Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi
Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 299 - 331 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.762751 İndeks Tarihi: 04-10-2021
Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi
Öz: İlkokul dönemindeki çocukların, gelişim dönemleri itibariyle meraklı ve hareketli yapılarıve çevrelerindeki risklerin farkında olmamaları kazaya maruz kalma potansiyleleriniarttırmaktadır. Bu nedenlerle öğretmenlerin temel ilkyardım uygulama bilgi vebecerilerinin kritik bir öneme sahip olduğu düşüncesinden yola çıkılarak çalışmada, sınıföğretmeni adaylarının ilkyardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve ilkyardımuygulamalarında doğru bildikleri yanlışların açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırmadabetimsel tarama modeli benimsenmiştir. İç Anadolu Bölgesi'ndeki bir üniversitenin sınıfeğitimi anabilim dalında öğrenim gören sınıf öğretmeni adayları araştırmanın ulaşılabilirevrenini, bu evreni temsil etmek amacıyla 250 sınıf öğretmeni adayı kolay ulaşılabilirdurum örneklemi kapsamında araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmanınverileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Deniz Öztürk (2018)tarafından geliştirilen İlkyardım Bilgi Testi ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizindeistatistik paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler olarakyüzde, standart sapma ve aritmetik ortalama değerleri; verilerin farklılaşmasınınincelenmesinde ise non-parametrik testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis Htestleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tip 1 hataları kontrol altına almak amacıylaBonferroni düzeltmesi uygulanmıştır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmeni adaylarınıntemel ilkyardım bilgi düzeylerinin orta seviyede olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Determination of Basic First Aid Knowledge Levels of Primary School Preservice Teachers
Öz: The inquisitive and active nature of children in the primary school period and their lack of awareness of the risks in their environment increases their potential to be exposed to accidents. For these reasons, teachers' basic first aid knowledge and skills have a critical importance. The descriptive survey model from quantitative research patterns was used in the study. The accessible universe of the research is preservice primary school teachers studying in the department of classroom education of a university in Central Anatolia. To represent this universe, 250 preservice primary school teachers formed the sample for the research within the context of an easily accessible case study. The data for the research were collected with the personal information form prepared by the researchers and the First Aid Knowledge Test developed by Deniz Öztürk (2018). A statistical package program was used for the analysis of research data. Percentage, standard deviation and arithmetic mean values were used as descriptive statistics in data analysis. The MannWhitney U and Kruskal-Wallis H tests, which are non-parametric tests, were used to analyze the differentiation in data. Bonferroni correction was applied to check Type 1 errors in the analysis of the data. It was concluded that the basic first aid knowledge levels of the preservice primary school teachers who participated in the research were at medium level.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktaş, B., Yılmaz, M., Dereli, F. & Yıldırım Sarı, H. (2019). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeyi. Jaren, 5(1), 17-22.
- Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, G. F., Pilavcı Adıgül, M., Ekerbiçer, Ç. H. & Altındiş, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125- 130.
- Aytaç, Ş., Gök, M. G. & Özkan, S. (2016). Bir işçi sağlığı ve güvenliği uygulaması olan temel ilk yardım eğitiminin incelenmesi. Gazi Medical Journal, 27(2), 53-57.
- Başer, M., Çoban, S., Taşci, S., Sungur, G. & Bayat, M. (2007). Evaluating first-aid knowledge and attitudes of a sample of Turkish primary school teachers. Journal of Emergency Nursing, 33(5), 428-432.
- Boynukara, Z., Atlı, M., Türkoğlu, İ., Temur, A., Selçuk, A., Çuhadar, A., … Bakırcı, H. (2009). Sağlık ve trafik. Ankara: Pegem Akademi.
- Bozkurt, A., Özbar, N., Çekiç, S. & Küçük Yetkin, M. (2015). Sınıf öğretmenleri ve branş öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeylerinin tespit edilmesi. Uluslararası Hakemli Ortopedi Travmatoloji ve Spor Hekimliği Dergisi, 2(3), 1-10.
- Büyükbörklü, A., Bakırcı, H. & Boynukara, Z. (2010). Bilgisayar destekli sağlık bilgisi ve ilk yardım öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 251- 264.
- Büyükkayacı Duman, N., Koçak, C. & Sözen, C. (2013). Üniversite öğrencilerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 57-70.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Deniz Öztürk, Y. (2018). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi sınıf öğretmenliği bölümü öğrencileri ve Niğde merkez okullarındaki sınıf öğretmenlerinin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
- Eraslan, R. ve Aycan, S. (2008). Bir ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinde okul kazası görülme sıklığının incelenmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 2(1), 8-18.
- Erdoğan, Ö., Yıldız, M. & Dündan, M. (2020). Afyom Kocatepe Üniversitesi beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin ilkyardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Kocatepe Tıp Dergisi. 2(21), 76-81.
