BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ
Yıl: 2021 Cilt: 31 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 365 - 380 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ
Öz: Gerçekçi film kuramının iki önemli ismi olan Bazin ve Kracauer, kaydedilen görüntünün çıplakgücüne inanır. Sinemanın gerçekle olan doğrudan ilişkisi ekseninde diğer sanatları aştığını belirten bu ikidüşünüre göre sinema, gerçek hayata en fazla yaklaşan sanattır. Gerçeklik anlayışı Kracauer’den daha farklıolan Bazin’e göre pek çok gerçeklik vardır ve sinemanın ham maddesi gerçeğin bizatihi kendisi değil,gerçekliğin bıraktığı izlerdir. Gerçekçi film düşüncesine göre gerçekliğin bıraktığı izlere ulaşmada zamanınve uzamın doğal akışı kesintiye uğratılmamalıdır. Bu çerçevede montajın izleyiciyi manipüle eden yapaymüdahalesi yerine izleyiciyi daha özgür bırakan doğal kurgu, zamanı ve mekânı parçalamaksızın gösterenplan sekans tercih edilmelidir. Gerçekçi sinema dilinde izleyiciyi çoğunlukla düşünsel bir katılıma daveteden, bakışlarını yönlendirmeyen ve zamanı, mekânı parçalamadan anlatıda bütünlük sağlayan plan sekansyani uzun çekim kullanımı oldukça önem taşır. Gerçekçi film kuramı ve plan sekans kullanımı arasındaki buderin ilişkiden hareketle bu çalışmada Bela Tarr sinemasına ve yönetmenin plan sekans kullanımınaodaklanıldı. Bela Tarr’ın sinema dilinin gerçekçi sinema diline yakın olduğu varsayıldı. Kapsam ve sınırlılıkekseninde plan sekans kullanımına yönelik önemli veriler sunacağı varsayılan Torino Atı (The Turin Horse,2011) filmi çalışmanın araştırma nesnesi olarak belirlendi. Kare kare film analizi yöntemi ile plan sekanslarınkullanımı ve inşa edilmeye çalışılan anlam çözümlendi.
Anahtar Kelime: Use of the Plan Sequence in The Bela Tarr Cinema: The Turin Horse Movie Example
Öz: Two important names of realistic film theory, Bazin and Kracauer, believe in the pure power of the recorded image. According to these two theorists, cinema is the most approaching art to real life. According to Bazin, the perception of reality is different than that of Kracauer, there are many realities and the basis of cinema is not the truth itself, but the traces of reality. The natural flow of time and space should not be interrupted in reaching the traces left by reality, according to the idea of realistic film. In this context, natural fiction and plan sequences should be preferred. In realistic cinema, the use of plan sequences, which often invite the audience to an intellectual participation, does not guide their gaze, and provides wholeness in the narrative, is very important. Based on the relationship between realistic film theory and the use of plan sequences, this study focused on Bela Tarr cinema and the use of plan sequences by the director. Bela Tarr's language of cinema was considered to be close to the realistic language of cinema. The Turin Horse film, which is thought to provide important data on the use of plan sequences, was determined as a research object of the study. Using the formal film analysis method, the use of the plan sequences was examined and the generated meaning was analyzed.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Andrew, J. D. (2007). Sinema Kuramları. İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
- Arnheim, R. (1985). “Film ve Gerçeklik”. Seçil Büker ve Oğuz Onaran (Ed.), Sinema Kuramları İçinde. Ankara: Dost Yayınları.
- Bazin, A. (2005). What is Cinema? Volume I. California: University of California Press.
- Bazin, A. (1971). What is Cinema? Volume II. Los Angeles: University of California Press.
- Bazin, A. (1995). Çağdaş Sinemanın Sorunları. Ankara: Bilgi Yayınevi.
- Bazin, A (2011). Sinema Nedir? İstanbul: Doruk Yayınları.
- Brockkett, O. G. (2000). Tiyatro Tarihi. Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
- Büker, S. (1989). Film ve Gerçek. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Büker, S. (1991) Sinemada Anlam Yaratma. Ankara: İmge Kitapevi.
- Coşkun, E. (2011). Dünya Sinemasında Akımlar. Ankara: Phoenix Yayınları.
- Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
- Gök, C. (2007). “Sinema ve Gerçekçilik”. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 112-123.
- Gönen, M. (2008). Paradoksal Sanat: Sinema. İstanbul: Es Yayınları.
- Kılıç, L. (1981). “Siegfied Kracauer’in Sinema Kuramı”. Kurgu Dergisi, 4. 219
- Kovacs, A. (2015). Bela Tarr Sinemasında Çember Kapanıyor. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
- Kracauer, S. (2015) Film Teorisi. İstanbul: Metis Yayınları.
- Kracauer, S. (2011). Kitle Süsü. İstanbul: Metis Yayınları.
- Kracauer, S. (1997). Theory of Film: The Redemption of Physical Reality. United Kingdom: Princeton University Press.
- Kracauer, S. (1985). “Temel Kavramlar”. Seçil Büker ve Oğuz Onaran (Der.). Sinema Kuramları. Ankara: Dost Yayınları.
- Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
- Özarslan, Z. (2013). “Biçimci Film Kuramcıları”. Zeynep Özarslan (Ed.), Sinema Kuramları 1 Beyaz Perdeyi Aydınlatan Kuramcılar (ss.51-57) içinde. İstanbul: Su Yayınları.
- Ryan, M. ve Lenos, M. (2014). Film Çözümlemesine Giriş. Ankara: De Ki Basım Yayınevi.
APA | MEDİN B, ÇAKIR O (2021). BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. , 365 - 380. |
Chicago | MEDİN Burak,ÇAKIR Osman BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. (2021): 365 - 380. |
MLA | MEDİN Burak,ÇAKIR Osman BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. , 2021, ss.365 - 380. |
AMA | MEDİN B,ÇAKIR O BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. . 2021; 365 - 380. |
Vancouver | MEDİN B,ÇAKIR O BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. . 2021; 365 - 380. |
IEEE | MEDİN B,ÇAKIR O "BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ." , ss.365 - 380, 2021. |
ISNAD | MEDİN, Burak - ÇAKIR, Osman. "BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ". (2021), 365-380. |
APA | MEDİN B, ÇAKIR O (2021). BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(1), 365 - 380. |
Chicago | MEDİN Burak,ÇAKIR Osman BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 31, no.1 (2021): 365 - 380. |
MLA | MEDİN Burak,ÇAKIR Osman BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.31, no.1, 2021, ss.365 - 380. |
AMA | MEDİN B,ÇAKIR O BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021; 31(1): 365 - 380. |
Vancouver | MEDİN B,ÇAKIR O BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021; 31(1): 365 - 380. |
IEEE | MEDİN B,ÇAKIR O "BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, ss.365 - 380, 2021. |
ISNAD | MEDİN, Burak - ÇAKIR, Osman. "BELA TARR SİNEMASINDA PLAN SEKANS KULLANIMI: TORİNO ATI FİLMİ ÖRNEĞİ". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 31/1 (2021), 365-380. |