Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 372 - 416 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 04-10-2021

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik

Öz:
Çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin üst düzey öğrenme düzeyini ölçen sorugeliştirme öz-yeterlik ölçeği geliştirmektir. Araştırmanın evreni Türkiye’deki Millî EğitimBakanlığı bünyesindeki ortaokullarda görevli fen bilimleri öğretmenleridir. Çalışmanınörneklemini bu öğretmenler arasından gönüllü olarak katılan 518 fen bilimleri öğretmenioluşturmaktadır. Ölçeğin madde havuzu oluşturulurken ilk olarak alanyazın taramasıyapılmıştır. 53 maddeden meydana gelen ölçek deneme formu hazırlanmıştır. Ölçeğin maddehavuzu, farklı alanlardan uzmanların görüşüne sunulmuştur. Gerekli düzeltmelerden sonraölçek deneme formu fen bilimleri öğretmenlerine uygulanmıştır. Uygulama sonunda ölçeğinyapı geçerliğini belirlemek için açımlayıcı faktör analizi, madde-toplam korelasyon analizi vebağımsız örneklemler için t testi yapılmıştır. Faktör analizleri sonucuna göre; 23 madde ölçekformundan çıkartılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucuna göre ölçeğin tek faktördenmeydana geldiği belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi yapılarak oluşan modelin verilertarafından doğrulandığı tespit edilmiştir. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik değeri 0,977 olarakhesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin kararlılığı test-tekrar test uygulaması yapılarak hesaplanmıştır.Yapılan ve hesaplanan değerler göz önünde bulundurulduğunda ölçeğin geçerli ve güvenilirolduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Question Development Self-Efficacy Scale Measuring High Level Learning Level of Science Teachers: Validity and Reliability

Öz:
The aim of the study is to develop a question development self-efficacy scale that measures science teachers' high-level learning. The population of the research science teachers in secondary schools are in the Ministry of National Education in Turkey. The sample of the study consists of 518 science teachers who voluntarily participated among these teachers. While creating the item pool of the scale, the literature was first reviewed. A trial form of the scale consisting of 53 items was prepared. The item pool of the scale was presented to experts from different fields. After the necessary corrections, the scale trial form was applied to science teachers. At the end of the application, exploratory factor analysis, item-total correlation analysis and independent samples t test were used to determine the construct validity of the scale. According to the results of factor analysis; 23 items were removed from the scale form. According to the result of the exploratory factor analysis, it was determined that the scale consists of a single factor. By conducting a confirmatory factor analysis, it was determined that the model formed was verified by the data. Cronbach's alpha reliability value of the scale was calculated as 0.977. In addition, the stability of the scale was calculated by performing a test-retest application. Considering the values made and calculated, it was concluded that the scale is valid and reliable.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Bolat A, KORKMAZ Ö, Karamustafaoğlu S (2021). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. , 372 - 416.
Chicago Bolat Ahmet,KORKMAZ Özgen,Karamustafaoğlu Sevilay Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. (2021): 372 - 416.
MLA Bolat Ahmet,KORKMAZ Özgen,Karamustafaoğlu Sevilay Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. , 2021, ss.372 - 416.
AMA Bolat A,KORKMAZ Ö,Karamustafaoğlu S Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. . 2021; 372 - 416.
Vancouver Bolat A,KORKMAZ Ö,Karamustafaoğlu S Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. . 2021; 372 - 416.
IEEE Bolat A,KORKMAZ Ö,Karamustafaoğlu S "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik." , ss.372 - 416, 2021.
ISNAD Bolat, Ahmet vd. "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik". (2021), 372-416.
APA Bolat A, KORKMAZ Ö, Karamustafaoğlu S (2021). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 372 - 416.
Chicago Bolat Ahmet,KORKMAZ Özgen,Karamustafaoğlu Sevilay Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.1 (2021): 372 - 416.
MLA Bolat Ahmet,KORKMAZ Özgen,Karamustafaoğlu Sevilay Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.1, 2021, ss.372 - 416.
AMA Bolat A,KORKMAZ Ö,Karamustafaoğlu S Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(1): 372 - 416.
Vancouver Bolat A,KORKMAZ Ö,Karamustafaoğlu S Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(1): 372 - 416.
IEEE Bolat A,KORKMAZ Ö,Karamustafaoğlu S "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.372 - 416, 2021.
ISNAD Bolat, Ahmet vd. "Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Üst Düzey Öğrenme Düzeyini Ölçen Soru Geliştirme Öz-Yeterlik Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22/1 (2021), 372-416.