Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi

Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1274 - 1303 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17679/inuefd.770066 İndeks Tarihi: 01-10-2021

Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi

Öz:
Öğrenme güçlükleri, bireylerin akademik başarılarına olumsuz yönde etkiedebilmekte ve okuma, yazma, matematik, okuduğunu anlama, konuşma gibi birçokalanda görülebilmekle birlikte bireyden bireye farklı boyutlarda ve etkilerde kendinigösterebilmektedir. Bu alanlardan biri olarak okuduğunu anlama, bireylerin bir metniokuma ve okuduklarından anlam çıkarma becerileriyle ilişkili olup hayat boyu hemakademik hem de bireysel öğrenmeleri için oldukça önemli bir beceridir. Alanyazınincelendiğinde, özel öğrenme güçlüğü olan bireylere yönelik birçok müdahaleçalışması bulunmakla birlikte okuduğunu anlama alanına yönelik oldukça sınırlısayıda çalışma gerçekleştirildiği görülmektedir. Dolayısıyla bu araştırmada, özelöğrenme güçlüğü olan bireylerin okuduğunu anlama becerileri konusunda 2000-2017 yılları arasında yapılmış müdahale çalışmalarının incelenmesi amaçlanmıştır.Bu amaç doğrultusunda, üniversitelerin e-kütüphanelerindeki veri tabanlarındanfaydalanılarak, Google Akademik, ERIC, ProQuest, EBSCOHost, SAGE ve ElsevierScience Direct veri tabanlarında tarama gerçekleştirilmiş ve araştırmaya dâhil edilmeölçütlerini karşılayan 21 makaleye ulaşılmıştır. Ulaşılan makaleler alanyazındakiderleme çalışmaları ve uzman görüşleri doğrultusunda oluşturulan; “yazar sayıları,çalışmanın yayınlandığı yıl, katılımcı özellikleri (sınıf düzeyi, yaş, cinsiyet, sayı),yöntem (araştırma desenleri), çalışmanın yapıldığı dil, amaç ve bulgular”kategorilerine göre incelenmiştir. İncelenen makale bulguları, en çok çalışmanınhikâye haritası ve kendini yönetme stratejilerinin etkililiğine yönelik yapıldığınıortaya koymaktadır. Ayrıca çalışmaların katılımcıları açısından erkek katılımcılarınsayısal anlamda daha fazla olduğu görülmektedir. Bunun yanı sıra makalelerdeincelenen katılımcıların çoğunluk olarak ortaokul düzeyinde oldukları belirlenmiştir.Bu araştırma kapsamında incelenen makalelerde kullanılan stratejiler Türkiye’dehem özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere hem de diğer gruplara yönelikuygulanabilir. Ayrıca, özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin okuduğunu anlamabecerilerine yönelik müdahale çalışmalarının artarak devam ettirilmesi ve kullanılanfarklı stratejilerin etkililiklerinin karşılaştırılmasının yararlı olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Investigation of Studies on Reading Comprehension Skills of Individuals with Specific Learning Disabilities

Öz:
Learning disabilities can negatively impact academic achievement of individuals and manifest itself in many areas such as reading, writing, mathematics, comprehension and speaking, and these difficulties can manifest themselves in different dimensions and influences for each individual. Reading comprehension as one of these areas is related to individuals' ability to read and understand a text and is a crucial skill for lifelong, especially for both academic and personal learning. The literature indicates that although there are many intervention studies for individuals with specific learning disabilities, there are limited number of studies on reading comprehension. Therefore, in this study, it is aimed to examine the intervention studies conducted between 2000 and 2017 on reading comprehension skills of individuals with specific learning disabilities in the world. For this purpose, by using the databases in the elibraries of universities, Google Scholar, ERIC, ProQuest, EBSCOHost, Elsevier Science Direct and SAGE were used to search and 21 scholarly articles that met the criteria for inclusion in the study were reached. Those studies were examined according to “number of authors, year, participant characteristics (grade level, age, gender, number of participants), method (research designs), language of studies, purpose and findings” categories. The reviewed articles revealed that most of the studies are conducted on the effectiveness of story-mapping and self-management strategies. In addition, the total number of male participants are more than females in terms of the participant characteristics. Furthermore, the majority of participants examined in the articles were found to be at middle school level. The strategies used in the articles reviewed in this study can be applied for different groups in Turkey. In addition, it will be beneficial to continue the intervention studies towards reading comprehension skills of individuals with specific learning disabilities and to compare the effectiveness of different strategies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akça, G. (2002). Hikâye haritası yönteminin, ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama beceri düzeyleri üzerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Alfassi, M. (1998). Reading for meaning: The Efficacy of reciprocal teaching in fostering comprehension in high school students in remedial reading classes. American Educational Research Journal, 35(2), 309- 332.
