ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ
Yıl: 2021 Cilt: 25 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 291 - 302 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ
Öz: Bu araştırma ortaokul öğrencilerinin sosyal sorumluluk düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Araştırmadacinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri kullanılmıştır. Araştırma tarama modelinde tasarlanmış nicel bir çalışmadır.Araştırmanın çalışma grubunu ortaokul düzeyinde ve tüm kademelerde eğitim göre 483 ortaokul öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmada ‘Ortaokul öğrencilerine yönelik sosyal sorumluluk ölçeği’ kullanılmıştır.Araştırma verileri SPSS 18 paket program ile analiz edilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde Mann WhitneyU testi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Ölçeğin KMO değeri .884, Bartlett’s testi sonucu 2029.614 veCronbachalpha katsayı değeri .829 bulunmuştur. Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin sosyal sorumlulukortalama puanı 3.02, ölçeğin yardımlaşma alt boyutunda ortalama puan 2.86, çevreye duyarlık alt boyutuortalama puanı 3.00, birlikte hareket etme alt boyutu ortalama puanı 3.17 ve sosyal duyarlık alt boyutu ortalamapuanı 3.15 olarak bulunmuştur. Ortaokul öğrencilerinin sosyal sorumluluk düzeyleri cinsiyete göre anlamlı birfarklılık göstermemektedir. Sınıf düzeyi değişkenine göre öğrencilerin sosyal sorumluluk düzeyleri anlamlıfarklılık göstermektedir. Anlamlı farklılıkların yardımlaşma alt boyutunda ortaokul_1 ve ortaokul_4 gruplarıarasında ve ortaokul_1 grubu lehine, çevreye duyarlılık alt boyutunda ortaokul_1 ve ortaokul_2 grupları arasındave ortaokul_1 grubu lehine, ortaokul_1 ve ortaokul_3 grupları arasında ve ortaokul_1 grubu lehine ve ortaokul_1ve ortaokul_4 grupları arasında ve ortaokul_1 grubu lehine, birlikte hareket etme alt boyutunda ortaokul_1 veortaokul_3 grupları arasında ve ortaokul_1 grubu lehine, ortaokul_1 ve ortaokul_4 grupları arasında veortaokul_1 grubu lehine ve ortaokul_2 ve ortaokul_4 grupları arasında ve ortaokul_2 grubu lehine, sosyalduyarlık alt boyutunda ise ortaokul_1 ve ortaokul_4 grupları arasında ve ortaokul_1 grubu lehine ve ortaokul_3ve ortaokul_4 grupları arasında ve ortaokul_3 grubu lehine olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime: SOCIAL RESPONSIBILITY LEVELS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS
Öz: This study aims to investigate secondary school students’ social responsibility levels in terms of gender and grade variables. This study is a quantitative research designed as survey model research. The study group is 483 secondary school students of all grades. ‘Social Responsibility Scale for Secondary School Students’ was used in this study. Research data were analyzed by SPSS 18 packet program. For data analyses Mann Whitney U test and Kruskal Wallis H tests were applied. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value is .884, Bartlett’s test result is 2029.614 and Cronbach alpha coefficiency is .829. According to research findings secondary school students’ social responsibility levels mean score is 3.02, helpfulness sub-dimension mean score is 2.86, environmental awareness sub-dimension mean score is 3.00, cooperation sub-dimension mean score is 3.17 and social awareness sub-dimension mean score is 3.15. Secondary school students’ social responsibility levels do not differ according to the gender variable. Secondary school students’ social responsibility levels significantly differ according to grade. At helpfulness sub-dimension significant differences were viewed between grade_1 and grade_4 and in favour of grade_1, at environmental awareness sub-dimension significant differences were viewed between grade_1 and grade_2 and in favour of grade_1, between grade_1 and grade_3 and in favour of grade_1, between grade_1 and grade_4 and in favour of grade_1, at cooperation sub-dimension significant differences were viewed between grade_1 and grade_3 and in favour of grade_1, between grade_1 and grade_4 and in favour of grade_1, between grade_2 and grade_4 and in favour of grade_2, at social awareness subdimension significant differences were viewed between grade_1 and grade_4 and in favour of grade_1, between grade_3 and grade_4 and in favour of grade_3.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, O. (2009). İlköğretim okullarında görevli branş öğretmenlerinin değer öğretimi yaparken kullandıkları etkinlikler: 2004 ve 2007 yıllarına ilişkin bir karşılaştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (2), 403-414.
- Akpınar, E. ve Yıldırım, Y. (2016). Cinsiyet faktörünün ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin sosyal olgunluk düzeyine etkisi. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 2(1), 20-32.
- Argüden, Y. (2002). Kurumsal sosyal sorumluluk. İstanbul: ARGE Danışmanlık Yayınları.
- Association of American Colleges & Universities. (2004). Our students' best work: A framework for accountability worthy of our mission. Association of Amer Colleges.
- Aydın, İ.P. (2001). Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Ankara: Pegem A.
- Bayraktaroğlu G., İlter, B. ve Tanyeri M. (2009). Kurumsal sosyal sorumluluk: Pazarlamada yeni bir paradigmaya doğru. İstanbul: Literatür Yayınları.
- Becerikli, S.Y. (2000). Stratejik yönetim planlaması: 2000’li yıllarda işletmeler için yeni bir açılım. Amme İdaresi Dergisi, 3, 97–109.
