ve deneyimleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 130-145.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kasalak, İ. (2017). Robotik kodlama etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin kodlamaya ilişkin özyeterlik algılarına etkisi ve etkinliklere ilişkin öğrenci yaşantıları. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kert, S.B. & Uğraş, T. (2009). Programlama eğitiminde sadelik ve eğlence: Scratch örneği. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • Kırkan, B. (2018). Üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin proje tabanlı temel robotik eğitim süreçlerindeki yaratıcı, yansıtıcı düşünme ve problem çözme becerilerine ilişkin davranışlarının ve görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Korkmaz, Ö., Çakir, R. & Özden, M. Y. (2017). A validity and reliability study of the computational thinking scales (CTS). Computers in Human Behavior, 72, 558-569.
  • Küçük, S., & Şişman, B. (2017). Birebir robotik öğretiminde öğreticilerin deneyimleri. İlköğretim Online, 16(1), 312-325.
  • Ling, U. L., Saibin, T. C., Naharu, N., Labadin, J. & Aziz, N. A. (2018). An evaluation tool to measure computational thinking skills: pilot investigation. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 606-614.
  • Lye, S. Y. & Koh, J. H. L. (2014). Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12?. Computers in Human Behavior, 41, 51-61.
  • Meelissen, M. R. M., & Drent, M. (2008). Gender differences in computer attitudes: does the school matter?. Computers in human behavior, 24(3), 969-985. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.03.001
  • Monroy-Hernández, A. & Resnick, M. (2008). Empowering kids to create and share programmable media. Interactions, 15(2), 50-53.
  • Odabaşı, H. F. (2010). Bilgi ve iletişim teknolojileri ışığında dönüşümler. Eskişehir: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Oluk, A., Korkmaz, Ö. & Oluk, A.H. (2018). Scratch’ın 5.sınıf öğrencilerinin algoritma geliştirme ve bilgiişlemsel düşünme becerilerine etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 9 (1), 54-71.
  • Özdoğru, E. (2013). Fiziksel olaylar öğrenme alanı için lego program tabanlı fen ve teknoloji eğitiminin öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Proctor, C. & Blikstein, P. (2018). How broad is computational thinking? A longitudinal study of practices shaping learning in computer science. Proceedings of the 13th International Conference of the Learning Sciences, 1, 544-551.
  • Ross, K.A. (1998). Doing and proving: The place of algorithms and proofs in school mathematics. The American Mathematical Monthly, 105(3), 252-255.
  • Rowe, E., Asbell-Clarke, J., Cunningham, K. & Gasca, S. (2017). Assessing implicit computational thinking in Zoombinis Gameplay: Pizza Pass, Fleens & Bubblewonder Abyss. Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, 195-200.
  • Sullivan, A. & Bers, M. U. (2017). Dancing robots: integrating art, music, and robotics in Singapore’s early childhood centers. International Journal of Technology and Design Education, 1-22.
  • Şahin, M. & Arslan Namlı, N. (2017). Algoritma eğitiminin problem çözme becerisi üzerine etkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 135-153.
  • Şimşek, N. (2002). Derste eğitim teknolojisi kullanımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Teo, T. (2008). Assessing the computer attitudes of students: An Asian perspective. Computers in Human Behavior, 24(4), 1634–1642. doi:10.1016/j.chb.2007.06.004
  • Toytok, E. H. & Çetin, A. (2015). The effects of pedagogical training program on students' professional attitudes and self efficacy levels. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 607-611.
  • Toytok, E. H. & Gürel, S. (2019). Does project children’s university ıncrease academic self-efficacy in 6th graders? A weak experimental design. Sustainability, 11(3), 778.
  • Korucu, A. T. & Taşdöndüren, T. (2019). Ortaokul öğrencilerinin blok temelli programlamaya ilişkin öz-yeterlik algılarının ve robotiğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 44-58.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49, 33-35.
  • Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Phil. Trans. R. Soc. A 366, 3717–3725. https://royalsocietypublishing.org/doi/pdf/10.1098/rsta.2008.0118
  • Yağcı, M. (2019). A valid and reliable tool for examining computational thinking skills. Education and Information Technologies, 24(1), 929-951.
  • Yang, J., Wong, G. K. & Dawes, C. (2018). An exploratory study on learning attitude in computer programming for the twenty-first century. New Media for Educational Change (pp. 59-70). Springer, Singapore.
  • Yeh, K. C., Xie, Y. & Ke, F. (2011). Teaching computational thinking to non-computing majors using spreadsheet functions. Proceedings of Frontiers in Education Conference, 1-5.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, S. (2000). Effects of an educational computing course on preservice and inservice teachers: A discussion and analysis of attitudes and use. Journal of Research on Computing in Education, 32(4), 479–495.
  • Yıldız M., Çiftçi E. & Karal H. (2017). Bilişimsel düşünme ve programlama. H. F. Odabaşı, B. Akkoyunlu ve A. İşman (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2017, (5. Bölüm, ss. 75-86). Adapazarı: TOJET ve Sakarya Üniversitesi.
APA RAMAZANOĞLU M (2021). ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. , 163 - 174.
Chicago RAMAZANOĞLU Mehmet ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. (2021): 163 - 174.
MLA RAMAZANOĞLU Mehmet ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. , 2021, ss.163 - 174.
AMA RAMAZANOĞLU M ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. . 2021; 163 - 174.
Vancouver RAMAZANOĞLU M ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. . 2021; 163 - 174.
IEEE RAMAZANOĞLU M "ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ." , ss.163 - 174, 2021.
ISNAD RAMAZANOĞLU, Mehmet. "ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ". (2021), 163-174.
APA RAMAZANOĞLU M (2021). ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 163 - 174.
Chicago RAMAZANOĞLU Mehmet ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25, no.1 (2021): 163 - 174.
MLA RAMAZANOĞLU Mehmet ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.25, no.1, 2021, ss.163 - 174.
AMA RAMAZANOĞLU M ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021; 25(1): 163 - 174.
Vancouver RAMAZANOĞLU M ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021; 25(1): 163 - 174.
IEEE RAMAZANOĞLU M "ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25, ss.163 - 174, 2021.
ISNAD RAMAZANOĞLU, Mehmet. "ĞRENCİLERİNİN BİLGİSAYARA YÖNELİK TUTUMLARINA VE BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK ALGILARINA ETKİSİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25/1 (2021), 163-174.