  • Altun, T., Ekiz, D. ve Odabaşı, M. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında karşılaştıkları okuma güçlüklerine ilişkin nitel bir araştırma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 80-101.
  • Alturki, N. (2017). The effectiveness of using group story-mapping strategy to improve reading comprehension of students with learning disabilities. Educational Research and Reviews, 12(18), 915- 926.
  • Anderson, T. H. (1980). Study strategies and adjunct aids. R. J. Spiro, B. C. Bruce, & W. F. Brewer (Eds), Theoretical issues in reading comprehension: Perspectives and cognitive psychology, linguistics, artificial intelligence, and education içinde (s. 483–502). Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Antoniou, F., & Souvignier, E. (2007). Strategy instruction in reading comprehension: An intervention study for students with learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 5(1), 41-57.
  • Ataman, A. ve Kahveci, G. (2009). Öğrenme yetersizliği ya da özgül öğrenme güçlüğü. A. Ataman (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş içinde (s. 153-170). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Babür, N., Haznedar, B., Erçetin, G., Özerman, D. ve Çekelek, E. E. (2011). Türkçede kelime okuma bilgisi testinin (KOBİT) geliştirilmesi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 28(2), 1-21.
  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(4), 2277-2290.
  • Baydık, B. (2012). Okuma güçlükleri. S. S. Yıldırım Doğru (Ed.), Öğrenme güçlükleri içinde (s. 131-166). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Berkeley, S., Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2011). Reading comprehension strategy instruction and attribution retraining for secondary students with learning and other mild disabilities. Journal of Learning Disabilities, 44(1), 18-32.
  • Berninger, V. W., Abbott, R. D., Vermeulen, K., & Fulton, C. M. (2006). Paths to reading comprehension in atrisk second-grade readers. Journal of Learning Disabilities, 39(4), 334-351.
  • Boulineau, T., Fore, C., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2004). Use of story-mapping to increase the storygrammar text comprehension of elementary students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 27(2), 105-121.
  • Boyle, J. R., & Hughes, C. A. (1994). Effects of self-monitoring and subsequent fading of external prompts on the on-task behavior and task productivity of elementary students with moderate mental retardation. Journal of Behavioral Education, 4, 439-457.
  • Brigham, T. A. (1978). Self-control. A. C. Catania & T. A. Brigham (Eds.), Handbook of applied behavior analysis: Social and ınstructional processes içinde (s. 259-274). New York: Irvington Publishers.
  • Brown, D. P. (1992). Preschool language intervention in the classroom: Rationale and organizational structure. S. Vogel (Ed.) Educational alternatives for students with learning disabilities içinde (s. 3-42). New York: Springer-Verlag.
  • Brown, A. L. (1980). Metacognitive development and reading. R. J. Spiro, B. C. Bruce, & W. F. Brewer (Eds), Theoretical issues in reading comprehension: Perspectives and cognitive psychology, linguistics, artificial intelligence, and education içinde (s. 453–481). Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Cain, K., & Oakhill, J. (2006). Profiles of children with specific reading comprehension difficulties. British Journal of Educational Psychology, 76(4), 683-696.
