Yıl: 2004 Cilt: 59 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 231 - 254 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi

Öz:
İşletmeler kendi değer zincirlerini tanımlamak suretiyle düşük maliyeti başarabilir veya ürünün/hizmetin değerini arttırabilirler. Değer zinciri analizi nihai kullanıcılara sunulan son ürünü/hizmeti şekillendiren faaliyet aralığının tamamının stratejik avantaj veya dezavantajını belirleyerek rekabet avantajını değerlemektedirv Söz konusu faaliyet aralığı, işletme içi faaliyetlerin yanında işletme dışı değer faaliyetlerini de içermektedir, işletmeler için temel amaç karın maksimum yapılmasıdır. Bu nedenle, işletmeler hem kendilerinin ve hem de rakiplerinin değer zincirlerinin maliyetlerini bilmek zorundadır. İşletmeler maliyetleri stratejik açıdan ele alan değer zinciri maliyet analizinden yararlanmalıdır. Geleneksel yönetim muhasebesi günümüz rekabet ortamında oldukça dar kapsamlı yaklaşım olan "katma değer" odaklıdır. Katma değer yaklaşımı, maliyet analizi için oldukça geç başlayıp erken bitmektedir. Değer zinciri maliyet analizinin dayanağı "değer yaratmaktır". Ayrıca, değer zinciri analizi geleneksel yönetim muhasebesinden farklı olarak işletme dışına odaklanmaktadır.
Anahtar Kelime: maliyet stratejik yönetim değer zinciri analizleri rekabet stratejileri muhasebe

Konular: İşletme İşletme Finans

The Strategic Management Accounting Approach: The Value Chain Cost Analysis

Öz:
Businesses can achieve minimum cost or maximum value of product/ service by defining their own value chain. Value chain analysis assesses competitive advantage by determining the strategic advantages and disadvantages of full range of activities that shape the products which have been supplied to the ultimate user. These activities include not only inside business activities but also outside value activities. For the businesses the main objective is to maximize the profit. For this reason, businesses must know about both their own and their competitors' cost of value chain. The achievement of this by using the traditional management accounting systems is not very easy. Businesses should use value chain cost analysis that views the costs from strategic perspectives. Traditional management accounting has been "value added-oriented" which is a very narrow approach in todays' competitive environment. The value added approach "starts too late and stops too soon" for the cost analysis. The value chain analysis depends on value creation. Moreover, the value chain analysis, as different from the traditional management accounting, focuses on the outside of the busincsess.
Anahtar Kelime: value chain analysis competitive strategies accounting cost strategic management

Konular: İşletme İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • ANDERSON, James C. / NARUS, James A. (1998), "Business Marketing: Understand What Customers Value," Harvard Business Review (November-December).
  • BOOTH, Rupert (1997), "Appreciating The Value Before Counting the Cost," Management Accounting: Magazine for Chartered Management Accountants (January).
  • CMA Magazine (1996), "Value Chain Analysis For Assessing Competitive Advantage," CMA Magazine, Vol: 70, Issue: 6 (Jul/ Aug).
  • DİNÇER, Ömer (2003), Stratejik Yönetim ve işletme Politikası (istanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.S., Altıncı Baskı).
  • EREN, Erol (2000), Stratejik Yönetim ve işletme Politikası (istanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., Beşinci Baskı).
  • FINE, Charles H. / VARDAN, Roger / PETHICK, Robert / EL-HOUT, Jamal (2002), "Rapid-Response Capability In Value-Chain Design," MIT Sloan Managament Rewiev, Vol: 43, Issue: 2 (Winter).
  • HWANG, Nen-Chen Richard (1999), "Value Chain Cost Tracing and Cost System Obselescence: An Exploratory Study of Small to Medium Sized Companies," Journal of Applied Business Research, Vol: 15, Issue: 4 (Fall).
  • INNES, John (-1999), "Management Accounting Trends," Management Accounting: Magazine for Chartered Managament Accountants, Vol: 77, Issue: 5 (May).
  • McDOWELL, Terry (1994), "Value Management-Going Into the Millenium Via Excellence Revisited," Management Accounting: Magazine for Chartered Managament Accountants (December).
  • PATRIDGE, Mike / PERREN, Lew (1994a), "Assessing And Enhancing Strategic Capability: A Value-Driven Approach," Management Accounting: Magazine for Chartered Management Accountants, Vol: 72, Issue: 6 (June).
  • PATRIDGE, Mike / PERREN, Lew (1994b), "Cost Analysis of Value Chain: Another Rule For Strategic Management Accounting," Management Accounting: Magazine for Chartered Managament Accountants (July/August).
  • SHANK, John K. / GOVINDARAJAN, Vijay (1992), "Strategic Cost Management And The Value Chain," Journal of Cost Management For The Manufacturing Industry, Vol: 5, No: 4 (Winter).
  • ŞAKRAK, Münir (1997), Maliyet Yönetimi - Maliyet ve Yönetim Muhasebesindeki Yeni Yaklaşımlar (istanbul: Yasa Yayıncılık Dağıtım ve Pazarlama Ltd. Şti.).
  • TINKLER, Michael (2002), "Strength in Numbers," CMA Management (September).
  • TÜRK, Zeynep. (2000), "Modern Bütçeleme Teknikleri: Faaliyet Esasına Dayalı Bütçeleme," Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4 (Aralık).
APA TÜRK Z (2004). Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. , 231 - 254.
Chicago TÜRK ZEYNEP Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. (2004): 231 - 254.
MLA TÜRK ZEYNEP Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. , 2004, ss.231 - 254.
AMA TÜRK Z Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. . 2004; 231 - 254.
Vancouver TÜRK Z Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. . 2004; 231 - 254.
IEEE TÜRK Z "Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi." , ss.231 - 254, 2004.
ISNAD TÜRK, ZEYNEP. "Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi". (2004), 231-254.
APA TÜRK Z (2004). Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59(3), 231 - 254.
Chicago TÜRK ZEYNEP Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 59, no.3 (2004): 231 - 254.
MLA TÜRK ZEYNEP Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, vol.59, no.3, 2004, ss.231 - 254.
AMA TÜRK Z Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 2004; 59(3): 231 - 254.
Vancouver TÜRK Z Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 2004; 59(3): 231 - 254.
IEEE TÜRK Z "Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi." Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59, ss.231 - 254, 2004.
ISNAD TÜRK, ZEYNEP. "Stratejik Yönetim Muhasebesi Yaklaşımı: Değer Zinciri Maliyet Analizi". Ankara Üniversitesi SBF Dergisi 59/3 (2004), 231-254.