Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi

Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 363 - 388 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.34247/artukluakademi.797570 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi

Öz:
Tarihsel tecrübenin neredeyse tamamında, farklı koşullara rağmen bir grup insan Hakikati, Mutlağı, Boşluğu, Gerçeği, Varlığı veya Tanrı’yı hiçbir aracı olmaksızın tecrübe ettiklerini ve bu tecrübeleri ile gerçek bilgiye ulaştıklarını anlatırlar. Bu tecrübeler, modern dönemde William James başta olmak üzere pek çok felsefeci ve teoloğun dikkatini çekmiş, mevut felsefi ve teolojik tartışmalar bağlamında mistik tecrübeyi açıklayan pek kuram geliştirilmiştir. Bunlar arasında mistik tecrübenin saf, dolaysız, evrensel bir Birlik tecrübesi olduğu karşısındaki en önemli eleştiri ise bağlamsalcı yaklaşımın (contextual approach) mistik tecrübenin içerisinde ortaya çıktığı bağlam dolayımıyla yapılandırılmış ve dolayısıyla da buna göre anlamlandırılmış bir tecrübe olduğu iddiasıdır. Steven T. Katz başta olmak üzere bu bağlamsalcılığı savunanlar, Kant’ın tecrübenin inşası ve Wittgenstein’ın dil oyunu anlayışı zemininde, mistik tecrübenin, mistiğin tecrübesi öncesinde bir dini veya mistik geleneğe dahil olmasından tecrübe sonrasında tecrübeyi yine bağlı olduğu bağlama göre yorumlamasına kadar mistik tecrübenin bağlamla ilişkisini göstermeye çalışırlar. Bağlamsalcı yaklaşımı tanıtmayı amaç edinen iki çalışmadan ikincisi olan bu makalede, önce bağlamsalcılığa göre tecrübe öncesi kullanılan dilin, tecrübe esnasında bilincin yönelimselliğinin ve mistik tecrübe sonrasında tecrübeyi ifadede kullanılan dilin tecrübenin yapılandırılmasına nasıl aracılık ettiği ele alınacak, ardından tecrübenin kendi bağlamında anlamlı olduğu sonucunun ortaya çıkardığı mistik çoğulculuğa yer verilecektir. Böylece mistik tecrübenin mevcut açıklamaları arasında öne çıkan bağlamsalcılığın temel çerçevesi netlik kazanacaktır.
Anahtar Kelime: Mistik Tecrübe Saf Tecrübe Steven T. Katz