  • Cakiroglu, O., & Melekoglu, M. A. (2014). Statistical trends and developments within inclusive education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 18(8), 798–808. http://dx.doi.org/10.1080/ 13603116.2013.836573
  • Catts, H. W., Adlof, S. M., & Weismer, S. E. (2006). Language deficits in poor comprehenders: A case for the simple view of reading. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 49(2), 278-293.
  • Cavkaytar, A. ve Diken, İ. H. (2005). Özel eğitime giriş. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Chalk, J. C., Hagan-Burke, S., & Burke, M. D. (2005). The effects of self-regulated strategy development on the writing process for high school students with learning disabilities. Learning Disabilities Quarterly, 28(1), 75-87.
  • Chamot, A. U., Anstrom, K., Bartoshesky, A., Belanger, A., Dellet, J., Karwan, V., Meloni, K., & Keatley, C. (2006). The elementary immersion learning strategies resource guide. 27 Ağustos 2020 tarihinde https://carla.umn.edu/immersion/documents/eils-guide.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Ciardiello, A. V. (1998). Did you ask a good question today? Alternative cognitive and metacognition strategies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(3), 210-219.
  • Collins, M. D., & Cheek, E. H. (1999). Assessing & guiding reading instruction. New York: The McGraw-Hill Companies.
  • Colvin, G., & Sugai, G. (1988). Proactive strategies for managing social behavior problems: An instructional approach. Education and Treatment of Children, 11, 341-348.
  • Cortiella, C. & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues (3rd ed.). New York: National Center for Learning Disabilities.
  • Crabtree, T., Alber-Morgan, S. R., & Konrad, M. (2010). The effects of self-monitoring of story elements on the reading comprehension of high school seniors with learning disabilities. Education and Treatment of Children, 33(2), 187-203.
  • De Corte, E., Verschaffel, L., & Van De Ven, A. (2001). Improving text comprehension strategies in upper primary school children: A design experiment. British Journal of Educational Psychology, 71, 531-559.
  • Demirel, Ö. (2002). Türkçe ve sınıf öğretmenleri için Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Deretarla, E. (2000). Kaynaştırma uygulaması yapan ilköğretim okullarının 3. sınıfına devam eden normal işiten ve işitme engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Deshler, D. D., Ellis, E. S., & Lenz, B. K. (1996). Teaching adolescents with learning disabilities: Strategies and methods. Denver, CO: Love Publishing Company.
  • Dikici-Sığırtmaç, A. ve Deretarla-Gül, E. (2010). Okul öncesinde özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Doğan, H. (2012). Özel öğrenme güçlüğü riski taşıyan 5-6 yaş çocukları için uygulanan erken müdahale eğitim programının etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Duran, E. (2011). Bitişik eğik yazı harflerinin yazım şekillerine ilişkin öğretmen görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 55-69.
  • Durkin, D. (1993). Teaching them to read (6th ed.). Boston: Allyn & Bacon. Durukan, E. ve Alver, M. (2008). Ses temelli cümle yönteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 274-289.
  • Elbaum, B., Arguelles, M. E., Campbell, Y., & Saleh, M. B. (2004). Effects of a student-reads-aloud accommodation on the performance of students with and without learning disabilities on a test of reading comprehension. Exceptionality, 12(2), 71-87.
  • Ennis, R. P., & Jolivette, K. (2012). Existing research and future directions for self-regulated strategy development with students with and at risk for emotional and behavioral disorders. Journal of Special Education, 48(1), 32-45.
  • Ennis, R. P., Jolivette, K., & Boden, L. J. (2013). STOP and DARE: Self-regulated strategy development for persusive writing with elementary students with E/BD in a residential facility. Education and Treatment of Children, 36(3), 81-99.
  • Erden, G. ve Çelik, C. (2019). Sesli okuma becerisi ve okuduğunu anlama testinin psikometrik özelliklerinin incelenmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Nesne, 7(14), 1-18. doi: 10.7816/nesne-07-14-01
  • Floyd, K. K., & Judge, S. L. (2012). The efficacy of assistive technology on reading comprehension for postsecondary students with learning disabilities. Assistive Technology Outcomes and Benefits, 8(1), 48-64.
