Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 49 - 72 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.810377 İndeks Tarihi: 02-10-2021

Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi

Öz:
Bu araştırmayla öğretmenlerin örgütsel bağlılık (alt boyutları) düzeyleri ile akademikiyimserlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel taramadeseniyle tasarlanan araştırmanın örneklemini Kilis ili merkezinde 2019-2020 eğitimöğretim yılı içerisinde aktif olarak görev yapan 253 öğretmen oluşturmaktadır.Araştırmada “Örgütsel Bağlılık” ve “Akademik İyimserlik Öğretmen Formu” ölçeklerikullanılmıştır. Araştırmada Bağımsız Gruplar t Testi, Pearson Korelasyon ve Regresyonanalizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma bulguları neticesinde örgütsel bağlılık altboyutlarıyla akademik iyimserlik arasında anlamlı ilişki görülmüştür. Ayrıca akademikiyimserliğin örgütsel bağlılık alt boyutlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucunaulaşılmıştır. Araştırma sonunda araştırmacılara ve politika uygulayıcılara önerilerdebulunulmuştur. Önerilerden bir kaçı şu şekildedir; araştırma nicel yöntem tercih edilerektek bir ilde gerçekleştirilmiştir, araştırma yapacaklara nitel yöntemler kullanarak dahaderinlemesine bilgi toplamaları ve iller ya da bölgeler doğrultusunda karşılaştırmayapmaları önerilebilir. Araştırmacılar için bir diğer öneri ise, özel ve devlet okullarınınkarşılaştırılmasıdır. Ayrıca öğretmenlerin akademik iyimserlik düzeylerini yükseltebilmekiçin, okulda öğrenmeyi ve gelişimi destekleyen kültür oluşturma önerilebilir.
Anahtar Kelime:

The Effect of Teachers' Academic Optimism on their Organizational Commitment

Öz:
This study aimed to examine the relationship between teachers' organizational commitment (sub-dimensions) levels and their academic optimism. The sample of the study, which was designed with the relational screening design, consists of 253 teachers who actively work in the city center of Kilis during the 2019-2020 academic year. In the research, "Organizational Commitment" and "Academic Optimism Teacher Form" scales were used. Independent Groups t Test, Pearson Correlation and Regression analysis were used in the study. As a result of the research findings, a significant relationship was found between organizational commitment sub-dimensions and academic optimism. In addition, it was concluded that academic optimism is a significant predictor of organizational commitment sub-dimensions. At the end of the research, suggestions were made to researches and policy practitioners. Some of the suggestions are as follows; The research was carried out in a single province by using the quantitative method. Those who will do research may be advised to collect more in-depth information using qualitative methods and to make a compilation by provinces or another. Another recommendation for researchers is to compare private and public schools. In addition, in order to increase the academic optimism of teachers, it may be suggested to create a culture that supports learning and development at school.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allen, N. J. & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of occupational psychology, 63(1), 1-18.
  • Ataş Akdemir, Ö. (2016). Öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin dağıtımcı liderlik davranışlarının okulların akademik iyimserlikleri ile örgütsel bağlılık ve okul başarısıyla ilişkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı, Erzurum.
  • Balay, R. (2000). Özel ve resmi liselerde yönetici ve öğretmenlerin örgütsel bağlılığı. Yayımlanmamış Yüksek Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Teftişi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Beard, K. S., Hoy, W. K. & Hoy, A. W. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1136-1144.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-356.
  • Çağlar, Ç. (2013). Akademik iyimserlik düzeyinin örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
  • Çoban, D. & Demirtaş, H. (2011). Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 317-348.
  • Demir, R., & Murat, M. (2017). Öğretmen adaylarının mutluluk, iyimserlik, yaşam anlamı ve yaşam doyumlarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 347-378.
  • Gaertner, K. N. & Nollen, S. D. (1989). Career experiences, perceptions of employment practices, and psychological commitment to the organization. Human relations, 42(11), 975-991.
  • Güler, B. K. & Emeç, H. (2006). Yaşam memnuniyeti ve akademik başarıda iyimserlik etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 129-149.
  • Hoy, A. W., Hoy, W. K. & Kurz, N. M. (2008). Teacher's academic optimism: The development and test of a new construct. Teaching and Teacher Education, 24(4), 821-835.
  • Hoy, W. K., Tarter, C. J. & Hoy, A. W. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research Journal, 43(3), 425-446.
  • Meyer, J. P. & Allen, N. J. (1984). Testing the" side-bet theory" of organizational commitment: Some methodological considerations. Journal of Applied Psychology, 69(3), 372.
  • Mowday, R. T., Steers, M., & Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlarla istatistiksel veri analizi (4. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, S. & Kılınç, A. (2014). The relationship between bureaucratic school structure and teachers' level of academic optimism/Bürokratik okul yapısı ile öğretmenlerin akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1), 1-23.
  • Özsoy, S. A., Ergül, Ş. & Bayık, A. (2004). Bir yüksekokul çalışanlarının kuruma bağlılık durumlarının incelenmesi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 6(2).
  • Sapmaz, F. & Doğan, T. (2012). Mutluluk ve yaşam doyumunun yordayıcısı olarak iyimserlik. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 63-69.
  • Segerstrom, S. C. (2001). Optimism and attentional bias for negative and positive stimuli. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(10), 1334-1343.
  • Sheldon, M. E. (1971). Investments and involvements as mechanisms producing commitment to the organization. Administrative Science Quarterly, 143-150.
  • Smith, P. A. & Hoy, W. K. (2007). Academic optimism and student achievement in urban elementary schools. Journal of Educational Administration, 45(5), 556-568.
  • Yıldız, G. (2011). Akademik iyimserlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanabilirliğinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
APA Karakaş A, BEKTAŞ F, OGDEM Z (2021). Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. , 49 - 72. 10.29299/kefad.810377
Chicago Karakaş Ahmet,BEKTAŞ FATİH,OGDEM ZEKI Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. (2021): 49 - 72. 10.29299/kefad.810377
MLA Karakaş Ahmet,BEKTAŞ FATİH,OGDEM ZEKI Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. , 2021, ss.49 - 72. 10.29299/kefad.810377
AMA Karakaş A,BEKTAŞ F,OGDEM Z Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. . 2021; 49 - 72. 10.29299/kefad.810377
Vancouver Karakaş A,BEKTAŞ F,OGDEM Z Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. . 2021; 49 - 72. 10.29299/kefad.810377
IEEE Karakaş A,BEKTAŞ F,OGDEM Z "Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi." , ss.49 - 72, 2021. 10.29299/kefad.810377
ISNAD Karakaş, Ahmet vd. "Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi". (2021), 49-72. https://doi.org/10.29299/kefad.810377
APA Karakaş A, BEKTAŞ F, OGDEM Z (2021). Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 49 - 72. 10.29299/kefad.810377
Chicago Karakaş Ahmet,BEKTAŞ FATİH,OGDEM ZEKI Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.1 (2021): 49 - 72. 10.29299/kefad.810377
MLA Karakaş Ahmet,BEKTAŞ FATİH,OGDEM ZEKI Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.1, 2021, ss.49 - 72. 10.29299/kefad.810377
AMA Karakaş A,BEKTAŞ F,OGDEM Z Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(1): 49 - 72. 10.29299/kefad.810377
Vancouver Karakaş A,BEKTAŞ F,OGDEM Z Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(1): 49 - 72. 10.29299/kefad.810377
IEEE Karakaş A,BEKTAŞ F,OGDEM Z "Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.49 - 72, 2021. 10.29299/kefad.810377
ISNAD Karakaş, Ahmet vd. "Öğretmenlerin Akademik İyimserliklerinin Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22/1 (2021), 49-72. https://doi.org/10.29299/kefad.810377