- Bowen, H. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper
- Burns, N. and Grove, S. K. (1993). The practice of nursing research: Conduct, critique & utilization. Saunders: Elsevier Science Health Science.
- Çabuk, B. (2003). Üniversiteli öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1), 189-198.
- Carroll A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34 (4), 39-48.
- Çelik, F. (2010). Beşinci sınıf sosyal bilgiler programında sorumluluk, estetik ve doğal çevreye duyarlılık değerlerinin kazandırılmasına ilişkin öğrenci ve öğretmen görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Commision of the European Communities (2001). Green Paper: Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility.
- Eilbirt, H. and Parket, I. R. (1973). The practice of business: The current status of corporate social responsibility. Business Horizons, 16(4), 5-14.
- Ergül, H. F. ve Kurtulmuş, M. (2014). Sosyal sorumluluk anlayışının geliştirilmesinde topluma hizmet uygulamaları dersine ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49), 221-232.
- Erol, E. (2002). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Yayın.
- Frederick, W. C. (2006). Corporation be good: The story of corporate social responsibility. USA: Dog Ear Publishing.
- Friedman, M. (2007). The social responsibility of business is to increase its profits. In W. C. Zimmerli, K. Richter, and M. Holzinger (Eds.) Corporate ethics and corporate governance (pp. 173-178). Berlin: Springer.
- Hellison, D. (2014). Fiziksel aktivite yoluyla bireysel ve sosyal sorumluluk öğretimi (Çev. Ed. B. Filiz). Ankara: Nobel Akademi.
- Hotamışlı, M., Aydan, Ç., Menteşe, A. ve Yörük, E. (2010). Kurumsal sosyal sorumluluk bilinci: Afyon Kocatepe Üniversitesinde karşılaştırmalı bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(34), 280-299.
- Karakuş, C., Kartal, A. ve Çağlayan, K. T. (2016). İlkokul öğrencilerine göre sorumluluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 1-20.
- Koontz, H. and O’Donnell, C. (1976). Management: A systems and contingency analysis of managerial functions. USA: McGraw Hill.
- Kotler, P. and Lee N. (2005). Corporate social responsibility: doing the most good for your company and your cause. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
- Küçükşen, K. ve Budak, H. (2017). Lise öğrencilerinin sosyal değer tercihlerinin küresel sosyal sorumluluk düzeylerine etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(3), 1813-1826.
- May, S. K., Cheney, G. and Roper, J. (2007). The debate over corporate social responsibility. USA: Oxford University Press.
- Minareci, Y. (2007). Turizm işletmelerinde kurumsallaşma ve sosyal sorumluluk: otel işletmelerinde bir uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Mohr, L. A., Webb D. J. and Haris, E. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? the ımpact of corporate social responsibility on buying behavior. The Journal of Consumer Affairs, 35, (1) 45–71.
- Mullerat, R. (2010). International corporate social responsibility. UK: Kluwer Law International.
- Nalbant, Z. E. (2005). İşletmelerde sosyal sorumluluk ve iş ahlakı. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 12(1), 193-201.
- Özalp, İ., Tonus, H. Z. ve Sarıkaya, M. (2008). İktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencilerinin kurumsal sosyal sorumluluk algılamaları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1) 69–84.
- Özgener, Ş. (2000). İş ahlakı ve sosyal sorumluluk. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Özüpek, M. N. (2004). Kurum imajında sosyal sorumluluk: kurumsal ve uygulamalı bir çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Şahin, E. (1996). İşletme ve çevre etkileşimi ve işletmelerin sosyal sorumluluğu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Schlechty, P. C. (2005). Okulu yeniden kurmak. (Çev. Y. Özden). Ankara: Nobel Yayınları.
- Sezer, A. ve Çoban, O. (2016). Ortaokul öğrencilerinin sorumluluk değeri algıları. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 22-39.
- Sezer, T. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde sorumluluk değerinin öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Sliwka A. (2005) Citizenship education as the responsibility of an entire school: Structural and cultural implications. In G. Himmelmann and D.Lange (eds) Demokratiekompetenz. VS Verlag für Sozialwissenschaften. Germany: Springer.
- Wentzel, K. R. (1991). Relations between social competence and academic achievement in early adolescence. Child Development, 62, 1066-1078.
- Yılmaz, K. (2011). Eğitim fakültelerinin sosyal sorumluluğu ve topluma hizmet uygulamaları dersi: Nitel bir araştırma. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(2), 86-108.
APA | özcan m (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. , 291 - 302. |
Chicago | özcan mehmet ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. (2021): 291 - 302. |
MLA | özcan mehmet ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. , 2021, ss.291 - 302. |
AMA | özcan m ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. . 2021; 291 - 302. |
Vancouver | özcan m ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. . 2021; 291 - 302. |
IEEE | özcan m "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ." , ss.291 - 302, 2021. |
ISNAD | özcan, mehmet. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ". (2021), 291-302. |
APA | özcan m (2021). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 291 - 302. |
Chicago | özcan mehmet ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25, no.1 (2021): 291 - 302. |
MLA | özcan mehmet ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.25, no.1, 2021, ss.291 - 302. |
AMA | özcan m ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021; 25(1): 291 - 302. |
Vancouver | özcan m ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021; 25(1): 291 - 302. |
IEEE | özcan m "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25, ss.291 - 302, 2021. |
ISNAD | özcan, mehmet. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL SORUMLULUK DÜZEYLERİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25/1 (2021), 291-302. |