Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: Van Özel Sayısı Sayfa Aralığı: 85 - 98 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17093/alphanumeric.819804 İndeks Tarihi: 03-10-2021

Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case

Öz:
In the Turkish Healthcare System, pharmacies are an important echelon of the drug supply chain. The pharmacy on duty practice ensures that the demand for drugs and similar medical supplies is met 24/7. The duty pharmacy scheduling problem aims to satisfy the customers and the pharmacists without violating the regulations while determining the duty sequence of the pharmacies in a certain planning period. This study handles the duty pharmacy scheduling problem of Gümüşhane City Center where 13 pharmacies operate. In the current system, the representative pharmacist prepares the duty schedule manually. The planning period is divided into subsets, and pharmacies are assigned to the duties in each subset respectively in such the number of duties of each pharmacy in the subsets is as equal as possible. The managerial problem of the case is that the duty frequency of each pharmacy is variable in the manual schedule and pharmacists perceive this as an unfairness. Because pharmacists expect to be on duty 1 in 13 days. We propose a mathematical model that adopts the fixed duty frequency and the inheritance of duty distribution. We test the model according to the 2020 calendar and compare model results with the real duty schedule belong to 2020 using the 2019 distribution of pharmacies. The comparison and test results show that the duties are distributed as fairly as possible and the turn of each pharmacy is repeated once every 13 days. The contribution of this study is that it introduces innovative components to the pharmacy duty scheduling problem, offers practical policy recommendations, and provides a case-specific example to limited PDS literature.
Anahtar Kelime:

Analysis of Van Tales According to the Max Lüthi’s Method

Öz:
Tale is a literary genre that has extraordinary features, its heroes exhibit supernatural powers, and that shows the struggle of the good against the evil and the winning of the good, and that is narrated and listened to by adults, although the addressees are mostly children. Tales, which are anonymous products of Turkish folk literature, are literary products of universal quality. These products, whose historical adventure is not known clearly, are produced verbally and then transferred to writing. Thus, the transfer of culture and tradition is ensured by providing a link between generations. Research has been done on fairy tales in many disciplines. Many classification types and methods are used in fairy tale studies. One of them is Max Lüthi's text-centered method of fairy tale analysis. According to this method, tales are analyzed in line with the principles of unidimensionality, superficiality, abstract form, isolation, and world coverage, and it is analyzed whether the narrative elements in the tales include these principles. This method is quite remarkable in terms of reaching a general conclusion about fairy tales. The elements that exist in the essence of a fairy tale and never change can be determined by this method. In this study, selected examples from Van fairy tales will be classified and analyzed within the scope of Max Lüthi's analysis method.
Anahtar Kelime:

