Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma
Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 132 - 170 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.776214 İndeks Tarihi: 02-10-2021
Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma
Öz: Son yıllarda eğitim literatüründe karşımıza çıkan bir kavram olan eğitim programıokuryazarlığı, öğretmenlerin sahip olması gereken önemli bir yeterliktir. Eğitim programıokuryazarlığı, eğitim programlarının bileşenleri olan hedef, içerik, öğrenme-öğretmedurumları ve ölçme-değerlendirme ile ilgili temel bilgileri ve bu bilgileri uygulamayetkinliğini kapsamaktadır. Bu çalışmada, öğretmenlerin eğitim programı okuryazarlıkdüzeylerinin kendi algılarına dayalı olarak ortaya çıkarılması ve cinsiyet, yaş, meslekikıdem vb. bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada, halihazırdaki bir durumu olduğu şekliyle ortaya koyan betimsel tarama deseni benimsenmiştir.Araştırmanın verileri, “Eğitim Programı Okuryazarlığı Ölçeği” ile toplanmıştır. Farklıbranşlardan 303 öğretmen, çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Çalışmanınbulgularına göre öğretmenlerin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri ölçek genelinde4,29 (kesinlikle katılıyorum) olarak tespit edilmiştir. Öğretmenlerin eğitim programıokuryazarlıkları, cinsiyet ve görev yapılan yer değişkenlerine göre anlamlı bir şekildefarklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri, yaş, eğitimprogramları ile ilgili hizmet içi eğitime katılıp katılmama ve kıdem değişkenlerine göre iseanlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Sonuçlar, Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığıtarafından gerçekleştirilen, eğitim ve öğretim programları yenileme ve revize çalışmalarıbağlamında değerlendirilmiştir. Ayrıca, araştırmada ortaya çıkan sonuçlar doğrultusundaçeşitli öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime: A Study on Teachers’ Curriculum Literacy
Öz: Curriculum literacy, a concept that we encounter in the literature in recent years, is an important competence that teachers should have. It includes basic information about the objectives, content, learning-teaching situations and assessment-evaluation, which are the components of curriculum, and the competence to apply this information. In this study, it was aimed to reveal the curriculum literacy levels of teachers' based on their perceptions and teachers' curriculum literacy levels has been examined in terms of some variables like gender, age, professional seniority, etc. In the research, descriptive survey model is adopted. The data of the research were collected by “Curriculum Literacy Scale”. 303 teachers are the participants of the study. According to the findings of the study, teachers' curriculum literacy levels were found to be 4,29 (I strongly agree) across the scale. Curriculum literacy levels of teachers does not differ significantly according to gender and place of work. Teachers’ curriculum literacy levels differs significantly in terms of age, whether or not to participate in in-service training related to education programs, and seniority. The results were evaluated in the context of the revision of the education programs carried out by the Ministry of National Education.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bolat, Y. (2017). Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 2(18), 121-138.
- Çetinkaya, S. & Tabak, S. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlık yeterlilikleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38 (1), 296- 309.
- Demirel, Ö. (2008). Eğitimde program geliştirme (11. Baskı). Ankara: PegemA Akademi Yayınları.
- Demirel, Ö. & Kaya, Z. (2018). Eğitimle ilgili temel kavramlar. İçinde Demirel, Ö ve Kaya, Z . (Ed.), Eğitime giriş (ss. 1-22). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Erdem, C. & Eğmir, E. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeyleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 123-138.
- Esen Aygün, H. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği hazırbulunuşluk düzeyinin eğitim programı okuryazarlığı açısından yordanması. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 9, 203-220.
- Gömleksiz, M. N. & Erdem, Ş. (2018). Eğitim fakültesi ve PFE programına kayıtlı öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlığına ilişkin görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 73, 509-529.
- Kahramanoğlu, R. (2019). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığına yönelik yeterlik düzeyleri üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(65), 827-840.
- Kana, F., Aşçı, E., Zorlu Kana, H. & Elkıran, Y. M. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitim programı okuryazarlık düzeyleri. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 80, 233-245.
- Karakuş, F. (2016). Öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıf öğretmeni olmaya yönelik yeterlik algıları. Turkish Studies, 11(19), 491-510.
- Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
- Keskin, A. & Korkmaz, H. (2017). Öğretmenlerin “Program okuryazarlığı” kavramına yükledikleri anlam. 5. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi. 26-28 Ekim 2017, Muğla, Türkiye.
- MEB, (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Erişim adresi: https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf, 18.06.2018.
- Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VI(II),126-149.
- Sağ, R. & Sezer, R. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İlköğretim Online, 11(2), 491-503.
- Sarıca, R. (2018). Yenilenen ortaöğretim beden eğitimi ve spor dersi öğretim programlarının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2068-2091.
- Sarıgöz, O. & Bolat, Y. (2018). Examination of the competencies of the pre-service teachers studying at the education faculties about the educational program literacy. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 10(9), 103-110.
- Sural, S. & Dedebali N. C. (2018). A study of curriculum literacy and information literacy levels of teacher candidates in department of social sciences education. European Journal of Educational Research, 7(2), 303-317. doi: 10.12973/eujer.7.2.303
- Şişman, M. (2018). Eğitime giriş. Ankara: Pegem Akademi. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
- TDK, (2019). https://sozluk.gov.tr/ adresinden 13.12.2019 tarihinde erişilmiştir.
- Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
- YOK, (t.y). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, Programların Güncelleme Gerekçeleri, Getirdiği Yenilikler ve Uygulama Esasları. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-OgretmenYetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf, 30.07.2020.
APA | Sarıca R (2021). Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. , 132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
Chicago | Sarıca Rabia Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. (2021): 132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
MLA | Sarıca Rabia Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. , 2021, ss.132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
AMA | Sarıca R Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. . 2021; 132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
Vancouver | Sarıca R Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. . 2021; 132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
IEEE | Sarıca R "Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma." , ss.132 - 170, 2021. 10.29299/kefad.776214 |
ISNAD | Sarıca, Rabia. "Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma". (2021), 132-170. https://doi.org/10.29299/kefad.776214 |
APA | Sarıca R (2021). Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
Chicago | Sarıca Rabia Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.1 (2021): 132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
MLA | Sarıca Rabia Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.1, 2021, ss.132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
AMA | Sarıca R Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(1): 132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
Vancouver | Sarıca R Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(1): 132 - 170. 10.29299/kefad.776214 |
IEEE | Sarıca R "Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.132 - 170, 2021. 10.29299/kefad.776214 |
ISNAD | Sarıca, Rabia. "Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlıkları Üzerine Bir Çalışma". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22/1 (2021), 132-170. https://doi.org/10.29299/kefad.776214 |