Yıl: 2021 Cilt: 25 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 291 - 302 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ

Öz:
Bu araştırma ortaokul öğrencilerinin sosyal sorumluluk düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Araştırmadacinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri kullanılmıştır. Araştırma tarama modelinde tasarlanmış nicel bir çalışmadır.Araştırmanın çalışma grubunu ortaokul düzeyinde ve tüm kademelerde eğitim göre 483 ortaokul öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmada ‘Ortaokul öğrencilerine yönelik sosyal sorumluluk ölçeği’ kullanılmıştır.Araştırma verileri SPSS 18 paket program ile analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde Mann WhitneyU testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Ölçeğin KMO değeri .884, Bartlett’s testi sonucu 2029.614 veCronbachalpha katsayı değeri .829 bulunmuştur. Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin sosyal sorumlulukortalama puanı 3.02, ölçeğin yardımlaşma alt boyutunda ortalama puan 2.86, çevreye duyarlık alt boyutuortalama puanı 3.00, birlikte hareket etme alt boyutu ortalama puanı 3.17 ve sosyal duyarlık alt boyutu ortalamapuanı 3.15 olarak bulunmuştur. Ortaokul öğrencilerinin sosyal sorumluluk düzeyleri cinsiyete göre anlamlı birfarklılık göstermemektedir. Sınıf düzeyi değişkenine göre öğrencilerin sosyal sorumluluk düzeyleri anlamlıfarklılık göstermektedir. Anlamlı farklılıkların yardımlaşma alt boyutunda ortaokul_1 ve ortaokul_4 gruplarıarasında ve ortaokul_1 grubu lehine, çevreye duyarlılık alt boyutunda ortaokul_1 ve ortaokul_2 grupları arasındave ortaokul_1 grubu lehine, ortaokul_1 ve ortaokul_3 grupları arasında ve ortaokul_1 grubu lehine ve ortaokul_1ve ortaokul_4 grupları arasında ve ortaokul_1 grubu lehine, birlikte hareket etme alt boyutunda ortaokul_1 veortaokul_3 grupları arasında ve ortaokul_1 grubu lehine, ortaokul_1 ve ortaokul_4 grupları arasında veortaokul_1 grubu lehine ve ortaokul_2 ve ortaokul_4 grupları arasında ve ortaokul_2 grubu lehine, sosyalduyarlık alt boyutunda ise ortaokul_1 ve ortaokul_4 grupları arasında ve ortaokul_1 grubu lehine ve ortaokul_3ve ortaokul_4 grupları arasında ve ortaokul_3 grubu lehine olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime: öğrenci ortaokul sosyal sorumluluk

SOCIAL RESPONSIBILITY LEVELS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Öz:
This study aims to investigate secondary school students’ social responsibility levels in terms of gender and grade variables. This study is a quantitative research designed as survey model research. The study group is 483 secondary school students of all grades. ‘Social Responsibility Scale for Secondary School Students’ was used in this study. Research data were analyzed by SPSS 18 packet program. For data analyses Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H tests were applied. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value is .884, Bartlett’s test result is 2029.614 and Cronbach alpha coefficiency is .829. According to research findings secondary school students’ social responsibility levels mean score is 3.02, helpfulness sub-dimension mean score is 2.86, environmental awareness sub-dimension mean score is 3.00, cooperation sub-dimension mean score is 3.17 and social awareness sub-dimension mean score is 3.15. Secondary school students’ social responsibility levels do not differ according to the gender variable. Secondary school students’ social responsibility levels significantly differ according to grade. At helpfulness sub-dimension significant differences were viewed between grade_1 and grade_4 and in favour of grade_1, at environmental awareness sub-dimension significant differences were viewed between grade_1 and grade_2 and in favour of grade_1, between grade_1 and grade_3 and in favour of grade_1, between grade_1 and grade_4 and in favour of grade_1, at cooperation sub-dimension significant differences were viewed between grade_1 and grade_3 and in favour of grade_1, between grade_1 and grade_4 and in favour of grade_1, between grade_2 and grade_4 and in favour of grade_2, at social awareness subdimension significant differences were viewed between grade_1 and grade_4 and in favour of grade_1, between grade_3 and grade_4 and in favour of grade_3.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA özcan m (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. , 291 - 302.
Chicago özcan mehmet ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. (2021): 291 - 302.
MLA özcan mehmet ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. , 2021, ss.291 - 302.
AMA özcan m ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. . 2021; 291 - 302.
Vancouver özcan m ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. . 2021; 291 - 302.
IEEE özcan m "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ." , ss.291 - 302, 2021.
ISNAD özcan, mehmet. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ". (2021), 291-302.
APA özcan m (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 291 - 302.
Chicago özcan mehmet ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25, no.1 (2021): 291 - 302.
MLA özcan mehmet ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.25, no.1, 2021, ss.291 - 302.
AMA özcan m ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021; 25(1): 291 - 302.
Vancouver özcan m ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021; 25(1): 291 - 302.
IEEE özcan m "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25, ss.291 - 302, 2021.
ISNAD özcan, mehmet. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25/1 (2021), 291-302.