Van Masallarının Max Lüthi Yöntemine Göre Çözümlenmesi

Öz:
Masal olağanüstü özellikler barındıran, kahramanları doğaüstü güçler sergileyen, iyinin kötüyle mücadelesini ve iyilerin çoğunlukla kazandığını gösteren, muhatapları çoğunlukla çocuklar olsa da yetişkinler tarafından anlatılan ve dinlenen edebi bir türdür. Türk halk edebiyatının anonim ürünlerinden olan masallar evrensel nitelikli edebi ürünlerdir. Tarihî serüveni net olarak bilinmeyen bu ürünler sözlü olarak üretilir ve daha sonra yazıya aktarılır. Böylece kuşaklar arasında bir bağ sağlayarak kültürün ve geleneğin aktarımı sağlanır. Masal üzerine birçok disiplinde araştırmalar yapılmıştır. Masal incelemelerinde birçok tasnif biçimi ve metot uygulanmaktadır. Bunlardan biri de Max Lüthi’nin metin merkezli masal çözümleme yöntemidir. Bu yönteme göre masallar tek boyutluluk, yüzeysellik, soyut biçim, tecrit ve geniş kapsamlılık ilkeleri doğrultusunda incelenir ve masallarda yer alan anlatım öğelerinin bu ilkeleri kapsayıp kapsamadığı analiz edilir. Bu yöntem masallara dair genel bir kanıya varılması açısından oldukça dikkat çekicidir. Bir masalın özünde var olan ve değişmeyen unsurlar bu yöntemle tespit edilebilir. Bu çalışmada; Van masallarından seçilen örnekler, Max Lüthi’nin çözümleme yöntemi kapsamında tasnif edilmeye ve çözümlenmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelime: metin merkezli masal çözümleme yöntemi Masal Max Lüthi Van masalları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aça, M. (2019). Anonim Halk Edebiyatı. Mehmet Aça (Ed), Türk Halk Edebiyatı içinde (s. 137-238). Ankara: Nobel.
  • Abo-Hamad, W., & Arisha, A. (2013, 1 1). Simulation-based framework to improve patient experience in an emergency department. European Journal of Operational Research, 224(1), 154-166.
  • Boratav, P. N. (2016). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. Ankara: Bilgesu
  • Adan, I., Bekkers, J., Dellaert, N., Vissers, J., & Yu, X. (2009, 6 4). Patient mix optimisation and stochastic resource requirements: A case study in cardiothoracic surgery planning. Health Care Management Science, 12(2), 129-141.
  • Boratav, P. N. (2017). Az Gittik uz Gittik. Ankara: İmge.
  • Brunner, J., Bard, J., & Kolisch, R. (2009, 7). Flexible shift scheduling of physicians. Health Care Management Science, 12(3), 285-305.
  • Boratav, P. N. (2018). Zaman Zaman İçinde. Ankara: İmge.
  • Ceyhan, G., & Özpeynirci, Ö. (2016, 8 1). A branch and price algorithm for the pharmacy duty scheduling problem. Computers and Operations Research, 72, 175-182.
  • Connerton, P. (2014). Toplumlar Nasıl Anımsar?. Şenel, A. (Çev). İstanbul: Ayrıntı.
  • Dursun, M., Karsak, E., & Karadayi, M. (2011, 9 1). A fuzzy multi-criteria group decision making framework for evaluating health-care waste disposal alternatives. Expert Systems with Applications, 38(9), 11453-11462.
  • Çobanoğlu, Ö. (2012). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ.
  • Jiang, L., & Giachetti, R. (2008, 9). A queueing network model to analyze the impact of parallelization of care on patient cycle time. Health Care Management Science, 11(3), 248-261.
  • Eren, M. (2016). Masal Motifleri, Tekrar ve Sözlü Kompozisyon Teori. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(30). 290-308.
  • Kahraman, C., & Topcu, Y. (Dü). (2018). Operations Research Applications in Health Care Management (Cilt 262). Cham: Springer International Publishing.
  • Eren, M. (2017). Van Gölü Havzası Masallarının Estetik Biçimlenmesinde Kalıp, Tekrar Ve Anlatıcı, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 36, 33-54.
  • Kanuganti, S., Sarkar, A., Singh, A., & Arkatkar, S. (2015, 9 1). Quantification of accessibility to health facilities in rural areas. Case Studies on Transport Policy, 3(3), 311-320.
  • Gümüş, İ. (2017a). Türk Masalları ve Max Lüthi Yöntemi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Kocatürk, F., & Özpeynirci, Ö. (2014, 11 1). Variable neighborhood search for the pharmacy duty scheduling problem. Computers and Operations Research, 51, 218-226.
  • Gümüş, İ. (2017b). Nardaniye Hanım Masalının Max Lüthi Yöntemine Göre Çözümlenmesi. İdil, (37), 2397-2408.
  • Özgür, A., Nar, F., Esen, D., Özkan, F., & Uygun, E. (2009). Stochastic Optimization of Turn of Duty for Pharmacies. International Symposium on Health Informatics and Bioinformatics (HIBIT).
  • Halbwashs, M. (2018). Kolektif Hafıza. Ankara: Heretik.
  • Özpeynirci, Ö., & Ağlamaz, E. (2016, 5 1). Pharmacy duty scheduling problem. International Transactions in Operational Research, 23(3), 459-480.
