Yıl: 2021 Cilt: 25 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 13 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ

Öz:
Erken Cumhuriyet Dönemi, ulus-devlet bağlamında, Cumhuriyet değerlerinin ve kurumlarının oluşturulduğu, buçerçevede Türkiye Cumhuriyeti’nin inşa edilmek üzere temellendirildiği 1920-1938 dönemi ile sınırlıdır. Bahsekonu olan dönem içerisinde hukuksal ilişkilerden ekonomik ve kültürel ilişkilere kadar Batı dünyası ile birçokalanda ‘medeni seviyeyi yakalama’ adına benzerlikler kurulmaya çalışılmış ve hatta Batı’dan daha geri kalır birtarafın olmadığını kanıtlamak üzere çeşitli faaliyetler düzenlenmiştir. Dahası Türk ailesi ve Türk kadını,modernitenin getirdiği yenilikler ile tanıştırılmış; kendilerinin de modern dünyaya ayak uydurmaları beklenmiş;‘ideal Türk kadını nasıl olur?’ üzerine çeşitli müsabakalar düzenlenmiş; bu minvalde reklam metinleri vegörselleri yayımlanmıştır. Ele alınan çalışmada, Erken Cumhuriyet Dönemi yayınlarından olan ‘Tan veCumhuriyet’ Gazetesi’nin, modern Türk kadınının oluşturulması noktasındaki reklam metinleri ve müsabakailanlarının görsel ve metinsel içerik analizleri yapılacak; betimlenen ve idealize edilen Türk kadının özellikleriortaya konacak ve sonuç kısmında Osmanlı kadınından Türk kadınına evirilen Cumhuriyet kadınındanbeklentiler, ortaya konulacaktır. 1920-1938 yılları arası sınırlarında yapılan bu araştırma, Tan ve CumhuriyetGazetesi reklam ve ilanlarından derlenen materyallerle sunulmaya çalışılacaktır..
Anahtar Kelime: modern Türk Kadını ideal