A Contextualist Reading of Mysticism II: The Relation of Context and Experience

Öz:
In modern mysticism studies, the problems regarding how to understand the narrations of mystic experiences and whether it is possible for one to experience the Reality immediately, independent from all conditions, are points of discussions. Contrary to the widely accepted idea that mystic experience is a pure, immediate experience of unity; those who adopt the contextual approach, especially Katz, claim that mystic experience is mediated and contextual and it is constructed by the context in which it arose. They justify this claim by revealing the dual and unsurpassable relation that exists between the context and the experience. This study is the second of the two studies that aim at introducing contextual approach. In this study, first, the relation between context and experience will continue to be discussed. Then, how practice that is applied before the experience, the intentionality of consciousness in the moment of experience and the language that is used to express the experience will be handled in terms of contextualism. Finally, mystic diversity as an outcome of the idea that experience is meaningful only within its own context will be discussed. Thus, the basic framework of contextualism, which comes forward among other existing explanations of mystic experience today, will become apparen
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adam, Martin A. “A Post-Kantian Perspective on Recent Debates About Mystical Experience”. A Journal of the American Academy of Religion, 70/4 (2002): 801- 817.
  • Altuğ, Taylan. Dile Gelen Felsefe. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2017.
  • Burr, Ronald. “Wittgenstein's Later Language-Philosophy and Some Issues in Philosophy of Mysticism”. International Journal for Philosophy of Religion, 7/1 (1976): 261-287.
  • Chakravarti, Sitansu S. “The Madhyamika Catuskoti or Tetralemma”. Journal of Indian Philosophy, 8 (1980): 303-306.
  • Cole, Cecil Theodore. “Mysticism, Contextualism, and Community: A Communitarian-Pragmatic Epistemology of Mysticism”. Doktora Tezi, Boston University Graduate School of Art and Sciences, 2007.
  • Ernst, Carl W. “Mystical Language and Teaching Context in the Early Lexicons of Sufism”. Mysticism and Language, ed. Steven T. Katz, 181-201. New York: Oxford University Press, 1992.
  • Forman, Robert K. C. “Eckhart Gezücken, and the Ground of the Soul”. The Problem of Pure Consciousness: Mysticism and Philosophy, ed. Robert K. C. Forman, 98-120. New York: Oxford University Press, 1990.
  • Gadamer, Hans-Georg. Hakikat ve Yöntem, çev. Hüsamettin Arslan, İsmail Yavuzcan. İstanbul: Paradigma Yayıncılık, 2008-2009, I, II.
  • Garside, Bruce. “Language and the Interpretation of Mystical Experience”. International Journal for Philosophy of Religion, 3/2 (1972): 93-102.
  • Gill, Jerry. “Mysticism and Mediation”. Faith and Philosophy, 1 (1984): 111-121.
  • Gimello, Robert M. “Mysiticism in It’s Contexts”. Mysticism and Religious Tradition, ed. S. T. Katz, 61-88. New York: Oxford University Press, 1983.
  • Harmless, William. Mystics. Oxford: Oxford University Press, 2008.
  • Husserl, Edmund. Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, çev. Harun Tepe. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2003.
  • James, William. The Varieties of Religious Experience: A Study in Human Nature. New York: Penguin Books, 1985.
  • Katz, Steven T. “General Editor’s Introduction”. Comparative Mysticism: An Anthology of Original Sources, ed. Steven T. Katz, 3-21. New York: Oxford University Press, 2013.
  • _____, Steven T. “Language, Epistemology and Mysticism”. Mysticism and Philosophical Analysis, ed. Steven T. Katz, 22-74. New York: Oxford University Press, 1978.
  • _____, Steven T. “The ‘Conservative’ Character of Mystical Experience”. Mysticism and Religious Tradition, ed. Steven T. Katz, 3-60. New York: Oxford University Press, 1983.
  • _____, Steven T. “Mystical Speech and Mystical Meaning”. Mysticism and Language, ed. Steven T. Katz, 3-67. New York: Oxford University Press, 1992.
  • Kazımî, Rıza Şah. Aşkına Giden Yollar, çev. Tahir Uluç. İstanbul: İnsan Yay., 2012.
  • King, Sallie B. “Concepts, Anti-Concepts and Religious Experience”. Religious Studies, 14/4 (1978): 445-458.
  • Marshall, Paul. Mystical Enconters with the Natural World: Experiences and Explanations. Oxford: University Press, 2005.
  • Meister Eckhart, çev. R. B. Blakney. New York:Harper and Brothers, 1941, aktaran: Walter T. Stace, Mistisizm ve Felsefe, çev. Abdüllatif Tüzer. İstanbul: İnsan Yayınları, 2004.
  • Moore, Peter. “Mystical Experience, Mystical Doctrine, Mystical Technique”, Mysticism and Philosophical Analysis, ed. Steven T. Katz, 101-131. New York: Oxford University Press, 1978.
  • Prigge, Norman and Kessler, Gary. “Is Mystical Experience Everywhere Same?”. The Problem of Pure Consciousness Mysticisim and Philosophy, ed. Robert K. C. Forman, 269-287. New York: Oxford University Press, 1990.
  • Proudfoot, Wayne. “Religious Experience, Emotion, and Belief”. The Harvard Theological Review, 3/4 (1977): 343-367.
  • ________, Wayne. Religious Experience. London: University of California Press, 1985. Scott, Charles E. “Consciousness and the Conditions of Consciousness”. Review of Metaphysics, 25/4 (1972): 625-637.
  • Searle, John R. Intentionality: An Essay in the Philosophy of Mind. Cambridge: Cambridge University Press, 1983.
  • Smart, Ninian. “What Would Buddhaghosa Have Made of The Cloud of Unknowing”. Mysticism and Language, ed. Steven T. Katz, 103-122. New York: Oxford University Press, 1992.
  • Smith, Frederick M. “Mantra”. Encyclopedia of Religion, ed. Lindsay Jones. Detroit: Macmillan Reference, 2005, VIII, 5676-5678.
  • Smith, Margaret. Studies in Early Mysticism: In The Near and Middle East. Oxford: Oneworld Pub., 1995.
  • Soykan, Ömer Naci. Felsefe ve Dil: Wittgenstein Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Mtv Yayıncılık, 2006.
  • Staal, Frits. Exploring Mysticism. London: Penguin Books, 1975.
  • Stace, Walter T. Mistisizm ve Felsefe, çev. Abdüllatif Tüzer. İstanbul: İnsan Yayınları, 2004.
  • Studstill, Randall. The Unity of Mystical Traditions: The Transformation of Consciousness in Tibetan and German Mysticism. Boston: Brill Leiden, 2005.
  • Taves, Ann. Fits, Trances and Visions. Princeton: Princeton University Press, 1999.
  • Wittgenstein, Ludwing. Felsefi Soruşturmalar, çev. Haluk Barışcan. İstanbul: Metis Kitap, 2007.
  • ________, Ludwing. Kesinlik Üzerine, çev. Doğan Şahiner. İstanbul: Metis Yay., 2009
APA AKDEMİR SÜLEYMAN b (2020). Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. , 363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
Chicago AKDEMİR SÜLEYMAN betül Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. (2020): 363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
MLA AKDEMİR SÜLEYMAN betül Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. , 2020, ss.363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
AMA AKDEMİR SÜLEYMAN b Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. . 2020; 363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
Vancouver AKDEMİR SÜLEYMAN b Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. . 2020; 363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
IEEE AKDEMİR SÜLEYMAN b "Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi." , ss.363 - 388, 2020. 10.34247/artukluakademi.797570
ISNAD AKDEMİR SÜLEYMAN, betül. "Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi". (2020), 363-388. https://doi.org/10.34247/artukluakademi.797570
APA AKDEMİR SÜLEYMAN b (2020). Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. Artuklu Akademi, 7(2), 363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
Chicago AKDEMİR SÜLEYMAN betül Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. Artuklu Akademi 7, no.2 (2020): 363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
MLA AKDEMİR SÜLEYMAN betül Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. Artuklu Akademi, vol.7, no.2, 2020, ss.363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
AMA AKDEMİR SÜLEYMAN b Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. Artuklu Akademi. 2020; 7(2): 363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
Vancouver AKDEMİR SÜLEYMAN b Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi. Artuklu Akademi. 2020; 7(2): 363 - 388. 10.34247/artukluakademi.797570
IEEE AKDEMİR SÜLEYMAN b "Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi." Artuklu Akademi, 7, ss.363 - 388, 2020. 10.34247/artukluakademi.797570
ISNAD AKDEMİR SÜLEYMAN, betül. "Mistisizmin Bağlamsalcı Okuması II: Mistik Tecrübe Bağlam İlişkisi". Artuklu Akademi 7/2 (2020), 363-388. https://doi.org/10.34247/artukluakademi.797570