  • Fritschmann, N. S., Deshler, D. D., & Schumaker, J. B. (2007). The effects of instruction in an inference strategy on the reading comprehension skills of adolescents with disabilities. Learning Disability Quarterly, 30(4), 245-262.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D., Kazdan, S., & Allen, S. (1999). Effects of peer-assisted learning strategies in reading with and without training in elaborated help giving. The Elementary School Journal, 99(3), 201-219.
  • Gaddy, S. A., Bakken, J. P., & Fulk, B. M. (2008). The effects of teaching text-structure strategies to postsecondary students with learning disabilities to improve their reading comprehension on expository science text passages. Journal of Postsecondary Education and Disability, 20(2), 100-119.
  • Gajria, M., Jitendra, A. K., Sood, S., & Sacks, G. (2007). Improving comprehension of expository text in students with LD: A research synthesis. Journal of Learning Disabilities, 40(3), 210-225.
  • Gjessing, H. J., & Karlsen, B. (1989). A longitudinal study of dyslexia: Bergen’s multivariate study of children’s learning disabilities. New York: Springer Science-Business Media.
  • Graham, S., & Harris, K. (1997). Self-regulation and writing: Where do we go from here? Contemporary Educational Psychology, 22, 102-114.
  • Guthrie, J. T., Anderson, E., Alao, S., & Rinehart, J. (1999). Influences of concept-oriented reading instruction on strategy use and conceptual learning from text. The Elementary School Journal, 99(4), 343-366.
  • Gülpınar, Ö. ve Güçlü, A. G. (2013). Derleme makalesi nasıl yazılır? Turkish Journal of Urology, 39(1), 44-48.
  • Güneş, F. (2004). Okuma yazma öğretimi ve beyin teknolojisi. Ankara: Ocak Yayıncılık.
  • Güngör, A. (2005). Altıncı yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 101-108.
  • Güngörmüş-Özkardeş, O. (2011). Türkiye’de özel öğrenme güçlüğüne ilişkin yapılan uygulamalar. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 25-38.
  • Güzel-Özmen, R. (2014). Öğrenme güçlüğü olan öğrenciler. İ. H. Diken (Ed), Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim içinde (s. 332-367). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hallahan, D. P., Lloyd J. W., Kauffman, J. M., Weiss, M. P., & Martinez, E. A. (2005). Learning disabilities foundations, characteristics, and effective teaching. Boston, MA: Pearson Allyn & Bacon.
  • Higgins, E. L., & Raskind, M. H. (2004). The compensatory effectiveness of the quicktionary reading pen II on the reading comprehension of students with learning disabilities. Journal of Special Education Technology, 20(1), 31-40.
  • Hennes, A. K., Büyüknarci, Ö., Rietz, C., & Grünke, M. (2015). Helping children with specific learning disability to improve their narrative writing competence by teaching them to use the story maps strategy. Insights on Learning Disabilities, 12(1), 35-56.
  • Huesman, R. L., & Frisbie, D. A. (2000). The validity of ITBS reading comprehension test scores for learning disabled and non learning disabled students under extended-time conditions. 02 Temmuz 2019 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED442210.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Idol, L. (1987). Group story mapping: A comprehension strategy for both skilled and unskilled readers. Journal of Learning Disabilities, 20(4), 196-205.
  • İlker, Ö. ve Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469.
  • Jitendra, A. K., Hoppes, M. K., & Xin, Y. P. (2000). Enhancing main idea comprehension for students with learning problems: The role of a summarization strategy and self-monitoring instruction. The Journal of Special Education, 34(3), 127-139.
  • Joint Statement. (2009). Learning disabilities, dyslexia, and vision. Pediatrics (American Academy of Pediatrics), 124(2), 837-844. doi:10.1542/peds.2009-1445
  • Jones, F. W., Long, K., & Finlay, W. M. L. (2007). Symbols can improve the reading comprehension of adults with learning disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 51(7), 545-550.