THE MODERN WOMEN'S IDEAL TO BE CREATED IN NEWSPAPER COMPETITIONS AND ADS IN THE EARLY REPUBLICAN PERIOD

Öz:
Early Republic Period, in the context of nation-states, the creation of values and institutions of the Republic, the Republic of Turkey in this context to be constructed is limited based on the 1920-1938 period. In the mentioned period, similarities have been tried to be established on behalf of catching the civilized level in many areas with the Western world, from legal relations to economic and cultural relations, and even various activities have been organized to prove that there is no one who is left behind from the Western world. Moreover, the Turkish family and Turkish women were introduced to the innovations brought by modernity; they were expected to adapt to the modern world; various competitions were organized on the subject of how the ideal Turkish woman is. In the study, the advertisement texts and competition announcements of 'Tan and Cumhuriyet' newspaper, which is one of the publications of the Early Republican Period, will be examined, the characteristics of the Turkish women who are described and idealized will be revealed and in the conclusion part, expectations from the women from the Republican women who evolved from the Ottoman women to the Turkish women will be revealed. This research, which was conducted between 1920 and 1938, will be presented with materials compiled from Tan and Cumhuriyet Newspaper advertisements.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acun, Fatma. Görsel Verilerde Kadın İmajı (1923-1960). SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2007, Sayı:16, ss.91-112.
  • Arslan, Eylem. “Türk Televizyon Reklamlarında Toplumsal Cinsiyet Reklamlarında Toplumsal Cinsiyet Sunumları Açısından Yaşın Sosyo- Kültürel Değişkenlerle İlişkisi Üzerinden Analizi”. Milli Folklor, 2015, Yıl 27, Sayı 105.
  • Balcı Meral, Tuzak Mervenur. Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Nezihe Muhiddin Özelinde Türk Kadınlarının Siyasi Hakları İçin Mücadelesi. Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 2017, 1: 43-51.
  • Berger, J. Görme Biçimleri. Metis Yayınları, İstanbul, 2016.
  • Caporal, Bernard. Kemalizm Sonrasında Türk Kadını. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1982.
  • Demirdirek Aynur. Osmanlı Kadınlarının Hayat Hakkı Arayışının Bir Hikâyesi. Ankara: İmge Kitabevi, 1993.
  • Doğramacı, Emel. Türkiye’de Kadın Dünü, Bugünü. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 1989.
  • Donovan, Josephine. Feminist Teori. İstanbul: İletişim Yayınları, 2000.
  • Durakbaşa, Ayşe. Halide Edip, Türk Modernleşmesi ve Feminizm. İstanbul: İletişim Yayınları, 2000.
  • Esen, Nükhet. Türk Romanında Aile Kurumu. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, 1991.
  • Gümüş, Musa. “Anayasal Meşruti Yönetime Medhal: 1856 Islahat Fermanı’nın Tam Metin İncelemesi”. Bilig, Güz (2018), sayı 47.
  • Onaylı Şengül, Gamze. Kadın Odaklı Reklamlarda Kadınlık Sunumu. Kadir Has Üniversitesi: Yüksek lisans Tezi, 2018.
  • Özdemir, Mehmet. Türkiye’deki Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet ve Sunumu. Millî Folklor. 2010, Yıl 22, Sayı 88.
  • Öztürk, Emine. Türk Kadınının Feminizme Bakışı. İstanbul: Karmat Yayınları, 2007.
  • Sancar, Serpil. Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, Erkekler Devlet; Kadınlar Aile Kurar. İstanbul: İletişim Yayınları, 2017.
  • Taşkıran, Tezer. Cumhuriyet’in 50. Yılında Türk Kadın Hakları. Ankara: Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Yayınları, 1973.
  • Tekin, İklim. Kadın Sorunlarına Yönelik Sosyal Sorumluluk Kampanyaları ve Reklâmlarda Kadın Cinsiyetinin Sunumu. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2006.
  • Yaşın Dökmen, Z. Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2016.
  • Zihnioğu, Yaprak. Kadınsız İnkılâp. İstanbul: Metis Yayınları, 2013.
  • Süreli Yayınlar:
  • Gürbüz Türk Çocuğu, 1926, s.3 sf:25. Gürbüz Türk Çocuğu, 1928, s.19 sf:47. Cumhuriyet, 23 Nisan 1929, sf:1. Akşam, 3 Ağustos 1932, s.1. Tan, 23.4.1935, s.13. Tan, 24.4.1935, s. 13. Tan, 26.4.1935, s.16. Tan, 24.5.1936, s. 7. Cumhuriyet, 23 Nisan 1937, s.21. Tan, 27 Nisan 1936, s.1. Tan, 24.5.1936, s. 7. Cumhuriyet, 23 Nisan 1937, s.21. Tan, 29.4.1937, s.7. Cumhuriyet, 16 İkinci Teşrin 1938, s.8. Tan, 28.4.1939, s.12. Tan, 27.4.1940, s.8. Akşam, 3.08.1932, s.1. Akşam, 5.08.1932, s.7
APA Mezkit Saban g (2021). ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. , 1 - 13.
Chicago Mezkit Saban gülperi ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. (2021): 1 - 13.
MLA Mezkit Saban gülperi ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. , 2021, ss.1 - 13.
AMA Mezkit Saban g ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. . 2021; 1 - 13.
Vancouver Mezkit Saban g ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. . 2021; 1 - 13.
IEEE Mezkit Saban g "ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ." , ss.1 - 13, 2021.
ISNAD Mezkit Saban, gülperi. "ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ". (2021), 1-13.
APA Mezkit Saban g (2021). ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 1 - 13.
Chicago Mezkit Saban gülperi ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25, no.1 (2021): 1 - 13.
MLA Mezkit Saban gülperi ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.25, no.1, 2021, ss.1 - 13.
AMA Mezkit Saban g ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021; 25(1): 1 - 13.
Vancouver Mezkit Saban g ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2021; 25(1): 1 - 13.
IEEE Mezkit Saban g "ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25, ss.1 - 13, 2021.
ISNAD Mezkit Saban, gülperi. "ERKEN CUMHURİYET DÖNEMİNDE GAZETE MÜSABAKALARI VE REKLAMLARINDA OLUŞTURULMAK İSTENEN MODERN KADIN İDEALİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 25/1 (2021), 1-13.