  • Kaya, M. ve Erol, S. (2020). Evaluation of tales in Turkish course books with reference to Max Lüthi principles. African Educational Research Journal, 8(2), 171-176.
  • Swisher, J., Jacobson, S., Jun, J., & Balci, O. (2001). Modeling and analyzing a physician clinic environment using discrete-event (visual) simulation. Computers & Operations Research, 28(2), 105-125.
  • Lüthi, M. (1996a). Halk Masallarında Tek Boyutluluk. Mirzaoğlu, G. (Çev.). Milli Folklor Dergisi, (31-32), 147-151.
  • Tüzün, S., & Topcu, Y. (2018). A taxonomy of operations research studies in healthcare management. S. Tüzün, & Y. Topcu içinde, International Series in Operations Research and Management Science (Cilt 262, s. 3-21). Springer New York LLC.
  • Lüthi, M. (1996b). Halk Masallarında Yüzeysellik. Mirzaoğlu, G. (Çev.). Milli Folklor Dergisi, (29-30), 147-151.
  • Uncu, N., Bulğurcu, B., & Kılıç, F. (2018, 6 1). Distance restricted maximal covering model for pharmacy duty scheduling problem. International Journal of Optimization and Control: Theories and Applications, 8(2), 208-215.
  • Önal, M. N. ve Dursun, A. (2009). Zümrüdü Anka Masalı Üzerine Bir İnceleme. Karşılaştırmalı Edebiyat, Edebiyat ve Dil Öğretimi Kongresi Tam Metin İçinde, 225-237.
  • Varela, P., de Martins, G., & Fávero, L. (2010, 6 21). Production efficiency and financing of public health: An analysis of small municipalities in the state of São Paulo- Brazil. Health Care Management Science, 13(2), 112-123.
  • Sakaoğlu, S. (1973). Gümüşhane Masalları-Metin Toplama ve Tahlil. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (2018). Masal Araştırmaları 2. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, Ö. (1995). Van Masalları Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
APA Şimşek A, ÇİÇEK T, MERDANE S, ASLAN C, Belindir A, Akbaş A (2021). Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. , 85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
Chicago Şimşek Ahmet Bahadır,ÇİÇEK TALHA,MERDANE Seher,ASLAN CELAL,Belindir Aydanur,Akbaş Ayşenur Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. (2021): 85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
MLA Şimşek Ahmet Bahadır,ÇİÇEK TALHA,MERDANE Seher,ASLAN CELAL,Belindir Aydanur,Akbaş Ayşenur Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. , 2021, ss.85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
AMA Şimşek A,ÇİÇEK T,MERDANE S,ASLAN C,Belindir A,Akbaş A Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. . 2021; 85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
Vancouver Şimşek A,ÇİÇEK T,MERDANE S,ASLAN C,Belindir A,Akbaş A Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. . 2021; 85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
IEEE Şimşek A,ÇİÇEK T,MERDANE S,ASLAN C,Belindir A,Akbaş A "Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case." , ss.85 - 98, 2021. 10.17093/alphanumeric.819804
ISNAD Şimşek, Ahmet Bahadır vd. "Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case". (2021), 85-98. https://doi.org/10.17093/alphanumeric.819804
APA Şimşek A, ÇİÇEK T, MERDANE S, ASLAN C, Belindir A, Akbaş A (2021). Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. Alphanumeric Journal, 0(Van Özel Sayısı), 85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
Chicago Şimşek Ahmet Bahadır,ÇİÇEK TALHA,MERDANE Seher,ASLAN CELAL,Belindir Aydanur,Akbaş Ayşenur Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. Alphanumeric Journal 0, no.Van Özel Sayısı (2021): 85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
MLA Şimşek Ahmet Bahadır,ÇİÇEK TALHA,MERDANE Seher,ASLAN CELAL,Belindir Aydanur,Akbaş Ayşenur Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. Alphanumeric Journal, vol.0, no.Van Özel Sayısı, 2021, ss.85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
AMA Şimşek A,ÇİÇEK T,MERDANE S,ASLAN C,Belindir A,Akbaş A Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. Alphanumeric Journal. 2021; 0(Van Özel Sayısı): 85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
Vancouver Şimşek A,ÇİÇEK T,MERDANE S,ASLAN C,Belindir A,Akbaş A Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case. Alphanumeric Journal. 2021; 0(Van Özel Sayısı): 85 - 98. 10.17093/alphanumeric.819804
IEEE Şimşek A,ÇİÇEK T,MERDANE S,ASLAN C,Belindir A,Akbaş A "Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case." Alphanumeric Journal, 0, ss.85 - 98, 2021. 10.17093/alphanumeric.819804
ISNAD Şimşek, Ahmet Bahadır vd. "Pharmacy Duty Scheduling Problem: Gümüşhane Case". Alphanumeric Journal Van Özel Sayısı (2021), 85-98. https://doi.org/10.17093/alphanumeric.819804