  • Jozwik, S. L., & Douglas, K. H. (2016). Effects of semantic ambiguity detection training on reading comprehension achievement of English learners with learning difficulties. Multiple Voices for Ethnically Diverse Exceptional Learners, 16(2), 37-57.
  • Karaman, D., Kara, K. ve Durukan, İ. (2012). Özgül öğrenme bozukluğu. Anatolian Journal of Clinic Investigation, 6(4), 288-298.
  • Kennedy, K. M., & Backman, J. (1993). Effectiveness of the Lindamood Auditory Discrimination in Depth Program with students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 8(4), 253- 259.
  • Keskin, H. K. ve Akyol, H. (2014). Yapılandırılmış okuma yönteminin okuma hızı, doğru okuma ve sesli okuma prozodisi üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 107-119.
  • Kintsch, W. (1998). Comprehension. A paradigm for cognition. Cambridge, UK: University Press. Klingner, K. J., Vaughn, S., & Schumm, S. J. (1998). Collaborative strategic reading during social studies in heterogeneous fourth-grade classroom. The Elementary School Journal, 99(1), 3-22.
  • Koçyiğit, S. (2003). İlköğretim I. kademedeki öğrencilerin okuduğunu anlama becerisinin öğrencilere kazandırılmasının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Korkmazlar, Ü. (2015). Özel öğrenme bozukluğu ve özel eğitim. A. Kulaksızoğlu (Ed), Farklı gelişen çocuklar (2. Basım) içinde (s. 105-122). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Lewandowski, L., Cohen, J., & Lovett, B. J. (2013). Effects of extended time allotments on reading comprehension performance of college students with and without learning disabilities. Journal of Psychoeducational Assessment, 31(3), 326-336.
  • Li, D. (2007). Story mapping and its effects on the writing fluency and word diversity of students with learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 5(1), 77-93.
  • Little, M. A., Lane, K. L., Harris, K. R., Graham, S., Story, M., & Sandmel, K. (2010). Self-regulated strategies development for persuasive writing in tandem with schoolwide positive behavioral support: Effects for second-grade students with behavioral and writing difficulties. Behavioral Disorders, 35(2), 157- 179.
  • MEB (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, 31.05.2006 tarih ve 26184 Sayılı Resmî Gazete.
  • MEB. (2017). Özel eğitim öğrencileri istatistiki verileri (2014-15, 2015-16 & 2016-17). Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı'nın 05.06.2017 tarih ve 49614598-42-E.8264250 sayılı yazısı ile alınmıştır.
  • Melekoğlu, M. A. (2017). Özel öğrenme güçlüğüne giriş. M. A. Melekoğlu ve O. Çakıroğlu (Ed), Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar içinde (s. 15-44). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Melekoglu, M. A., Erden, H. G., & Çakiroglu, O. (2019). Development of the oral reading skills and comprehension test-II (SOBAT®-II) for assessment of Turkish children with specific learning disabilities: Pilot study results. Journal of Educational Issues, 5(2), 135-149.
  • Meloy, L. L., Deville, C., & Frisbie, D. A. (2002). The effect of a read aloud accommodation on test scores of students with and without a learning disability in reading. Remedial and Special Education, 23(4), 248- 255.
  • Memiş, A. D. ve Harmankaya, T. (2012). İlköğretim okulu 1. sınıf öğrencilerinin bitişik eğik el yazısı hataları ile görsel algı düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2012), 136-150.
  • Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi [MEGEP]. (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi: Öğrenme güçlüğü. Ankara.
  • Mihandoost, Z., Elias, H., Nor, S., & Mahmud, R. (2011). The effectiveness of the intervention program on reading fluency and reading motivation of students with dyslexia. Asian Social Science, 7(3), 187-199.
  • Nation, K., & Norbury, C. F. (2005). Why reading comprehension fails: Insights from developmental disorders. Topics in Language Disorders, 25(1), 21-32.