- Erkan, M. & Göz, F. (2006). Öğretmenlerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(4), 63-68.
- Genç, Ü. (2009). Samsun il merkezindeki lise ve dengi okullarda çalışan öğretmenlerin ilkyardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
- Gilbert, G. G. & Windsor, R. (1977). The Ohio State University standart first aid and personal safety achievement test. The Journal of School Health, 47(1), 48-50.
- Gülmez Dağ, G. (2019) Yarının öğretmenleri acil durumda hayat kurtarmaya hazır mı? İlköğretim Online, 18(2), 893-902.
- Güngör, Y. & Hanilçi, N. (2013). Acil durum ve kurtarma. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
- İnan, H. F., Kurt, Z. & Kubilay, İ. (2011). Temel ilkyardım uygulamaları eğitim kitabı. Ankara: T.C. Sağlık Bakanlığı.
- Jamaludin, T. S. S., Zakaria, M. A. B., Saidi, S. & Chan, C.M. (2018). A literature review on knowledge, awareness and attitude related to first aid among university students. Scholars Journal of Applied Medical Sciences, 6(7): 2660-2664.
- Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kirilmaz, A. Y. & Arisoy, M. (2002). Ev kazaları ve ilkyardım. Sağlık ve Toplum Dergisi, EkimAralık, 12(4), 27-32.
- Kuğuoğlu, S. (2004). Acil bakım. İçinde Şelimen, D. (Ed.), Acil bakım (3-21). İstanbul: Yüce Yayıncılık.
- Millî Eğitim Bakanlığı, (2018a). Trafik güvenliği öğretim programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu.
- Millî Eğitim Bakanlığı, (2018b). Sağlık bilgisi ve trafik kültürü öğretim programı, Ankara: Talim Terbiye Kurulu.
- Nayir, T., Uskun, E., Türkoğlu, H. & Uzun, E. (2011). Isparta il merkezinde görevli öğretmenlerin ilkyardım bilgi düzeyleri ve tutumları. Medical Journal of Suleyman Demirel University, 18(4), 123-127.
- Pallant, J. (2017). SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi. (Çev. S. Balcı & B. Ahi). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Saruhan, Ç., Saruhan, R., Yıldırım, C. & Ovaoğlu, N. (2018). Gaziantep ili devlet ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin ilkyardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeylerinin yaş, cinsiyet ve eğitim durumlarına göre belirlenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/2), 36-46.
- Singer, A. J., Gulla, J., Thode, H. C. & Cronin, K. A. (2004). Pediatric first aid knowledge among parents. Pediatric emergency care, 20(12), 808-811.
- Uşaklı, H. & Cengiz, N. (2001). Uşak il merkezinde görevli sınıf öğretmenlerinin ilkyardım bilgi seviyelerinin araştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 24-26.
- Yükseköğrenim Kurulu, (2007). Sınıf öğretmenliği lisans programı. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmenyetistirme-lisans-programlari.pdf on the 10.09.2020.
- Yükseköğrenim Kurulu, (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-OgretmenYetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf on the 10.09.2020.
APA | Demirci Güler M, ALPTEKİN İ (2021). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. , 299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
Chicago | Demirci Güler Mutlu Pınar,ALPTEKİN İbrahim Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. (2021): 299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
MLA | Demirci Güler Mutlu Pınar,ALPTEKİN İbrahim Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. , 2021, ss.299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
AMA | Demirci Güler M,ALPTEKİN İ Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. . 2021; 299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
Vancouver | Demirci Güler M,ALPTEKİN İ Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. . 2021; 299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
IEEE | Demirci Güler M,ALPTEKİN İ "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi." , ss.299 - 331, 2021. 10.29299/kefad.762751 |
ISNAD | Demirci Güler, Mutlu Pınar - ALPTEKİN, İbrahim. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi". (2021), 299-331. https://doi.org/10.29299/kefad.762751 |
APA | Demirci Güler M, ALPTEKİN İ (2021). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
Chicago | Demirci Güler Mutlu Pınar,ALPTEKİN İbrahim Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.1 (2021): 299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
MLA | Demirci Güler Mutlu Pınar,ALPTEKİN İbrahim Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.1, 2021, ss.299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
AMA | Demirci Güler M,ALPTEKİN İ Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(1): 299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
Vancouver | Demirci Güler M,ALPTEKİN İ Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(1): 299 - 331. 10.29299/kefad.762751 |
IEEE | Demirci Güler M,ALPTEKİN İ "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.299 - 331, 2021. 10.29299/kefad.762751 |
ISNAD | Demirci Güler, Mutlu Pınar - ALPTEKİN, İbrahim. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel İlkyardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22/1 (2021), 299-331. https://doi.org/10.29299/kefad.762751 |