  • National Institute of Child Health and Human Development [NICHD]. (2000). Report of the National Reading Panel. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups (NIH Publication No. 00- 4754). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Nist, S. L., & Holschuh, J. (2000). Active learning strategies for college success. London: Ally & Bacon.
  • Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension – fostering and comprehensionmonitoring activities. Cognition and Instruction, 1, 117-175.
  • Parker, W. (2001). Social studies in elementary education. Ohio: Merril Prentice Hall.
  • Peverly, S. T., & Wood, R. (2001). The effects of adjunct questions and feedback on improving the reading comprehension skills of learning-disabled adolescents. Contemporary Educational Psychology, 26(1), 25-43.
  • Pressley, M., & Wharton-McDonald, R. (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review, 26(2), 129-143.
  • Quiocho, A., (1997). The quest to comprehend expository text: Applied classroom research. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 40(6), 450-455.
  • Rich, R. Z., & Blake, S. (1994). Using pictures to assist in comprehension and recall. Intervention in School and Clinic, 29(5), 271-275. doi: 10.1177/105345129402900504
  • Roberts, G., Torgesen, J. K., Boardman, A., & Scammacca, N. (2008). Evidence‐based strategies for reading instruction of older students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 23(2), 63-69.
  • Salembier, G. B., (1999). SCAN and RUN: A reading comprehension strategy that works. Journal of Adolesscent & Adult Literacy, 42(5), 386-394.
  • Shanahan, T., Callison, K., Carriere, C., Duke, N. K., Pearson, P. D., Schatschneider, C., & Torgesen, J. (2010).
  • Improving reading comprehension in kindergarten through 3rd grade: A practice guide (NCEE 2010- 4038). Washington, DC: National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. 04 Temmuz 2018 tarihinde https://whatworks.ed.gov/publications/practiceguides adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Sorrell, A. L. (1990). Three reading comprehension strategies: Tells, story mapping and qars. Academic Therapy, 25(3), 359-368.
  • Stagliano, C., & Boon, R. T. (2009). The effects of a story-mapping procedure to improve the comprehension skills of expository text passages for elementary students with learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 7(2), 35-58.
  • Stothers, M., & Klein, P. D. (2010). Perceptual organization, phonological awareness, and reading comprehension in adults with and without learning disabilities. Annals of Dyslexia, 60(2), 209-237.
  • Susar-Kırmızı, F. ve Kasap, D. (2013). İlkokuma yazma öğretimi sürecinde bitişik eğik yazı ve dik temel harflerle yapılan eğitimin öğretmen görüşlerine göre karşılaştırılması. Turkish Studies, 8(8), 1167-1186.
  • Şahin, S. ve Gül-Akoğlu, G. (2014). Öğrenme güçlükleri olan çocuklar ve eğitimleri. N. Baykoç (Ed), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim içinde (s. 253-270). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Taşkaya, S. M. ve Yetkin, R. (2015). İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinde görülen yazma sorunlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüş ve çözüm önerileri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(9), 157-169.
  • Taylor, L. K., Alber, S. R., & Walker, D. W. (2002). The comparative effects of a modified self-questioning strategy and story mapping on the reading comprehension of elementary students with learning disabilities. Journal of Behavioral Education, 11(2), 69-87.
  • Taymaz-Sarı, O., Yıldız, M., Akdemir, B. ve Cinoğlu, B. (2014). Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında bulunan kaynaştırma öğrencilerine yönelik tutumlarının incelenmesi. 24. Ulusal Özel Eğitim Kongresi. Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • The International Dyslexia Association [IDA]. (2019). Dyslexia at a glance. 02 Temmuz 2019 tarihinde https://dyslexiaida.org/dyslexia-at-a-glance/ adresinden erişim sağlanmıştır.
  • The Scout Association (TSA) (2007). Dyslexia. 21 Nisan 2019 tarihinde https://members.scouts.org.uk/documents/AdultSupport/devfuninsfin/fs250012.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Todd, A. W., Horner, R. H., & Sugai, G. (1999). Self-monitoring and self-recruited praise: Effects on problem behavior, academic engagement, and work completion in a typical classroom. Journal of Positive Behavior Interventions, 1, 66-76.
  • Uçar-Rasmussen, M. ve Cora-İnce, N. (2017). Özel öğrenme güçlüğü olan bireylere üstbilişsel okuduğunu anlama stratejilerinin öğretiminde sesli düşünme yönteminin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2180-2201.
  • U.S. Department of Education. (2018). 40th annual report to Congress on the implementation of the Individuals with Disabilities Education Act, 2018. Washington, DC: Office of Special Education and Rehabilitative Services, Office of Special Education Programs.
  • Ün, D. (2009). Özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilere yönelik bilişsel müdahale programı (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Van den Broek, P., Rapp, D. N., & Kendeou, P. (2005). Integrating memory-based and constructionist processes in accounts of reading comprehension. Discourse Processes, 39, 299-316.
  • Vaughn, S., Levy, S., Coleman, M., & Bos, C. S. (2002). Reading instruction for students with LD and EBD: A synthesis of observation studies. The Journal of Special Education, 36(1), 2-13.
  • Wade, E., Boon, R. T., & Spencer, V. G. (2010). Use of kidspiration® software to enhance the reading comprehension of story grammar components for elementary-age students with specific learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 8(2), 31-41.
  • Wayman, M. M., Wallace, T., Wiley, H. I., Tichá, R., & Espin, C. A. (2007). Literature synthesis on curriculumbased measurement in reading. The Journal of Special Education, 41(2), 85-120.
  • Yıldız, M. (2013). Yazma güçlüğü (disgrafi) olan bir ilkokul 2. sınıf öğrencisinin el yazısı okunaklılığının geliştirilmesi: Eylem araştırması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 281-310.
  • Yılmaz, O. (2006). Derleme yazılar. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık. 02 Temmuz 2019 tarihinde http://uvt.ulakbim.gov.tr/tip/ sempozyum4/page49-52.pdf adresinden erişilmiştir. Yücesoy-Özkan, Ş., Gürsel, O. ve Kırcaali-İftar, G. (2014). Zihin yetersizliği olan öğrencilere yönelik hazırlanan kendini yönetme stratejileri öğretim paketinin etkililiği. İlköğretim Online, 13(1), 94-108
APA YILDIZ M, Melekoğlu M (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. , 1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
Chicago YILDIZ MÜSLÜM,Melekoğlu Macid Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. (2020): 1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
MLA YILDIZ MÜSLÜM,Melekoğlu Macid Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. , 2020, ss.1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
AMA YILDIZ M,Melekoğlu M Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. . 2020; 1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
Vancouver YILDIZ M,Melekoğlu M Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. . 2020; 1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
IEEE YILDIZ M,Melekoğlu M "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi." , ss.1274 - 1303, 2020. 10.17679/inuefd.770066
ISNAD YILDIZ, MÜSLÜM - Melekoğlu, Macid. "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi". (2020), 1274-1303. https://doi.org/10.17679/inuefd.770066
APA YILDIZ M, Melekoğlu M (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
Chicago YILDIZ MÜSLÜM,Melekoğlu Macid Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no.3 (2020): 1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
MLA YILDIZ MÜSLÜM,Melekoğlu Macid Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.3, 2020, ss.1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
AMA YILDIZ M,Melekoğlu M Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
Vancouver YILDIZ M,Melekoğlu M Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 21(3): 1274 - 1303. 10.17679/inuefd.770066
IEEE YILDIZ M,Melekoğlu M "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, ss.1274 - 1303, 2020. 10.17679/inuefd.770066
ISNAD YILDIZ, MÜSLÜM - Melekoğlu, Macid. "Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Okuduğunu Anlama Becerileri Konusunda Gerçekleştirilmiş Araştırmaların İncelenmesi". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/3 (2020), 1274-1303. https://doi.org/10.17679/inuefd.770066